00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

ד"ר אמנון טיל (DAT): מהפכות המידע וכל השאר

מה התנ"ך אינו מספר על מלכי ישראל אחאב (Achav) ויהוא (Yehu)?

מה התנ"ך אינו מספר על מלכי ישראל אחאב  ויהוא?

דר` אמנון טיל, DAT

  דוא"ל: amnont@walla.co.il

===========================================

לקוראי שלום!

 

מלכי ישראל אחאב ויהוא הם דמויות היסטוריות ויש לנו מקורות חוץ מקראיים המספרים על מלכים אלו. מקורות אלו מאפשרים לנו לראות מה התנ"ך כן מספר לנו על מלכים אלו, ומה הוא לא מספר עליהם.

 

אחאב בן עמרי היה שותף למלוכה בשנים 873 עד 871 לפני הספירה ומלך בשנים 871 עד 852 לפני הספירה. התנ"ך מרבה לספר על המלך אחאב, אבל בקונוטציות שליליות בלבד. הוא מזכיר את נישואיו הדיפלומטיים לאיזבל הנסיכה הפיניקית. הוא מזכיר את אליהו הנביא ומלחמתו בעובדי הבעל בכרמל וכן מזכיר את פרשת כרם נבות הכרמלי.

 

אבל התנ"ך מתעלם מחשיבותו הצבאית של אחאב בקרב קרקר, ואינו מספר אפילו במילה אחת על קרב זה. בקרב זה מתגלה אחאב כגדול מצביאי ישראל, ושותף ראשי במערכה של 12 מלכי כנען כנגד האשורים.

 

יש לזכור שבזמן שממלכת ישראל הייתה קיימת, היא הייתה המדינה החשובה מבחינה כלכלית, צבאית ומדינית. ממלכת יהודה, בזמן קיום ממלכת ישראל (למשך כ200 שנה), הייתה ממלכה קטנה בלבד וחסרת חשיבות כלכלית, צבאית או מדינית. רק עם חרבן ממלכת ישראל ב722 לפנה"ס עולה ממלכת יהודה לגדולה.

 

הנה מה שנאמר בעיניין זה בספר מלכים ב`, יד, ט:

ט: "וַיִּשְׁלַח יְהוֹאָשׁ מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל אֶל-אֲמַצְיָהוּ מֶלֶךְ-יְהוּדָה לֵאמֹר הַחוֹחַ אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן שָׁלַח אֶל-הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן לֵאמֹר תְּנָה-אֶת-בִּתְּךָ לִבְנִי לְאִשָּׁה וַתַּעֲבֹר חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וַתִּרְמֹס אֶת-הַחוֹחַ". 

 

אחאב פעל בתבונה מדינית גדולה וכרת ברית עם ממלכת צידון ונישא נישואים דיפלומטיים לנסיכה הצידונית איזבל. על כך הוא סופג מהתנ"ך אש וגופרית.

 

הדבר אפשר לו תקופת שגשוג כלכלי והרחבת שטחי ישראל לעבר הירדן המזרחי. אחאב גם מחזק את הברית עם יהודה. עתליה בתו של אחאב  נישאה, ליהורם, בנו של יהושפט מלך יהודה (מלכים ב ח,כו).

 

מה לעומת זאת עשה יהוא מלך ישראל? יהוא מלך על ממלכת ישראל בשנים 842 עד 814 לפנה"ס, לאחר שביצע התנקשות בקודמו, יורם בן אחאב. מרד יהוא ניתק את היחסים של ממלכת ישראל הן עם ממלכת צידון והן עם ממלכת יהודה.  תוצאות אלו הביאו לשפל מדיני ולהשתעבדות ממלכת ישראל לאשור.

 

מהפכת יהוא היא מהפכה צבאית. יהוא שרת אצל יורם בן אחאב כאיש צבא. הוא הורג את יורם שהיה פצוע בקרב רמות גלעד נגד חזאל מלך ארם. הוא גם הורג את אחזיהו מלך יהודה שבא לבקר את יורם. יהוא הורג גם את אזבל, אמו של יורם ואשת המלך אחאב. יהוא גם מצווה להרוג 70 מבני אחאב ואת כל כוהניו מקורביו ונאמניו. בנוסף הוא הורג את כל אחי אחזיה מלך יהודה.

 

למרות כל שפיכות הדמים הנ"ל התנ"ך משבח את יהוא ונותן לו פרס שימלוך במשך ארבעה דורות, על השמדת בית עמרי. עם זאת התנ"ך מציין שיהוא המשיך את פולחן עגלי הזהב בדן ובבית אל (מלכים ב` י` 29).

 

בשל חולשתו המדינית, מיהר יהוא לשלוח משלחת כניעה לשלמנאסר השלישי מלך אשור בזמן מסעו לאזור בשנת 841 לפנה"ס.

 

למותר לציין שהתנ"ך לא מזכיר את משלחת הכניעה הזו. כיצד אם כן אנו יודעים על היותו של יהוא משועבד לאשורים? ע"פ האובליסק השחור של שלמנאסר השלישי. הנה תמונת האובליסק השחור  והנה סצנת ההשתעבדות של יהוא מתוך האובליסק השחור.

 

עובדה אירונית כל שהיא היא ההתייחסות האשורית ליהוא כ"יהוא בן עמרי". העובדה שיהוא השמיד את בית עמרי אינה זוכה להתייחסות כל שהיא באימפריה האשורית של שלמנאסר השלישי.

 

 מה אם כן עושה התנ"ך? במקרה של אחאב הוא מעלים את חשיבותו הצבאית של אחאב בקרב קרקר, כאשר אין הדבר נוח לו. ומה באשר ליהוא? התנ"ך מעלים את כניעתו של יהוא לאשורים. למזלם של חוקרי המקרא, המקורות החוץ מקראיים מאפשרים לנו לראות מי הם מלכי ישראל אחאב ויהוא ומהי חשיבותם ההיסטורית.

- -

ראו גם:

רשימותי בנושא: העולם העתיק

אתרים שבניתי ברשת האינטרנט

פרקים בספר: מהפכות המידע

כניסה לבלוג הראשי של ד"ר אמנון טיל

 - -

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל amnont אלא אם צויין אחרת