44
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

יוסי רגב

למה בן של רופא יהיה רופא, ובן של עני – יהיה עני?

בקיצור: האמת והשקר $$$ [4970]
אל רשימת התגיות המסודרת ( <- קליק על)
אל רשימת ההרצאות שלי ביוטיוב ( <- קליק על)
אל רשימת הפוסטים המסודרת בבלוג שלי  ( <- קליק על)
אל רשימת הנושאים שלי ( <- קליק על)
זה הסיפור להיום. אם זה מוצא חן בעיניכם, תבואו גם מחר. אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, יחכה לכם סיפור חדש.
 
       מחקר של ה-OECD מצא שגם בחברה המערבית יש מעמדות קבועים כמו בהודו, ואין מוביליות, אין מעבר של דור הבנים מהמעמד של ההורים למעמד גבוה יותר. בנים ובנות של הורים בעלי השכלה אקדמית ועשירים, יהיו, ברובם, בעלי השכלה אקדמית ועשירים. ואילו בנים ובנות של הורים, חסרי השכלה ועניים, יהיו גם הם, ברובם חסרי השכלה ועניים. הסיכוי של בן להורים עניים להיות בעל השכלה אקדמית ועשיר הוא 1:11. זה בממוצע של ארצות ה-OECD. בישראל המצב קצת יותר טוב. הסיכוי הוא רק 1:9. המסקנה: אין מוביליות.
הסיבות
       העובדות הן נכונות, אבל הן סוג של How to lie with statistics . אין בארצות המערב אליטה עשירה שדואגת לכך שילדיה יחיו בטוב, ודואגת לכך שילדים עניים – יישארו עניים גם כשיתבגרו. יש מצב בלתי רצוי, אבל צריך להבין את הסיבות למצב הזה, ואז לדון במהלכים הדרושים כדי לשפר את המצב:
- הון תרבותי – ילדים שגדלו בבית של הורים בעלי השכלה אקדמית ועשירים, גדלו בסביבה עשירה תרבותית. הבית מלא ספרים. יש להם צעצועים. יש להם מחשבים. ההורים דואגים לכך שהם יקראו ספרים ויפתחו סקרנות. ההורים מחנכים אותם ללימודים ולהישגיות. ואם הם מתקשים, ההורים דואגים להם למוריפ פרטיים. לכן רוב הילדים שגדלו כך, יפנו ללימודים אקדמיים, כפי שמצופה מהם, ורובם גם יצליחו, גם בלימודים וגם בשוק העבודה. לעומת זאת בבתים של הורים חסרי השכלה ועניים – רוב הדברים הללו לא קיימים. אחד מכל תשעה ילדים כאלה, יתגבר על החוסר של הון תרבותי בילדותו, יקרא ספרים, יפתח סקרנות, יתמודד עם הלימודים האקדמיים – ויצליח בחיים. אבל זה רק אחד מכל תשעה ילדים.
- מצב כלכלי – הורים בעלי השכלה אקדמית ועשירים יכולים לשלוח את ילדיהם לחוגים, לתנועות נוער ולפעילויות, בשעה שהורים עניים – ידם אינה משגת. וכשמגיעים לגיל ההשכלה הגבוהה, בעלי השכלה אקדמית ועשירים, יוכלו לממן לילדיהם לימודים גבוהים, עם שכר הלימוד, עם הכלכלה ועם הדיור, וגם קורס הכנה למבחנים הפסיכוטכניים של קבלה לאוניברסיטה - מה שהורים חסרי השכלה ועניים אינם יכולים אפילו לחלום. ויש לא מעט צעירים שבכ"ז מגיעים לאוניברסיטה, או למכללה, והם נאלצים לעבוד בזמן הלימודים, וזה יוצר קושי גדול, מקשה על הצלחה בלימודים וגורם לעיתים לנשירה.
- ציפיות – ילדים גדלים כשלהוריהם יש ציפיות מהם, ואז הם מפנימים את הציפיות הללו (כמעט תמיד), שאם לא כן הם ייחשבו ככישלון בעיני ההורים, וזה דבר שכואב לכל אדם צעיר. מי שגדל בבית של רופאים, יחשוב כברירת מחדל, על הליכה לרפואה. מי שגדל בבית של עורכי דין, יחשוב על קריירה משפטית. מי שגדל בבית של בעלי עסקים, יחפש את הצלחתו בעולם העסקים. ומי שגדל בבית מטאטא רחובות ומנקה של משרדים, לא יחשוב על קריירה ועושר. זה לא באופק שלו, לרוב.
- גנטיקה – זאת טענה שגויה. הגנטיקה של אנשים עניים איננה נופלת מזו של העשירים. יש ילדים מחוננים גם אצל העניים, כמו אצל העשירים. אבל התופעה קיימת במידה מסוימת, לא מתוך הכרומוזומים שההורים העבירו לילדיהם, אלא מן הטיפול בפעוטות בגילים 0 עד 4. הורים בעלי השכלה אקדמית ועשירים ישקיעו בילדיהם המון זמן וטיפול עם כל הלב. הורים חסרי השכלה ועניים משקיעים, לרוב, פחות בילדיהם. זה נובע בראש ובראשונה מכך שהם טרודים יותר מידי בבעייות של פרנסה, אבל גם מכך שהוריהם שלהם לא השקיעו בהם, ולא נתנו להם דוגמה. אז זה לא גנטיקה, אלא הטיפוח בשנים הראשונות, שיוצר הבדלים עצומים. עם זאת, יש ילדים שגדלו בבתים "שיש", אבל לא יצליחו בחיים, כי הוריהם גידלו אותם באופן שגוי, בלי ללמד אותם שיש מיגבלות, ושצריך להתמודד עם כישלונות, לכן אנשים כאלה לא יצליחו, לא בשוק העבודה ולא בחיי הנישואין.
