00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

ויקיפדיה

בחיפוש באינטרנט אחר דברים שלא ידעתי על ויקיפדיה, נתקלתי בפורום בשם "ויקימדיה" בו דנו בסופה של ויקיפדיה כ"האינציקלופדיה שכל אחד יכול לערוך".

את זה שכל אחד יכול לערוך בוויקיפדיה כולם כבר יודעים וכמובן שלא חסר גולשים שמנצלים זאת לרעה ומשתילים שטויות ושקרים.

את זה שרוב העריכות האלה מבוטלות על ידי שאר הגולשים האחרים, רוב הפעמים לא מספרים לכם.

כשבוויקיפדיה נתקלים ב"מתקפת עריכות", משמעה כשגולשים מתחילים לערוך ערכים ולכתוב את דעותיהם ודברים לא מבוססים, מופעלת "הגנה" על אותם ערכים, אחת מהשתיים שקיימות. הראשונה מונעת ממשתמשים חדשים לערוך והשנייה, מחמירה יותר ומאפשרת רק למפעילי מערכת לערוך.

ישנם ערכים שמועדים יותר להשחתות מאחרים, ואחד המקרים הוא למשל ערך "עופרת יצוקה" שנתון למחלוקת.

לפני כחצי שנה פותחה אופציה חדשה, Flagged Revisions שמהווה פתרון ביניים לבעיית ההשחתות. אם עד היום בוויקיפדיה חסמו לחלוטין משתמשים חדשים מלערוך ערכים מועדים לפורענות, האופציה החדשה מאפשרת להפעיל מצד אחד חסימה על עריכה מיידית שלא תגרום לכך שכל שטות פוליטית שנכתבת תופיע לכל העולם ומצד שני – להמשיך ולאפשר עריכות שיבדקו ויאושרו לאחר מכן על ידי מתנדב שהוא מאין עורך ותיק יותר, שנבחר על ידי הקהילה.

מרגע שעלתה ההצעה להפעיל את האופציה הזאת, קפצו כלי התקשורת והכריזו על כשלון וסופה של ויקיפדיה. בוויקיפדיה האנגלית יש מאות ערכים שחסומים לעריכה, עקב מתקפות חוזרות ונשנות. יש להדגיש כי האופציה תופעל על אותם ערכים ספציפיים שמועדים להשחתות בלבד.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

מוטיבציה

מהלך השיעור דיברנו על מוטיבציה והתייחסנו לסוג מסוים של מוטיבציה – מוטיבציה פנימית.

כאשר אדם מרגיש חסכים בתחום מסוים, תהיה לו הנעה לכסות פערים אלו.

נמצא ש שאדם המונע על ידי מוטיבציה חיצונית (extrinsically) יסתפק במשימות פשוטות יותר, ויהיה מוכן להשקיע פחות מאמץ במשימה מאשר אדם בעל מוטיבציה פנימית (intrinsic) שייקח על עצמו יותר משימות המהוות אתגר, ויהיה בעל מוטיבציה גבוהה יותר.

מוטיבציה פנימית עשויה לנבוע מ:

  • התנסות רגשית חיובית, תחושות של עניין והנאה, תחושת חופש, בחירה, שלמות עצמית, שלווה ומימוש עצמי
  • הבנה עמוקה של הנושא המדובר
  • חיזוק קשרים חברתיים

מצאתי פרק מתוך כתב העת "חינוך החשיבה" שפורסם באתר של אוניברסיטת בן גוריון על ידי פרופ' אבי עשור. בקטע הטקסט מדורגות סודי המוטיבציות לפי תחושת המשמעות והאוטונומיה הנלווית להם

  • מוטיבציה חיצונית (Extrinsic) – השקעה מתוך פחד מעונש או מתוך תקווה לתגמול חומרי או לזכויות יתר.

רגשות: כפייה, חוסר משמעות, פחד, תקווה, כעס.

  • מוטיבציה קונפורמית  –  השקעה מתוך הכרה בתוקף של דרישות הסמכות או המסורת בגלל מעמדם המיוחד (לעיתים המקודש).  הסמכות או המסורת אינם צריכים לספק רציונל לדרישותיהם. 

רגשות: יראת כבוד

  • מוטיבציית ריצוי-הימנעות (Introjected-Avoidance) השקעה מתוך פחד מדחייה (על ידי אחרים מוכרים או עצמך).

          רגשות: חרדה, כעס, בושה, אשמה, קונפליקט פנימי חזק.

  • מוטיבציית ריצוי -התקרבות (Introjected-Approach) השקעה מתוך תקווה לקבלה, השתייכות, הערכה או מעמד חברתי.

