00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חברותא או מיתותא

מלוואח במקום פיצה. גמרא במקום סדנת יין. צדוקי במקום מינא

ברכות י.  ד' מרחשון התשע"ד

פעם היו זמנים אחרים. פעם היתהאינקויזיציה. ועוד לפני זה היתה צנזורה. לך תדע אם הבנאדם שמוציא עכשיו ספר מהבית דפוס הוא לא איזה מינא. איזה מלשן נוצרי, שיביא לסגירת העסק, או טבח המוני ביהודי המקום. טוב נו... במקום 'מינים' נכתוב צדוקים. הנוצרים האלה- כשהם חושבים שאנחנו מקשקשים עליהם- ישר שולפים חרבות. בקיצור, אנחנו שמחים להיות עם חופשי בארצינו.

צדוקי מדבר עם רבי אבהו וכבר אסף מתרגש. איזה יופי. איזה מציאות של דיבור וסבלנות. של שיחה תרבותית בין שני אנשים כל כך שונים בהשקפותיהם. בעוד שהיום אנחנו כמעט מדברים עם השכנים שלנו, ועם עובדי עבודה זרה לא כל שכן?! והינה, כאן בגמרא שלפנינו, שיחות על ימין ועל שמאל עם הצדוקים. המינים.

שאלה לרבי אבהו עוד לא נשאלת ואבשלום כבר מציין בפנינו שאלה נוספת שמתעוררת במוחו- דויד כותב מזמור, כשהוא בורח מפני אבשלום בנו? היה לו לשיר קינה, לא?

אבל הגמרא לקחה לכיוון אחר. סמיכות פרשיות.

לא כל כך אהבתי את הקורס הזה באונ'. בכל אופן, רבי אבהו נשאל, הרי דויד קודם ברח משאול. אח"כ, ברח מאבשלום. מדוע המזמור של אבשלום, מופיע לפני מזמור שאול?

עונה רבי אבהו תשובה שהתמיהה מאוד את אבשלום החברותא(אני כבר קולט כל מיני בילבולים בין אבשלום החברותא לאבשלום בנו של דויד. פיקחו עיניים ואוזניים ושימו לב לעקוב אחר הכוונה שלי.)- אתם הצדוקים אינכם דורשים סמיכות פרשיות ולכן יש לכם פה קושי. אבל אנחנו דורשים סמיכות פרשיות ולכן אין לנו קושי. התשובה היא שהמזמור הזה אכן הוכנס כאן בניגוד לסדר כדי לענות על שאלה שעתידה להישאל. המזמור ממשיך את המיזמור של "למה רגשו גוים" שזהו מזמור על גוג ומגוג. ואם ישאלך איזה אדם על אמיתת הנבואה בדבר המלחמה העתידה של גוג ומגוג נגד ה', ויטען- "כלום יש עבד שמורד ברבו?" אף אתה אמור לו, "כלום יש בן שמורד באביו?" אלא הוה- הכא נמי הוה. היה ויהיה.

עוד פרשנות על "יתמו חטאים מן הארץ", אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי(פאוזה קלה לזמר קצר לטובת התנא הקדוש וממשיכים) - "פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה" כנגד מי אמר שלמה מקרא זה? לא אמרו אלא כנגד דויד אביו שדר בחמישה עולמים ואמר שירה. 

העולם הראשון: דר במעי אימו ואמר שירה- שנאמר ברכי נפשי את ה' וכל קרבי את שם קודשו

העולם השני: יצא לאויר העולם ונסתכל בכוכבים ומזלות ואמר שירה- שנאמר ברכו ה' מלאכיו גיבורי כח עושי דברו לשמוע בקול דברו ברכו ה' כל צבאיו וגו'

העולם השלישי: ינק משדי אימו ונסתכל בדדיה ואמר שירה- שנאמר ברכי נפשי את ה' ואל תשכחי כל גמוליו. מאי כל גמוליו? אמר רבי אבהו שעשה לה דדים במקום בינה. טעמא מאי? אמר רב יהודה כדי שלא יסתכלבמקום ערוה. רב מתנא אמר כדי שלא יינק ממקום הטינופת.

העולם הרביעי: ראה במפלתן של רשעים ואמר שירה- שנאמר "יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם ברכי נפשי את ה' הללויה"

העולם החמישי: נסתכל ביום המיתה ואמר שירה שנאמר- ברכי נפשי את ה' ה' אלוהי גדלת מאוד הוד והדר לבשת. מאי משמע דעל יום המיתה נאמר? אמר רבה בר רב שילא מסיפא דעניינא דכתיב "תסתיר פניך יבהלון תוסף רוחם יגועון וגו'

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

תגיות
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אסף ואבשלום אלא אם צויין אחרת