00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

כשיוהאן גוטנברג חייך

האינסטינקט הלשוני- כיצד המוח יוצר שפה- סטיבן פינקר

תרגום: מאירה טורצקי

490 עמודים

הוצאת שלם

ב"ניו יורק טיימס", כתבו על הספר הזה ביקורת כזאת: "ספר מבריק, שנון ומחכים... מר פינקר ניחן ביכולת שהיא נדירה כל כך בקרב המדענים, להנגיש את החומר הקשה ביותר לקורא הממוצע. ומה שחשוב ביותר, לעולם אין הסופר מתיחס לקורא בהתנשאות.... האחדות הבסיסית של האנושות היא הנושא של הספר המרגש הזה. מלהיב... משעשע ומאלף... ספר שימושי ומשכנע."

זהו ציטוט מהכריכה האחורית של הספר. אחרי שקראתי את הספר אני יכולה לכתוב כאן בלב שלם, שזאת ביקורת קולעת ומדויקת. ולמה אני אהבתי כ"כ לקרוא את הספר? אני בן אדם סקרן, מתאווה לידע, למדנית וחקרנית. הספר ענה לי על הצרכים שלי לקרוא ספר מאתגר, לעשות התעמלות למוח. ומה השאלות שמעלה הספר וגם עונה עליהם בפירוט רב כולל דוגמאות?

ובכן: מה באנטומיה ובמבנה הפה, החך, הלשון, השיניים וכו' מאפשר אצל בני אדם פיתוח שפה מפותחת לעומת בעלי חיים לא אנושיים? יש תפקיד ניכר למבנה האנטומי של הפה, שפתיים, לשון, חך האנושיים כך שנוכל לדבר בקלות לעומת קופים, פילים, כלבים וכו'? האם הפעוט לומד את השפה מההורים וכך הוא לומד בהדרגה את שפת הוריו? ומה אם הוריו של ילד חרשים, אך הוא שוהה יום יום בגן של ילדים שומעים, האם אותו ילד ידבר ויהיה עם אוצר מילים דומה לילדים אחרים בגן שהוריהם שומעים או שאולי שפתו תהיה דלה ולקויה לעומתם כי הוריו חרשים ולכן לא יכל לשמוע את השפה המדוברת בבית (רק שפת סימנים)? יש הבדל בין אוצר המילים של ילדים שגדלים באפריקה או בשבט נידח לבין ילדים הגדלים במערב במדינות מפותחות? כיצד ילד בן 6 שהיגר לארה"ב אימץ את האקצנט המקומי ורכש במהירות את השפה האנגלית ברמת שפת אם ולמה הוריו לא יגיעו לרמת הדוברות של השפה האנגלית ברמתו של ילדם בן ה-6 אי פעם? האם יש חלון הזדמנויות צר וקצר שבו ניתן ללמוד שפה היטב בעיקר בילדות המוקדמת? מה ההסברים האבלוציונים לכך? למה המוח בנוי בצורה כזאת? מה הסיבה לכך שילדים קטנים קולטים את השפה הזרה הרבה יותר טוב ממבוגרים? מה תפקיד הגנטיקה ברכישת השפה? האם יש משפחות שדור אחר דור מאובחנים בליקוי בשפה ומשפחות אחרות לעומת זאת מאובחנים כלהטוטני שפה? משפחות של סופרים, מחזאים ומשוררים מדורי דורות? ומה בקשר לחיות? האם ניתן ללמד קופים לדבר מילים רבות בשפת הסימנים? ומה לגבי שפת הציפורים? מי ייטיב לחקות  בני אדם קופים או אולי תוכי? מי יכול ללמוד טוב יותר שפה ואפילו יזום משפטים משלו? דולפינים בעלי מוח גדול מאוד הם חכמים במתאם למוחם? הם בעלי הבנה של שפת האדם יותר מקופים שמוחם קטן יותר? היכן איזורי השפה במוח פעילים אצל בני האדם ואצל קופים, האם זה אותו מיקום מוחי? האם יש מיקום אחיד במוח כאיזור שפה אצל כל בני האדם? האם יש גן יחיד שניתן לקודד אותו כגן שפה או גנים רבים קשורים בשפה ובדקדוק? כיצד מתבטאת פגיעה באיזורי השפה במוח מבחינה אנטומית לאנשים שנפגעו במוחם  בתאונות, מחלות וכו'? מה הם איזורי ברוקה וורניקה במוח?מה לגבי שפה מנטלית שפת המחשבה, האם היא זהה לאנגלית או שונה ממנה, האם השפה המנטלית, שפת המחשבה היא אוניברסלית?  השפה המנטלית האוניברסלית - האם יש לה קלט ופלט מולד, מעין תפיסה וקוגניציה מולדת לרכישת שפה ולו בצורה מצומצמת אוניברסלית שמאפיינת את כל תינוקות ופעוטות העולם? יש צלילים זהים או הברות דומות לכל תינוקות העולם בגיל חצי שנה בקירוב, בלי תלות לאיזה שפה הם נחשפים?  יש ארכיטקטורה מוחית אוניברסלית של איזורים מובחנים לשפה?

