00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

שווקי תחזית- העתיד!

בלוג שוקי תחזית

כמה פעמים התקשרו אליכם ובקשו "כמה דקות מזמנכם לענות על סקר קצר", וכשהסכמתם נקלעתם לשיחה בלתי נגמרת מלאה בשאלות לגבי דעותיכם הפוליטיות, הסרטים שצפיתם בהם, ואפילו מה אכלתם לארוחת בוקר? אני חוויתי לא מעט שיחות כאלה, והאמת, שלגמרי נמאס לי מזה- אני גם לא מוצא תועלת בשיחות אלה וגם מרגיש שאני מבזבז את זמני.

למזלנו- היום יש פתרון אחר, פתרון שדרכו דם תורמים ל"שוק הידע העולמי", גם לומדים דבר או שניים על העולם בו אנו חיים, והכי חשוב- נהנים תוך כדי! על שווקי התחזית כבר שמעתם? אם לא, המשיכו לקרוא ותגלו פריצת דרך ממשפחת "חכמת ההמונים".

היום יש כלי, שמאפשר לנו להשתתף בצורה חדשה של סקרים- הסקרים מגיעים בצורת השקעות, והתשובות אליהם היא בדרך של קניית מניות והשקעת כספים (כמובן שכסף לא אמיתי). שווקי התחזית נותנים לנו אפשרות להביע את דעתנו בדרך כיפית, שמשלבת חשיבה קדימה והבעת דעה אישית. בשוק תחזית כל אחד יכול לקנות מניות או הימורים לפי דעתו, ובכך ניתן לייצר תמונה גדולה של מה חושבים אנשים מכל קצוות האוכלוסייה, ולקבל דעה בנוגע לפרויקט, רעיון או פאילו סרט חדש שרוצים להשיק.

בארצות הברית משתמשים באתרים של שווקי תחזית כדי לנבא את תוצאות הבחירות הבאות, או אפילו תוצאות של החלטות קבינט וישיבות ממשלה. כל אדם יכול להרשם לאתר מסוג זה ולהתחיל "להמר" בכמות כסף התחלתית שמקבל לגבי החלטות מהסוגים שהוזכרו. אם אדם הימר נכונה הוא יזכה בסכום מסוים, ואם לא- יפסיד אותו. לכל אדם יצר תחרותי להרוויח כמה שיותר, לכן הנחת המוצא היא שכולם רוצים להגיע לרווח מקסימלי בעת השתתפותם בשווקי התחזית.

האתר המועדף עליי הוא HSX, שמתמקד בהשקעות בסרטים הוליוודיים- כאשר לכל סרט יש מניה משלו ואפשר לרכוש, למכור, ולהחליף מניות. האתר הפך למעין רשת חברתית- שמשלבת גם טבלאת מובילים, גם קבוצות ואפילו ליגות להימורים.

אני מוצא הנאה רבה בהשקעות בסרטים, זוהי דרך מעולה להעביר את הזמן, ופרט לזה, זוהי תרומה מעולה לעולם הסרטים.

צאו, קחו חלק בעולם שווקי התחזית. בהצלחה!

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

ויקי -פדיה? או רק ויקי?

אמנות הויקי

אני מאמין שכל קוראי הבלוג, בדיוק כמוני, מכירים רק סוג אחד של ויקי, הסוג הנפוץ, הסוג שכולם משתמשים בו כדי לעשות עבודות, הסוג שכעסו עלינו בבית הספר כשהיה מקור הידע המרכזי שלנו- ויקיפדיה.

לאחרונה נחשפתי לעולם הויקי, עולם עצום ומלא בתוכן.

אז מה זה ויקי אתם שואלים? ויקי היא שיטה לבניית מאגרי מידע ואתרי אינטרנט, שבהם התוכן נכתב ונערך על ידי כלל הגולשים, בשיטת מיקור המונים. בעולם קיימים מאות אתרי ויקי מכל הסוגים ובכל הצורות, כאשר לכולם מאפיין מרכזי- כל אדם יכול לערוך את המידע בהם בצורה פשוטה ומהירה וכך כל אדם הגולש באתר יכול להוסיף\לשנות\להוריד מידע מכל ערך הנמצא באתר. באתרים מסויימים כל שינוי עובר וידוא מול אחד ממנהלי האתר ובאתרים מסוימים, כמו ויקיפדיה, כל שינוי שאדם יעשה יקלט ישר וישאר בערך בו שונה לנצח, או עד שמישהו אחר ישנה את הערך שנית.