- מערכת החינוך - הורים חסרי השכלה ועניים גרים בפריפריה הגיאוגרפית ובפריפריה החברתית, כלומר בשכונות עוני. מערכת החינוך בפריפריה נופלת בהרבה ממערכת החינוך בערים העשירות. התקציב לכל ילד בערים העשירות, מן הממשלה, מן העיריה ומתשלומי ההורים – גבוה בהרבה מהתקציב לכל ילד בשכונות העוני. זה לא רק התקציב, זה רמת ההוראה. רוב המורים הטובים יימנעו מללכת לבתי הספר העניים, משום שקשה ללמד בכיתה של ילדים משכונת עוני. ההקשבה וההיענות של הילדים למורים – גרועות. יש תלמידים מפריעים. וזה מתסכל את המורים עד כדי כך שיש מורים שמחליטים לנטוש את ההוראה. והתוצאה - תלמידים שלא מגיעים לבחינות הבגרות, או שהגיעו לתעודת בגרות, אבל ברמה נמוכה, שאינה מאפשרת לימודים אקדמיים רציניים.
- דרישות של ההורים מילדיהם – יש הורים חסרי השכלה ועניים שאינם דוחפים את ילדיהם ללימודים ולהצלחה בחיים. יש הורים שמחנכים את בנותיהם רק להתחתן, להיות נשים טובות ואימהות טובות – ולא לפתח קריירה. זה נכון אצל הורים חרדים רבים. זה נכון אצל הורים ערבים רבים. וזה נכון גם אצל כמה הורים חילוניים. יש הורים שדורשים מילדיהם לוותר על לימודים ולעזור בפרנסת המשפחה. יש הורים, חרדים, שמכוונים את ילדיהם להקדיש את חייהם ללימוד בישיבה ולהיות עניים מרצון.
מה אפשר לעשות?
       אם כך, המצב הזה, בכל ארצות ה-OECD, איננו תוצאה של מאמץ מכוון למנוע מוביליות. אבל זה לא אומר שזה מצב בלתי נמנע. אפשר לבצע מהלכים שיגדילו את המוביליות, את הסיכוי של בני עניים להצליח בחיים. המהלכים הם:
- טיפוח הפעוטות – צריך להשקיע הרבה, הרבה יותר, בטיפוח הפעוטות בגילים 0 עד 4, במעונות לפעוטות, ברמת המטפלות במעונות, בהדרכת האימהות איך לטפל בפעוטות, ובהגדלת התמיכה הכספית למשפחות עם ילדים קטנים – כך שלא יהיה פעוט אחד שלא יקבל את כל מה שפעוט צריך כדי לגדול להיות "בנאדם".
- השקעה במערכת החינוך בפריפריה – לקדם את רמת החינוך בפריפריה, גם הגיאוגרפית וגם החברתית, לשלוח מורים טובים וגם לתגמל את המורים הללו, לטפל בבעייות המשמעת, לתת לילדים החלשים שעות תיגבור, כדי שלא יישארו מאחורנית, לתת חוגי העשרה גם לילדים שיד הוריהם אינה משגת, ללמד את הילדים שכל אחד יכול, אם רק ילמד ויתאמץ.
- בית ספר להורים – גידול ילדים הוא משימה לא קלה ולא פשוטה. רוב ההורים מביאים ילדים לעולם בלי לדעת איך לגדל אותם, ואיך לטפח אותם. לכן צריך לחייב כל זוג הורים, החל בחודש השביעי להריון, להצטרף לבית ספר להורים וללמוד איך לעשות את נכון, ללמוד איך לפתור את הבעייות המרובות שמתגלות בכל בית, בכל משפחה, כמעט כל הזמן.
- למנוע את העוני – לדאוג לכך שלא תימצא אף משפחה שתחיה בתנאי עוני. זה אומר להנהיג את מדיניות חמשת ה"ממ"ים של זאב ז'בוטינסקי, לדאוג לכך שלא תהא אף משפחה בלא מזון, מזון, מרפא, מגורים, מורה.
- מילגות לסטודנטים עניים - לתת מילגת מחיה לכל סטודנט  שזקוק לזה. שלא יהיה אף צעיר, שחשקה נפשו בלימודים, והוא אינו מגיע ללימודים גבוהים, או אינו מעיז אפילו להתחיל, או מתחיל, מתקשה ומתייאש. אבל קודם צריך לדאוג לטיפוח תלמידי התיכון ובשנים שלפני כן, כדי שהצעירים יגיעו לגיל הלימודים הגבוהים, ברמה שיוכלו להתמודד עם הקושי שבלימודים כאלה.
- לחייב לימודי ליבה – לא רק להפסיק לממן מערכת חינוך חרדית שנמנעת מלימודי ליבה, אלא לחייב את ההורים החרדים לדאוג ללימודי ליבה, ולענוש כל מי שלא יעשה זאת. אין פה פגיעה בדת, להיפך: ההלכה היהודית מחייבת כל אב ללמד את בנו אומנות, שיוכל לפרנס את עצמו ואת משפחתו, וגם ללמד אותו שחייה. המצב הקיים, שבו החרדים מונעים מילדיהם לימודי ליבה, ואפילו לא בחוגים שמחוץ לשעות הלימוד – איננו בהתאם להלכה היהודית.
 
