00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חדשנות

בשיעור האחרון דנו בנושא החדשנות, כיצד חדשנות יכולה לתרום לארגון ועל ההבדלים שבין המצאה, תגלית ואמצאה.
אז מה זה בעצם חדשנות? תהליך ארגוני שמטרתו לשפר את הישגיו של הארגון ע"י תרגום רעיונות למוצרים, לשרותים או לשינויים ארגוניים.
קיימות שתי דרכים לניהול החדשנות בארגון מסויים. הדרך הראשונה, הוספת מוצרים חדשים לארגון (בעניי הדרך הזאת מבטאת חדשנות במלואה) והדרך השנייה הינה התמודדות בשוק הקיים- הקטנת השוות בתהליך הייצור או השירות.

אז מה בעצם ההבדל בין המצאה לתגלית?
רבים מתבלבלים בין תגלית להמצאה, אבל בעוד שתגלית היא גילוי של משהו שתמיד היה קיים, אם כי לא ידוע לבני אדם, המצאה היא יצירה של דבר שלא היה קיים, פיתוח של דבר חדש, יש מאין. 
דוגמאות לתגלית: זהב, נפט ואפילו אש. האנשים בעולם לא המציאו את הדברים הללו. הם היו תמיד קיימים בעולם וגילו אותם. דומאות להמצאות: עגבניית שרי, טלפון מחשב. האדם ממש המציא אותם.

מושג חדש שלא הכרתי הוא אמצאה.כאשר ההבדל בין אמצאה להמצאה הוא דק מאוד בהבדל בין הפעולה לבין תוצר הפעולה.
המצאה היא הפעולה ואילו אמצאה היא מה שנוצר לאחריה. למעשה, אמצאה משמשת כשם עצם ואילו המצאה משמשת כשם הפעולה. כך, אם ננסה להדגיש את ההבדל נאמר: ממציאים עוסקים בהמצאה של אמצאות.

המשך שבוע טוב, מיכל

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

ידע סמוי ומודלים של ניהול ידע

בשיעור האחרון בניהול ידע למדנו יותר לעומק על ידע סמוי ועל ידע גלוי וגם בחנו מודלים שונים בניהול ידע. ידע סמוי הינו ידע שקשה לבטא אותו במילים בצורה מפורשת ומעניק לנו את היכולת לשתף פעולה וחזון בין אנשים ואילו ידע גלוי מתבטא בצורה מוחשית כמו מילים, תמונות, סרטונים ומעניק לנו את היכולת הבסיסית של ללמד ולהכשיר.
ניתן לחשוב כי מעצם העבודה שהידע הסמוי אינו מתועד (אלא נמצא ב"מוחם" של העובדים) ואינו "גלוי" לעיני מנהלים בארגון מסוים חשיבותו גבוהה והמבחן האמיתי של ארגון מסוים הוא חילוץ הידע הסמוי, פרשנותו ולנצל אותו לצרכי הארגון. מחקרים מראים כי 75 אחוזים מהידע הנחוץ לארגול הינו הידע החבוי, כלומר שבכדי שארגון ימצה את יכולות ניהול הידע שלו עליו למצוא דרכים לשיתוף פעולה של העובדים בכדי לחשוף את הידע.

אחד המודלים אשר הרחבנו עליו את הידע בשיעור האחרון הינו מודל SECI מודל ספירלה אשר מתאר את המעבר בין ידע סמוי לידע גלוי בתצורות שונות- שולייתיות- מסמוי לסמוי, החצנה- מסמוי לגלוי, שילוב- מגלוי לגלוי והפנמה מגלוי לסמוי.
יש הטוענים שבכדי להגיע לחדשנות יש לעבור בצורת ספירלה בין המצבים. מצד אחד המודל גורם להעריך את הטבע הדינמי של ידע ומצד שני המודל מסתמך על מחקרים של ארגונים יפנים שמסתמכים במידה רבה על ידע סמוי.

להתראות עד לשבוע הבא :)

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל מיכל שלכט אלא אם צויין אחרת