00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

החטא הקדמון - הפקעת התוכן הכללי של "בחוקותיי" ושיעבודו אך ללמוד התורה

גם "אחד וחצי" קוראיי ,יתקומם עתה למקרא הדברים (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
האם אכן לימוד התורה הוא בחזקת "חוקותיי" כערך על שמפניו נסוגים כל יתר הערכים כך למשל שערך יסוד בראשיתי של "לעובדה ולשומרה" את הבריאה והעולם נדחק ומתבטל בפניו.וכפועל יוצא מצופה הוא מכלל ישראל שיהיו אך ספונים באוהל של תלמוד [ולא באוהלי יעקב הרבים : יותר: אוהל מלאכה אוהל ילדים ועוד] וכך יוצא שגישה זו מבטלת למעשה את חומש בראשית ואת כלל ערכיו ערכי על בראשיתיים שהם הם בחזקת "חוקות ה'" ואשר גוברים על כל מצווה שניתנה מאוחר יותר. לימים ערכים אלה נחקקו על לוחות הברית בדמותם של עשרת הדברות . 
כך היהדות השמרנית התעקשה להבין ולתרגם באופן מגמתי ודוקטרינרי . וכך הביטוי המונומנטלי הבראשיתי "חוקות ה' "רוקן למעשה מתוכנו הממשי והוא הפך "חד פני" של לימוד תורה בלבד.

משל אין חוקות של שמים וארץ כאמור. ואין פה לשון רבים "חוקותיי". ואין פה פעולה הסותרת לכאורה לימוד בישיבה :"תלכו" .["בחוקותיי תלכו"]
וגם אם אכן ניתן לפרש "בחוקותיי  גם כמכוון לתלמוד תורה הרי היסוד הדומנטטי המעשי של הציווי הוא "הליכה"  דינאמיקה של התקדמות לעבר היעד של עוד ועוד ידע של ומלאה הארץ דעה את ה'. אל עבר אור של חידוש וגאולה והנה הרי מבוקר עד ערב אתם לועסים כאן תורת גלות קפואה ומדשדשת 
הנה כי כן היהדות הפוריטנית לדעתנו  חטאה ועדיין חוטאת בשניים :
ראשית בהפיכת לימוד התורה כחזות הכל וכמעשה בלעדי המבטל מעשים אחרים המתחייבים מאושיותיו של ספר בראשית ספר הישר .

כמו "צלם אלוהים" לגבי כל אדם באשר הוא אדם.
וכמו לעובדה ולשומרה לשמר העולם והבריאה ועוד.
אני מניח כי אחד וחצי קוראיי חשים עתה זעזוע או למצער אי נוחות, כאילו לא בת הקול היא שנזפה ברשבי שתיקון העולם אינו מסתכם בהסתגרות במערה של תלמוד .

וכאילו תורתו של מי שהניח את העמל הפרנסה  [רעיית הצאן] ואף הניח את אשתו כעגונה והכל ללמוד וללמד  תורה

 עד כי מהשמיים לא הראו לו לבסוף כי כל שהשיג בתנאים אלו  שווה לטמיון  וכך  כ24 שנות לימוד ו24 אלף התלמידים שהפיק כולם ירדו לטמיון .

 ולעניות דעתנו  הכל בגין הסיבה שתלמוד תורה אינו יכול להיות חזות הכל והתכלית הבלעדית בחיי אדם . וכי המהות "אדם זה היותו חלק מהבריאה ומעורב בה.

  עד כי מתקיים בו לא רק וחי בהם בדברי התורה אלא וחי בהם באחיו בני האדם .

 שבת שלום

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

פרשת בחוקותי : מדוע אין שלום בארץ ואנו עדיין רחוקים מהגאולה השלמה

 

 למה אין שלום בארץ ...... (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.

