00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הארגון הלומד

"ארגון לומד" אינו עוד כלי ניהולי אלא מדובר בתפיסה שלמה ומקיפה של תרבות ארגונית, צמיחה ארגונית וצמיחה אישית בתוך הארגון. לא ניתן להפוך ארגון לארגון לומד על-ידי הבנה תיאורטית של החומר הנלמד. זוהי דרך שיש להבין את משמעויותיה, היתרונות שלה והחסרונות שלה. ארגון המבקש להיות ארגון לומד ולאמץ תהליכי למידה ארגונית חייב הכנה מוקדמת ועליו להקצות את המשאבים הנדרשים. חשוב שעובדי הארגון והעומדים בראשו יעריכו לפני תחילת התהליך את מידת מחויבות של הארגון לתהליך, מידת המוכנות של הארגון לשינוי והפתיחות הארגונית לשיקוף המציאות. ללא היכולת לומר את האמת לגבי תמונת המצב הנוכחית, אין לתהליך סיכוי.

לאחר ההרצאה נסתי להבין האם הארגון בו אני עובדת הוא ארגון לומד, מבנה הארגון אכן מכוון אנשים ויש חשיבות לחשיבה מערכתית ותרבות של גמישות. תרבות הלמידה פחות מורגשת כאן- אין השתלמויות, הרצאות או מתן זמן ללימוד עצמי בגלל עומס הפרויקטים. כל חברי הצוות שלי הם בעלי גישה לנתונים ומידע ויש עידוד של למידה קבוצתית באמצעות המבנה בו אנו שוהים (open- space) ופגישות צוות בהם מעלים את המשימות המרכזיות שכל אחד מחברי הצוות ביצע בשבוע האחרון תוך מתן דגש לאתגרים בהם נתקלנו.

אני חושבת שכל חברי הצוות מונעים על ידי רצון להשתפרות תמידית גם על מנת לשפר ביצועים בעבודה וגם כחלק מהגשמה עצמית. בנוסף אנו חווים שינויים סביבתיים באופן יום יומי בעקבות התחום בו אנו מתעסקים ואני חושבת שהתגובות לשינויים אלה מתרחשות באופן מהיר יחסית מה שמקנה לנו יתרון על המתחרים.

לסיכום אני חושבת שהארגון בו אני עובדת מיישם את מרבית העקרונות עליו מתבססת התפיסה של הארגון הלומד אך יש עוד עקרונות שעלינו ליישם על מנת להשתפר ולקדם את הארגון.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

שווקי תחזית

שווקי תחזית הם בעצם אחד המימושים של חוכמת ההמונים (הנושא עליו דיברנו בשבוע שעבר). מדובר בכלי חיזוי המתאפשר הודות לחיבור לאינטרנט ומתבסס על התפיסה של רשתות חברתיות.

למעשה שווקי תחזית הם בעצם בורסה בה סוחרים ברעיונות/ דעות ותחזיות כאשר המחיר משקף את ההסתברות שמשהו מסוים יקרה. כלומר ככל שהמחיר יותר גבוה כך רמת הביטחון של הסוחר בתשובתו גבוהה יותר. כמו בכל בורסה, גם בשווקי חיזוי המטרה להרוויח ע"י קניה של דעות ותחזיות בזול ומכירתן ביוקר.

באמצעות דינמיקת המסחר תורם כל אחד מהמשתתפים את הידע המצוי ברשותו על מנת למנף את הידע המאוחד וליצור חוכמת המונים.שווקי תחזית אינם יכולים לעבוד ללא כמות משתמשים גדולה וכמובן שככל שכמות המשתמשים גדלה כך התחזית תהיה יותר מדויקת לכן נרצה להגביר את המוטיבציה להשתתפות במספר דרכים:

  • מתן הכרה מקצועית או אישית
  • מתן יכולת להתבטא ולהשפיע
  • מתן פרסים – יכולת להתבטא בכספים או פרסים וירטואליים

אני חושבת שהשימוש בשווקי תחזית יכול לשמש ארגונים במקרים רבים וזוהי דרך טובה לנצל את חוכמת ההמונים ולגרום לעובדים לגלות מחויבות כלפי הארגון.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

מיקור המונים

כיום יותר ויותר משימות עוברות למיקור המונים כלומר לידי קבוצת אנשים או קהילה כאשר המשימה מנוהלת על ידי היוזם שיוצר מוטיבציה להמונים. מיקור ההמונים משתמש בעצם בחוכמת ההמונים כאשר התמורה יכולה להיות ממשית או ווירטואלית.