שפה זה באמת אינסטינקט או אולי היא נלמדת בדיוק כמו שלומדים לנגן על גיטרה או פסנתר? כיצד התינוקות בכל העולם מבינים ורוכשים את השפה בהדרגה? מה לגבי מבנה המשפט מבחינה פונולוגית, מורפולוגית ודקדוקית בשפות השונות בעולם? יש מבנה אחיד של משפט או מבנים שונים למשפט? מה המשותף בין כל שפות העולם? מה שונה במגוון של השפות? האם ניתן לחלק את השפות מבחינה תחבירית דקדוקית לשפות שמיות, גרמאניות, אנגליות וכו'?

האם מרבית האנשים חושבים בתמונות או במילים? האם כל מחשבה ניתן לבטא במילים? או שאולי יש מחשבות שהם כה מורכבות או רגשות שהם כ"כ עזים שאין מילים שיכולות לבטא את עומק הרגש או המחשבה?

על כל השאלות המסקרנות האלה ישנם תשובות בספר של סטיבן פינקר- "האינסטינקט הלשוני", כיצד המוח יוצר שפה?! ..... קראתי את הספר הזה זמן רב, הוא היה בשבילי אתגר, לעתים חשקתי את שיני והמשכתי לקרוא אותו. המון פעמים מצאתי את עצמי מסכמת פרקים ממנו או מדגישה את מה שעניין אותי במיוחד בתוך הספר, ממש כאילו יש לי  בחינה באוניברסיטה עליו, בחינה שלכאורה אקבל עליה ציון (למדתי היטב את החומר מתוך האהבה שלי ללמוד ולשאוב ידע). למדתי מהספר המון. הקדשתי לו המון זמן של קריאה, שפע של התעמקות כי זה ספר עיון ברמה אקדמית. ספר מעניין אך תובעני. ואני שמחה מאוד שקראתי את הספר. כשסיימתי את הספר, הרגשתי כמו בסיום של פתרון תשבץ מאוד קשה, כשמאוד מתאמצים , אך לבסוף כשכל התשבץ שלם, שמחים. או כאשר מרכיבים פאזל מאתגר מרובה חלקים ולבסוף אחרי מאמצים רבים אלף חלקים הפאזל  מורכבים לתמונה מושלמת ומרגישים הרגשת סיפוק וגאווה. 

הקריאה בספר הזה היתה קריאה מאתגרת, אך אני מאוד שמחה שקראתי אותו ולמדתי ממנו בנושאים מגוונים ומעניינים שהתחום העקרי שלו לינגוויסטיקה מנטלית אוניברסלית, אך שזורים בו גם נושאים שונים כמו אבולוציה, מוח האדם ונוירוביולוגיה, אנתרופולוגיה, גנטיקה, מחשבים, רשתות עצביות ומודלים חישוביים, אלגורתמים של שפה, תוכנות יעודיות שמבוססות על שפה, אתגרים טכנולוגים ושפת האדם , פסיכולוגיה, אנושיות, נפש, תרבויות, ארצות שונות ושפה.

מי שמעניין אותו ספר רחב אופקים, מי שאוהב ללמוד נושאים חדשים, לינגיסטיקה ברמה גבוהה מעניינת אותו, אדם שמסקרן אותו מה הם התשובות לכל השאלות שכתבתי בתחילת הסקירה, הספר הזה בהחלט רצוי מאוד לקריאה ולאדם כזה מיועד הספר. סטיבן פינקר פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת הרווארד כתב בעבר גם ספרים אחרים שתורגמו לעברית כמו: "הלוח החלק", "כיצד פועל המוח"., קראתי בעבר ספר אחר שלו ולכן שמחתי לקבל את הספר הזה לסקירה. הספר מאוד מעמיק ומעניין, כל אדם סקרן שמתעניין בלינגויסטיקה ישמח לקרוא אותו, ללמוד ולהחכים ממנו ואני מאחלת למי שיבחר לקרוא את הספר להנות ולהחכים ממנו כמוני.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

6 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל ifat28 אלא אם צויין אחרת