00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

פרפרים - מחשבות, הגיגים, יצירה ומוזה...

אז איך מתחילים?

 
 
אם היה לי שקל על כל פעם ששאלו אותי את השאלה הזו (בעצם, עדיף דולר על כל פעם, לא? ) ... שאלו אותי בסדנאות ובמיילים, במסרים ובפורומים, אישית ובקבוצה ולכולם התשובה היתה ארוכה.... אז הנה החלטתי לקבץ את השאלות הבוערות לפוסט אחד (ואולי שניים?) כדי לעשות סדר בעניינים. זה לא אמור להיות המדריך המקיף לסקראפר המתחיל, אלא יותר מן סיכום כללי של מי נגד מי כולל חוות דעת שלי - גם אם לא כולם יסכימו איתי, זו עדיין הדיעה שלי.
הערת ביניים - מי שכבר יודע את התשובות מוזמן לדלג לסוף...
 
אז מה באמת צריך כדי לעסוק ב-scrap? קודם כל צריך להבין מה זה scrap... נדמה לי שאין ממש מילה כזו אלא זה קיצור של scrapbooking וגם שם הגבולות לא ברורים, אז אולי נקרא לזה paper craft? או אומנות מטופלת (altered craft)? זה ממש לא משנה כי זה בעצם כולל בתוכו הרבה דברים - דפים מעוצבים לאלבומים, כרטיסי ברכה, קופסאות מעוצבות, סיכות וקישוטים, כפתורים וניטים, בראדים ופרחי נייר - ויש עוד הרבה...
 
הבסיס לכל זה הוא נייר - ופה מתחיל ההבדל הגדול (לפחות לדעתי).
ישנם שני דברים שלטעמי יוצרים עבודה איכותית - איכות החומרים והפרפקציוניסטיות של יוצר העבודה. אז נכון שאפשר להשתמש בניירות אריזה, סרטי מתנה, נייר דבק משרדי וצבעי גואש - אבל לדעתי העבודה תיראה הרבה יותר איכותית עם ניירות איכותיים יותר - מה שאומר שצריך להשקיע בנייר ודבק מאיכות טובה. איכות הנייר נקבעת בין השאר לפי המשקל שלו (כלומר העובי שלו) שנמדד בגרמים למ"ר. קארדסטוק (cardstock) למשל נמצא בטווח של 120-200 גרם למטר. זהו סוג של נייר לעיצוב אלבומים בעובי של בריסטול, בדרך כלל מגיע בצבע אחיד (למרות שיש גם כאלו עם דוגמאות) ולעיתים יש עליו טקסטורה עדינה יותר או פחות.



שאר הניירות עם הדוגמאות השונות
לעיצוב אלבומים (ויש הרבה, ויש אופנות, ויש מותגים...)  יכולים להיות באותו עובי או דקים יותר, מצויירים על צד אחד או דו-צדדיים - אבל לכולם (כולל הקארדסטוק) יש מכנה משותף - כולם לא חומציים.
מה זו חומציות? החומציות היא מה שגורם לדף לדהות, להצהיב ולאבד מצבעו לאורך הזמן. היא גם זו שהורסת את התמונות והופכת אותן לצהובות ובלתי שמישות. דפים לעיצוב אלבומים הינם דפים ללא חומציות, כלומר שומרים על צבעם לאורך זמן ולא הורסים את התמונות. המהדרין דואגים שכל החומרים שהם ישתמשו בהם יהיו ללא חומציות והמקלים שומרים רק על חוסר חומציות בקרבת התמונה עצמה. למי שמעצב כרטיסי ברכה או קופסאות מטופלות הנושא פחות בוער - בעיקר בגלל שהסיכוי קלוש שישמרו אותם וישתמשו בהם עוד 30 שנה...
וכן, גם בדפים יש מותגים (בייסיק גריי, SEI, דודלבאג, אמי באטלר ועוד המון) וגם אופנות - כל שנה יש שתי תערוכות בארה"ב ויוצאים סטים חדשים לשוק...



מה עוד חשוב? דבק. דבק להדבקת תמונות חייב להיות לא חומצי - וכאן בא לעזרתנו דבק הגומי (rubber cement) שמגיע בשפופרות או בפחית וכשמו כן הוא - מתייבש למרקם של גומי שניתן לקלף מהתמונה בלי להזיק לה. הוא לא מתאים לכל מטרה - למשל אלמנטים כבדים כמו כפתורים הוא לא מסוגל להדביק. דבק גומי אפשר להדביק על ידי מריחה רק על אחד הדפים, ואז זה ניתן להסרה בכל שלב, או על שני הדפים שמדביקים ואז זה קבוע. בעצם, לא קבוע לגמרי - עדיין ניתן לקלף אותו אבל מכיוון שההדבקה חזקה יותר, סביר להניח שאחד הדפים יתקמט.

