00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

נפלאות התבונה והידיעה

100 הסרטים הגדולים בכל הזמנים (חלק ב`)

 

> לחלק הראשון

 

51. צא וראה/אלם קלימוב/ברה"מ, 1985

בילורוס הכבושה ע"י גרמנים, 1943. פלוריה הוא נער בן 14 המתגורר בבילרוס הכבושה בידי הנאצים במלה"ע ה2. משפחתו של פלוריה נרצחת לנגד עיניו, אהובתו נאנסת באונס קבוצתי. הכפר אליו נמלט נשרף על יושביו. פלוריה הופך לאדם זקן עם הבעה מותשת ומיוסרת וניסיון חיים קשה ואכזרי. "צא וראה" נחשב לאחד הסרטים המלחמתיים הטובים ביותר שנעשו בברית המועצות, ואחד הטובים שנעשו מעולם. הסרט הינו אחת האמירות האנטי-מלחמתיות והאנטי-נאציות החזקות ביותר שהוצגו אי פעם על המסך. קלימוב מציג בסרט את כל זוועות המלחמה שהוא עצמו חווה תוך שימוש מעורר השראה בצילום סוריאליסטי ופסקול גאוני.

52.  התעוררות/פני מרשל/ארה"ב, 1990

נוירולוג (רובי וויליאמס) ושמו סייר עובר לעבוד במחלקה סגורה בה החולים נראים כמשותקים ולא מגיבים לגירויים בעקבות מגיפה בתחילה המאה ה20. סייר מגלה אט אט כי הם מסוגלים להגיב לגירויים אינסטיקטיביים (כמו תפיסת כדור טניס). התפנית מגיעה כשכימאי מציג תרופה חדשה שרקח נגד פרקינסון (אל דופ - דופמין סינתטי) וסייר משכנע אותו לנסות את התרופה על אחד החולים שלו, לאונרד (רוברט דה נירו). לאונרד מתעורר כמו גולם שהפיח חיים בפסל וחוזר לחיים. הדבר מעודד את סייר לנסות את התרופה על שאר המטופלים. הם אכן מתעוררים לחיים אך השמחה קצרת מועד כאשר מתברר שההשפעה של ההתעוררות היא זמנית בלבד. הסרט מעלה קושיה מוסרית, האם עדיף להעיר את נפגעי המחלה למרות התוצאות הידועות, או שמא למנוע מהם את התסכול והזעם הכרוכים בזמניותה של ההתעוררות? סרט מעולה של דה נירו (שהיה מועמד לאוסקר על התפקיד) וויליאמס, מרגש ואנושי.

 

53.  פרל הארבור/מייקל ביי/ארה"ב, 2001

 

דרמה מלחמתית רומנטית על רקע מתקפת יפן על כוחות הצי האמריקאי בפרל הארבור בהוואי, 1941. הסרט מתמקד בשני טייסים חברי ילדות מטנסי, דני ורייף (בן אפלק, ג`וש הרטנט) המתגייסים למאמץ המלחמתי. שניהם מתאהבים בבחורה ששמה אוולין, אחות צבאית. כשמטוסו של אחד מהם מופל והוא נחשב למת, חברו מפתח את הקשר עם הבחורה. העניינים מסתבכים כאשר כשהחבר חוזר. סרט פעולה קצבי ודרמה מרגשת – בחבילה אחת, על רקע אירוע היסטורי שייזכר לדורי דורות.



54.  פסיכו/אלפרד היצ`קוק/ארה"ב, 1960

סרט אימה קלאסי מבית יוצרו של אלפרד היצ`קוק. מריון קריין בורחת עם כספו המופקד של הבוס שלה במטרה להתחיל חיים חדשים עם חברה סם. היא עוצרת במוטל אותו מנהל בחור צעיר בשם נורמן בייטס עם יחס אובססיבי לאמו. מסתבר שהאמא חולת נפש, היא דוקרת את מריון בעודה מתקלחת (אחת הסצינות המפורסמות בקולנוע). נורמן נחרד מהמחזה, אך מנקה הכל בטבעיות. סם ואחותה של מריון שוכרים בלש פרטי שמאתר את המוטל ונרצח אף הוא. סם ואחותה של מריון מגיעים לבית משפחת בייטס, מגלים את אמו של נורמן, גופה מוטלת על כסא. נורמן מתגלה כרוצח עם פיצול אישיות שחבש פאה ובגדי נשים. בסצינה האחרונה שומעים את ה"אישיות" של אמו משתלטת עליו. "פסיכו" הפך לדוגמה ומופת לסרט אימה מותח לאורך כל הדרך ושובר מוסכמות.

55. סולאריס/אנדריי טרקובסקי/ברה"מ, 1972

 

עיבודו של טרקובסקי לספר המד"ב המצליח "סולאריס" של סטניסלב לם הפולני. פסיכולוג בשם כריס משוגר לתחנת חלל המקיפה את כוכב הלכת המסתורי סולאריס במטרה לחקור את מותו של אחד המדענים בתחנה. המדענים האחרים מדווחים לו על תופעות וחזיונות מוזרים המכריחים אותם להתעמת עם מעמקי נפשם כאשר חרדותיהם מתממשות והופכות למציאותיות.. כשכריס פוגש שם את אשתו המנוחה שנפטרה כמה שנים קודם לכן, הוא מתחיל להאמין שסולאריס טומן בחובו יישויות אינטליגנטיות שבידיהן סוד החיים. הסרט זכה בפרס בפסטיבל קאן. סרט עמוק בעל מורכבות פילוסופית התוהה על משמעות החיים, האהבה והרוחניות.

