רוצה לקבל אימייל בכל פעם שאני מעדכנ/ת את הבלוג שלי?
הצטרפות    ביטול   
דף הבית פורומים בלוגים קומונות FLIX עסקים עולמות צ'אט קניות הכרויות ו

פרויקט פרשת השבוע
מאמרים בענייני יהדות, הלכה, פרשת השבוע ומשפט עיברי
נשארים מעודכנים
רוצה לקבל אימייל בכל פעם שאני
מעדכנ/ת את הבלוג שלי?
הצטרפות    ביטול   
עדכן ב RSSהסבר על עדכון ב RSS
גלוש לכאן מהסלולרי
מאמרים כלליים

מאמרים פרשת שבוע

קורא יקר!

יש לך דבר תורה מיוחד לשבת ? העברת שיעור בבית הכנסת? ריתקת את הקהל עם  "וורט" מדהים ? רוצה לשתף בכך את כל הציבור ? האתר הזה נבנה עבורך .

שלח את מאמרך לפרסום באתר באמצעות מערכת המסרים באתר או לתיבת הדואר האלקטרוני    amirdover33@gmail.com

יש לערוך את המאמרים במסמך וורד .

פירסומו  של המאמר הינו ע"פ שיקולי המערכת . המערכת שומרת לעצמה הזכות לערוך את המאמר .

מערכת היכל יהודה

 

 
פורסם ב-29 במרץ 2007, 11:52 במדור כללי
 

[1]אחת השאלות החדשות יחסית הקשורה לפסח, הוא מה דינה של קינואה.

 

קינואה הוא צמח מאכל שהעולם המערבי הכיר רק בשנים האחרונות, למרות שהוא מהווה מאכל בסיסי ורווח בדרום אמריקה מזה מאות רבות ואולי אף אלפי שנים. מדובר במאכל ש"מככב" בשנים האחרונות בתפריטם של אוכלי האוכל הבריא, עשיר בחלבונים, מתעכל בקלות ונחשב כבעל יתרונות רבים.

 

אף כי היסטורית, כונה צמח הקינואה בדרום אמריקה "אֵם הדגנים", הרי מבחינה בוטאנית-מדעית אין מדובר בדגן, אלא בצמח ממשפחת הסלקיים Chenopodiaceae)) – משפחה  אליה משתייכים בין השאר גם סלק, סלק הסוכר, תרד הגינה ועוד.

 

על כן, לכל הדיעות, אין ספק שקינואה אינה חמץ, ולפיכך לספרדים אשר אינם נוהגים באיסור קטניות, אין כל בעיה לאוכלה בפסח, וכך פסקו כל הפוסקים שנשאלו על כך.

 

מעשית, ארגון הכשרות האורתודוכסי Star-K מבולטימור אומנם בדק ומצא כי קינואה אינה מחמיצה אלא לכל היותר מגיעה לכדי "סרחון" (כלומר מרקיבה), והם מציינים כי היא אף לא גדלה בסביבה בה גדל חמץ: http://www.kashrut.com/Passover/quinoa/

 

באשר לאשכנזים, יש דעות שונות בין פוסקי זמננו, ונחלקו הדעות האם יש להחשיב קינואה בגדר קטניות, אותן נמנעים האשכנזים מלאכול בפסח, על פי גזירה שגזרו כבר בתקופת ראשוני אשכנז.

 

השאלה שיש לשאול היא מה הם המינים שנכללו בגדר גזירת קטניות – האם מדובר במינים הכלולים בהגדרה בוטאנית של "קטניות", או שמא מדובר דווקא במינים בהם שייכים החששות שהביאו הפוסקים בטעמי גזירת הקטניות (ראה במאמרו של הרב יהודה פריס "קטניות בפסח", תחומין י"ג, עמ` 163). 

 

נציין בקצרה, כי בין הטעמים שהובאו לגזירת קטניות הוא כי בשל דמיון הקטניות לגרעיני הדגן, עלולים להחליפן בחמשת מיני דגן ולבשל חמץ בטעות. טעם נוסף הוא כי חוששים לכך כי תבואה תתערבב במיני קטניות אלו ולא ניתן יהיה לברור אותן יפה (בענין זה וכן לטעמים נוספים ראה מאמרו הנזכר של הר בפריס וכן: הרב אליעזר מלמד, פניני הלכה – פסח, בעמודים 109-110).

הטעמים הנזכרים לעיל נאמרו דווקא במינים מהם עושים פת או מעשה קדירה, והם נאספים בכרי כמו דגן ("מידי דמדגן" בלשון הגמרא במסכת נדרים דף נ"ה עמוד א`).

 

על רקע זה נסקור להלן את דעות הרבנים השונים בענין קינואה:

 

הרב יעקב אריאל למשל פסק כי קינואה היא בגדר קטניות, שכן לדבריו בהיות הקינואה מין דגן ממנו אפו האינדיאנים בהרי האנדים לחם, דינו כמו תירס שאף הוא מין דגן אמריקאי ולכן חלה על שניהם גזרת קטניות:

http://www.yeshiva.org.il/ask/print.asp?id=26009

 

גם הרב דוד לאו, רבה של מודיעין, כתב כי קינואה היא בגדר קטניות. לדבריו הגדרת קטניות לענין הגזירה בפסח היא הגדרה כללית שנלמדת למשל לענין כלאיים, והיא (לפי הרמב"ם) אם רוב בני אדם אוכלים את הזרע. לכך יש להוסיף לענין פסח את הדרישה כי הזרעונים נאספים בכרי. על כן לדבריו, היות שזרע הקינואה דומה לחיטה, וזרעו נאכל, הקינואה היא בגדר גזירת קטניות: http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=54001

 

מנגד, יש רבנים שפסקו שמותר גם לאשכנזים לאכול קינואה בפסח.

