00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג שלי

שבועות - חג מתן תורה לגברים?

לרגל פרוס חג השבועות עלינו, מחשבה מסויימת לגבי הנוסח של עשרת הדיברות: האם שמתם לב שהוא מנוסח כולו בלשון זכר: זכור את יום השבת לקדשו? כבד את אביך ואת אימך? לא תרצח?

יכלו לכתוב: כבדו את אביכם ואת אמכם, או לא תרצחו ולא תגנבו, ובכל זאת בחרו לכתוב בלשון זכר. לדעתי, זה נובע מגישה של המקרא, לפיה האשה היא לא סובייקט בפני עצמו, אלא יותר אובייקט שלא ממש רלבנטי להתנהלות מול אלוהים. משהו כמו רכוש, או קניין.

חיזוק לתזה הזו אני רואה בדיבר האחרון: "לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ.". למה לא כתבו "לא תחמדו את בן הזוג של מישהו אחר"?, למה לא החילו את אותה מצווה גם על האשה? כי הנחת העבודה היא שלאשה אין רצון משלה - היא עושה מה שהגבר אומר, ולכן אם גבר אחר חומד אותה, אין לה שום דעה בעניין, בדיוק כמו ששולחן שגנב בא ולוקח אותו, אין לו שום דעה בעניין.

לא סתם, כנראה, מופיעה האשה כ"קניין" ראשון שאסור לחמוד, לפני שורה של סוגי "קניין" אחרים: "עבדו ואמתו ושורו וחמורו וכל אשר לרעך", האשה היא ה"קניין" האיכותי ביותר (טלוויזית LCD, נניח) בשורה של קניינים: עבד, אמה, שור, חמור, וכמו שאסור לך, הגבר, לחמוד את החמור של רעך, אסור לך גם לחמוד את האשה של רעך.

ומה עם האשה? ומה אם היא חומדת מישהו אחר? ומה אם המישהו האחר הוא הרבה יותר טוב אליה ומתאים לה מבעלה? את מי זה מעניין! האם שואלים את החמור איפה טוב לו יותר, ואיזה בעלים הוא מעדיף? אותו דבר אשה.

לכן, כנראה שחג מתן תורה הוא לא בדיוק "חג מתן תורה" - הוא יותר "חג מתן תורה לגברים". הנשים, מסתבר, לא היו בדיוק לנגד עיניו של אלוהים כשהוא חשב על מי שאמור לקבל את הדיברות שהוא נותן. 

אז תחשובנה על זה בבקשה, לפני שאתן מכינות לבעל שלכן את עוגת הגבינה המסורתית לכבוד החג...

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

3 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל יצחק כהן1 אלא אם צויין אחרת