00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

כולבויניק הגיגים

עץ הדעת ויכולת ההבחנה בין טוב לרע

עץ הדעת ויכולת ההבדלה בין טוב לרע

 

הגיבור' המרכזי בפרשת גן עדן הוא 'עץ הדעת טוב ורע' .מי היה עץ הדעת?מה הייתה מטרת בריאתו מלכתחילה?האם יש פסול בדעת?מהו המסר עבורנו מהעץ?

 

התורה מספרת כי אדם הראשון וחוה אשתו נבראו ישר לתוך גן עדן. בגן עדן היו נטועים עצים שונים .ובאותו גן אלוקים שתל גם את עץ הדעת טוב ורע על מנת לתת בחירה לאדם וחווה- לציית או לא לציית לו. אדם וחווה היו חופשיים לעשות כל דבר שרצו בו מלבד מאשר לאכול מעץ הדעת טוב ורע. הם גורשו מגן עדן לאחר שנתפתו לאכול מעץ הדעת טוב ורע , כידוע, ומיד אח"כ נחסמה בפניהם הגישה אל עץ החיים.

 

האכילה מעץ "הדעת טוב ורע" הייתה חטא שאדם וחוה הוזהרו עליו בעונש מות, נענשו עליו בעונשים שונים, אך מצד שני גם הרוויחו "דעת טוב ורע".ברגע שהאדם עבר על מצוות ה' ואכל מהעץ - הוא הוכיח שהוא רוצה "לדעת טוב ורע", כלומר להיות עצמאי, ולכן ה' שלח אותו גם להיות עצמאי מבחינה כלכלית - בזיעת אפיך תאכל לחם...

 

"דעת טוב ורע" משמעה "האפשרות להחליט באופן עצמאי מה טוב לעשות ומה רע לעשות".זוהי תכונה שיש לה' - שהוא מקור הערכים, והוא יכול לקבוע לעצמו מה טוב לעשות ומה רע לעשות. היא מבטאת גם בגרות נפשית.

 

ע"פ חלק מהמפרשים 'דעת טוב ורע' היא התשוקה המינית.היא נקראת 'דעת טוב ורע' כי יש בה צד טוב וצד רע - היא טובה כשמשתמשים בה במידה הראויה לצורך קיום העולם, ורעה כשמשתמשים בה במידה מוגזמת ותאוותנית. ה' ברא את התשוקה כי יש לה תפקיד חשוב בקיום העולם, אבל אסר על האדם ליהנות ממנה מייד - כדי שילמד להתאפק ולשלוט ביצריו, ולא ייתן ליצריו לשלוט בו [ה' תכנן לתת לאדם לאכול מהעץ אחרי תקופה מסוימת של איפוק].

 

"ויצמח ה' אלוקים מן האדמה כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל ועץ החיים בתוך הגן ועץ הדעת טוב ורע" [בראשית ].

מהו מהותו של עץ הדעת ?נאמר  בגמרא: "אילן שאכל ממנו אדם ראשון:

-רבי מאיר אומר: גפן היה, שאין לך דבר שמביא יללה על האדם אלא יין, שנאמר: "וישת מן היין וישכר".כלומר ,שההשלכה של האכילה מן העץ - כמוה, כשתיה מן היין אשר מביאה להפרת האיזון.

רבי מאיר מביא לדוגמא את נוח אשר שתה מן הגפן והשתכר .מקרה נוסף שהגפן הביא ליללה [צרות על האדם] הוא סיפור לוט ובנותיו: "ותשקן גם בלילה ההוא את אביהן יין...ותהרן שתי בנות לוט מאביהן" .וכך כותב גם האברבנאל:"...אלא שהאמת הוא בזה מה שזכרתי שהיה העץ ההוא מעורר ומרבה בתאוות המשגל וידוע שהיה המעט דבר טוב להוליד בדומה, אבל בהתרבותו היה רע מאוד ומזיק ומרחיק האדם מהשלמות, ולכן קראו הכתוב עץ הדעת טוב ורע. ומפני זה לא נקרא בשום מקום עץ הדעת רע וטוב אלא טוב ורע, הטוב ראשונה והרע בסוף. לפי שתחילתו ומיעוטו הוא טוב [קידוש]וריבויו אין ספק שמרה תהיה באחרונה...אבל אסר יתברך לאדם האכילה מזה העץ לפי שאכילתו תביאהו להפלגת התאווה ...ונתן הסיבה בזה באומרו "כי ביום אוכלך ממנו מות תמות" .

