00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

על הא, על דא ועל נייט

רה-ארגון תחבורה ציבורית בגוש-דן - בדרך לבלאגן תחבורתי

18/08/2010

לא רבים מנוסעי התחבורה הציבורית יודעים אך כבר ביום שני הקרוב יתחיל השלב הראשון מהלך של רפורמה מקיפה ויסודית במערך תחבורה ציבורית בגוש דן. בשלב זה מדובר במספר קטן יחסית של שינויים שעיקרם באזור בת-ים אך ברצוני להתייחס לכלל מערך הרה-ארגון כפי שהוצג במצגת של עיריית תל אביב וכנס הדן בנושא באוניברסיטת תל אביב.

 תוכנית הרה-ארגון שהתגבשה בשיתוף עיריית תל אביב וחברת "נתיבי איילון" באה להתמודד עם הירידה המתמדת והעקבית במספר משתמשי התחבורה הציבורית. על ההשלכות של המעבר מהתחבורה הציבורית לרכב הפרטי מיותר לדבר. פשוט מספיק להיכנס למרכז תל אביב בשעות היום ולהיווכח בבעיות החניה, עומסי התנועה וזיהום האוויר. מטרת התוכנית המוצעת היא לעודד נסיעה בתחבורה הציבורית ומהצד השני להקל על משתמשי התחבורה הציבורית הקיימים. לפי מתכנני התוכנית שורש הבעיה נעוצה במערכת קווים מסועפת, ארכאית ולא יעילה. קווים ארוכים אלה, העושים סיבובים בשכונות השונות הופכים את הנסיעה לארוכה ומייגעת. אמינות לוחות הזמנים נמוכה ולא מעט רואים שניים או שלושה אוטובוסים מגיעים ביחד לאחר זמן המתנה ארוך. הקווים עמוסים בנוסעים כי תדירות הקווים לא מספקת וישנן שכונות חדשות שלא זוכות לכיסוי תחבורתי הולם (לדוגמא רבות משכונות במערב ראשל"צ או שכונת אם המושבות בפתח תקווה).

במסגרת התוכנית ישונה מסלולם של מרבית הקווים כשהמגמה היא להפעיל את הקווים בצירים הראשיים ובקווים ישרים ככל האפשר ולהימנע להכניסם לתוך השכונות. מספר הקווים העורקיים בגוש דן יצומצם מ- 40 ל- 18 ותדירותם של הקווים הנותרים תתוגבר. השירות לשכונות ינתן באמצעות מיניבוסים שיבצעו נסיעות קצרות. על מנת למנוע תשלום נוסף במעבר בין קו לקו יונהג כרטיס שעתי בדומה לנעשה בירושלים.

תוכנית זו, שתבוצע בארבע פעימות, מקודמת על ידי הארגונים הירוקים ובמיוחד "מגמה ירוקה" שאף זועמים על כך שהרפורמה מתעכבת. אני מאמין שתמיכה זו נעשית מכוונות טובות ומרצון אמיתי לשנות את המצב הבלתי נסבל של תפקוד התחבורה הציבורית בישראל בכלל וגוש דן בפרט. עם זאת, ידוע לאן מובילות לעיתים כוונות טובות וחוששני שהתוכנית במתכונתה הקיימת עלולה להוביל לגיהנום תחבורתי!

על פניו נראה שהנחות היסוד של התוכנית הן מוצדקות למדי. מערכת הקווים הנוכחית אכן נבנתה בשנות החמישים בהתאם לצרכים של אז. השינויים שחלו מאז היו בשיטת טלאי על טלאי ובעשרים השנים האחרונות כמעט לא היו שינויים מהותיים במערך התחבורה הציבורית. דוגמא מצוינת לכך הוא מסלולו של קו 83 של "אגד". הקו שנסע בהתחלה מתחנה מרכזית ישנה בתל אביב לדרום בת ים, הוארך עם בניית שכונות מערב ראשון לתחנה מרכזית הישנה לראשון לציון ומאוחר יותר הוארך עוד יותר לאזור שער ראשון בצריפין (מזרח ראשון לציון). לפני כשנה עם סגירת התחנה המרכזית הישנה הוארך הקו עוד יותר עד רכבת מרכז. התוצאה: קו מאסף מאוד שבמקרה הטוב עובר את המסלול בשעה וחצי! (להשוואה מסלול בין שתי קצוות הקו ברכב ניתן לעבור בפחות מחצי שעה ובקו אוטובוס ישיר ב- 45 דקות). בנוסף, מקומות כמו אזור התעשייה המתפתח ברמת החייל מקושרים בצורה די עלובה בתחבורה ציבורית והשינויים שנעשו בשנים האחרונות (כמו הכנסת חלק מנסיעות בוקר של קווים 40 ו- 42 לאזור התעשייה או קו מהיר ממרכז הירידים) לא היטיבו בהרבה את המצב. גם כרטיס מעבר שעתי הוא רעיון מבורך שימנע קנס מיותר שצריכים האנשים לשלם על מעבר בין אוטובוסים בנסיעה קצרה. יחד עם זאת, ישנן ברפורמה כמה בעיות שאינני יודע אם תומכי התוכנית הקדישו לכך מחשבה.