 

56. פארק גוספורד/רוברט אלטמן/ארה"ב, 2001

עלילת הסרט מתרחשת בשנת 1932 באנגליה, קבוצה של אנשי אצולה בריטים ואורחים אמריקאים מתאספת לסוף שבוע של צייד באחוזה כפרית בשם "פארק גוספורד". במהלך סוף השבוע נרצח בעל האחוזה, סר ויליאם מקורדל, והבלש המקומי מנסה לגלות מי הרוצח. הסרט מנווט בין עולמם של האדונים, בעלי האחוזה ואורחיהם, ובין המשרתים. הסרט עוקב אחרי מספר רב של דמויות וקווי עלילה, שחלקם עוסק ביחסים המורכבים בין הדמויות השייכות למעמדות השונים בחברה הבריטית. "גוספורד פארק" חושף את היחסים המורכבים בין שני העולמות, אלו שבמעלה המדרגות ואלה שבתחתיתן, ושופך אור על חברה ודרך חיים העומדים לפני קיצם. הסרט זכה באוסקר על התסריט והיה מועמד לאוסקר "הסרט הטוב ביותר" ו"הבמאי הטוב ביותר".

57.  הסמוראי/ז`אן פייר מלוויל/צרפת, איטליה, 1967

 

רוצח שכיר (ג`ף קוסטלו) ממציא לו אליבי ומחסל בעל מועדון לילה לפי עסקה עם אנשים שזהותם אינה ידועה לו. אין עדים לחיסול מלבד פסנתרנית במועדון. כשהוא בא לפדות את הכסף (שני מיליון) ממעסיקיו, יורים בו. הוא שורד ומגלה שהמשטרה והפופעים בעקבותיו. סרט נפלא מז`אנר הפילם נואר של מלוויל שהשפיע גם על יוצרי סרטים אחרים כמו ג`ון וו ("הרוצח").

 

 

58. ראשומון/אקירה קורוסאווה/יפן, 1950

 

סמוראי נרצח ואשתו נאנסת. במשפט המתקיים בעקבות הרצח מוצגות עדותיהם של ארבעה משתתפים, השודד החשוד ברצח ובאונס, טקהירו הסמוראי הנרצח שגרסתו מועברת ע"י מעלה באוב, מסאקו האשה הנאנסת, חוטב עצים שצפה באירוע. לכל אחד מהארבעה יש עילה לעוות את המציאות והאמת. סרט הבוחן את מושג האמת והטבע האנושי. זכה בפרס בפסטיבל ונציה ובאוסקר הסרט הטוב ביותר, זכייה שהובילה לפרסומם של קורוסאווה ושל הקולנוע היפני ברחבי העולם המערבי.

 

59. זמנים מודרניים/צ`רלי צ`פלין/ארה"ב, 1936

סרטו האילם האחרון של צ`פלין. צ`פלין הנווד מתעמת עם העולם המודרני, החברה המתועשת, השפל הכלכלי, החוק בחברה הדמוקרטית. צ`פלין גם יוצא כנגד ה"מילה" בקולנוע, כאשר אהובתו בסרט מבקשת ממנו לשיר, הוא מזמר בג`יבריש ומראה שהמילים לא חשובות.. צ`פלין גם כתב את המוזיקה וחיבר את האפקטים הקוליים בסרט.

60. אוניית הקרב פוטיומקין/סרגיי אייזנשטיין/ברה"מ, 1925

אחת היצירות הקולנועיות החשובות בכל הזמנים מביאה את סיפור המרד באוניית הדגל של הצאר ניקולאי השני ואת דיכויו האכזרי. קציני הצאר האכזריים על סיפון פוטיומקין האונייה מתגרים ומתעללים במלחים הרעבים והמדוכאים. המלחים מחליטיםלהתקומם, ומוטל עליהם עונש מוות. הדבר מוביל ולמרד כללי. תושבי אודסה מזדהים עם המתקוממים. במדרגות אודסה הצופות אל הים, מתבצע טבח עקוב מדם בתומכי המרידה השלווים. רק התערבות תותחי פוטיומקין על החוף מפסיקה את שפיכות הדמים. אוניות הצי מוכנות מתוך סולידריות לתת לאוניית הקרב פוטיומקין להפליג לדרכה. מופת של טכניקת המונטאז` הקולנועית שפיתח סרגיי אייזנשטיין ואשר שימשה בית ספר לקולנוענים רבים שבאו אחריו. יצירה דרמטית סוחפת שהשפיעה עמוקות על אינטלקטואלים באירופה של אותה תקופה.

61. סיפור טוקיו/יאסוז`רו אוזו/יפן, 1957

הורים קשי-יום מכפר נידח ביפן מבקרים את ילדיהם המודרניים והעסוקים בטוקיו. המסע לטוקיו עצמה אורך יום שלם רק כדי לסבול את הילדים שחיים בתקופה ומקום שונים לחלוטין. הילדים באמת מנסים לבלות זמן איכות עם הוריהם אך מתקשים לשמור על איזון בין סגנונות החיים השונים. המפגש הבין דורי המגוחך משקף במלוא עוצמתו את הקרע הגדול שבו מצויה כל חברה מודרנית, במיוחד זו היפנית. השתתף ברשימות הסרטים הטובים ביותר במגזינים רבים, ביניהם מגזין טיים.

