פורומים מומלצים

טיפים

  • - אל תתפתו להושיב תינוק לפני שהוא מתיישב בעצמו
  • - בזמן הביוץ יש תחושה של נפיחות, חום וסימנים דומים
  • - בתקופת הבחילות רצוי להיות מצוידות בקרקרים בתיק
  • - לכל הורה מומלץ לעבור קורס עזרה ראשונה לתינוק
  • - עצירות לאחר הלידה: הקפידי על דיאטה עשירה
לטיפים נוספים...
 
התפתחות רגשית וחברתית - 6 ועד שנה

התפתחות רגשית וחברתית - 6 ועד שנה

התינוק לא נולד עם מודעות רגשית וכישורים חברתיים, אולם הוא מותאם להפליא להפוך לאדם בעל כישורים חברתיים. בואו לקרוא יותר על ההתפתחות הרגשית והחברתית של תינוקכם

סימילאק
פורסם :  26/07/2011 13:27:00
מאפיינים


התינוק לא נולד עם מודעות רגשית וכישורים חברתיים, אולם הוא מותאם להפליא להפוך לאדם בעל כישורים חברתיים. מטפליו הם עמודי התווך בתהליך הבשלתו הנפשית

ויסות רגשי


ב"ויסות רגשי" הכוונה ליכולתו של התינוק לבחור אם להתייחס או להתעלם מגירוי כלשהו, באיזה אופן יעשה זאת ובאיזו עוצמה.

אמצעי הוויסות הראשונים הם בלתי רצוניים ומופיעים כרפלקס שמטרתו להגן על התינוק מפני התמודדות יתר. הם יוצרים נתק זמני בין התינוק לסביבתו. שינה היא דוגמא לאמצעי ויסות שכזה.


עם הזמן הוויסות מתפתח לאקט רצוני שכולל יותר ויותר יחסי גומלין עם הסביבה. תחילה לומד התינוק להסיט את ראשו ולהרחיק גירויים בלתי רצויים באמצעות בכי, לחקור את סביבתו ב"הצצה" (מבטים חטופים) וכדומה.


בהמשך משתמש התינוק בקשת רחבה יותר של מחוות גופניות, קולות או מילים. כך למשל, אם בתחילה נרגע התינוק רק כאשר אמו יזמה פעולה, הרימה וליטפה אותו, הרי שבהמשך יווסת "מצב הדחק" בעצמו, בכך שייגש אליה או אפילו רק יביט לעברה ויוודא שהיא נוכחת.

אינטראקציה הדדית


התינוק זקוק לתיווך המתמיד של מטפליו ומקיים עמם יחסי גומלין מרגע לידתו. בשלב מסוים, כאשר מתאפשר לתינוק מבחינה התפתחותית להישאר עירני למשך זמן ארוך יותר, לווסת חשיפה לגירויים ולהתמקד, קשרי הגומלין משתנים ומקבלים אופי חברתי. הם מתקיימים לראשונה מתוך הכרה הדדית: התינוק מנהל "שיחה" עם המטפל, שואף לשתף אותו בתגליותיו (מצביע כדי להפנות את תשומת לבו), מחפש את קרבתו בעתות מצוקה ולצרכי משחק.

האינטראקציה ההדדית עם דמות משמעותית מאפשרת לתינוק להפנים נורמות חברתיות בסיסיות ולפתח תחושת "עצמי".

* סרוף, קופר, דהארט, התפתחות הילד טבעה ומהלכה עמודים 260-257

** סרוף, קופר, דהארט, התפתחות הילד טבעה ומהלכה עמודים 250-249, עמוד 352


חרדת נטישה


זהו חשש נפוץ בקרב תינוקות. החשש מנטישה של האם מתחיל לרוב בגיל 6 או 8 חודשים. התינוקות מבינים כי האדם המוכר להם ביותר, לרוב האם, הוא אדם נפרד שמסוגל ללכת מהם. התינוק טוב-המזג שלכם עלול לבכות כאשר תצאו מן החדר, או להתעורר באמצע הלילה בבכי ולסרב לחזור לישון.


התינוק חושש שהאובדן או ההיעלמות הזמניים של ההורה יהפכו לדבר קבוע. כתמיד, הדרך הטובה ביותר לטפל בפחד זה היא מתוך הבנה ואהדה. כדי לגרום לתינוק להבין כי אתם תמיד מתכוונים לחזור, תוכלו לשחק איתו את משחק ה"קוקו" – עזיבה וחזרה, כאשר אתם חוזרים לפני שהפחד מתגבר. התינוק ישמח מאוד כאשר תשובו לתחום הראייה שלו.


כמו כן, כדאי להשאיר את התינוק עם אנשים שהוא מכיר. אם חייבים להשאיר את התינוק בפעוטון כאשר הוא בן 6 עד 8 חודשים, הקפידו לבדוק שהמטפלים מבינים את רגשותיו ואת הגעגועים שלו אליכם. אמרו תמיד לתינוק שאתם הולכים, הדגישו את העובדה שאתם חוזרים, ואל תיעדרו למשך זמן רב יותר מן הנדרש. הציגו בפניו אנשים ומצבים חדשים בהדרגה ובזהירות.

