00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

סיכום שנת 2013

בשנת 2013 קראתי 80 ספרים, כ- 1.6 בשבוע.  2 מהם לא סיימתי (מסומנים בכוכבית). את כולם, פרט ל- 3 , שאלתי בספריה. כולם בעברית. כולם סיפורת חוץ מ- 5  ספרי עיון.  60 מתורגמים, השאר ספרי מקור,  16 מתח, 8 פנטזיה, 4 היסטוריה משוכתבת, 1 ביוגרפיה, 4 ספרי נוער, 6 קובצי סיפורים. כתבתי סקירות על 25  ספרים, שהם 31%

3.  אני לא זוכרת כלום/ נורה אפרון
5.  צורת המים/ אנדריאה קאמיליירי
9.  1Q84/ הארוקי מוראקאמי
10. שווה בטירוף/ רורי  פרידמן וקים ברנדוין 
11. ריפוי או פיתוי/ סיימון סינג
14. הסעודה הסודית/ חאווייר סיירה
15. עיר הנעלמים/ קריסטן סטראוד
16. שינה/ הארוקי מוראקאמי
17. אבק שרפה/ הרלן קובן
19. פריז תל אביב/ יאיר גרבוז
21. דרימלנד/ קווין בייקר 
22. נפילים על פני הארץ/ אולה לדורט רלווג *
26. נצח/ מגי סטיווטר
29. השפעה/ ג`יין אוסטן
32. נמסיס/ יו נסבו
33. כוכב השטן/ יו נסבו
35. אני חתול/ נטסומה סוסקי
36. מחברות נתיבה/ רוביק רוזנטל
37. הילד הקטן/ פיליפ לברו
38. מבט מגן עדן/ אליס סיבולד
39. סיפור אהבות/ כנרת רוזנבלום
40. סקרמוש/ רפאל סבטיני
41. אניגמה/ אורה מורג 
45. הכוכב הנוצץ בשמים/ מריאן קיז
46. הפנים שפרצו מן הדף/ אורה מורג
48. שתי כפות ידיים ומילה/ ישעיהו קורן
49. אהובת המוות/ בוריס אקונין
50. הטוב שבי/ ניקולאס ספארקס
51. סיפורה של שפחה/ מרגרט אטווד
52. סודות האושר/ שרה דאן
54. ירח קפוא/ יאן קוסטין וגנר
55. דואט בביירות/ מישקה בן דוד
56. הידעונית/ פיליפה גרגורי
57. תאומים/ צ`ייס נובאק
58. בת, אהובה/ ניר רצ`קובסקי
59. חיי נערות ונשים/ אליס מונרו
60. כוחה של אהבה/ ג`ודית מקנוט
61. מסדר זיהוי/ ליעד שהם
62. הלולאה/ ניקולאס אוונס
63. תשע עשרה דקות/ ג`ודי פיקו
64. המלכה האדומה/ פיליפה גרגורי
65. אם החיטה/ מיקי בן כנען*
66. טעות אנוש/ שולמית לפיד
67. בר מזל/ ניקולס ספארקס
68. בנעליה/ ג`ניפר וויינר
69. תיכון לילה/ סי ג`יי דוהרטי
70. ויקראם סת/ מוסיקה שקולה
71. בית מספר 16/ טאנה פרנץ
72. הבחירה/ ניקולס ספארקס
74. שמים כחולים, אדמה לבנה/ הירומי קוואקמי
76-7. תיכון לילה (שני חלקים)/ סי. ג`יי. דוהרטי
78. המשורר/ מייקל קונלי
79. המיוחלת/ קתלין מקגואן
80. כישוף למתחילים/ קלי לינק

החלטות לשנה החדשה: 
1. לקרוא יותר ספרים
2. לכתוב יותר סקירות
3. לקרוא יותר סיפורת עברית


 
לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

מלכת הדרום/ ארטורו פרס רוורטה

 