62. מלהולנד דרייב/דיוויד לינץ`/ארה"ב, 2001

לבטי יש חלום להפוך לשחקנית מצליחה, היא עוברת להתגורר עם דודתה המפורסמת שיוצאת לצילומים באירופה. בחורה שחורה שמכנה עצמה ריטה שאיבדה את זכרונה, ניצלת מנסיון רצח בכביש שעל שמו נקרא הסרט ומוצאת מפלט אצל בטי. השתיים מתיידדות ובטי התמימה מחליטה לעזור לריטה לחשוף את זהותה האמיתית . והחיפושים אחרי זהותה האמיתית של ריטה מובילים אותה ואת בטי לאזורים אפלים מאוד. עלילת משנה מתרכזת סביב במאי קולנוע הנאלץ ללהק שחקנית לא מוכשרת בעקבות השתלטות של פושעים על ההפקה.  סרט שכולו תערובת של עבר והווה, פנטזיה ומציאות, והמון הפתעות. דיוויד לינץ` זכה בפרס הבימוי על הסרט בקאן.

63. הקוסם מארץ עוץ/ויקטור פלמינג/ארה"ב, 1939

 

דורותי גרה בחווה בקנזס עד שסופת טורנדו מגיעה, ולוקחת אותה ואת ביתה ואת כלבה אל ארץ עוץ. הדברים בעוץ מוזרים ויפים, אך דורותי רק רוצה לשוב הביתה.. בדרכה פוגשת חברים חביבים כמו הדחליל חסר המוח, איש פח חסר לב ואריה מוג לב. יחדיו הם פוסעים בדרך האבנים הצהובות למקום למשכנו של הקוסם מארץ עוץ שיודע איך חוזרים הביתה. חברים למסע, אך הדרך רצופת מכשולים כשהמכשפה הרעה מהמערב רוצה לנקום את מות אחותה המכשפה מהדרום ומאשימה את דורותי.  קלאסיקה מוסיקלית נפלאה בבימויו של ויקטור פלמינג, עם ג`ודי גרלנד הצעירה ששרה כאן את השיר שהפך להמנון הפרטי שלה - "מעבר לקשת בענן".

 

64. הפסנתרן/רומן פולנסקי/ בריטניה, צרפת, פולין, גרמניה, 2002

 

סרטו של פולנסקי המבוסס על ספרו של ולדיסלב שפילמן, פסנתרן יהודי שניצל מגטו ורשה במהלך מלחה"ע ה2 ושרד את השואה. ב1939 ניגן שפילמן את שופן בשידור חי ברדיו וורשה בעוד הפגזים הגרמנים מתפוצצים בחוץ באותו יום הרסו הגרמנים את תחנת הכוח והרדיו הפולני השתתק. שפילמן שרד בגטו כשהוא מנגן לפרנסת משפחתו, הוא היחיד מבני משפחתו שהצליח להינצל ממחנות ההשמדה ולהסתתר עד סוף המלחמה. סרטו של פולנסקי הוא גם ביוגרפיה של ולדיסלב שפילמן וגם אוטוביוגרפיה שלו כילד בגטו קרקוב ובוורשה שם אימו נרצחה במחנה ריכוז. הסרט זכה בפרס "דקל הזהב" בפסטיבל קאן 2002

 

65. אקזיסטנז/דיוויד קרוננברג/קנדה, בריטניה, צרפת, 1999

 

בעולם משחקי המחשב של אלגרה גלר (ג’ייסון לי) המציאות כבר לא משנה - "אקזיסטנז", המשחק החדש שלה, הופך לחלק מחייה ושואב אותה פנימה. היא מחוברת למשחק דרך "פורט" מיוחד הצמוד לגופה וסוחפת איתה פנימה את שומר הראש שלה (לאו). הרעים כמובן אחריה, וכמו בכל משחק מחשב - המטרה היא לנצח. סרט בז`אנר המד"ב-סייבר-פאנק נוסח מאטריקס וויאודרום – התוהה על קנקנו של הקיום האנושי בעולם טכנולוגי המטשטש את הגבול בין מציאות  למציאות מדומה.

 

66. מיליון דולר בייבי/קלינט איסטווד/ארה"ב, 2004

 

הסרט מגולל את סיפורה של מתאגרפת חובבנית (הילרי סוונק), השואפת להפוך למקצוענית, ולשם כך פונה לעזרתו של מאמן אגרוף מזדקן (קלינט איסטווד). המאמן מוביל אותה לניצחון בזירה והיא מלמדת אותו שיעור באהבה ואמונה. סרט עטור שבחים ואוסקרים.

 

 

67. ניחוח אישה/מרטין ברסט/ארה"ב, 1992

 

פרנק סלייד (אל פאצ`ינו) הוא קצין בדימוס שהתעוור במשך שירותו הצבאי. סטודנט צעיר (כריס אודונול) מגיע לעזור לו, ויחדיו הם יוצאים למסע של גילוי הדדי בעיר הגדולה. במהלך העלילה הם מתמודדים עם קשיים, כגון מספר ניסיונות התאבדות של פרנק, מאחר שעיוורונו גורם לו לחוש חסר תועלת.