למתעניינים, בויקיפדיה קיים ערך המאגד בתוכו קישורים לעשרות אתרי ויקי מכל העולם- https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wikis ביניהם אתר ויקי העוסק במוזיקה, מתמטיקה חקר הגנים, ממשלה ואפילו אתר לשיתוף ידע שעוסק בגינון.

אתרי הויקי הביאו עמם מהפכה לתחום שיתוף הידע בעולם כולו. בצורה כמעט בלתי מודעת, כמעט כל המידע המצועי שאנו ניזונים ממנו בנושאים רבים מנושאי היום יום שלנו מגיע מאתר כלשהו מסוג ויקי, אתר שלא בהכרח מומחים או אנשים שלמדו והעמיקו בתחום מסוים גם כתבו עליו, אלא כל אדם יכול לכתוב בכל תחום שיבחר, ולהוסיף את פיסת הידע שלו.

פתגם ששגור בפי אנשים רבים הוא "לך אל הנמלה עצל, ראה דרכיה וחכם" אך כל אדם שמסיים במשפט זה שוכח את ההמשך שלו- "אשר אין לה קצין ומושל". המשך המשפט מראה שכבר בימים שכתבו אותו, הייתה הכרה כלשהי בידע ההמון- לא צריך מנהיג, מובל או אדם מקצועי שיאגד את הידע בכל נושא, ניתן גם לתת להמון לעבוד ביחד, בסוף התוצאה תהיה איכותית, וכולם יוכלו ללמוד ממנה.

צאו לאינטרנט הפתוח, כנסו לאתרי ויקי, שתפו בידע שלכם, ותנו יד למהפכת חכמת ההמון! 

 

 

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

חשבתם על המצאה חדשה? תשאלו את ההמון!

היום נתקלתי בבעיה, בעיה שאם יצליחו לפתור, איכות החיים שלנו תשתנה מהקצה אל הקצה, משהו מהפכני שאיש לא חשב עליו עד היום!

במצב הנוכחי אין לי לא את האמצעים, הידע או הזמן להשקיע בפיתוח שיכול להביא את הבעיה לפתרון מספק.

לא באמת נתקלתי בבעיה כזו, אבל אם כן הייתי נתקל- ומגיע למצב כמו שתיארתי, הטכנולוגיה של היום הייתה מאפשרת לי לפעול בדרך חדשנית, פורצת דרך, אפשר להגיד אפילו "משנה את חוקי המשחק"- מיקור המונים, או באנגלית, crowdsourcing.

מיקור המונים הוא השימוש בהמון לצורך ביצוע משימה מקצועית, שדורשת ידע מסוים או לפיתוח רעיון חדש, ולעיתים אפילו לפיתוח המצאות חדשניות שממציאן צריך עזרה בפיתוחן. מה זאת אומרת? לדוגמא- חיל האוויר מעוניין לבנות בסיס חדש, בו כל המסלולים יהיו עשויים חומר שלא נפגע מנשק קל ועמיד בטמפרטורות גבוהות ומשקלים כבדים כדי להיות אפקטיבי לנחיתת מטוסים לאורך זמן. לחיל האוויר אין מהנדסי בניין או מהנדסי חומרים המומחים במסלולי טיסה, לכן מציאת פתרון לבעיה הופכת כמעט לבלתי אפשרית. כדי לפתור את הבעיה חיל האוויר בוחר להשתמש במיקור המונים- ופונה לפרסום הבעיה באינטרנט, באחד ממספר רב של אתרים שמאפשרים לפרסם דברים מהסוג. נדרש לפרסם את דרישות הפרויקט, מגבלות, אילוצים, ותאריך אחרון לביצוע. לבסוף יפורסם גם התשלום שמציעים לקבוצה שתציג את הפתרון הטוב ביותר. מרגע זה, נותר רק לחכות. קבוצות מכל העולם יקראו את האתגר, וישקיעו במחשבה על פתרון יצירתי וחדשני. כך, יכול חיל האוויר למצוא פתרון לבעיה שהוא העלה- תוך כדי הוצאת כסף מינימלית ביחס לכמות הכסף שהיו מוציאים בהעסקת מהנדסים. וכל מה שנשאר יהיה ליישם את הרעיון.

הבעיה שתעלה לחיל האוויר בנושא תהיה בטחון מידע. כל אדם החפץ במידע על הבסיס החש שעתיד להבנות ומה יהיה ייחוד המסלולים בו יוכל להגיע למידע זה בקלות רבה. לכן, באם חיל האוויר יחליטו להשתמש בכלי של מיקור ההמונים לפתרון הבעיה, יהיה צורך להעביר את הדרישות צנזורה כדי לא לחשוף מידע רגיש.

