00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בלוג אחרון

התחום החמישי הוא ספר שטענתו המרכזיתהיא שארגונים שלא לומדים מהר קשה להם להסתגל ולשרוד בעולמנו המשתנה.  הבעיה הגדולה ביותר של ארגון לומד היא יצירת הקשרים בין אירועים שקורים שלו דווקא קשורים. עוד דבר מעניין שדיברנו עליו הוא לווין ישראלי – צרפתי ונוס "ונוס" – הלוויין הישראלי הראשון למטרות חקר הסביבה – פרויקט הדגל של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע וסוכנות החלל הצרפתית (CNES).

 

ללווייני חקר סביבה חשיבות עולה בשנים האחרונות בעיקר לאור בעיות הסביבה של כדור הארץ כגון צפיפות אוכלוסין, התדלדלות שטחי החקלאות והמזון, זיהומים ואסונות טבע. ונוס ינטר, בין השאר, את מצב הקרקע, הצמחייה, הייעור, החקלאות, איכות מקווי המים בשדות ושטחי טבע ברחבי העולם.

 

ונוס מצויד במצלמה מיוחדת שיכולה לקלוט פרטים על פני כדור הארץ ב-12 אורכי גל, בהם גם פרטים שאינם נראים לעין. הלוויין יצלם שטחים קבועים בישראל וברחבי העולם ויספק לחוקרים עשרות תמונות מדי יום שכל אחת מהן תכסה כ-730 קמ"ר. מסלול הלוויין מאפשר זמן חזרה של אחת ליומיים לצילום אותם שטחים ובאותה זווית צפייה. ונוס יקיף את כדור הארץ 29 פעמים תוך 48 שעות ויספק תמונות פעם ביומיים תוך שהוא חוזר בדיוק לאותה זווית צילום, דבר שיאפשר לזהות שינויים תכופים בצמחייה, בקרקע, בחופים, בגופי מים פנים יבשתיים ובאטמוספרה. שילוב שלוש תכונות אלה הוא ייחודי לוונוס, ואין כיום בחלל לוויין המכיל את כולן יחד. תכונות אלו מקנות לו יתרון על פני לווייני סביבה אחרים הפועלים כיום בחלל.

 

ונוס הוא הלוויין הישראלי האזרחי הראשון ביוזמת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע שבנייתו הושלמה ונחשב הקטן ביותר מסוגו בעולם. בבניית הלוויין היו שותפות שלוש תעשיות חלל בישראל: הקבלן הראשי של הפרויקט היא התעשייה האווירית לישראל שגם שילבה בו את המצלמה והמנועים, המנועים החשמליים תוכננו ונבנו על ידי רפא"ל והמצלמה על ידי אלביט אלקטרו-אופטיקה אל אופ. התמונות מהלוויין יגיעו למרכז המחקר בקמפוס שדה בוקר של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

טוב, זה הבלוג אחרון שאני הולך להעלות כאן, היה לי מאוד מהנה ומלמד לכתוב בלוגים, ללמוד ולהעשיר את ידיעותי ויאלה ביי.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

עוד חכמת ההמונים

קאגל – אתר שמציע תחרויות תמורת פרס כספי. הקונספט הוא שימוש כבחמת ההמונים וביכולות של קבוצות שונות כדי להגיע למטרה כלשהי. לרוב זה תחרויות נושאות פרס כספי. כל התחרויות באתר מכויילות לעיסוק בDATA וכל המידע הזה נשמר ומכאן שבאתר אפשר למצוא הרבה בסיסי נתונים שונים . טיסה , משחקים, או כל דבר שעוד לא חשבתם עליו. מדהים איך תחרויות כאלה יכולים ליצור מאגר נתונים כל כך גדול בחינם לשימוש הרחב. לא מעט פרוייקטים לוקחים מידע מאתר זה ערב הנגישות שלו. דבר זה הוא רק תוצר הלוואי של חוכמת ההמונים. התחרויות הוא בעצם מה שמקדם , דוחף קדימה ויוצר התקדמות ועניין. זה רק אחת מהדוגמאות לשימוש בכחמת ההמונים אך זה דוגמה עצומה שאין כמותה. אני גם באופן אישי השתמשתי במאגר נתונים מאתר זה. כאשר במהלך התיכון בניתי רשת נואירונים שמטרתה הייתה ליצור כלפים חדשים למשחק מחר המתאימים לרוח הכלפים הקיימים, חיפשתי מאגר נתונים... והינה! הגעתי לקאגל ומצאתי כמה דוגמאות מצוייניות ששימשו לי כבסיס פרויקט והוא אכן עבד. רשת הנואירונים הצליחה ליצור כלפים חדשים ודומים לשמחק האמיתי על סך מאגר נתונים זה. למדתי במהלך הפרוייקט המון על השיתופיות וחכמת ההמונים דרך אתר זה. זה באמת הדהים אותי ועזר לי עד מאוד. בכללי ישנם לא מעט אתרים של חכמת המונים וגיוס המונים, אחת הדוגמאות היא התחרות של "דרפא"  בה הם התכוונו לעלות לאוויר 10 בלונים והראושן שידע למצוא את כולם יקבל פרס כספי, נשמע קל? אבל זהוא שלא כל כך. איך מגלים את כולם? הם פזורים על כל ארה"ב קשה להגיע לכולם. הקבוצה המנצחת היא קבוצה מMIT שמה שהיא עשתה היא פנתה לאנשים ברחבי ארה"ב, הגידרה היררחיה שלא רק מי שמצלם את הבלון יקבל מהם כסף אלה גם מי שיעביר אלהה יקבל וכך תוך 9 שעות בלבד המידע על הבלון הגיע אליהם? למה להם לעשות את זה? המטרה היא למצוא את הדרך היעילה ביותר לגלות עצמים זרים בשמי ארה"ב ודרך תחרות של כחמת ההמונים הם הגיעו לתשובה.