עוד
       אז איך לחנך ילדים להצלחה? אם לא קראתם עדיין, או שאינכם זוכרים את מה שקראתם מזמן, אני ממליץ בפניכם לשוב ולקרוא את אסור להכות? אתם בטוחים? בכתובת:
http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1621545
מאמר ש-1,605 איש כבר קראו אותו.
 
     האם אני צודק? אל תסכימו אתי.
       מה אתם חושבים? מה אתם מרגישים?
יוסף רגב
-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-
   המונה היומי: עד היום היו 1,102,719 כניסות לבלוג שלי, וזאת מאז שהתחלתי ב-22.2.2006
 
 
תגובות
      אם בהמשך הקטע (הפוסט) הזה יש תגובות, קיראו גם אותן. כשאנשים מתווכחים אתי, עולות נקודות חשובות, שלא נכנסו למסמך המקורי שכתבתי.
      אם הדברים שכתבתי פה מעוררים אצלכם מחשבות, והרי לשם כך אני כותב אותם, אנא, הגיבו לדברי בבלוג עצמו, ע"י קליק על "הוספת תגובה", כדי שאדע שקראתם וחשבתם עליהם.
      אם התגובות שלכם מתייחסות לנקודה מסוימת במה שכתבתי, סמנו אותה בשדה "נושא" ע"י מספר בסוגריים מרובעים כפולים, לדוגמה [[1]], ואני אכניס את המספר הזה בתוך הטקסט שלי.
      כיתבו תגובות. אל תהססו. אין צורך להיות בלוגר רשום. אין חובה לתת כתובת דוא"ל. כל אחד יכול לכתוב את שמו – ולהגיב (עד 500 מילים).
      אם האותיות קטנות וקשה לכם לקרוא – לחצו על מקש ה-CTRL ביחד עם מקש התו "+" (פלוס), ואז האותיות יוגדלו.
 
קבלת הודעות על כל מאמר בפוסט הזה
   אם ברצונכם לקבל בדוא"ל הודעה על כל פוסט יחדש שמופיע בבלוג הזה (מדי יום) – שילחו אלי מסר בדוא"ל, עם הכותרת "שלח לי את ההודעות על כל פרסום בבלוג שלך", לכתובת:
regevj@bgu.ac.il
 
תגיות
   את רשימת התגיות מסודרת לפי מספר הפוסטים תוכל לראות אם תרדו למטה.
       את רשימת התגיות מסודרת לפי סדר אלפאבתי, ניתן כאמור לראות בכתובת:
http://www.tapuz.co.il/blogs/viewentry/7347329
       חיפוש מאמר, או נושא, בשדה "חפש בבלוג הזה", בפינה הימנית העליונה של החלון הזה.
        את רשימת הנושאים בבלוג שלי וגם את הוראות השימוש, ניתן לראות בכתובת:
http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=897416
 
תגיות: חינוך, ילדים, עוני, הורים וילדים, תינוקות, השכלה גבוהה, לפעמים זה כל כך נכון, סטטיסטיקה, ז'בוטינסקי, תובנות, מחשבות והגיגים, 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

3 תגובות

סטטיסטיקה
מספר כניסות לבלוג מה - 02/2006
1,157,857
תגיות
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל יוסי רגב אלא אם צויין אחרת