00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

להיות דולה- על הריון, לידה והורות

צומות בהריון

27/09/2017

יום כיפור מתקרב ואיתו עולות שאלות ותהיות אצל רוב הנשים ההריוניות- האם בטוח לצום בהריון? מה יעשה הצום לעובר שלי? ואיך אני עצמי אתמודד איתו? ליקטתי חלק מהתשובות לשאלות אלו ואחרות על קצה המזלג והנה הן לפנייך. כמובן שכל המובא כאן איננו תחליף להתייעצות עם רופא ועם רב לגבי המקרה הפרטי שלך.

צום קל לכולן, גמר חתימה טובה ואיחולים מכל הלב לשנה טובה ומתוקה!

מהי השפעתו של הצום בהריון?

מדי שנה במוצאי יום הכיפורים העיתונים מדווחים על עלייה במספר היולדות במהלך החג, ובכך גורמים לנו להאמין כי הצום מזרז לידה. עובדתית, רוב הלידות המתרחשות ביום כיפור עצמו ובמוצאי החג הן לידות בזמן. יתרה מכך- מספר הלידות בשנה בישראל עומד על כ-152,000, בחישוב פשוט ממוצע הלידות ביום הוא כ-416, ואילו מספר הלידות המדווחות ביום כיפור בשנים האחרונות נע סביב ה-120, כך שלא רק שאין עלייה אלא שמספר הלידות ביום כיפור עצמו נמוך מהממוצע היומי!

יש עדות מחקרית מעטה לכך שהצום גורם ללידות מוקדמות בקרב נשים שאינן בסיכון גבוה (אולם יש להדגיש כי לא נעשו מחקרים רבים על צום בהריון ועל השפעת הצום על ההיריון ועל הקדמת הלידה). ישנן מספר השערות להסברת התופעה:

  • צום גורם לעלייה בהורמון ADH, שהוא הורמון הדומה להורמון מייצר הצירים- האוקסיטוצין. בשל הדמיון המבני בין שני ההורמונים כאשר עולה ריכוז הורמון ה ADH בדם,  הגוף מפרש זאת כאילו הופרש אוקסיטוצין ומייצר צירים.
  • הירידה בסוכר בדם האם במהלך הצום גורמת לשינוע של חומצות שומן בגוף העובר, מה שעשוי להוות זרז לתחילת תהליך הלידה.

כיצד משפיע הצום על הגוף ועל העובר?

בזמן צום, גוף האדם מנצל לצרכי אנרגיה קודם כל את רזרבות הסוכרים הנאגרות בעיקר בכבד. מאגרים אלו מספיקים רק  ל-12 שעות, ולאחר מכן הגוף משתמש בחומצות שומן ממאגרי השומן בגוף.  תוך כדי התהליך נוצרים ומצטברים בגוף גם  גופי חומצה (קטונים). הקטונים אינם פוגעים לרעה בגופו של אדם בוגר, אולם הם מגיעים לעובר דרך השלייה. אין ספק שבמינונים גבוהים מאוד הקטונים יכולים להזיק לעובר, אולם הריכוז של גופי החומצה המצטברים בזמן צום נמוך ואין הוכחה או רמז שהוא מזיק. לפיכך, אישה שהריונה איננו בסיכון מחויבת בצום יום כיפור. בתשעה באב ניתן להקל יותר ובמקרים רבים ניתן לסמוך על דברי הגר"י פישר ועוד ולהקל למעוברת. אם ההריון שלך נחשב כהריון בסיכון עלייך להתייעץ עם הרופא שלך לגבי האופן שבו מותר או אסור לך לצום ועם תשובתו לגשת לרב. 

מה חושב שהרב ידע?

חשוב מאוד להבין שכדי לקבל תשובה נכונה ומותאמת אישית עבורך מהרב עלייך לשאול אותו עם מירב הפרטים הרלוונטיים ולא להסתפק בשאלה כללית ("הרב, אשתי בהריון, היא צריכה לצום"? זו לא שאלה נכונה!).
אז מה צריך שתכלול השאלה?
1. איזה הריון זה שלך (ראשון, שני, שלישי וכן הלאה)
2. באיזה שבוע הריון את
3. היסטוריה מיילדותית קצרה ("זהו ההריון השלישי שלי, בשתי הלידות הקודמות ילדתי במועד בלידה רגילה לאחר הריונות תקינים")
4. הסיפור של ההריון הנוכחי ("אני בשבוע 32 ועם צירים מוקדמים החל משבוע 28, נוטלת תרופה בשם...")
5. חוות דעתו של הרופא במידה ויש לך.
כל הנ"ל רלוונטי מאוד גם אם ההריון שלך לא בסיכון ואת עושה שאלת רב לקראת הצום!
 