כיום עובדים על מספר רב של פרויקטים בשיטת מיקור ההמונים, יש אתרים שמתמקדים בפרסום אתגרים מסוגים מסוימים, כמו עיצוב לוגואים לחברות או עיצוב ופיתוח מוצרים. בנוסף, יש אתרים שמפרסמים כל אתגר העולה לראש, כל אדם יכול לפרסם אתגר, להציע פרס ולקבל תגובות מכל קצוות העולם. בין כל האתגרים, נחקרים היום בין היתר: מציאת תרופה לסרטן, מציאת דרך לניצול סוללות טוב יותר, דרכים להעלאת יעילות אווירודינמית במטוסים וכו'.

הבעיה האחרונה שעולה במיקור ההמונים, ולדעתי- אם ימצא לה פתרון מיקור ההמונים יהפוך לדרך הפתרון של הרוב המוחלט של האתגרים והבעיות שיעלו לאנשים מכל חלקי הגלובוס. הבעיה היא הבאת הטכנולוגיה או הרעיון שפותח לידי ביטוי. אם נחזור לדוגמא של חיל האוויר- יכול להיות שיש פתרון מהפכני לבעיה, אך קבוצת המהנדסים שחשבה עליו נמצאת באוסטרליה, ואין למהנדסים בארץ את היכולת הטכנית לבנות את המסלולים בדרך בה הציעו.
אם מישהו יצליח להביא את הבעיה הזו לידי פתרון, וליצור דרך לשיתוף והעברת יכולות טכנולוגיות פיזיות בצורה יעילה ובעלות נמוכה- לא רק שהוא יהפוך את מיקור ההמונים לכלי הטכנולוגי המתקדם בעולם, הוא גם ישלוט במיקור ההמונים.

אני מאמין בשיתוף הרעיונות, ובשימוש בחכמת ומיקור ההמונים כדי לשפר את ההחלטות והרעיונות של כל אחד ואחת מאתנו, אלו פלטפורמות חדשניות ומעולות, צאו להשתמש בהן!.

 

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

בהחלטות גורליות- חכמת ההמונים

פעם חשבתם לשער השערה? משהו מספרי? משהו שצריך להחליט בו על ערך מתוך טווח ערכים?

כנראה שלקחת את ההחלטה לבד לא יביא לכם את התשובה הנכונה.

לא אחד ולא שני ניסויים נערכו בעבר, ובמקרים כאלה הפתרון הטוב ביותר הוא חכמת ההמונים!

מה זה אומר חכמת ההמונים אתם בטח שואלים. חכמת ההמונים חוכמת ההמונים היא הדעה הקולקטיבית של קבוצת יחידים. קבוצה של יחידים שלא יודעים מה דעתו של כל אחד אחר בקבוצה ולכן דעתם לא מושפעת משום דבר פרט לחשיבה שלהם בלבד. חכמת ההמונים מסתמכת על כך שלכל אדם דעה שונה, ושבדגימת קבוצה גדולה מספיק- גדולה מ30 ליתר דיוק, התפלגות התשובות מתקרבת לנורמלית כאשר תוחלת ההתפלגות היא התשובה הנכונה.

בניסוי שנערך בשידור חי בהרצאת TED בארה"ב, נשאלו כל היושבים בקהל מהו משקל שור שהועלה לבמה. להפתעת כל היושבים בקהל משקל השור האמיתי היה נמוך רק בשני ק"ג מהמשקל הממוצע של הניחושים שלהם.

אפשר להתייחס אל חכמת ההמונים כאל כלי לניהול ידע. כלי שבעידן המודרני הפך לזמין מאד ונוח לשימוש, הרי בכל אפליקציה שיתופית או רשת חברתית יש אפשרות לערוך סקר היום בכמה קליקים פשוטים. בעזרת הסקרים יכול כל אדם להעלות את הלבטים והשאלות שלו לפני כולם ובכך לקבל תשובה לפי דעת המון.

דוגמא מעולה לזה היא אמא שמנהלת לבנה עמוד פייסבוק, ואת כל ההחלטות הנוגעות בגידולו היא מעלה לרשת ומחליטה לפי דעת ההמונים- לאיזה חוגים ילך, מה יאכל ומה יעשה בחלק משעות הפנאי שלו.