כשהטלפון של טרסה מנדוסה צילצל, היא הבינה שמשהו השתבש. בן זוגה, אל גוארו, אמר לה פעם, שאם הטלפון יצלצל זה סימן שהוא מת והיא צריכה לברוח. טרסה פונה לעזרתו של דון אפיפניו, ראש קרטל הסמים שבו עבד אל גוארו, והוא עוזר לה לברוח ממקסיקו לספרד. טרסה מתחילה מחדש, ועושה את מה שהיא יודעת הכי טוב - למלצר, לנהל חשבונות ולמכור סמים. היא חוברת למבריח סמים גליסיאני, לארגון פשע רוסי ולאנשי צבא מרוקניים, ולאחר טלטלות רבות, שאותן היא עוברת בקשיחות ובקור רוח, היא הופכת ל"מלכת הדרום", האישה החזקה ביותר בקרב מבריחי הסמים בדרום ספרד. בדרך היא מוצאת חברים ומאבדת אותם, ויודעת שאין לה על מי לסמוך, אלא על עצמה. 12 שנה לאחר אותה בריחה, כותב עליה עיתונאי (שמספר את הסיפור בגוף ראשון) את סיפור חייה, אותו הוא מחלץ מאנשים שהכירו אותה. 

תחילת הספר קולחת ומותחת, הדמויות חזקות ומשורטטות היטב וניכר היטב שהסופר, שהיה עיתונאי בעצמו, מכיר את המקומות והאירועים שהוא כותב עליהם. אלא הספר כולו אינו סוחף כפי שאמור להיות, בגלל ריבוי הפרטים והדמויות, ובגלל נטייתו של המספר ללכת קדימה ואחורה בעלילה, כך שהיא אינה מסופרת מההתחלה לסוף, אלא בדילוגים. טרסה היא אישה חזקה ונחושה, שמתאהבת ורוכשת חברים טובים ונאמנים, אלא שבגלל עיסוקם הפלילי נדמה שחברותם ונאמנותם הם בערבון מוגבל, עד שישתלם להם יותר לא להיות נאמנים. גם טרסה יודעת את זה, ולכן היא מצטיירת כקרה וחסרת רגשות, מה שפוגע מעט בעיצוב דמותה ובאכפתיות שחשים אליה הקוראים. עדיף היה לוותר על נקודת המבט של העיתונאי, שאינה מוסיפה לסיפור דבר, פרט לבניית מיסתורין סביב דמותה של טרסה, ולספר את העלילה מההתחלה לסוף. למרות כל המגרעות מדובר בספר מותח ומעניין, שאינו נוקט עמדה בנוגע לסחר בסמים, אלא מספר על אישה לוחמת שמנסה לשרוד בטריטוריה עויינת, ומצליחה.

מספרדית: יורם מלצר

לקריאת פרק ראשון - כאן

 


לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

אנאבל/ קתלין וינטר

כשוויין בלייק נולד, המיילדת, חברתה הטובה של אמו, קלטה מיד שמשהו לא רגיל אצלו. לוויין היו גם אברי מין זכריים וגם נקביים. בהתייעצות עם רופא, הוחלט לגדל אותו כבן, אבל הוא לא בן רגיל. וויין אוהב לקרוא ולרקוד, הוא אוהב דברים יפים ולשוחח שעות עם חברתו הטובה וולי. אביו, צייד קנדי קשוח ושתקן, מאוכזב עד מאוד מכך שבנו לא מתעניין במלכודות ובדברים שבנים אחרים מתעניינים בהם. אמו, שנשארת עם וויין חודשים ארוכים בזמן שאביו יוצא לציד, מרבה לחשוב מה היה אילו הוחלט לגדל את וויין כבת. גם תומסינה, חברתה של אמו והשותפה השלישית לסוד חייו של וויין, חושבת מה היה אילו, ומכנה את וויין "אנאבל", כשם בתה המתה. העניינים מתחילים להסתבך כשוויין מגיע לגיל ההתבגרות - גם מבחינה פיזית וגם מבחינה חברתית. הבלבול גדל, והצורך לבחור מעלה שאלות קשות.