ומה אומרת ההלכה?

מפאת חשיבותו של הצום קיים בהלכה מושג של "אכילה ושתייה לשיעורין", שפירושו- כמות מוגדרת של שתייה או אכילה כל 7 דקות, המאפשרת לאישה לקבל את הנוזלים שהיא צריכה אך עדיין לא להסיט את דעתה מהצום. הכמות הבסיסית המותרת לשתיה היא "חצי לוגמיו", כלומר חצי מכמות הנוזלים שניתן להחזיק בפה, כ-40 סמ"ק.

כיצד אמדוד את הכמות המתאימה לי?

כדי לדעת מהו ה"חצי לוגמיו" שלך מלאי את פיך מים עד למקסימום שאת יכולה להכיל ואז העבירי את המים לכוס חד פעמית ריקה. מחצית מכמות המים שבכוס היא הכמות שמותר לך לשתות במקרה ויש לך היתר רבני לשתיה לשיעורין. מומלץ לסמן מספר כוסות לפני החג, כדי לא להיתקע בלי כוס בזמן אמת...

אני רוצה להכין את גופי לצום, כיצד ניתן לעשות זאת?

  • יום ואפילו יומיים לפני הצום כדאי להרבות בשתייה (10 עד 12 כוסות ליום) ובמקביל להפחית את כמויות הקפאין המצויות בקפה, בתה רגיל, בשוקו ובקולה. כדאי להימנע משתייה ממותקת או מלוחה.
  • לא מומלץ לשתות כמות גדולה של מים ממש לפני הצום כיוון ששתייה כזו עלולה לגרום כאבי בטן והקאות.
  • בערב יום הכיפורים מומלץ לאכול מספר ארוחות קטנות המכילות פחמימות מורכבות (לחם, פסטה, אורז), קטניות, ירקות וחלבון (דגים, ביצים ועוף).

ואם אני מרגישה לא טוב במהלך הצום?

אם את בתחילת הריונך וסובלת מבחילות והקאות- ברגע בו את מרגישה סחרחורת או הרגשת התעלפות או הקאה ואפילו הרגשת בחילה שלפני הקאה, עליך להתחיל לשתות נוזל מזין (כמו מיץ ענבים טהור או מהול, למשל) בכמויות של 40 סמ"ק כל 7 דקות עד שהסחרחורת או הרגשת ההתעלפות חולפת.
גם בלי הרגשת התעלפות, אם את מרגישה רע מאד, עד כדי כך שלמרות שאת זוכרת שיום כיפור היום, בכל זאת את מרגישה רע עד כדי כך שלפי הרגשתך את מוכרחה לשתות, גם אז מותר לך להתחיל לשתות נוזל מזין בכמויות של 40 סמ"ק כל 7 דקות עד שהרגשת הכורח לשתות תחלוף.
למרות הוראה כללית זו יש לבדוק באופן פרטני מול הרב שלך אם אכן זוהי גם המלצתו.
בשלבי הריון מתקדמים יותר- אם מתחילים צירים כואבים (אפילו ציר כואב יחיד), עלייך להתחיל לשתות ללא הקפדה על שיעורין. (שוב- לוודא עם הרב שלך!)
נוסף על כך, מומלץ שלא תלכי לבית הכנסת אלא תישארי לנוח בבית, רצוי במקום ממוזג.

מה מומלץ לאכול אחרי הצום?

לא מומלץ לשבור את הצום בארוחה מלאה ועשירה, ההיפך הוא הנכון- על מנת לאפשר לגוף להתאושש באיטיות מהצום מומלץ לשתות מים ותה ממותק ולצידו לאכול פרוסת לחם עם ריבה או פרוסת עוגה. גם פירות יכולים להוות מאכל מצוין לשבירת הצום, כיוון שהסוכר שבהם מספק לגוף אנרגיה זמינה.

לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה משביעה אך קלה, שיכולה לכלול למשל לחם, גבינות, ביצה וסלט. חשוב להקפיד על שתייה מתונה ולא לשתות בכמויות מופרזות על מנת למנוע בחילות והקאות.

ולכבוד השנה החדשה אני רוצה להעניק לך מתנה- סדרת וידאו שתיתן לך שלושה כלים מעשיים שיעזרו לך להפוך את הלידה הבאה שלך ללידת החלומות. לחצי כאן ותקבלי אותה מיידית לתיבת המייל שלך.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

5 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל imahit אלא אם צויין אחרת