00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תרומת היחיד

בשיעור האחרון נוכחתי לדעת כמה כוח והשפעה יש למשתמש היחיד בתרומה לעיצוב הידע והעברתו הלאה. המרצה הדגים לנו הלכה למעשה כמה קל ופשוט לערוך תכנים בערכים בויקיפדיה, לשנות, להוסיף או להשמיט מידע, כראות עיננו (כמובן שיש בקרה על זה...). הפוסט הזה מתחבר לפוסט הקודם ולמגמה של הדור החדש של האינטרנט שמתאפיין בשיתופיות וקהילתיות. המשתמשים הם יצרני המידע ומנהליו, וביחד הכוח הוא עצום- מגיעים לפרויקטים ומיזמים מרשימים ומקיפים ביותר. הדיונים וההפריה ההדדית, סיעורי המוחות בין המשתמשים מאפשרים למידע להיות מדויק ומהימן עד כמה שניתן. וויקיפדיה זו רק דוגמה אחת טובה לפרויקט מיקור המונים שמצליח בכל העולם.
לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

הכוח של הציבור

בשיעור האחרון ראינו כל מיני יישומים הלכה למעשה של פרויקטים למיקור המונים. האמת שלא הייתי מודעת להיקף של התופעה ולתחומים השונים והמגוונים שבהם היא מיושמת. איכשהו הדברים מהקורס הזה התחברו לי עם קורס אחר שבו דיברנו על ווב 0.2 וספריה 0.2, על המאפיינים והמגמות. בגדול כשאני חושבת על ווב 0.2 ועל מיקור המונים כמאפיין של הדור החדש המילה העיקרית שעולה לי בראש היא קהילתיות. קיום יחסי גומלין הדוקים בין המשתמשים והפקת מידע זה מזה באמצעות שיתוף. האחד תלוי בשני. תכונה זו מאפשרת אינסוף אפשרויות והזדמנויות להפקה וקידום של פרויקטים ומיזמים ליצירת מידע חדש ועדכני נון-סטופ. מיזם קהילתי לדוגמה- "עושי החיל" של הספריה הלאומית שבו הציבור מתבקש לתאר פריטים היסטוריים סרוקים כמו כרזות, עלונים, גלויות, תמונות, פשקוילים ועוד: http://nlics.org/about מהווה דוגמה לשימוש וניצול ההון האנושי לטובת הספריה והציבור.

 

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

רשת קהילתית

קיימת הנחה כשמתעוררת אצלך איזושהי בעיה או שאלה ש"מישהו אחר כבר שאל את זה לפניך" וכדאי לראות מה ענו לו אנשים אחרים ואיך הוא התמודד ופתר אותה לצורך עזרה בגיבוש דרכי פעולה לפתרון הבעיה. בשיטה זו מגיעים לכל מיני צדדים וזוויות שונות בבעיה, שאולי לא חשבתי עליהם, מידע חדש צף ועולה. זה ברור שלקהילה יש יותר כוח מהאדם היחיד, חכם ומומחה ככל שיהיה. האדם היחיד מוגבל בכוחו וביכולת ההקפה, ההכלה וההימצאות שלו (לא יכול להיות בשני מקומות בו-זמנית, למשל). אפשר לראות שהמגמה ההולכת וגוברת בעולם המידע של היום היא של שימוש בחוכמה של ההמונים: חוות דעת למוצרים, מיזמים לעריכה משותפת של פרויקטים, רשתות חברתיות למיניהן, פורומים קהילתיים בדיונים שבהם האחד מפרה את השני, אתרים המיועדים לשאילת שאלות שהמשתמשים בהם עונים אחד לשני.

יום העצמאות השנה היה בסימן של אחדות וערבות הדדית. הדגש העיקרי היה על גבורתו של האזרח הפשוט ולקיחת חלק אקטיבי במלחמה בטרור. באופן דומה, אפשר לראות כי גם העולם הווירטואלי הופך להיות פחות ופחות פסיבי ויותר קהילתי. ניצול היתרונות והידע של הציבור והפקת מוצרי מידע חדשים ממנו לתועלת הכלל היא תופעה יצרנית ומהפכנית שמשפיעה על איכות החיים של כולנו.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

אביב הגיע, פסח בא

אז הפסח כבר פה וגם האביב, למרות שמזג האוויר השרבי מזכיר יותר עיצומו של קיץ 

ריח של התחדשות באוויר. והתחדשות מושגת בין היתר על ידי ניקיון, ארגון ומיון. של חפצים חומריים אך לא רק.