 

68. אי-טי/סטיבן ספילברג/ארה"ב,1982

 

חייזרים נוחתים בכדור-הארץ. כאשר הם מתגלים ע"י הרשויות הם נמלטים ומשאירים אחד מאחור. החייזר החמוד מאומץ ע"י אליוט, ילד בן 10 שקורא לו אי.טי (יצור מכוכב אחר) ומנסה לשמור אותו בסוד. בין אליוט לאי.טי נרקם קשר מיוחד שהופך לעניין של חיים ומוות כשאי.טי מתגלה. אחד הסרטים החשובים והאהובים ביותר של סטיבן שפילברג. הסרט זכה בתשעה פרסי אוסקר בשנת 1983

 

 

69. פגוש את ההורים/ג`יי רואץ`/ארה"ב, 2000

 

גרג מגיע לסופה"ש אצל הוריה של פאם, זוגתו לעתיד. גרג, יהודי העובד כאח בבית חולים עומד לגלות שהדרך לחופה אינה כה פשוטה – עם אבא נוצרי קשוח עם עבר בשירות הבטחון. המפגש טעון וסוער ובעיקר נורא מצחיק. קומדיה איכותית בכיכובם של בן סטילר ורוברט דה נירו.

 

70. פרנקנשטיין/קנת בראנה/ארה"ב, 1994

פרנקנשטיין, בן למשפחה שוויצרית אמידה, מסרב להתנחם על מות אמו האהובה בלידת אחיו. הוא יוצא ללימודי רפואה בגרמניה, ושם פוגש מדען שגרם לו להאמין שניתן להחיות אנשים מתים . פרנקנשטיין פוצח בניסיונות ומצליח להחיות יצור דמוי אנושי מתוך חלקי גופות ושימוש בחשמל. פרנקנשטיין מתכחש ליצור שברא והלה חווה את כל ההשלכות של להיות שונה, מפלצתי, מוקצה ובודד. היצור חוזר לנקום ביוצרו, והורג את יקיריו ומכריח אותו ליצור לו בת-זוג מגופתו של אשתו. אשתו קמה לתחייה וכשהבינה את אשר אירע היא מתאבדת. פרנקנשטיין מת זמן קצר אחרי. היצור שלו מבין שין לו מקום בעולם ושם קץ לחייו בצורה הירואית לנגד עיניהם של מלחים בלב ים. סרטו של קנת בראנה חושף יותר מכל גרסה קולנועית אחרת ל"פרנקנשטיין" את הדרמה האדיפלית שבבסיס הסיפור.

71. קינג קונג/ארנסט שויזק/ארה"ב, 1933

אחד מסרטי המפלצות הקלאסיים של כל הזמנים. מפיק סרטים מביא מאפריקה גורילה ענקית ומאיימת המתאהבת ביפיפיה בלונדינית, נלחמת בכל מי שמנסה לעצור אותה ומאיימת להחריב את ניו יורק.

72. ביג/פני מרשל/ארה"ב, 1988

 

ג`וש בסקין הוא ילד בן 12 המבקש ממכונת משאלות ביריד להיות גדול. מה שהוא לא ציפה לו התגשם בסופו של דבר, ולמחרת הוא קם...כילד בן 12 הכלוא בגוף בן 30. בעזרת חברו הטוב הוא מוצא עבודה בחברת צעצועים ומצליח בה מאוד עקב יכולתו ה``מדהימה`` לחזות מראש מה ילדים רוצים לקנות. אך ככל שהוא מתנסה יותר בחיים כמבוגר, כך הוא היה יותר רוצה לחזור להנאות הנפלאות של הילדות שלו.

 

73. בן חור/וויליאם וויילר/ארה"ב, 1959

גבר יהודי בתקופת האימפריה הרומית, שנלקח בשבי העבדות מנסה להימלט ולנקום בשוביו. מזדמנת לו פגישה גורלית עם ישו, והוא אף מתנצר בעקבות צליבתו. הפקה אדירה ומפוארת, אפוס הוליוודי מאוד. זכה באוסקר ובעוד פרסים אקדמיים רבים.

 

74. מת לחיות/ג`ון מקטיירנן/ארה"ב, 1988

 

ג`ון, (ברוס וויליס) בלש ניו יורקי מגיע בערב חג המולד ללוס אנג`לס לבניין המשרדים בו עובדת אשתו. קבוצת טרוריסטים גרמנים משתלטת על הבניין ולוקחת בני ערובה. ג`ון מצליח להסתתר ולנהל נגדם מלחמת גרילה במטרה לשחרר את אשתו ויתר בני הערובה.

אקשן סוחף המשלב הומור ורוח חג יחד עם הרבה יריות ופיצוצים.

 

 

75. דוח מיוחד/סטיבן ספליברג/ארה"ב, 2002

 

בסוף המאה ה21 פושעים נתפסים תודות לטכנולוגיה של ניבוי מראש. ג`ון אנדרטון (טום קרוז), שוטר בכיר, מגלה שהמערכת אבחנה אותו כפושע מועד. ג`ון יוצא למסע נגד הזמן להוכיח את חפותו ולגלות מי הפליל אותו לפני שיהיה מאוחר יותר. דרמת אקשן עתידינית מותחת ומעניינת.