1. צמצום דרסטי של מפרקיות (אוטובוסים ארוכים) - בשנים האחרונות ישנה מגמה לצמצם בכמות האוטובוסים הארוכים כאשר בקווים עמוסים ופופולאריים כגון 1, 26, 61 ו- 66 של "דן" הופסקה תנועת המפרקיות כמעט לגמרי. התוצאה, עומס וצפיפות בלתי נסבלים במשך רוב שעות היום למרות התדירות הגבוהה. לפי התוכנית יוצאו כמעט כל המפרקיות הנוסעות במרכז העיר ובכלל זה בקווים עמוסים במיוחד שעוד נותרו בהם מפרקיות (למשל 18, 25, 42 ו- 43 של "דן", 89 של "אגד" בשעות השיא). הטענה של מתנגדי המפרקיות הם שהן סותמות את צירי התנועה ואף מזהמות אוויר יותר מאוטובוסים קצרים. לטענות האלה אין ביסוס. האוטובוס הארוך המודרני מסוגל להגיע לאותן המהירויות כמו אוטובוס רגיל. הרוב המכריע של המפרקיות גם מצוידות במנועים ידידותיים לסביבה בתקן "יורו 3" ו"יורו 4". יתר על כן, הטענה על כך שהמיניבוסים יותר ידידותיים לסביבה מבחינת זיהום האוויר אינה נכונה עובדתית. גם אם מבחינת המספרים היבשים אכן נראה שהמיניבוסים יזהמו פחות, באופן יחסי ההיפך הוא הנכון מכיוון שהאוטובוסים מסוגלים להסיע יותר נוסעים כשכמות זיהום האוויר לא עולה באופן פרופורציונלי ביחס לכמות הנוסעים. על המשמעויות האחרות של ביטול המפרקיות בקווים עמוסים מיותר מלהרחיב. פשוט תעלו על קו 1 או 61 בשעה 17:00 בערב באלנבי ותראו את ההבדל.

2. הוצאת הקווים מהשכונות - על מנת לקצר את משך הנסיעה של הקווים המרכזיים הם לא יעברו יותר בשכונות. כאמור יש בכך לא מעט מההגיון אךיש לכך גם לא מעט בעיות. ראשית, ישנן אוכלוסיות שיהיה להן קשה מאוד להחליף הרבה אוטובוסים ודי לציין קשישים שצריכים למשל להגיע משוק הכרמל לשכונת תל כביר בקו 1 או 2 של "דן". ברגע שהקווים הללו יוצאו מהשכונה, הם יצטרכו להחליף אוטובוס ותאמינו לי שעם עגלות מלאות לבן אדם שבקושי הולך זו הולכת להיות משימה מאוד לא פשוטה. בנוסף, קיימים קווים הפועלים משכונות הקצה של הערים בשעות השיא (כגון קו 166 של "דן" בפתח תקווה). קווים אלה עמוסים עד אפס מקום בנוסעים ואף מתוגברים במפרקיות). לפי התוכנית מרבית הקווים האלה יבוטלו או יקוצרו כך שתחנת הקצה שלהן תהיה בקצה העיר. המשמעות: המוני אנשים יצטרכו לנסוע בקווים פנימיים שגם ככה קורסים (ותנסו למשל לעלות על קו 25 של "קווים" בפתח תקווה בכל שעה ביום כמעט ואחרי זה לדמיין מה יקרה ברגע שמוציאים את קו 82 משכונות דרום פתח תקווה). אם האוטובוסים השכונתיים יוחלפו במיניבוסים או מידיבוסים (מיניבוסים בעלי נפח גדול יותר אך עדיין קטנים מאוטובוס) בכלל צפוי כאוס תחבורתי.

