00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

פוסט, ציוני!

זהות יהודית

אלרגיה חריפה תוקפת אותי נוכח מטבע הלשון הנחיתי "במדינה מתוקנת...". כמי שמתעניין בחדשות חוץ תכופות אני חש שבמדינות המערב מתלוננים פחות או יותר את אותן תלונות שלנו. חינוך, רווחה וכו' ובכל זאת מדינת ישראל שונה מהותית ממרבית מדינות המערב בהיותה מדינת מהגרים ומדינה צעירה.
בישראל קבוצות רבות ועדות שונות, ומתחים רבים קיימים עדיין בין הפלגים. 1977 זהו אחד התאריכים החשובים ביותר מבחינה היסטורית פנימית. קשה להפריז בחשיבות התאריך הזה, הייתה זו הפעם הראשונה שקבוצות מודרות עלו לשלטון או לקחו בו חלק, מרגע זה לא יתאפשר יותר לטאטא את השסע אל מתחת לשטיח.

גם המגזר החרדי השתנה פלאים מאז 77', מעתה הם שותפים בשלטון ובמקרים רבים אף קובעים את זהותו. הפוליטיקה החרדית השתנתה פלאים, המגזר החרדי נותר כשהיה. מתי מעט היו אבותיי ובמהלכים מבריקים הצליחה ההנהגה החרדית לשמר ולהגדיל את קהלם עד להיותם עובדה מוגמרת. הפנטזיה על היעלמותם, נעלמה.
אך מישהו בחר להותיר את קהלו בעמדות המגננה הישנות, ההסתגרות מפני המדינה החילונית איננה נצרכת עוד, בעבר אכן היה מקום לחשוש מפני השתתפות במערכות השונות של המדינה, לחשש היה רגליים, כיום רק הרגלים ואינטרסים.
 
המאבק החילוני המגושם שהתרגש עלינו בתקופה האחרונה, מפספס את הנקודה. מובילי המאבק על שלל האינטרסים המניעים אותם מדלגים ישירות אל השלב המעשי בדרך לשינוי ומוותרים על השלב העיוני לניתוח הבעיה. הבעיה היא שללא ניתוח והבנת העניין, אין סיכוי לפתור את המשבר כהלכה וכל הצעה נידונה לכשלון. בדרך לשינוי עוצרים לחשוב.
רוב אזרחי ישראל מזדהים עם הגדרת מדינתם "מדינה יהודית ודמוקרטית" ובעוד שהדמוקרטיה נוסחה ומנוסחת כל העת בישראל ובעולם, היהדות החילונית לא נוסחה מעולם ונכון לרגע זה קיים בישראל ניסוח אחד בודד למושג "יהדות", הנוסח האורתודוכסי.
נוצר מצב לפיו  אין שותפות במדינת ישראל בין חילונים ודתיים, אלא חלוקה בהגדרה, אלו מאווים את משכנם בחצי היהודי ואלו נוחלים את החצי הדמוקרטי. ומכאן המתח המתמיד בין הקבוצות.
 
ניסוח זהות יהודית חילונית הוא הכרח המציאות, הוא לא נועד להוות אלטרנטיבה לנוסח האורתודוכסי, אלא להחליף אותו. במדינה דמוקרטית לכל אדם הזכות לנהוג כרצונו, לא כך בדת. הדמוקרטיה היא צורת החיים, היהדות היא הצבע הייחודי שלנו. על כן אם נרצה לקיים במדינתנו אורח חיים דמוקרטי נצטרך לעקור את האורתודוכסיה מן ההגדרה הלאומית, משום שזו עוסקת בצורת החיים ונמקם אותה בהגדרה האישית של מי שחפץ בכך.
הניסוח היהודי העכשווי יעסוק בצבעים שאנו רוצים לצבוע את חיינו במדינת היהודים, ניסוח כזה מתמקד יותר בסמלים וטקסים ופחות בחוקים ואיסורים. מטבעו יושפע נוסח שכזה מההיסטוריה היהודית, מהמנהגים, המועדים והאגדה ואפילו ההלכה. ניסוח כזה יושתת על ערכים ציוניים ולאומיים, זו תהיה הלאומיות שלנו, לא הדת שלנו.
 
רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע:
הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ:
(דברים פרק ל פסוקים טו ויט)

שמירת התורה והמצוות נתונה לבחירתו של האדם, הקב"ה ממליץ לעמו לבחור בטוב ובחיים, אך אינו מצווה את האזרח לכפות את דתו על זולתו.
לאזרח הדתי או החרדי אין ולא צריך להיות אינטרס לכפות את השקפתו על האזרח החילוני, אך לשניהם צריך להיות אינטרס משותף להעניק למדינה שלנו צביון יהודי במובנו הלאומי.
הנחה זאת לכשתופנם תאפשר לפלג המאמין במדינה לוותר על קיבוע אמונתו בהגדרת המדינה ולהחיל את ערכיו על עצמו בלבד. אין בזה וויתור על סעיף כלשהו בהלכה, אלא וויתור על עמדת כח פוליטית בלבד.
 
יחד עם התפוגגות המתח היצרי בין הפלגים יתפוגג גם מסך העשן שהסתיר את השטח רחב הידיים עליו ניתן לבנות בשותפות מדינה מתוקנת שמרבית אזרחיה אוחזים במכנה משותף מוצק.
התפיסה הציונית והדת אלו שני צדדים של אותו מטבע. הציונות מקדשת את הלאומיות וגוזרת את תרבותה מן הדת ואילו הדת מקדשת את עצמה וגוזרת מכך את ההשתייכות הלאומית. אך אלו וגם אלו מודים שהיהדות מושתתת הן על הלאומיות והן על הדת, בהקשר התרבותי לכל הפחות.
הזהות היהודית החילונית, אולי כדאי לכנותה זהות לאומית או ציונית, תנוסח על בסיס ההבנה הזאת ותעניק לדמוקרטיה שלנו אופי יהודי ייחודי הנסמך על המורשת המפוארת של עמנו ועל רגשות הערבות והרעות שקיימים בנו איש אל אחיו.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

"חבר הלאומים"
free counters
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל דניאל ינאי אלא אם צויין אחרת