 

כך, הרב דב ליאור, רבה של קרית ארבע, השיב בקצרה כי מותר לאכול קינואה בפסח: http://www.yeshiva.org.il/ask/print.asp?id=18949 ולכאורה, לא חילק בין אשכנזים לספרדים.

 

הרב יהודה הלוי עמיחי ממכון התורה והארץ, השיב כי רבים מקילים באכילת קינואה בפסח גם מקרב האשכנזים. עלפי הסברו, בארץ אומנם אוכלים רק את זרעי הקינואה, אך בחו"ל אוכלים גם את החלקים הירוקים של הצמח, ועל כן ספק אם נכלל הדבר בגזירת קטניות. כן הוסיף כי ספק האם גזרת קטניות חלה על דברים שלא היו בתקופת חז"ל שגזרו את הגזרה:

http://www.kipa.co.il/ask/show/113970

 

טעם אחרון זה הוא בעקבות פסיקה ישנה של הרב משה פיינשטיין זצ"ל שנכתבה בקשר לבוטנים, ובה נכתב כי "לא נאסרו אלא המינים שהנהיגו, ולא שאר מינים שלא הנהיגו מפני שלא היו מצויים" (אגרות משה, או"ח ח"ג, סימן ס"ג).

 

רבנים נוספים סבורים כי קינואה אינה בגדר קטניות וזאת מן הטעם כי אין מוסיפים וגוזרים על מין שלא היה ידוע בזמן שנתקנה הגזירה. מבין הרבנים הישראליים אשר את תשובותיהם ניתן למצוא באתרי השו"ת האינטרנטיים, נזכיר את הרב יובל שרלו:

http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=86802

וכך את הרב אברהם יוסף:

http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=85875

וכן את הרב עמית קולא:

http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=85807

 

לעומת זאת, הרב הרב אייל גריינר השיב לשואל באתר "שורש", כי יש הסבורים שקינואה נכלל בגזירת קטניות, ואין הדבר ברור לגמרי ולכן עדיף לא להשתמש בו בפסח:

http://www.shoresh.org.il/print.aspx?what=shut&id=1716

 

 

גם בארה"ב קיימת מחלוקת בין נושאי ונותני ההלכה באשר לקינואה לאשכנזים בפסח.

 

חלק גדול מהפוסקים בארה"ב כיום סבורים כי קינואה אינה בגדר קטניות.

 

ארגון הכשרות האורתודוכסי Star-K אשר כאמור בדק את הקינואה ומצא כי אינה מחמיצה,  מציין כי היא כשרה לפסח ב100% - גם לאשכנזים, ומעיר בהקשר זה כי גם בדרך גדילתה אינה דומה לקטניות.

 

כך גם מובא בשם ראש איגוד הרבנים האורתודוכסי של שיגאגו, הרב גדליה דב שוורץ, אשר מציין כי לאחר שבדק את סיווגה המדעי של הקינואה, נוכח כי לא היתה ידועה ולא נכללה בסוגי קטניות שנאסרו על ידי האשכנזים ואין מסורת לאוסרה:

http://www.narayever.ca/adulted/recipes/quinoa.html

 

גם בשם הרב אליעזר איידליץ, הנחשב כמומחה כשרות בארה"ב ומנהל את אתר האינטרנט www.kosherquest.net מובא כי קינואה אינה בגדר קטניות (כך נטען בתגובה שהובאה לדבריו של הרב לאו בקישור שצויין לעיל, ואכן במדריך לקראת חג הפסח תשס"ז שהוציא הרב איידליץ הוא מפנה לחברה המשווקת  קינואה, אשר את תוצרתה ניתן לקנות לפסח:

http://www.kosherquest.net/includes/magazines/passoverguide.htm).

 

   

בין פוסקי ההלכה של איגוד הכשרות של הOU נתגלעה מחלוקת. בעוד בשמו של הרב צבי (הרשל) שכטר מובא כי התיר קינואה גם לאשכנזים, הרי בשמו של הרב ישראל בלסקי, ראש ישיבת "תורה ודעת", מובא כי פסק לאסור:

http://hirhurim.blogspot.com/2006/04/qinoa.html

 

 

על כן מדריך הכשרות לפסח של הOU, מבהיר לקוראיו כי בשל מחלוקת הפוסקים האם קינואה היא בגדר קטניות  יתייעץ כל אחד עם הרב המקומי שלו:

http://www.oukosher.org/index.php/passover/article/7555

 

 

 עצה זו טובה כמובן, לכל.

 

 

גם המתירים לאכול קינואה בפסח מדגישים כי יש להקפיד לקנות קינואה עם השגחה טובה לפסח, רצוי מחברה שאינה מוכרת גרעיני חמץ, וחובה לברור את הקינואה היטב לפני הבישול, בשל החשש לערבוב עם דגן.

 

 



[1] המאמר נכתב ע"י חברי חיים הבר אשר התיר את פירסומו .






בכדי להגיב לרשומה זו עליך להירשם לתפוז אנשים
(אם הינך משתמש רשום לחץ כאן להזנת שם וסיסמה)
 
קישור ישיר לבלוג של היכל יהודה:  http://blog.tapuz.co.il/bziporenhzeret (42,080 כניסות מה- 4/2007)
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות להיכל יהודה אלא אם צויין אחרת