 

76.  אני, רובוט/אלכס פרויאס/ארה"ב, 2004

 

השנה היא 2035. רובוטים נמצאים בכל מקום ומשרתים את האנשים בכל. דל ספונסר (וויל סמית`) הוא שוטר במשטרת שיקגו החוקר את הרצח של ד``ר מיילס הוגנמילר שעבד במפעל רובוטים. רובוט בשם סוני הופך לחשוד העיקרי וספונסר חייב לעצור אותו כדי למנוע מרובוטים לעבור על כללי רובוטיקה שמונעים מהם להשתלט על העולם. ספונר יחד עם ד"ר סוזן קלווין, פסיכולוגית רובוטים, יוצאים במטרה לגלות מה עומד מאחורי הרצח המתמיהה והמדאיג. מותחן פעולה עתידני מרהיב.

 

 

77. הקרב האחרון/לוק בסון/צרפת/1983

 

זהו סיפורו של גבר צעיר מהניצולים הספורים בעולם שלאחר אסון אפוקליפטי. באמצעות מטוס גרוטאות הוא מגיע להריסות עיר הבירה, שם הוא פוגש ברופא והמטופלת שלו ובחבורת בריונים המאיימים על חייהם. הסרט חוקר נושאים של ברוטליות, עוינות ובדידות. זהו סרטו הראשון של לוק בסון שמכיל הרבה מיסודות סרטיו המאוחרים יותר, עולם מיסטי אפל ומראה עתידני המרמז על סרטו האחרון "האלמנט החמישי".

 

78. בלייד ראנר/רידלי סקוט/ארה"ב, 1982

 

גרסת הבמאי לסרטו של רידלי סקוט, המבוסס על ספרו של פיליפ ק. דיק. ריק דקארד (האריסון פורד) הוא שוטר במאה ה21 הנשכר לחסל ארבעה אנדואידים (רפליקנטים) שנמלטו ממושבות החלל וחזרו לכדור הארץ, במטרה להאריך את תוחלת חייהם הקצרה ולהיות אנושיים. אך בשלב כלשהו דקארד עצמו תוהה אם הוא אנדרואיד כאשר שואל "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות?"

 

 

79. הטוב, הרע והמכוער/סרג`יו ליאונה/ארה"ב, 1966

 

אחד המערבונים הקלאסיים של כל הזמנים. כולל את המוזיקה הנצחית של אניו מוריקונה. חבורת שודדים אלימים מחפשת מטמון שקבור תחת קבר עתיק, השודדים לא יעצרו בחיפושם גם אם יצטרכו לפגוע בדרך בחפים מפשע. כאן נכנס לתמונה קלינט איסטווד שיעצור בעדם וישיב צדק לכנו. יצירה קולנועית זו טבעה את חותמה על התעשייה ועל הצופים, עם מטבעות לשון וסגנון שזכורים היטב. סצנת הסיום היא מהזכורות בתולדות הקולנוע.  

 

80.  משימה בלתי אפשרית/בראיין דה פאלאמה/ארה"ב, 1996

 

אית`ו האנט, סוכן חשאי אמריקאי, נמלט מביצוע משימה בפראג  אחרי שהצוות שלו נרצח על ידי אויב לא ידוע. כשהוא חוזר לפגוש במפקדיו, הוא מגלה שמאחורי האירועים האחרונים ישנה מזימה שהוא לא היה מודע אליה, והוא נדרש לצאת לבדו לביצוע משימה מסוכנת בהרבה, ולהלחם באויבים כשאינו יכול אפילו לסמוך על שותפיו. אקשן ריגול משובח עם פעלולים, מרדפים, תחפושות ותחבולות כמו בסדרה הקלאסית שהיוותה השראה לסרט.

 

81. אינדיאנה ג`ונס שודדי התיבה האבודה/סטיבן ספליברג/ארה"ב, 1981

 

הארכיאולוג אינדיאנה ג`ונס (הריסון פורד) יחד עם האקסית שלו (קארן אלן), יוצא בעקבות התיבה האבודה, שמכילה את לוחות הברית המקוריות. בדרך הם עוברים בג`ונגלים של דרום-אמריקה, דרך הרי נפאל ואפילו מדבריות צפון-אפריקה, ונתקלים כמובן ברשעים רבים, וביניהם נאצים שמקווים לקבל מלוחות הברית כוחות מיוחדים.

 

82. אלכס חולה אהבה/בועז דייוידסון/ישראל, 1986

 

קומדיה רומנטית המתרחשת בארץ בתקופת הצנע של שנות ה- 50. אלכס בן ה13 הוא בן למשפחה גלותית פונית טיפוסית, עם אמא עצבנית וחסרת מנוחה, אבא אדיש שסובל את מרות האמא, סבתא טובה וחביבה ודייר פרסי משוגע. אלכס מתאהב בבת כיתתו מימי, עד אשר לתמונה נכנסת לולה, קרובת משפחה מפולין, שהגיעה לישראל כדי לחפש את אהובה טארק שנעדר בצל המלחמה. אלכס מתאהב בלולה שמעניקה לו קצת יותר מכסות אימהית. כשהיא לא מוצאת את טארק היא שוקלת לחזור, אלכס מבין שכדי תישאר הוא צריך לעזור לה והוא אכן מפגיש ביניהם. הפגישה לא עולה יפה ולולה חוזרת לפולין. אלכס המתוסכל יושב לו בחוף ולמזלו מימי פתאום מגלה בו התעניינות. סרט גדול מהחיים.