 

-רבי נחמיה אומר: תאנה היתה, שבדבר שנתקלקלו בו נתקנו, שנאמר: "ויתפרו עלי תאנה" . נתקלקלו - כשאכלו מן העץ, וניתקנו - כשתפרו עלי תאנה. אותו גורם יכול לשמש לחטא ויכול לשמש גם לתיקון הדבר תלוי באופן השימוש .

לפי ה"חתם סופר"- האדם הראשון היה צריך כן לאכול מעץ הדעת אבל רק לאחר שאכל גם מעץ החיים [וגם זה היה צריך להיות בשבת] ואז הצד הגשמי שבו היה מתחבר אל הפן הטוב בעץ הדעת אבל כאשר אכל מעץ הדעת לפני שאכל מעץ החיים "מצא מין הרע את מינו הגשמי וניעור". עץ הדעת הגשמי אינו בהכרח שלילי, הוא יכול לעורר את הצד הגשמי החיובי באדם ואז לגרום טובה בעולם ולא רעה כמו שאכן גרם.

 

-רבי יהודה אומר: חיטה היתה, שאין התינוק יודע לקרות אבא ואמא עד שיטעום טעם דגן" .

מרדכי כסלו כותב: "...נראה לפרש בדעתו של רבי יהודה, שלאחר עצת הנחש ראתה חוה את צמח החיטה עם שיבוליה המלאים בגרגרים באופן אחר. חוה הבינה בחושה שאפשר להכין מגרגרים אלה לחם, התאוותה ורצתה להטביע את חותמה האישי על המאכלים...חוה שינתה ממה שהיה נכון לעשות בגן עדן - לאכול פירות כמו שהם ללא טרחה. היא חמדה לעשות דבר מיוחד במינו... והעונש על כך "הרבה ארבה את עיצבונך " - יהיה עליך להכין כך לחם בכל יום לפנות בוקר.

הגר"א אומר: "מפני שכל טובת העולם נחלקים לשלושה אילו: טוב, ערב ומועיל...ואחר ששמעה האישה דברי הנחש התחילה לעיין בדבר וזה שנאמר: "ותרא כי טוב העץ למאכל" בעצם הטוב , זולת הערב והמועיל, וכי תאווה הוא לעיניים - הוא הערב אשר יתאווה האדם בכל אות נפשו לא כן המועיל או הטוב. "ונחמד העץ להשכיל" הוא המועיל כי החמדה הוא, אל דבר רוחני או אל ההשכלה אשר יגיע ממנו הכבוד. כלומר, שהחטא פה הוא בעצם הכוונה שלפני המעשה , כי לפי מרדכי כסלו הטעות הייתה ברצונה של האישה להטביע את חותמה וכן גם לפי הגר"א החטא הוא בתאווה לדבר ערב ומתוק ללא כוונות טהורות.

 

כל התיאורים בתורה אירעו כפי שהם מסופרים, אך רומזים לעניינים רוחניים נעלים ולעבודה הנדרשת מאתנו בני האדם.. אמנם האדם גורש מגן עדן כתוצאה מן החטא, אבל הוא ממשיך לשאוף אליו. השאלה היא, מהם סיכוייו של האדם לזכות שוב לגן עדן. ובכן, קודם כל נשים לב שהאדם אמנם גורש משם, אבל בשום מקום לא כתוב שגן עדן נחרב או אפילו שעבר למקום אחר. כלומר, הוא ממשיך להתקיים כמות שהוא והבעיה היא רק ביכולת של האדם להגיע אליו.יהי רצון שכל אחד מאיתנו ינסה ליצור לעצמו שיבה לגן העדן הפרטי שלו בהתאם לכוחות הנפש שלו להגיע למקום בו יבחר בטוב וימנע מהרע לפי יכולותיו.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל כולבויניק הגיגים אלא אם צויין אחרת