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

SETI - חבר מעולם אחר

"SETI" – מחשב על שבנוי משיתוף כוח החישובי של אנשים שמנדברים את מחשביהם הפרטי . תפקידו של המחשב הוא לגלות האם יש עוד יצורים חיים ביקום חוץ מאיתנו. מחשב זה מנתח גלי רדיו ומנסה למצוא בעזרתם יצורים חיים בינתיים כמונו. בסופו של דבר ישנם עוד 400 מיליארד כוכבים רק בגלקסיית שביל החלב ולכל אחד מהם יש לפחות כמה כוכבי לכת. ככה שמבחינת הסברות ישנו סיכוי לא קטן שיש עוד מישהו ביקום חוץ מאיתנו. עכשיו, כנראה שרוב החיים שיש לא כמונו, ולב דווקא במקום אחד. לדוגמא, בקדור הארץ יש בעלי חיים שחיים בתנאים קיצוניים, בצינורות הטרמיים שמתחתית האוקיאנוס, חיים בלחץ עצום ובטמפרטורה של מאוד מעלות . מכאן אפשר להבין שחיים יכולים להתפתח במקומות שונים ובדרכים מאוד מיוחדות.
האם SETI יצליח למצוא חיים נוספים? לא בטוח , הכל תלוי באורח שהחיים של הטכנולוגיה שלנו. כשאנחנו מסתכלים על היקודם אנחנו מסתכלים על העבר. אנחנו רואים בכוכבים הרחוקים את מה שקרה בערב ולא את מה שקורה היום. בנוסף לכך שחיים על כדור הארץ למשל לא קיימים כל כך הרבה זמן במונחים של זמן ולכן כנראה שכך גם בקומות אחרים. על כן , כנראה שנצטרך לחכות לרגע הנכון כדי למצוא חיים אחרים . גם אנחנו , בני האדם, חיים כהרף עין לעומת הזמן שהיקום קיים. כל זה לפי דעתי מראה לנו רק כמה אנחנו קטנים, אולי אפילו קצת חסרי משמעות כלפי היקום ורק עוד גרגיר אבק קטן היחס ליקום.
אבל , זה הפואנטה, אנחנו לא צריכים להיות הכי משמעותיים , הכי גדולים או הכי חזקים. מה שמניע את האנושות לפי דעתי ,זה הסקרנות , הרצון למצוא, לדעת ולגלות דברים חדשים על היקום שאנחנו קיימים בו. זה הסיבה שלנו להמשיך להתקיים , להסתקרן ולדעת עוד ועוד . ומעניין ואולי עוד בתקופת החיים שלנו נגלה צורות חיים מתקדמות חוץ מהאנושות . במידה ונגלה אותם , איך זה ישפיע? מה נעשה? לפי דעתי זה מה שנישאר לדמיון לגלות ולחשוב עליו ...

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

הרצאה 6

את ההראצה היום אתחלנו במשחק ארוך ומהנה של "נארה ויו" משחק בו צריך להגיע מערך אחד בוויקיפדיה לערך אחר במינימום קשרים או מינימום זמן. מעניין מאוד הקונספט של ה"רשת" של ויקיפדיה. שאפשר בא בקלות להגיע במיספר מועט מאוד של צעדים מדבר לדבר. זה נקרא "רשת עולם קטן".  בתכלס מכאן אנחנו ממשיכם לנושא המרכזי של השהוא חוכת ההמונים. שמענו בנושא זה את ההרצאה של יוחאי בנקלר בנושא מעבר מכלכלה רגילה לכלכלה הכוללת את חוכמת ההמונים. 

בנקלר מדבר על "ייצור חברתי" . הוא מדבר בתחילת ההרצאה על העליה במחיר ב15 שנה בייצור עיתונים בניו יורק. ממחיר של 10 אלף דולר להדפסה . המחיר עלה לכ2 וחצי מליון דולר. דוגמא נוספת של שימוש ההמון בייצור הוא המחשב! בתחילת שנות האלפיים היפנים הוציאו מחשב על חזק במיוחד המתחרה במחשבים האמריקאים דבר שהיווה נושא לדיון . דר ששוכחים שבאותה הזמן היה מחש חזק פי 2! נאסא השתמשו בכוח החישוב הפנוי של מתנדבים להריץ מחשב אחד גדול וחזק בהרבה.  