 

83. אסקימו לימון/בועז דייוידסון/ישראל, 1978

 

בנצי מומו ויודל`ה לומדים יחד בגימנסיה בת"א בשנות ה50, אך הלימודים לא מעניינים אותם, אלא היצר המיני כראוי לגיל ההתבגרות. בנצי לא מרוצה ממין מזדמן ומתאהב באחת המסיבות בנילי היפה, אלא שנילי דווקא בוחרת לעשות את זה עם מומו חברו הטוב ואף להיכנס להריון ממנו.  קומדיה נוסטלגית מוצלחת ונועזת שזכתה לעוד 6 המשכים.

 

 

84. גבעת חלפון אינה עונה/אסי דיין/ישראל, 1975

 

בדרכו להציע נישואים ליעלי אהובתו, נשלח ג`ינג`י גם למשימת הבאתו למילואים של סרג`יו קונסטנצה המשתמט. ויקטור, אביה של יעלי, מסרב להצעת נישואים של ג`ינג`י ויעלי בורחת מהבית ומסתתרת בג`יפ של ג`ינג`יבלי ידיעתו. לויקטור יש גם חשבון לא סגור עם סרג`יו וכשהוא שומע שסרג`יו ברח למילואים הוא מחפש אחריו. כך הופך בסיס שגרתי באי סיני לבסיס מלא שגעונות וחוויות. המפקד יוצא מדעתו, המצרים מוזנקים לגבול ואפילו הטבח מגלה שאפשר גם אחרת. ויקטור, יעלי ג`ינג`י וסרג`יו הופכים מוצב אחד לקרנבל שלם בדרך להשגת מטרותיהם. סרט המשקף בצורה הומריסטית וצינית את התרבות החברתית והצבאית בישראל של שנות ה70.

 

85. צ`ארלי וחצי/בועז דייוידסון/ישראל, 1974

 

צ`רלי (יהודה ברקן) הוא בטלן המתפרנס מאחיזת עיניים במשחקי מזל וגוזל את כספם של עוברי אורח תמימים. החצי של צ`רלי הוא מיקו, ילד  הנמצא בדרך הבטוחה להפוך יום אחד ליורשו של צ`רלי. דמות נוספת המקשטת את השכונה הציורית היא ששון (זאב רווח), בריון שכונתי, המסתובב עם שומר ראש מגודל ורכב מרשים. ששון ואשתו אינם מצליחים להביא ילד לעולם, והדבר מתסכל אותו עד מאוד. צ`רלי מתעסק עם ששון והם מתעמתים זה עם זה כמו שרק שני ישראלים מתוסכלים יודעים לעשות. גם סיפור אהבה יש כאן, בין צ`רלי לגילה זוהר, בת העשירים האשכנזיה. למרות פער המעמדות והעדות, מממשים גילה וצ`רלי את אהבתם, ומיקו הקטן נוסע לארה"ב.

 

86. השוטר אזולאי/אפריים קישון/ישראל, 1971

 

אברהם אזולאי משרת כבר 20 שנה במשטרה ולא הועלה כבר שנים בדרגה בשל הגולמיות והפאשלות היום יומיות שלו. מה שבולם את הקריירה של אזולאי הוא טוב ליבו, הוא מוותר לגנבים וסולח לפושעים קטנים. הלחץ על אזולאי לפרוש גובר אלא אם יצליח להוכיח את תועלתו למשטרה. העולם התחתון מחבב אותו ומגבש בלא ידיעתו עסקה  לקידומו. סרטו של אפרים קישון זכה בפרסים רבים ובהכרה בינלאומית.

 

87. מציצים/אורי זוהר/ישראל, 1972

 

אלי, גיטריסט מופרע פוגש באחת ההופעות בדינה התופסת איתו טרמפ לת"א ומוצאת עצמה בצריף של גוטה בחוף "שרתון". גוטה מנהל את הקיוסק וגם את המשתזפות בחוף. גוטה מנסה לאנוס את דינה, אך נתקל במציצים אלטמן הקטן וחבריו. הוא רודף אותם יחד עם אלי אך שניהם מגלים שלאלטמן הקטן יש סוד גדול בכיס שיכול להוריד אותם מהכיסא. למרות הכל אלי וגוטה נהנים מהחיים בחוף שרתון, חוף המציצים.

 

 

88.   חגיגה בסנוקר/בועז דייוידסון/ישראל, 1975

 

גבריאל מפסיד במשחק סנוקר לסלבדור, איש העולם התחתון ומיליונר. הוא לא עומד בחוב ומתכוון למכור את דירתו. אלא שלפי צוואת אביו אסור לו למכור את הדירה לפני שאחיו התאום עזריאל (שהוא ילד-טוב ירושלים) מתחתן. גבריאל מנסה לשדך לעזריאל את בת הרב שבה עזריאל מאוהב, אך בבת הרב מעוניין גם סלבדור עבור אחיינו מושון. חברו של גבריאל מתחזה ל"חנוכה" השדכן. חנוכה מנסע לשכנע את הרב כדי שיתן את בתו לעזריאל, שאליו מתחזה הרבה גבריאל כדי לסדר את המצב.