רגשות: חרדה מעטה, כעס מועט, גאווה, קונפליקט פנימי.

  • מוטיבציה פנימית הכרתית Identified)) – השקעה עקב זיהוי הערך הפנימי של הפעילות: הפעילות היא אמצעי חיוני המאפשר פעילות אחרת המספקת עניין או הנאה, או שהפעילות היא בעלת ערך מוסרי שהרציונל שלו ברור.

רגשות: היעדר קונפליקט, שלווה יחסית, סיפוק.

  • מוטיבציה פנימית הכרתית אינטגרטיבית – השקעה עקב זיהוי הערך הפנימי של הפעילות לזהות האישית: הפעילות מאפשרת מימוש או גיבוש ערכים או מטרות אשר, בעקבות תהליך בדיקה ושקילה (אקספלורציה), קבלו מקום גבוה בהיררכית הערכים והמטרות העומדים במרכז הזהות האישית. 

רגשות: היעדר קונפליקט, סיפוק רב.

  • מוטיבציה פנימית רגשית ((Intrinsicהשקעה מתוך הנאה ועניין.

רגשות: היעדר קונפליקט, שלווה יחסית.

ניתן לראות כי בעוד מוטיבציות מסוגים שונים מונעות מרגשות שליליים, מוטיבציה פנימית מונעת מרגשות חיובים כגון סיפוק ושלווה.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

CAPTCHA

בשיעור האחרון הועלה המונח CAPTCHA שככל הנראה כולנו מכירים אבל לא ידענו מהו שמו.

CAPTCHA במחשבים הוא מבחן אתגר מענה (challenge-response) שמטרתו להבטיח שהתשובה אינה מופקת באמצעות מחשב. במנגנון מעורב בדרך כלל מחשב המייצר שאלה אקראית, כזו שלאדם קל לענות עליה אך למחשב קשה מאוד. מבחן CAPTCHAבדרך כלל מבקש מהמשתמש להקליד אותיות או מספרים המופיעים בצורה מעוותת על המסך.

CAPTCHA הוא סוג של מבחן טיורינג, עליו למדנו לפני מספר שיעורים, שבו מחשב ממונה על הבדלה בין אדם למחשב, בשונה ממבחן טיורינג הקלאסי בו אדם באמצעות שיחה ושאלות מנסה להבדיל בין מחשב לאדם.

היישום הנפוץ ביותר של CAPTCHA הוא בטפסים אלקטרוניים באתרי אינטרנט, שם מתבקש המשתמש לזהות טקסט מעוות ולהקליד אותו בתיבה לפני שליחת הטופס, וזאת על מנת למנוע התקפות DoS או מילוי טפסים ממוכן. מערכות המעוניינות למנוע שימוש על ידי מכונה (הצבעה, דירוג וכו') משתמשות ב־CAPTCHA כדי לוודא שהמשתמשים בהן הם בני אדם.

אופן הפעולה הינו : ה-CAPTCHA דורשת להקליד שתי מילים כאשר אחת המילים היא מילה סרוקה ולא ידועה למערכת והמילה השנייה משמשת בתור מבחן טיורינג. התאמת המילה הסרוקה נבדקת אל מול תוצאות של מספר מנגנוני OCR, במידה ויש התאמה של הקלדת המשתמש, הוא עבר את המבחן. בשלב הבא המילה נשמרת במאגר ונבדקת מול התשובות של משתמשים שונים, במידה וכולם ענו בצורה זהה ניתן להניח שזאת ההקלדה הנכונה ולהכניסה למאגר. באופן זה ניתן להמיר טקסטים מודפסים שלמים לטקסטים דיגיטליים.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

חכמת המונים

נושא השיעור האחרון היה חכמת המונים.

הגדרה של חכמת המונים עפ"י ד"ר פנחס יחזקאלי:

חכמת ההמונים (חכמת ההמון) (The Wisdom of Crowds) היא כלי ליצירת ידע. זוהי תובנה קולקטיבית הנוצרת באמצעות יכולות של שיתוף פעולה. כאשר מתקיימים תנאים מסוימים (ראו בהמשך), הסך הכל של הקבוצה גדול בהרבה מזה של הפרט.  ההפך מ"חכמת ההמונים" הוא טיפשות העדר. משמע, התנהגות קולקטיבית הרסנית כאשר לא מתקיימים התנאים ל"חכמת ההמונים", שמביאה לתוצאה שהסך הכל שלה נמוך בהרבה מסכום מרכיביה.

