00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

סיכומים

פרק שני : למידה- התנייה אופרנטית

 
מקושרת עם השם "סקינר". סקינר ערך ניסוי שבו השתמש בחולדות ובתיבה שנקראת על שמו- תיבת סקינר.
בתיבה ישנה דוושה שכאשר לוחצים עליה משתחרר מזון לתוך מגש אוכל. דופן אחת של התיבה שקופה כדי לאפשר צפייה פנימה.
שלב ראשון- מכניסים לקופסא חולדה רעבה, היא מסתובבת בתיבה ותוך כדי כך היא גם לוחצת במקרה על הדוושה. בשלב זה היא לא מקבלת מזון. הנסיין רושם את תדירות הלחיצות בזמן נתון.
שלב שני- בכל פעם שהחולדה לוחצת על הדוושה משתחררת טבליית מזון לתוך המגש וגם עכשיו הנסיין רושם את תדירות הלחיצות באותה יחידת זמן.  סקינר מצא שבשלב השני גדלה בהדרגתיות תדירות הלחיצות של החולדה על הדוושה עד שהפסיקה לגמרי (כנראה היתה שבעה ) .
המסקנה היא שהחולדה למדה לקשר בין פעולת הלחיצה על הדוושה לבין קבלת המזון. אם לאחר מספר רב של אימונים בשלב השני נכניס את אותה חולדה לתיבה כשהיא רעבה, היא תיגש מיד לדוושה ותלחץ עליה בתדירות גבוהה יותר מאשר בשלב הראשון.
אם נפסיק לתת מזון לאחר הלחיצה, תדירות הלחיצה תלך ותפחת עד שתפסיק.
 
הגדרה להתנייה אופרנטית = שינוי בתדירות התגובה כתוצאה מקבלת חיזוק לאחר ביצוע התגובה.
 
חיזוק-גירוי המגדיל את תדירות התגובה.
חיזוק חיובי=  לדוגמא, אוכל. קבלת גירוי נעים לאחר ביצוע התגובה המגדילה את תדירותה.
חיזוק שלילי = זרם חשמלי לדוגמא. (שיופעל כל הזמן ולאחר לחיצה על הדוושה הוא יפסיק. ) הפסקת גירוי בלתי נעים לאחר ביצוע התגובה המגדילה את תדירותה.
 
דעיכה = הפסקת התגובה בעקבות הפסקת החיזוק.
הכללה = ביצוע אותה תגובה לגירוי הדומה לגירוי המקורי.
הבחנה = למידה להגיב רק לגירוי אחד באמצעות חיזוק התגובה רק בנוכחות הגירוי.  לדוגמא- ילד שקורא `אבא` לכל גבר (הכללה). אם הוא יזכה  לתגובה רק כאשר יקרא `אבא` לאביו האמיתי הוא ילמד להבחין בין הגירויים.
 
עיצוב התנהגות - למידה בה ניתנים חיזוקים על תגובות חלקיות המרכיבות את ההתנהגות הרצויה. לדוגמא- ללמד יונה לכדרר כדור קטן בעזרת המקור. בשלב 1 ניתן חיזוק (אוכל) כאשר היא נוגעת בכדור. בשלב 2 ניתן חיזוק כל פעם שהיא תדחוף את הכדור.
ובסופו של דבר נגיע לשלב שהיא תכדרר אותו. 
 
ניסוי וטעייה- במקרים רבים תהליך של התנייה אופרנטית מתרחש בדרך כלל עם ניסוי וטעייה. זהו תהליך שבו הלומד מנסה וטועה עד שהוא מצליח להשיג את מטרתו. השגת המטרה מהווה חיזוק .
לאחר הלמידה, הלומד ישתמש במצבים דומים באותה התנהגות שהשיגה את המטרה (זהו החיזוק).
 
 
השוואה בין התנייה קלאסית להתנייה אופרנטית
 
הדימיון בין התיאוריות :
 
א. שתי התיאוריות מתמקדות ביצירת קשר בין אירועים שונים.
התנייה קלאסית ; בין גירוי מותנה לבלתי מותנה.
התנייה אופרנטית ; בין תגובה לחיזוק.
ב. שתי התיאוריות מניחות שההתנהגות נשלטת ע"י הסביבה (ע"י מישהו אחר).
התנייה קלאסית ; הסביבה קובעת אם להציב את הגירוי המותנה לפני הגירוי הבלתי מותנה.
התנייה אופרנטית ; הסביבה קובעת אם לתת חיזוק או עונש על תגובה מסוימת. (סביבה= האדם שמלמד) .
ג. בשתי התיאוריות קיים חיזוק. גם בהתנייה קלאסית הוספת הגירוי המותנה לפני הגירוי הבלתי מותנה מגדיל את תדירות התגובה המותנית.
 
ההבדלים בין התיאוריות :
 
א. בהתנייה קלאסית הלומד הוא פאסיבי כי התגובה הינה רפלקסיבית. לעומת זאת בהתנייה אופרנטית הלומד הוא פעיל. התגובה שהוא מבצע תלויה ברצון שלו.
ב. בהתנייה קלאסית לא ניתן ללמוד שום תגובה חדשה כי התגובה הינה רפלקסיבית והלמידה היא בעצם להשתמש באותה תגובה לנוכח גירוי חדש (הגירוי המותנה). לעומת זאת, בהתנייה אופרנטית ניתן ללמוד תגובות חדשות באמצעות עיצוב התנהגות (כדרור כדור ע"י יונה).
ג. בהתנייה קלאסית, החיזוק (גירוי בלתי מותנה) ניתן לפני התגובה המותנית ולא מותנה בביצוע התגובה. ואילו בהתנייה אופרנטית, החיזוק ניתן לאחר ביצוע התגובה. לדוגמא- בהתנייה קלאסית המזון ניתן לפני הריור ואילו באופרנטית המזון ניתן לאחר הלחיצה על הדוושה.
 
 
 
 
 
 
 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל La Toosh אלא אם צויין אחרת