שי שלום - על פוליטיקה, טכנולוגיה, פילוסופיה והעולם הגדול

שישו את ירושלים - מסע ללבה של ירושלים העתיקה (כולל קליפ היסטרי!)

לכבוד יום ירושלים החל היום, קבלו מסע מתועד ומרתק ללבה של ירושלים העתיקה. צפייה ► בקליפ חובה!
 שבת בבוקר, זמן טוב לעלות לירושלים לטיול מקסים ומרתק בבירה הגדולה. ירושלים העתיקה והמיוחדת הזמינה אותנו לטיול קסום באווירה מיוחדת בין האתרים הקדושים, השווקים, הסמטאות, השכונות, הבתים המיוחדים, בתי כנסת, כנסיות, מסגדים וכיוצ"ב.

את הסיור התחלנו ברחוב יפו, הציר המרכזי המחבר את ירושלים המערבית לזו העתיקה. ברחוב יפו עצרנו לגיחה קצרה בשוק מחנה יהודה השוקק חיים ומשם היישר לדוד יוסף שאירח אותנו לארוחת צהריים ירושלמית. משם המשכנו ברגל (!) לכיכר ספרא סמוך לעירייה, מאחר שהמשך רחוב יפו נראה קצת כמו עיי חורבות בגלל עבודות הרכבת הקלה שמתבצעות בו שנים ארוכות ומקשות על הליכה סדורה ובטוחה. מומלץ אפוא להמשיך מכיכר ספרא היישר לכיכר צה"ל הסמוכה לשער יפו של העיר העתיקה.

"שאלו שלום ירושלים, ישליו אהביך" (תהילים קכ"ב)
את הסיור בעיר העתיקה התחלנו ברובע הנוצרי (פנייה שמאלה אחרי הכניסה לעיר משער יפו). שם התחקנו אחרי צעדיו האחרונים של ישוע בדרך הייסורים "הויה דולורוזה" אחרי קבוצה של נוצרים תמהונים שהובילו צלב מעץ ענק ושרו לכבודנו "הללויה". הדרך מסתיימת כמובן ב"כנסיית הקבר" שהיא מבנה עתיק ומרשים במיוחד כפי שתוכלו לראות בקליפ למטה. מהרובע הנוצרי ירדנו לרובע הארמני העתיק וצפינו בתלמידים מהמסדר הארמני כמו בחנויות קרמיקה מיוחדות שהזמינו את מראה עיניינו. התלמידים הדריכו אותנו (בעברית) איך להגיע לכנסיית סנט ג'יימס, האתר המרכזי של הארמנים, אבל משם התפתלנו עם הסימטאות העתיקות מזרחה לכיוון הרובע היהודי. ברובע היהודי עברנו דרך רובע מגורי היהודים לקארדו העתיק (שרידי השוק היהודי בתקופה הרומית) ומשם לביקור מרגש ב"מכון המקדש" שמשחזר את כלי המקדש ובגדי הכוהנים וכן ביקור מרגש במיוחד "בבית השרוף", שריד ממשי אחרון לחיים היהודיים עד החורבן בשנת 70 הכולל ממצאים מזעזעים כמו זרוע אישה יהודיה אוחזת כידון לפני שריפתה בחורבן. אחרי ביקור בחנויות מזכרות פנינו למנורת המקדש ומדרגות הכותל שם תצפתנו על גיא בן הינום (שם עתיד להתרחש "חזון העצמות היבשות" של יחזקאל לפי המסורת). בכותל הנחתי תפילין והשתתפנו בתפילה מצומצמת כמו הנחת פתקים.

הביקור האחרון בעיר העתיקה, לקראת ערב, היה בשוק המזון ובשוק הכתנים ברובע המוסלמי על רקע קריאות המואזין, המולת השוק, צילצולי פעמונים, ריחות תבלינים ומיץ רימון טרי עם בייגלה חם. משם כבר חזרנו לשער יפו בשעות הערב הישר למתחם הקניות הגדול והחדש "ממילא". אח"כ חזרנו לרחוב יפו ובאזור העבודות פנינו למדרחוב בן יהודה שם קינחנו במסעדה ברחוב אגריפס וסיימנו בתצפית על ירושלים החדשה וגשר המיתרים.