רק חוק חשוב אחד יש לחכמת ההמונים- אסור שהמשתתפים ידעו מה שאר האנשים ענו! במידה והם ישמעו את הדעות הקודמות החשיבה שלהם לא תהיה ממוקדת לדעתם האישית, התשובות הקודמות יהדהדו להם בראש והתשובות שלהם בוודאות יהיו קרובות מאד לתשובות שכבר שמעו, וכך יפגעו בהתפלגות הנורמלית של התשובות. דוגמא לזה היא בניסוי "קערת הסוכריות" כשקבוצת אנשים צריכים לנחש מספר סוכריות בקערה. בניסוי הראשון נתנו לכל אחד לשמוע את התשובה שהאדם לפניו אמר, וכך כל התשובות נשארו בתחום ה300 סוכריות למרות שבקערה היו 1000! בניסוי השני כל אחד ניגש לעמדת הצבעה וכתב על פתק את התשובה שלו ונחשו מה קרה, הסטייה הייתה רק של 15 סוכריות!

צריכים להחליט החלטה גורלית? צאו לשאול את ההמונים! רק אל תשכחו את הכללים.

 

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

גם אתם לקוחות "נעולים"? - אני חושב שכן!

נעילת לקוחות

פעם שאלתם את עצמכם איזה מוצרים שאני קונה נועלים אותי? פעם שאלתם את עצמכם מה זה אומר בכלל "נעילת לקוח"?

אז נתחיל בהסבר קצר- נעילת לקוח היא הבטחה שהלקוח המסוים שקנה מוצר מחברה מסוימת- ימשיך לקנות ממנה את כל המוצרים הנלווים, לא בהכרח כי הוא רוצה- אלא כי הוא מחויב, הוא "נעול" לחברה הספציפית הזו. לדוגמא, נניח וחברה מסוימת המציאה סוג חיבור חדש להעברת מידע שנקרא "DATA", וכעת כל המחשבים שהחברה תייצר יהיו מצוידים אך ורק בחיבורים מסוג "DATA"- כל לקוח שיקנה מחשב מהחברה יהיה מחוייב לקנות ממנה גם את כל האביזרים הנלווים- עכבר, מקלדת, רמקולים וכו'. משמע, כל לקוח שקונה מחשב- נעול לחברה הזו.

ועכשיו- איזה חברות נועלות אתכם? ואיך הן עושות את זה?
אפל היא אולי החברה שנועלת לקוחות בצורה הטובה ביותר בעולם. המחשבים הניידים שלה נחשבים לאיכותיים ביותר בשוק, וככה לקוחות מגיעים לקנות ממוצריהם, אך מה שלקוח שקונה מחשב נייד חדש של "אפל" לא יודע הוא שברגע שכרטיס האשראי שלו יעבור בקופה והוא יחתום על הקבלה- הוא נעול. כל המוצרים הנלווים שהלקוח רק יחשוב על לקנות יהיו חייבים להיות מאפל, ואם ירצה להשתמש במוצרים שכבר יש לו- יהיה חייב לקנות מתאם, שגם הוא לא זול כלל. מעבר למוצרים הנלווים- משתמש "אפל" שירצה להשתחרר מהנעילה ולעבור ולקנות מוצרים מהשוק הפתוח יתקל בקשיים בהעברת המידע מהמחשב של "אפל" למחשב אחר בשל אי התאמה בפורמטים של המסמכים והקבצים השונים בין המערכות.

דרך נוספת בה חברות נועלות לקוח היא הצעת מכשיר בסיס במחיר נמוך יחסית- מה שגורם ללקוחות רבים להגיע ולרכוש את מוצר הבסיס של חברה מסוימת. מרגע שרכשו אותו- הם יהיו מחויבים לרכוש את המוצרים הנלווים אליו מאותה החברה, וכך מייצרת החברה נעילת לקוח.

דרך שלישית לנעילת לקוח, דרך יותר נפוצה מהדרך השנייה היא מתן מוצר הבסיס בחינם, מה שנראה מאד משתלם ללקוח- רק שמרגע שהוא התחיל שימוש במכשיר הבסיס, הוא יצטרך לרכוש את כל המוצרים הנלווים מאותה החברה, גם אם הם יקרים מאד. דוגמא לדרך זו היא חברת גילוח, שמעניקה בחינם סכין גילוח ביחד עם זוג להבים חדשים, לקוח שמתרגל לסכין ומשתמש בה על בסיס קבוע יחזור וירכוש להבים נוספים של אותה חברה- לא משנה כמה הם יקרים.

 

לסיום, אני ממליץ לכם להשקיע מחשבה רבה- לאיזה חברות אתם נעולים? האם כל נעילה כזו אכן משתלמת לכם, או שקיימת אפשרות להתנתק ולעבור לחברה שלא נועלת אתכם כלקוחות?
יותר ויותר חברות נועלות את הלקוחות שלהם, תשקיעו מחשבה- זה יכול לחסוך הון תועפות.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף
12
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל ZadikN אלא אם צויין אחרת