וכי למה הדגיש "שלום בארץ" ולא למשל גם "שלום בניכם או בכם.
אלא משפתח המקרא באלה : 
"אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם":
התוצאה המובנית של שמירת המצוות והליכה בחוקות ה' חייבת להיות :
אחדות ושלום בין כלל בני ישראל ויהיו מי שיהיו .
ולעולם משתוצאה זו איננה קיימת הוכחה היא, כי על דרך האמת ,אין בנו שמירת מצוות של ממש.
ולא עוד שהקב"ה גם נמנע להוסיף את שלו בבחינת :
"ונתתי שלום בארץ." 
מוקדש לעילוי נשמת אימי מורתי .
הנותן....
והאומר.....

.

אין "חוקותי" וגאולה - בלי הליכה קדימה (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.

"אם בחוקותי תלכו".
מסב הכתוב על "אם הדרך" .
ש"חוקותי" כולל תלמוד תורה דורשים ומחייבים תמיד דינאמיקה של הליכה וקדימה.
ולא חלילה דריכה במקום שלפיכך גם קיימת במקביל הדינאמיקה של "ומלאה הארץ דיעה את ה'".
ואין אתה יכול לחדול ולו לרגע מלמלא ולמלא....
שגם ורק כך תהא משמעות אמיתית ורלוונטית לקיום המצוות .
ובפרט שאין הגאולה באה אלא אם מתקיימת ההתעוררות הנכונה והראויה למטה וברוח האמור .
והנה אנחנו מתובססים עדיין בתורת הגלות ואין בנו האומץ והמעוף לחולל את המהפכה שתחיש את הגאולה.

 

 

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

ל"ג בעומר-כל אחד והבר יוחאי שלו

בס"ד.

דווקא בלג בעומר ראוי שהסיפור המופלא על בר יוחאי יסופר שוב ושוב.

 כשבאו איליו זוג הנשוי כעשר שנים ללא ילדים וביקשו ברכתו להתגרש.

 אמר להם כשם שנישאתם בשמחה כך תתגרשו בשמחה .

 הלכו ועשו חגיגה עד כי האיש התבשם בשיכר. ופנה אל זוגתו :

בטרם יתחלק הרכוש טלי לך מביתנו מתנה הכי יקרה בעיניך .

 מחתה האישה דמעה והוסיפה לו עוד שיכר .

עד כי הוכרע ונפל שדוד, הזמינה סבלים שנטלוה לבית אביה.

משנתפקח שאלה בתמיהה : וכי מה לי ולכאן  ?

השיבתו : וכי לא אתה אמרת טלי מתנה יקרה לעצמך .

 נטלתיך, שאתה המתנה היקרה ביותר.

הנה כי כן,
לפעמים הסיפור של הילדים מתחיל בילדים שאנו עצמנו.
עד שבני הזוג לא מכשירים לקבל את עצמם כמתנה השקולה לילדים.
לא הוכשרה הזוגיות להביא ילדים לעולם.

 

המוטו של הסיפור : עבדו את ה' בשמחה (משה אהרון עו"ד)


הסיפור המופלא הזה צריך להילמד לפחות כעומק הזוהר.
צריך לעבוד את ה' [לקבל גזר דינו ]תמיד בשמחה : גם בנישואין וגם בגירושין.
וכל כך לכאורה למה.
שאם בני הזוג אינם מתחברים יש לשמוח על התרת קשר בלתי מועיל ודווקא להמשיך בידידות ושמחה זה עם זה 
שהוא מעשה הגירושין גם פותח פתח להזדמנויות חדשות .
ואם בני הזוג ראויים להמשיך בקשר אין כמו השמחה לפתוח להם פתח להתחיל הכל מחדש.
זאת ועוד לעיתים צריך לשעבד ההכרה המפוכחת ל"חומר מרדים" כל שהוא כתנא דמסייע לשמחה להניח לפי שעה לצדק האישי או הרציונאל הצרוף .
פשוט להתעלות, לוותר , למחול על לא מעט דברים ולהמשיך הלאה.
שמירב יתרונות הזוגיות מתגלים דווקא בדחיקת האנוכיות הצידה. 
ויצירת מרחב לחלל המשותף.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל moshe aharon אלא אם צויין אחרת