בעידן הנוכחי חלק מה"חומר" שלנו אם לא רובו - דיגיטלי. וכמו בעולם החומרי, גם שם הבלאגן חוגג. מאיפה מתחילים? זאת השאלה.

למשל, הלפטופ שלי נקנה בתחילת השנה האזרחית- יחסית חדש. קיבלתי אותו נקי ורענן מעומס של תוכנות, קבצים וסימניות מיותרות בדפדפנים שהצטברו עם הזמן.

ואותו סיפור עם הסמארטפון...

רגע של וידוי- קשה לי מאוד לזרוק חפצים בכלל. וזה לא שונה בעולם הדיגיטלי, לצערי. קשה לי למחוק. (זה הרגע שאתם צריכים להגיד- "אוהבים אותך, וונדר-ליבריאן") devil

מצד שני אני נורא אוהבת סדר וארגון. איך הדיסוננס הזה מתיישב? הוא לא... במהלך החודשים האחרונים שמרתי עשרות סימניות לעיון מאוחר בכרום. עכשיו זה די מעצבן ומאבד מהיעילות כשיש עשרות סימניות ברמת חשיבות לא גבוהה, כשהסימניה האחרונה בזמן אך החשובה יותר ממוקמת בסוף וצריך לגלול עד למטה ולעבור על כל הסימניות כדי למצוא אותה ולגרור אותה לראש הרשימה כדי שתופיע ראשונה.

בעידן התפוצצות המידע יש אינספור ידיעות, תגליות, כתבות, ערכים, מחקרים שמעניינים אותי ואני לא מספיקה לקרוא אותם - לא תמיד יש זמן או כוח - ושומרת לי לפעם אחרת. מתי הפעם הזאת תהיה? אין לי מושג... "באחרית הימים". היתרון הברור של חומר דיגיטלי בהשוואה לפיזי הוא הנפח, או היעדרו, כמובן. אך היתרון עלול להביא לידי חוסר התמצאות טוטאלי.

ומה עושים עם כל התוכנות והאפליקציות המיותרות? אולי גם כאן עובד הכלל כמו עם בגדים- מה שלא נלבש בשנה האחרונה- לפח וחסל! להיפטר ומהר...

מה יקרה בסוף? הכל ישאר כמו שהיה. עד לשדרוג הבא...

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

ידע בעבודה

בשבוע שעבר בעבודה בספריה הבנתי כמה חשוב שיתוף ידע ארגוני. הייתי צריכה להוציא חומר מסוים לקבוצת קוראים שהגיעה אך החומר, שתמיד עומד במקום קבוע במדף, היה חסר. ניסיתי לחפש בכל האפשרויות שהעליתי על דעתי, שאלתי קולגות, התקשרתי למנהל אך לאף אחד אין מושג. העובד היחיד שיודע נמצא בחו"ל ואי אפשר להשיג אותו באופן מיידי. לבסוף הקבוצה התפשרה על חומר קרוב מבחינה נושאית. בדיעבד התברר שהחומר חיכה לטיפול מתחת לשולחן במחסן. אם רק היתה הפניה קטנה על המדף - כמה עצבים ואנרגיות היו נחסכים ממני.

אי אפשר לשמור ולתעד את כל המידע הארגוני אך יש ניסיון לנהל את החשוב והמהותי לעבודה באמצעות פורטל ארגוני שנמצא על שרתי הארגון.

פורטל ארגוני זה כלי נחמד ויש יגידו אפילו יעיל, אך ממה שראיתי אצלנו הוא די "מת". חסר התחדשות. או הייתי מגדירה אותו כ"מתחדש עונתית"; אחת לכמה חודשים הוא מתעדכן. וזהו בערך. אני משתמשת בו בעיקר כדי לחפש מספרי טלפון של עובדים מאגפים ויחידות אחרות כשצריך ומתעוררת איזושהי בעיה.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף
12
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל WonderLibrarian אלא אם צויין אחרת