דוגמא נוספת היא קוד פתוח , בו קוד משותף על ידי כל איש שרוצה בעולם, ועל קוד זה אנשים יכולים לשתף ולשפר, מדהים דוגמא נוספת לשימוש בהמונים זה מה שכבר דיבנו , ויקפדיה , רשת מקושרת , ברמה גבוהה, שנכתבה על ידי אנשים פרטיים ולא על ידי חברת אנציקלופדיה כלשהי.  בנוסף לרשתות אלה שהזכרתי כאן, יש עוד אין ספור רשתות שיתופיות כאלה , שמכילות אנשים שיחדיו יוצרים כמות מידע עשירה שאף חברה או אדם עצמאי לא יכולים ליצור לבד. בערב היו 3 צורות מרכזיות של שיווק בכלכלה. אך בזמן האחרון נוצר סוג רביעי של מעברי מידע , וכלכלה היא העלייה של המערכת הרביעית "שיתוף חברתי" לא רק שיש לזה משמעות של מידע , אלה גם משמעות כלכלית אדירה. רשתות חברתיות בהם אנשים משתפים מידע , דבר שיוצר ענף חדש לגמרי בכלכלה. דבר זה מעלה שאלה, איך מבקרים את זה? איך זה עובד? האם צריך אנשים שיעבדו בזה ?  בו ניקח כמה דוגמאות:

-יוטורנט

-ויקיפדיה

-סקייפ

ועוד....  

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף

הרצאה 4

אוריינות דיגיטלית – היכולת של אנשים לקלוט מידע וטכנולוגיה בקלות יחסית ולהשתמש בה. התפיסה הרווחת היא שמעל גיל מסוים מתקשים לתפוס בקלות טכנולוגית . דבר שנראה הגיוני, אם תלך לבית של סבא וסבתא כנראה שתתבקש מספר פעמים בעזרת תפעול מכשירים טכנולוגיים שונים שנראים כמובנים מאליו עבורך. מכאן ישנם 2 סוגי אנשים ביחס לטכנולוגיה: מהגרים טכנולוגים ו"ילידים" . מכן נוצרת בעיה, מי שמלמד את הדור הצעיר דברים הם מהגרים טכנולוגים, אנשים שלא משנה כמה הם רוצים לשלוט בטכנולוגיה הדור הצעיר ישלוט הרבה יותר טוב מהם בטכנולוגיה.
האם זה נכון שמהגרים טכנולוגים יחנכו את הדור הצעיר? זה שאלה מעניינת שעוסקים בה לא מעט היום , דבר כזה יכול להביא לניצול לרעה של הטכנולוגיה על ידי הדור הצעיר כיוון שמי שלימד אותם את הטכנולוגיה לא מבין אותה עד הסוף ולא שולט בשימושיה ולכן לא ישים לב לשימוש לרעה במכשירים הדיגיטליים.
בנוסף לכך אנחנו בקרוב , בני ה20 גם נהיה מהגרים טכנולוגיים, ככל שהזמן עובר כמות ההמצאות והסטרטאפים לתקופת זמן מסוימת גדלה ואיתה הדברים הטכנולוגיים שעלינו ללמוד. זה נראה לי מצחיק שפתאום יצא איזה מכשיר חדש ואני לא יבין אותו כמו שצריך , אבל גם זה יקרה ולא עוד כל כך הרבה זמן , באמת נראה הזוי.
 

אמזון, ענקית הקניות האמריקאית , כיום אין כמעט מישהו בארה"ב וכמה מיליון ישראלים שהשתמשו בה, התחילה במקור כחנות ספרים , איך היא הצליחה? מאוד פשוט , היא לא החזיקה מלאי, חסכה מקום וכסף , היא תיווכה בין הקונה למוכר , וככה בשונה מחנות ספרים שמחזיקה רק מלאי ספרים שהרוב יקנה, אמזון יכלה למכור את כל הספרים ובכך להגדיל את קהל היעד שלה ולהפוך לחנות הענק שהיא היום. לעובדה שחנות ספרים רגילה מחזיקה רק את המלאי שהרוב יקנה קוראים עיקרון הזנב ארוך: עיקרון זה אומר שהכלל יחפשו תחום מסוים של דברים ואילו בקצוות יהיה מעט שיחפשו דברים שונים מן האחרים. עיקרון זה עובד לא רק על ספרים אלה גם על דברים נוספים בחיים. מאכלים פופולריים, טלפונים וכ'ו...

לדף הרשומה
| הוסף תגובה |
שתף
12
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל eladlv1 אלא אם צויין אחרת