00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

השומרונים-הילה ודורון צדקה

מיקומים ושיפורם בתורה או..חזרה בתשובה- דורון צדקה

    בשבוע שעבר וללא שום תיאום ביניהם שני אנשים שאני מאד מוקיר שלחו לי שתי פרשנויות שונות בהקשר של יהודה בנו יעקב אבינו. האחד טען שבאמירתו של יהודה: "צדקה ממני" כלפי תמר , קנה יהודה את הכינוי שניתן לו בברכת יעקב לבניו: "גור אריה יהודה" .  האחר הפריז אף יותר וטען שבאמירתו זו של יהודה זכו יהודה ותמר(מה הקשר לתמר) להביא לעולם את אור הגאולה, לא פחות!  . ממרחק כ4500 שנים מהמקרה אפשר לומר הכל וללטש בעזרת מילים מפוצצות. והרי זו מהות הפרשנות האומרת: "שבעים פנים לתורה"....  ואפשר גם להעמיד דברים על דיוקם, ואני בחרתי באפשרות השנייה.

  כל התרחשות העיניינים בין יהודה ותמר מבוסס על תרבות שקר חסרת מעצורים. יהודה לא מקיים הבטחתו להשיא את בנו שלה עם תמר (לאחר מות בניו ער ואונן) כפי שהתבקש ממנו. תמר מתחפשת לזונה ומפתה את... יהודה לשכב עמה. תמר אינה מאמינה שיהודה ישלם בעבור שרות הזנות שסיפקה לו ומבקשת ערבון את חותמתו פתילו ומטהו של יהודה עד לביצוע התשלום. יהודה מנסה לטשטש עקבות ושולח גדי עזים כדי לקבל הפתיל, המטה והחותם. יהודה מצווה לשרוף את תמר על מעשה זנות, ושוכח שאך לפני כמה שבועות השתתף גם הוא במעשה דומה.....

   שקרים, חשדנות, תחמונים והתחמקויות מכל הבא ליד- אלה בדיוק המהלכים שמלווים את המקרה מראשיתו ועד סופו. וגם כאשר מודה יהודה: "צדקה ממני" בהקשר של תמר , זה קורה מעט מדי ומאוחר מדי, ורק כאשר תמר חושפת את זנבו של יהודה בין רגליו... היא מוכיחה את צדקתה באופן כל כך ברור עם שלושה עדים - הפתיל החותם והמטה- של יהודה עצמו!! על הודאה כזו, לעניות דעתי, לא מקבלים פרס. זו הודאה מתבקשת ומובנת מאליה... אם אינך רוצה להחשב כלעג וקלס בעיני הדורות הבאים.

   חכמינו זכרם לברכה הטיבו לנצל התנהגות זו של יהודה בכדי להבליט את ההבדלים בינו לבין יוסף אבינו באומרם, שההבדל בין שבט יוסף(או צאצאיו מנשה ואפרים) לשבט יהודה נעוץ בכך  שעל יהודה נאמר: "ויט אליה (לתמר-ד.צ.)  אל הדרך " , ועל יוסף אבינו נאמר כמה פסוקים אחר כך: "ויט (הקב"ה-ד.צ) אליו חסד" . ההבדלים ברורים- יהודה פונה לזונה ואילו אל יוסף הקב"ה נוטה חסד...   דרך נוספת בה הדגישו חכמינו את המקרה הלא משעשע הנ"ל היא: הקשר בין "הכר נא" ו"הכר נא".  ב"הכר נא" הראשונה פונה יהודה ליעקב בכדי שיזהה כתנת יוסף לאחר טבילתה בדם גדי העיזים בכדי לרמות את יעקב. ב"הכר נא" השניה פונה תמר ליהודה וחושפת בפניו את התרמית והנוכלות שביצעה כלפיו בכדי להביא צאצאים לעולם..  חכמינו זכרם לברכה מעצימים כהוגן את תרבות ההונאה שהייתה נהוגה באופן שורשי בסביבת יהודה, והודאה קלושה לא אמורה להיות מלווה בתקיעת חצוצרות ניצחון.

  ואולם, מתחתית מיקומו מבצע יהודה נסיקה מעלה בסולם המנהיגות המשפחתית והלאומית של כולנו... הוא מציל את יוסף בניגוד לעמדת רוב אחיו... מוציאהו מהבור ומוכרו לישמעאלים.. ושנים מספר אחר כך גורם ליעקב להוריד את בנימים עם אחיו מצרימה. ולאחר מכן במעשה אמיץ מאין כמותו נעמד, בזמן שאחיו משקשקים, מול יוסף שנחשב בדרגה של מלך ומציל את אותו בנימים מלהיות עבד ליוסף במצרים.. בעבור אלה, ואין צורך בעוד!, מקבל יהודה את הבכורה בפועל בין אחיו . יעקב גם מטיב לנמק: "מטרף בני עלית" . אין צורך בליטוש ההיסטורייה. יהודה במעשיו האמיצים עשה את ההיסטורייה בעצמו...

  דבר הנסיקה ממיקום נמוך קורה גם ללוי. לוי מקולל בפועל על ידי יעקב בברכתו לבניו: "בסודם(לוי ושמעון-ד.צ) אל תבוא נפשי". "ובקהלם אל יחר כבודי". "אחלקם ביעקב"- אין אלו אלא אמירות מכובסות לקללה צרופה. ובכל זאת, מעשהו של שבט לוי  שנאסף לעזור למשה במעשה העגל- עת קרא משה: " מי לה' אלי" הוא זה שנתן לו את הבכורה בסופו של דבר בין השבטים מבחינה רוחנית - "מלאו ידיכם היום לה'".

  האמירה: "מעשהו יקרבו, מעשהו ירחיקו" מקבלת משנה תוקף רב משמעות בשני מקרים אלה. התורה מוכיחה שישנה דרך להתעלות גם לאחר שפל גדול, ומוקירה מבחינה היסטורית מעשים גדולים של פרטים בחברה ושל קבוצות גדולות יותר. לא לעולם נידון על מעשינו הנואלים וישנה דרך לשנות כיוון ובעיקר מגמה בעזרת מעשים טובים ומכוננים. ראו יהודה! ראו שבט לוי! בשתי התייחסויות אלו יוצקת התורה, אולי, את יסודותיה של החזרה בתשובה הקלאסית...

 

                                                                                                                                                                            דורון צדקה

  

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

תקציר ליגת קיץ-חולון
 
פיוטים אקטואלים

קוביית אלבום
תקציר ליגת קיץ-חולון
 
פיוטים אקטואלים

קוביית אלבום
תקציר ליגת קיץ-חולון
 
פיוטים אקטואלים

קוביית אלבום
תקציר ליגת קיץ-חולון
 
פיוטים אקטואלים

קוביית אלבום
תקציר ליגת קיץ-חולון
 
פיוטים אקטואלים

קוביית אלבום
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל dorhilts אלא אם צויין אחרת