על פי ספרו של העיתונאי האמריקני ג'יימס סורוביצקי ישנם שלושה סוגים של חכמת המונים:

  • קוגניציה: חשיבה ועיבוד מידע, שיפוט של השוק, שלטענתו יכול להיות מהיר יותר, אמין יותר ופחות מושפע מפוליטיקה, כפי שדיונים וועדות מומחים יכולים להיות.
  • קואורדינציה: היכולת לתמרן בגמישות וללא התנגשויות בתנועה זורמת, בדומה להולכי רגל רבים על מדרכות שאינם מתנגשים.
  • שיתוף פעולה: היכולת של קבוצת אנשים ליצור יחסי אמון, ללא מערכת השולטת בהתנהגותם.

לטענתו של סורוביצקי, ארבעה אלמנטים מבחינים בין המון "חכם" ובין המון 'לא רציונאלי':

  • מגוון דעות: שלכל אדם תהיה דעה אישית, גם אם מדובר בפרשנות אקסצנטרית של עובדות ידועות.
  • עצמאות: דעתם של אנשים לא תושפע מדעותיהם של הסובבים אותם;
  • ביזור: אנשים מסוגלים לשאוב מידע אישי מסוים.
  • צבירה: קיומם של מנגנונים האחראים להפוך שיפוט אישי להחלטה קולקטיבית.

מקור: סורוביצקי ג'יימס (2006), חוכמת ההמונים, ירושלים: עברית וכתר.

 

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

חדשנות רדיקלית

בהרצאה השלישית הזכרנו את המושג "חדשנות רדיקלית"

בקורס "שיווק מוצרים חדשניים" שמעביר ד"ר גיא יוגב הוא מלמד כי יש מאפיינים מסוימים שעוזרים לנו להגדיר איזה מוצר נתפס רדיקלי:

  • מוצר שפותח קטגורית מוצר חדשה, הוא רדיקלי, זו כמעט ההגדרה של רדיקלית.
  • מוצר שהומצא במעבדה, כלומר מישהו לקח רעיון ושילב לתוכו את הטכנולוגיה במעבדה, ולא עלה מהשטח (השוק). למשל האייפון הראשון – שום לקוח לא אמר שרוצים מסך מגע, זה לחלוטין רעיון שפותח בתנאי מעבדה.
  • נובע מהתפתחות טכנולוגיות ושינויים בסביבה, למשל עכשיו כשיש רכבות חשמליות (התפתחה טכנולוגיה) ישנם מוצרים שבנו את הרצון אליהם – כמו רחפן לבקרה של תשתיות חשמל. זה רדיקלי.
  • קושי בהגדרה מיהו קהל יעד, כלומר לא ידוע למי המוצר יימכר קודם. זה לא מוצר טריוויאלי שמתבקש על ידי אוכלוסייה מסוימת.
  • אם המוצר משבש את השוק, הוא רדיקלי

מידת החדשנות לא נמדדת אמפירית, לא ניתן לעשות ניסוי ולדעת מה מידת החדשנות של המוצר. המאמץ (לקוח) הוא זה שמחליט כמה המוצר הוא רדיקלי. על מנת להעריך כמה מוצר חדשני, ניתן להשתמש במאפיינים אלו.

מוצר רדיקלי הינו מוצר שעונה על רצון שלפעמים לא ידענו שקיים אצלנו, לא על צורך ולא על דרישה ספציפית. ההבדל בין צורך, רצון ודרישה:

  • צורך זה משהו עמוק, יסודי, כמו צורך בביטחון, חברה וכו'. טכנולוגיות חדשות ומוצרים חדשים לא יוצרים צרכים חדשים.
  • רצונות הן צורה רצויה ע"י הלקוח לתת מענה לצרכים ולבעיות. רצונות חדשים מתעוררים לאור שינויים בסביבה, בטכנולוגיה, מגמות חברתיות ופעילות שיווקית. מענה לרצונות חדשים נוטה להיות חדשנות מהפכנית. זו הקטגוריה עליה נדבר בקורס.
  • דרישות הן תצורה ספציפית, במונחי תכונה של מוצר או שירות. דרישות חדשות עולות כאשר יש מודעות לבעיה ממוקדת והן ספציפיות. החדשנות לגביהן תהיה פחות מהפכנית ויותר אינקרימנטלית.

 

נתונים אלו עוזרים לנו להגדיר בצורה מעט יותר קלה, אם כי לא חד משמעית, איזה מוצר הוא רדיקלי.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף
12
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל שובל כספי אלא אם צויין אחרת