אילו עוד דבקים יש? דבק סטיק, דבק ג`ל (במרקם של ג`ל ולא נוזלי לגמרי), דבק עכבר (שמגיע בגלגלת), דבק דו צדדי (שמגיע בגליל או בחתיכות), דבק ספוג תלת מימדי (שנותן נפח להדבקה), דבק מיוחד לסרטים (לא חובה - יש שיטות שונות להדבקת סרטים), דבק מיוחד לוולום - כלומר נייר פרגמנט (לא חובה - כנ"ל), נקודות דבק (glue dots), דבק מוד פודג` (mod podge) להדבקת איזורים גדולים  ובטח יש עוד כמה שפספסתי... חלקם חומציים וחלקם לא - צריך פשוט להחליט מה רוצים. על דבקים שאינם חומציים יהיה כתוב ACID FREE - כל דבק שאין עליו כיתוב כזה הוא חומצי מבחינתינו.
(הנה מאמר של נתנאלה על סוגי דבקים וחומציות - שימו לב שמפורטים שם כל הדבקים - כולל החומציים)



ומה לגבי כלים? פה השמים הם הגבול. כל שנה יוצאים כלים והמצאות חדשים לשוק. עם מה אפשר להתחיל? עם סרגל מתכת, סכין יפנית (או סכין גרפיקאים)  ומשטח חיתוך מתרפא (שבו כל הסימנים מתאחים  מעצמם לאחר החיתוך והמשטח שמיש להרבה שנים). כמובן שצריך להתאמן איך חותכים ישר, באיזו זוית מחזיקים את הסכין, איך לסמן ולהחזיק את הנייר והסרגל שלא יזוזו ולדאוג לא לפצוע את עצמכם. ברור שאפשר לגזור במספריים, אבל החיתוך לא יצא ישר וחד (במיוחד בחיתוך ארוך) כמו עם סכין  (זוכרים שהזכרתי פרפקציוניסטיות?). תוסיפו כמה דפים ואתם יכולים כבר לצאת לדרך!



מי שרוצה לעשות לעצמו את החיים קלים יותר, משקיע בטרימר (trimmer) או גליוטינה - שם כבר יותר קל לחתוך ישר וליצור מרובעים ומלבנים אמיתיים עם זויות של 90 מעלות ולא כל מיני מצולעים מוזרים...



בטרימר הסכין היא סכין קטנה או סכין גלגלת (כמו של פיצה) ולכן צריך לדאוג להחליף אותה כשרואים שהחיתוך לא יוצא חד כפי שהיה (לא להתקמצן! ולכן חשוב גם לחפש טרימר שיש סכינים זמינים לקניה עבורו בהמשך הדרך). בגליוטינה יש בעצם זרוע שיורדת וחותכת את הדפים (אבל היא בדרך כלל יותר יקרה). מה עוד חשוב לחפש כשבאים לבחור טרימר? שתהיה אופציה להחליף את סכין החיתוך בסכין קהה שעושה קווים לקיפול במקום חתכים, ושהמשטח עליו מונח הדף יהיה עד רוחב 30 ס"מ או שיהיה סרגל נשלף למדידה. התכונה האחרונה חשובה במיוחד למעצבי אלבומים - מכיוון שהדפים לעיצוב הם בדרך כלל בגודל של 12X12 אינטש (30X30 ס"מ), הסרגל הנשלף חוסך שלב של סימון מקום החיתוך. בטרימר ללא סרגל נשלף צריך למדוד קודם בסרגל ולסמן היכן רוצים לחתוך (למשל במרחק של 20 ס"מ מהקצה) ואז להניח את הנייר בטרימר ולחתוך לפי הסימון. בטרימר עם סרגל נשלף, פשוט מניחים את הדף ולפי הסימנים על הסרגל מודדים 20 ס"מ וחותכים - אין צורך בסימון מוקדם.

וכמובן, מי שמעוניין להוסיף כיתוב באלבום, רצוי שישתמש גם בעט שאינה חומצית...



הנה קישור למאמר שכתבה עירית (ניצנץ) מאלבומי על סוגי העטים/טושים בתחום עיצוב האלבומים.

הדבר השני שהזכרתי לגבי עבודה איכותית הוא הפרפקציוניסטיות: עד כמה מפריע לך בעין כשרואים סימני דבק? או אם החיתוך מעט עקום? או אם רואים את סימני העפרון של הסימונים? יש כאלה שרגישים לזה יותר מההתחלה - ויש כאלה שמפתחים את הרגישות לזה עם הזמן והנסיון. מן הסתם, על העבודה הראשונה שתעשו תעבירו בעצמכם ביקורת לאחר כמה חודשים - וזה רק יוכיח לכם כמה למדתם...

שמתם לב שלא הזכרתי את הנושא של התאמת צבעים? אולי בגלל שזה גם עניין של טעם אישי. יש כרטיסים/קופסאות/מחברות/דפי אלבום שאני בטוחה שהם יפיפים ויהיו כאלו שלא יאהבו אותם בגלל שילוב הצבעים שלהם. זה לא גורע מהעובדה שהעבודה איכותית - זה רק עניין של טעם אישי.

אוף, יצא די ארוך...
בחלק השני אדון בקישוטים: סרטים, ניטים, בראדים (סיכות מתפצלות), מדבקות,מדבקות מתגרדות וצורות צ`יפבורד.
החלק השלישי יהיה בנושא חותמות, דיו ואמבוסינג (קר וחם).
החלק הרביעי יהיה בנושא מכשירי חיתוך - פאנצ`ים, מספרי צורות, קולוזל, קאטלבאג/סיזיקס, קראפט רובו וכל השאר...
החלק החמישי (והאחרון?) יעסוק בסוגי אלבומים, עיצוב דיגיטלי וקניות...
חסר משהו? אשמח לדעת מה פספסתי...

קרן.

אין לקדם פוסט זה

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

66 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל פ ר פ ר י ם אלא אם צויין אחרת