3. חוסר מחשבה בתכנון מחדש של קווים רבים - למשל כיום קו 66 של "דן" הוא הקו היחיד שמחבר את פתח תקווה לחוף הים. לפי הרפורמה יוסט הקו לרח' אבן גבירול ומשם יסע לתחנה המרכזית בתל אביב (כאילו שחסר קווים כאלה בפתח תקווה). כך יאבדו הפתח תקוואים קו ישיר לאחד האזורים המרכזיים של תל אביב וחלקם יצטרכו לעבור שלושה אוטובוסים כדי להנות מהחוויה הרטובה. כמו כן לא נוצר החיבור המתבקש בין פתח תקווה לאזור אזור התעשיה של רמת החי"ל, אזור נמל תל אביב או ציר אלוף שדה. אלה רק דוגמאות ובוודאי שישנן רבות נוספות לכך שמי שתכנן את מערך הקווים החדש פשוט לא עשה מספיק שיעורי בית על אף מחקר משתמשי תח"צ מעמיק.

4. הורדת כמות הנסיעות הכוללת - כן קראתם טוב, סך הנסיעות שיבצעו הקווים לעומת מה שקיים כיום תרד. אז נכון שתדירות הקווים העורקיים שישארו תעלה אך סך הנסיעות הכולל יהיה נמוך מהיום. לפי המצגת של הרה-ארגון כמות הקווים העורקיים כיום היא 40 והם מבצעים 460 נסיעות לשני הכיוונים. אחרי הרה-ארגון יהיו 18 קווים שיבצעו 440 נסיעות בלבד. כמו כן, סך הנסיעות הכולל היום הוא 880 בעוד שאחרי הרפורמה מספר הנסיעות יירד ל- 750! ישרא-בלוף במיטבו. ועכשיו תוסיפו לכך שהמפרקיות יומרו באוטובוסים רגילים ואוטובוסים רגילים במיניבוסים ומידיבוסים ותגיעו למסקנה שכמות הנוסעים הכוללת שמסוגלת המערכת להסיע תרד פלאים. כך מעודדים תחבורה ציבורית? בחלם אולי.

5. קשיי תיאום וביצוע בשטח - וכאן אני מגיע לבעיה הקריטית ביותר של הרפורמה שבשילוב עם ארבעה הבעיות שצוינו לעיל תהפוך את המצב לסוג של גיהנום. מי ידאג שהתדירות של הקווים השכונתיים תהיה גבוהה מספיק ושאנשים שצריכים ללכת לעבודה לא יחכו 20 דקות למיניבוס השכונתי שיהיה מלא בנוסעים ולא יאסוף את כולם מחוסר מקום? מי ידאג שחברת "קווים" בפתח תקווה תתגבר את הנסיעות העירוניות אחרי הוצאת חלק מהקווים הבינעירוניים של "דן" מהשכונות, זאת כאשר גם כיום לחברה יש מצוקת ציוד והיא לא מקיימת את המינימום הנדרש לרווחת הנוסעים? כיצד יסתגלו הנוסעים לרה-ארגון שיכלול שינויי מסלולים להם הורגלו בעשרות השנים האחרונות ואף שינויי מספרי קו? ועוד שאלות שבמציאות של ישראל ספק שהתשובה אליהן תהיה חיובית.

נכון לשנים האחרונת, רה-ארגון בוצע במטרופולין חיפה ובקווים הפנימיים בפתח תקווה (עם כניסת חברת "קווים" לפעילות בעיר בשנת 2006). התוצאה במקרה הראשון הייתה שהשירות לשכונות נפגע ויש הרבה חוסר שביעות רצון מהרפורמה (למרות שהיו גם תועלות לא מבוטלות). במקרה השני התוצאה הייתה כישלון מוחלט כאשר מרבית הקווים הוחזרו למסלולם הקודם ומהרה-ארגון נותר רק שינוי מספרי הקווים. בירושלים בה הארגון מתבצע בשלבים ובאופן איטי יש יותר הצלחה אבל גם שם ישנן בעיות לא מעטות.

לסיכום אני טוען שרה-ארגון בתחבורה הציבורית הוא מהלך ראוי ומתבקש אך אם התוכנית כלשונה תתבצע המצב לא רק שלא יוטב אלא יורע משמעותית. אני קורא לבחון את התוכנית מחדש ובפרט לבטל את ההחלטה הקטסטרופלית להוציא את המפרקיות. ולארגונים הירוקים התומכים בתוכנית: תחבורה בת-קיימא היא לא רק תחבורה לא מזהמת כמו אופניים אלא תחבורה שנותנת לאנשים אפשרות לנסיעה בתנאים מכובדים, במקסימום מהירות ומינימום עצבים. רק כך ניתן יהיה לעודד את האנשים לעבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

17 תגובות

צלילים שאני אוהב

קוביית הבלוגים שלי
אין קישורים להציג
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Dannycom אלא אם צויין אחרת