הספר מתרחש בעיירה קטנה בקנדה, ורוח הישימון סחוף הקרח שורה על העלילה, שנטווית אט אט. הדמויות בנויות היטב, במיוחד זו של וויין, שרחשי ליבו גלויים לקוראים. זהו ספר מרתק ונוגע ללב על ילד שונה ועל ניסיונותיו להסתדר בסביבה שלא מקבלת חריגה ולו הקטנה ביותר מהסטנדרט. עוד הוא בוחן את שמירת הסוד והשלכותיה - האם עדיף היה לספר לוויין מההתחלה על מצבו ועל הצפוי לו בעתיד? איך היתה מגיבה הסביבה הלא-סובלנית בדרך כלל, שבה חיה המשפחה? ושאלות נוספות שעולות מהסיפור הן בנושא המגדר - מה קובע את המגדר? הכרומוזומים, אברי המין, או אולי המחשבה והתפיסה העצמית? ושאלת השאלות - האם אפשר להיות גם וגם? 

מאנגלית: קטיה בנוביץ`

לקריאת פרק ראשון לחצו כאן

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

העזרה/ קתרין סטוקט

אייבילין היא עוזרת בית, שמעדיפה לטפל בילדים. היא מאכילה אותם ומחליפה להם, מלמדת אותם לשבת על האסלה וגם על כך שכל בני האדם שווים. כי אייבילין היא אשה שחורה בג`קסון, מיסיסיפי בשנות השישים, שמטפלת בילדים לבנים עד שהם גדלים ומפסיקים להיות עיוורי צבעים. חברתה מיני היא המבשלת הכי טובה בעיר, אבל מכיוון שהיא חצופה, היא לא מחזיקה מעמד אצל הגברות הלבנות, ומפוטרת מדי מספר חודשים. לא מזמן פוטרה שוב, ולאחר שהתנקמה בבתה המרשעת של מעסיקתה, היא מחפשת עבודה נואשות. יום אחד פונה לשתי החברות סקיטר פלאן, חברתה של המעסיקה של אייבילין, ומבקשת מהן לספר לה על חייהן של עוזרות בית שחורות במשקי בית לבנים, כדי שתכתוב על כך ספר. השתיים מסרבות בהתחלה, מפחד פן יבולע להן ולמשפחותיהן, אבל לאחר אירוע טראומטי, הן נרתמות לפרוייקט יחד עם עוזרות נוספות. בסיפוריהן הן חושפות גם עוולות והצקות וגם מעשים טובים עד כדי הצלת חיים. 

הספר מסופר מפי שלוש הדמויות החזקות והמרשימות, כל אחת מספרת מספר פרקים, בהן היא מתארת את חיי היום יום הפשוטים שלה, והדרמה נארגת לאיטה. הסיפור מרגש ונוגע ללב, בעיקר בתיאורים של מערכות היחסים בין העוזרות למעסיקות, של ההפרדה הנשמרת בקפידה על ידי כל אחת מהן, ושל החברות שנרקמת בין אייבילין לסקיטר, כנגד כל הסיכויים וההיגיון. חלק מהדמויות בספר נדמות קריקטוריות כמעט ברשעותן ובסתמיותן, אבל הן עדיין אפקטיביות, וחלק מלאות רבדים, שנחשפים לאיטם. בסוף הספר מובאת אחרית דבר של הסופרת, המספרת על מקורות ההשראה שלה לספר - המטפלת האישית שלה, שאת תכונותיה פיזרה בין כמה דמויות בספר. 

יש בספר תיאורים רבים מכמירי לב ומזעזעים של אפליה גזעית, והוא מעלה שאלות רבות כגון מה אנחנו היינו עושים אילו היינו חיים בתקופה ההיא באיזור שבו העבדות הסתיימה רק באופן חוקי, אבל בכל פן אחר היא עדיין קיימת, והאם זה יכול לקרות גם כאן אצלנו. 