 

 

89. אוסטין פאוורס/ג`יי רואץ/ארה"ב, 1997

 

 

ב1967 פעל הסוכן הבריטי המהולל אוסטין פאוארס נגד פושע בשם ד"ר איוול שעקבותיו נעלמו. פאוארס מוקפא למקרה שיום אחד ד"ר איוול יחזור ויצטרכו את שירותיו. כעבור 30 שנה דוקטור איוול חוזר ושירות הביון הבריטי מפשיר את פאוארס כדי לעצור אותו. פאוארס ואיבו המושבע מתקשים להתרגל לתקופה החדשה שכ"כ שונה מתקופת ילדי הפרחים והרוקנ`רול שהכירו. שניהם מתאמצים להתאקלם לסביבה החדשה ולנצח במאבק זה בזה. קומדיה מטורפת עם הרבה הומור וגיחוך.

 

 

90. שומר הראש/מיק ג`קסון/ארה"ב,1992

 

זמרת פופ (ויטני יוסטון) מקבלת הודעות מאיימות, ומנהלה שוכר לה שומר ראש (קווין קוסטנר). שומר הראש משבש לזמרת יותר ויותר את תוכניותיה בכך שהוא מחזק את רמת הבטיחות שלה יותר מאשר שצריך. שומר הראש נרדף בעובדה שהוא היה בצוות של השירות החשאי של רייגן אבל לא היה שם כדי למנוע את ההתקפה בידי הינקלי. בסופו של דבר שומר הראש והזמרת מפתחים רומן, והיא החלה לתת בו אמון מה שבסופו של דבר הציל את חייה וסייע לתפוס את המעריץ הקטלני.

91. מרד הנעורים/ניקולס ריי/ארה"ב, 1955

ג`יימס דין מגלם את ג`ים בן ה־17, נער מתוסבך המגיע לעיירה חדשה ולבית ספר חדש. הוא מנסה להשתלב ומוצא עצמו מסתמך עם המשטרה ולוקח חלק במירוצי מכוניות מסוכנים. באחד המרוצים נהרג אחד הנערים וג`ים מאשים את עצמו ומתמלא ברגשות אשם תחושותיו הקשות מביאות אותו לברוח ולהסתגר עם ידידות (נטלי ווד) וידיד נוסף, בלילה שבו אהבת נעורים וסוף מר בירי בשגגה משולביו יחדיו. מלודרמה חברתית המבקרת בחריפות כמה מאורחות חייה של המשפחה האמריקאית הממוצעת.

92. חופי הכרך/איליה קזאן/ארה"ב, 1954

מרלון ברנדו מגלם בסרט פועל צאוורון כחול שהיה שותף לרצח עמיתיו פועלי הנמל. כעת הוא עומד בפני בעיה מוסרית קשה: האם להלשין על חבריו ובכך לשתף פעולה עם השלטונות, או לתת ידו לגנגסטריזם שהשתלט על האיגוד המקצועי בו הוא חבר בנמל ניו יורק.  איליה קאזאן ניסה להצדיק את המקרתיזם, ומפגין גם מודעות חברתית עמוקה, כשהוא בוחן לעומק את מעמדו החברתי של הגיבור. הסרט זכה ב-8 פרסי אוסקר.

93. גבירתי הנאווה/ג`ורג` קיוקור/ארה"ב, 1964

פרופסור הנרי היגינס הוא בלשן שחצן מקבל על עצמו את האתגר להפוך מוכרת פרחים מהמעמד הנמוך בשם אייזה דוליטל, לליידי לכל דבר תוך מספר שבועות. אלייזה מתאהבת בהיגינס אך זה מתעלם ממנה ומתנהג כלפיה בשחצנות לאחר שהשיג  את מטרתו, לשלב אותה במעמד הגבוה בלי שאף אחד ירגיש מאין באה. לאחר שאלייזה עוזבת את הבית היינס מתחיל לחפש אחריה וכשהם נפגשים שוב הוא מתאהב בבחורה שעיצב, שהיא מעתה גברת נאווה. עיבוד מקסים למחזמר המפורסם  פיגמליון מאת ברנרד שו. הסרט זכה בשמונה פרסי אוסקר כולל הפרס לסרט הטוב ביותר לשנת 1965.

94. דבר אליה/פדרו אלמודובר/ספרד, 2002

בניגנו נשכר לטפל באליסיה, רקדנית בה הוא מאוהב, שנכנסה לתרדמת. מרקו הוא עיתונאי, האמור לפרסם כתבה על לידיה, לוחמת שוורים. הוא מתאהב בה וזמן קצר אחר כך גם היא נופלת לתרדמת, אחרי פציעה קשה בקרב. מצב טרגי זה של שתי האהובות, משפיע על כל אחד מהגברים בצורה שונה. בעוד שבניגנו שמח על ההזדמנות להיות קרוב לאשה היחידה שאהב ולסעוד אותה ואינו רואה בתרדמת מכשול לתקשורת ביניהם, מרקו מדוכא ועצוב כי הוא לא מצליח לתקשר עם לידיה. הסרט מביא את סיפורם של שני גברים זרים המתאהבים בשתי נשים שונות, נקלעים לאותן סיטואציות ומגיבים בצורה שונה לחלוטין. חלק משמעותי בסרט דן בתפקידיהם של גברים ונשים, ובמשמעויותיו הרות הגורל של המושג אהבה. הסרט זכה באוסקר על התסריט, בגלובוס הזהב על הסרט הזר הטוב ביותר ובעיטורים נוספים.