אני חושבת שמשתמשים אוהבים לתרום לפרוייקטים במיוחד כשמדובר בפרוייקט שיהווה עבורם אתגר או יעורר את סקרונתם. בנוסף לעיתים פרוייקטים מסוג זה יכולים להקנות לקהל תחושת שייכות ותרומה לקהילה. היתרונות של שימוש במיקור המונים לארגונים כוללים חיסכון בעלויות וזמני עבודה של עובדי הארגון, כמו כן בצורה זאת יתקבלו שפע של רעיונות ומגוון דעות.

שימוש במיקור המונים החל להופיע רק לאחרונה, בעבר ארגונים היו רגילים לפנות ליועץ או מומחה על מנת לקבל פתרון קל ומהיר. לדעתי כיום באמצעות האמצעים הטכנולוגים הקיימים המגשרים על פערי מרחק וזמן יש להפנות יותר ויותר פרוייקטים למיקור המונים ובכך להשיג את היתרונות לארגון והן להמון- כמובן שלמהלך נדרש שינוי תפיסה ארגוניים וטיפול בחסרונות המהלך כמו אבטחת מידע, קושי באכיפת לוחות זמנים וטיפול בקניין הרוחני (של מי הרעיון?)

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

חוכמת ההמונים

כיום יותר ויותר גופים ואפילו חברות ענק מיישמות את הגישה שנקראת "חוכמת ההמונים" לצורך פתרון בעיות. עפי תפיסה זאת אם נשתף את ההמון בבעיה שבה נתקלנו, ניקח את כל התשובות ונשקלל אותך נקבל פתרון יותר טוב מזו של אדם מקצועי אחד. כלומר בתנאים מסוימים חכמת ההמון גדולה מזו של המומחה.

למרות שאני מאמינה בחוכמת ההמונים אני חושבת שאין להתאלם מהבעיות הטמונות בחשיבה קבוצתית: משתתפים נמנעים לבטא רעיונות בגלל חשש מתגובת הקבוצה, חלק מחברי הקבוצה תופסים "טרמפ" על אחרים ולא חושבים באופן עצמאי, יש נטייה להמתקד במשותף לכל חברי הקבוצה ובצורות חשיבה דומות.

אני מסכימה כי כנראה שקבוצה תספק כמות רעיונות יותר גדולה אך לא בטוח שיותר איכותית לכן אמליץ לארגונים לאפשר לעובד לחשוב באופן עצמאי תחילה ורק לאחר מכן לחשוב כקבוצה על פתרון על מנת לא להחמיץ רעיונות טובים ואיכותיים.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

חדשנות

שלום לכולם,

בהרצאה האחרונה דיברנו רבות הודות המושג "חדשנות".

בשנים האחרונות אנו שומעים רבות את המושג חדשנות והוא הופף לרווח בשיח של ארגונים, לראייה ניתן לראות מחלקות ותפקידים שונים הקמים בארגונים כאשר מטרתם העיקרית היא להביא לחדשנות לארגון במגוון תחומים (כמו כן נפתח מקצוע לימודים חדש הנקרא "חדשנות"). למעשה חדשנות היא המנוע העיקרי לצמיחתו של הארגון.

לפעילות של ניהול ידע ישנו תפקיד חשוב ומרכזי בייצור "חדשנות". מערכות המשמשות לניהול ידע יוצרות את החיבור בין הידע של מגוון בעלי תפקידים בתחומים שונים וזה הגורם שמספק את הידע כדי ליצור ידע חדש שיתורגם לערך ממשי עבור הארגון.

מדינת ישראל ובאר שבע בפרט רואות בחדשנות משאב יקר ערך לכן הן פועלות לחיזוק החדשנות הישראלית באמצעות האוניברסיטה ובאמצעות פארק ההי טק שנמצא בסמוך אליו. בתור עובדת בפארק אספר כי ניתן למצוא מגוון רחב של חברות וסטאראפים העוסקים מידי יום בחדשנות. לדעתי מאוד חשוב לעודד חדשנות מכיוון שאנו רושמים הישגים מאוד יפים והדבר עוזר בפיתוח וצמיחה של הכלכלה הישראלית ומשפיע כמעט בכל ענפי התעשייה.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף
12
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל inbalkiv אלא אם צויין אחרת