פרט לנושא האפליה גזעית, עולים נושאים אחרים שכאילו נבלעים ברקע, אך למעשה הם פן נוסף של דיכוי. הנשים הלבנות בספר מצטיירות בעיניהן של אייבילין ומיני ככל-יכולות, אך למעשה הן מושתקות ומדוכאות, לא פחות מהנשים השחורות, הן על-ידי בעליהן וגברים אחרים, והן על-ידי נשים אחרות, כמו אמהותיהן  ו"דעת הקהל" של חברותיהן. למרות זאת הן חייבות להציג כלפי חוץ שהכל בסדר, להסתיר דיכאון אחרי לידה, הפלות חוזרות ונשנות ונסיונות התאבדות. לפעמים היחידות שיכולות לדעת ולהבין זאת, הן העוזרות השחורות, ולפעמים, הן גם היחידות שיכולות לעזור. 

זהו ספר מרתק ורב עוצמה, ששפתו היומיומית הלא מתלהמת רק מדגישה את הנושא הקשה בו הוא עוסק. להשלמת החוויה מומלץ לצפות בסרט שמבוסס עליו, וגם הוא מצויין. 

מאנגלית: נורית לוינסון

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

על חבל דק / ג`ואן האריס

האחות אוגוסט, נזירה במנזר "מארי הקדושה מן הים" המצוי על אי קטן ליד צרפת, צופה במופע של שחקנים נודדים יחד עם בתה פלר. היא נזכרת בימיה כז`ולייט הצועניה אדומת השיער, לוליינית בקרקס נודד, ובאיש שבגד בה, גי לה-מרל, המכונה "השחרור". חמש שנים לאחר שמצאה מקלט במנזר, שבו כל הנזירות בעלות עבר שהן מעדיפות לא לדבר עליו, חייה השלווים עומדים להשתנות. אם המנזר טובת הלב מתה, ואת מקומה תופסת האם איזבל, ילדה אנוכית ממשפחה עשירה, שקנתה לה את תוארה והיא חדורת אמביציה להכניס שינויים ואדיקות. עימה מגיע הכומר המוודה שלה, האב קולומבן, אלא שז`ולייט מזהה אותו מייד - זהו לה-מרל, והיא מבינה שחייה וחיי בתה בסכנה. ואכן, כבר באותו יום פלר נלקחת ממנה למקום לא ידוע, וז`ולייט הופכת לשבויה בידיו של לה-מרל. ללה-מרל יש תוכנית, ובה יש תפקידים לכל אחת מהנזירות, גם לאחות אוגוסט. הנזירות, שמעריצות את לה-מרל הכריזמטי, נסחפות במעגל שדים של פחד וטירוף, אמונות תפלות והאשמות בכישוף. אך ז`ולייט שיודעת שאסור להאמין ללה-מרל, מוכרחה לשתף איתו פעולה, כדי להשיג בחזרה את בתה ואת השליטה על חייה. ז`ולייט, שנדמית כאנדרדוג קלאסי - אישה, צועניה, יתומה, אם לא נשואה, לוליינית בקרקס - מחליטה לא להכנע לגורלה ולהחלטות של אחרים עליה. היא מבינה שהניסיון שלה למצוא רוגע במקום שמנוגד כל כך לאופיה ומהותה, לא יצלח, ושכדי להשיג שלווה, עליה להשתמש ביכולות שניסתה להדחיק כל אותן שנות שלווה מדומה. 

אווירת המאה ה- 17 בצרפת, לאחר הרצחו של המלך אנרי הרביעי והאנדרלמוסיה ששררה אז במדינה, משמשת רקע לסיפור הקולח. העלילה מרתקת והדמויות קמות לתחיה בזכות התיאורים המדוייקים והחמלה שהסופרת מפגינה כלפיהן, גם כלפי היותר נתעבות מביניהן. בלשונה החדה מראה ז`ולייט איך דווקא אלה שנחשבים לשוטים ול"אחרים" - הצוענים, היהודים, המנודים, הנודדים, חסרי ההשכלה והמוסר - הם הרציונלים והמבינים, ואילו ראשי הכנסיה והאצילים הם בורים ושטופי אמונות טפלות.  זהו לא ספר עמוק במיוחד, אבל הוא סוחף ונעים לקריאה קלילה של קיץ. 

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף
12345
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Anne of green gables אלא אם צויין אחרת