95. הבלתי נסלח/קלינט איסטווד/ארה"ב, 1992

ויליאם מוני (קלינט איסטווד), צייד ראשים בדימוס, פורש לעבודה חקלאית ולטיפול בשני ילדיו. צייד ראשים, קיד שופילד,  אחר פונה לעזרתו כאשר זונות שכרו אותו לחסל שני אנשים שרצחו זונה. הבעיות הכלכליות בחוותו משכנעות אותו לקבל את החוזה, ויחד עם קיד הוא יוצא לעבודת החיסול האחרונה והמאתגרת בחייו. מערבון מוצלח במיוחד המגדיר את הז`אנר, מבית מדרשו של קלינט איסטווד. הסרט זכה בפרסי האוסקר לסרט ולבמאי הטוב ב1992.

96. המופע של טרומן/פיטר ויר/ארה"ב, 1998

 

טרומן הוא אמריקאי בן 30 שיש לו הכל, אישה מתוקה, שכנים אדיבים, משרה פקידותית, בית קטן בעיירה חלומית. ללא ידיעתו טרומן חיי באולפן עצום שנבנה במיוחד בשביל התוכנית וזה בעצם העולם שלו, בכל מקום ישנם מצלמות העוקבות אחריו לכל מקום וכל האנשים שנמצאים בעולם השונה הזה הם שחקנים וכל החיים שלו מבויימים ע"י במאי. סביב החשדות והגילויים של טרומן על חייו האמיתיים נע ציר העלילה של אחד הסרטים החשובים שיצאו מארה"ב בעשור האחרון. סרט מצחיק, מרגש, אמיתי ואפילו קצת מצמרר ופילוסופי.

97. מונטי פייטון והגביע הקדוש/ג`ונס וגיליאם טרי/בריטניה, 1975

המלך ארתור יחד עם אבירי השולחן העגול יוצאים אחר הגביע הקדוש. הסרט מתאר את ההרפתקאות שעברו המוזרות והשטותיות שעברו עליהם. הסרט מסתיים במעצרם של האבירים ע"י שוטרים במאה ה20 באשמת רצח שבוצע בתחילת הסרט. פרודיה קומית מטורפת על עשיית סרטים בנוסח האפוס ההיסטורי.

98. אמריקן פאי/פול וייץ/ארה"ב, 1999

 

ארבעה תיכוניסטים מתלבטים איך לאבד את בתוליהם, ומחליטים על תאריך יעד - נשף הסיום של התיכון שבסוף השנה. כל אחד בוחר לו את היעד הנשי  והם יוצאים אל מסע רווי הפנטזיות והפדיחות שלפניהם. הם עומדים לגלות שהדרך הנכספת אל הליבידו טמונה בהרבה מבוכה, ואפילו כשמגיעים לשם החיים לא הופכים להיות כחולים יותר. קומדיה אמריקאית טיפוסית המתארת היטב את ההתלבטויות והחוויות של בני הנוער בימינו.

 

99. תיבת פנדורה/ג`ורג` פבסט/גרמניה, 1929

אחד הסרטים השערורייתיים ביותר של התקופה האילמת בבימיו של פבסט מגדולי הבמאים של גרמניה הוויימארית. ובכיכובה של הדיווה לואיז ברוקס. זונת צמרת משאירה מאחוריה שובל של מאהבים מתוסכלים, עד שהיא מתחילה לאבד שליטה ופוסעת בצעדי ענק לקראת גורל אכזרי במיוחד. הסרט הפך את השחקנית שלו לאייקון בלתי מעורער של עידן הג`ז.

100.  כלב אנדלוסי/לואיס בונואל, סלבדור דאלי/צרפת, 1928

ביקורת על תנועת האוונגראד הקולנועית של אותה תקופה. הסרט מתרכז בתוכן וגם בצורה, טריקים קולנועיים, זוויות צילום מפתיעות וכו` וכך קורא תיגר על מטרת האוונגראד. הסרט הוא ערבוביה של קטעים לא קשורים זה לזה, כשלפני כל אחד מהם מופיע ציון זמן חסר משמעות ("שמונה שנים לאחר מכן", "בסביבות שלוש בבוקר"). למעשה ה"סרט" (שארוך רק 17 דקות) קורא תיגר על עצם המושג סרט.  התמונה הידועה ביותר לשמצה מתוכו היא הסצינה הראשונה, שבה בונואל עצמו משחיז תער ישר על רצועת השחזה, ואז משתמש בו לשיסוף גלגל עין של אישה. בדימוי מקביל נראה פלח ענן חולף על פני ירח מלא. שני אלה מובילים לרצף דימויים לא קשורים ומציקים לא פחות: פסנתרי כנף מלאים גוויות נרקבות של בעלי חיים ההופכים לכמרים מתים, נמלים הזוחלות מתוך חור ביד אדם. לשם הסרט אין שום התייחסות בסרט עצמו. "כלב אנדלוסי" הוא סרט אנטי-בורגני ואנטי-כנסייתי עם קמצוץ ביקורת על החברה שמשעבדת את הפרטים שבתוכה ומנועת מהם חירות אמיתית. אחד הסרטים המוזרים, המטרידים והשנויים ביותר במחלוקת שנוצרו אי פעם.

 

 בפעם הבאה: 500 השירים (הלועזיים) הטובים ביותר בכל הזמנים.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

21 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל s u p e r mind אלא אם צויין אחרת