 

תשובות לשאלות נפוצות


מתי צריך להתחיל להציב לתינוק גבולות וכיצד ניתן לעשות זאת?


הצבת תשתית של גבולות היא אחת מן המשימות של השנה הראשונה. גבולות יכולים לבוא לידי ביטוי בסדר יום קבוע: זמני ארוחות, זמן השכבה, מקום השינה וכדומה. הם גם יכולים להתבטא בתגובות שלכם להתנהגותו של התינוק. לדוגמא – אם הוא זורק את המוצץ פעם אחר פעם, לא להרים ולהחזיר לו מיד.


לקראת סוף השנה הראשונה, אם התינוק בוכה לאחר שהושכב לישון, לא לגשת אליו מיד אלא להגיב תחילה בדיבור ולהמתין דקה או שתיים.

(ד"ר עדנה כצנלסון, פסיכולוגית קלינית, חינוכית, התפתחותית)


האם התינוק מבחין בין חברת מבוגרים לחברת ילדים או תינוקות אחרים? האם הוא זקוק לחברת תינוקות?


תינוק מבחין בין מבוגרים לילדים ותינוקות. אנשים באופן כללי מעוררים את סקרנותו, אך הוא לא זקוק התפתחותית לתינוקות אחרים.

אם חלה אצל התינוק העדפה, היא בדרך כלל למבוגרים. הצורך החברתי ב"בני קבוצת שווים" מתחיל סביבות גיל שנה וחצי-שנתיים, אז מתחילה להתאפשר אינטראקציה חברתית משמעותית.

(ד"ר רונית רוט-חנניה, פסיכולוגית התפתחותית)


האם הכנסת התינוק למעון או מסירתו במהלך היום למטפלת משפיעה על רגשותיו כלפי הוריו?


היקשרותו של התינוק להוריו (מטפליו העיקריים) נשארת דומיננטית, גם כשמצטרפים לחייו מטפלים נוספים.

הוא עלול להפגין מצוקה כתוצאה מקשיי הסתגלות ראשוניים, אך יחסו העמוק להוריו לא נפגע, כל עוד המערכות החלופיות תופסות חלק ייצוגי בלבד מזמנו. התינוק זקוק לזמן איכות עם הוריו ולתשומת לבם.

(ד"ר רונית רוט-חנניה, פסיכולוגית התפתחותית)


שלבים בהתפתחות התינוק


"גיל התינוק" בטבלה מציין מועד משוער להופעה ראשונית של פעולה חברתית או ביטוי רגשי


גיל התינוק בחודשים

ביטוי רגשי-חברתי

הסבר

6

רגשות התינוק עמוקים יותר ותגובתו מהירה ותכופה

התינוק מתבסס כעת גם על מסקנות שהסיק מחוויותיו בעבר. לדוגמא: פורץ בבכי מיד עם הופעת הרופא ולא ממתין עד לביצוע הבדיקה עצמה

שואף לנוכחות מקורבים

מחפש אותם, מושיט ידיים

חרד להיפרד מהוריו

בוכה, מסרב לשחק בצעצועים, מחפש אחר ההורה, מתנתק באמצעות שינה

נלחץ או מביע פחד מפעולות שבעבר היו מקובלות עליו

לדוגמא: מפגש עם חיות, חפיפת ראש, רעש של שואב אבק

התינוק מסוגל להבחין בין הבעות שונות ולייחס להן משמעות

7

פחד מוגבר מזרים

לעתים מצוקה זו אינה נעלמת עד לשנת החיים השנייה

מפתח העדפות

מפגין אהדה או רתיעה מאנשים או אובייקטים מסויימים

8

מתעקש על טיפולם של הוריו בצרכיו

רוצה שרק הם יאכילו, ילבישו, יחליפו חיתול וינחמו

9

בודק תגובות וגבולות

נאבק בשעת ההשכבה, זורק את המזון שלו

10

לא אוהב להישאר לבד

חרדת הפרידה מגיעה לשיא

11

חוזר על פעולות שזכו לתגובה נלהבת

למשל: יחזור על פרצוף משעשע אם הקהל הגיב בצחוק ואמר "כל הכבוד"

12

מחקה פעולות אהדה פשוטות

למשל: מחבק בובה ומפגין כלפיה יחס

מחצין רגשות

באמצעות הבעות פנים ופעולות כגון הכאה, נשיכה, צעקה, היצמדות וכדומה

נהנה להיות במרכז תשומת הלב

מפגין יכולות, מתנהג בשטותיות

מגלה רצון לפעילות עצמאית

מתעלם מהוראת "לא". מנסה להאכיל או להלביש את עצמו

מזהה כמה אנשים בנוסף לבני המשפחה

מצביע עליהם, מחפשם בהיעדרם

מגלה הבנה להומור

צוחק אם שמים כובע על כלב, אם בטלוויזיה מראים חתול מדבר

* האינדקס מתבסס על אבני דרך, המרכז להתערבות מוקדמת, ד"ר רונית רוט-חנניה; סרוף, קופר, דהארט, התפתחות הילד טבעה ומהלכה עמודים 261-256; Help Activity Guide

פעילויות לקידום ההתפתחות הרגשית והחברתית


משחק משותף


הגיבו בפעולה משעשעת ועקבית לפעולה החוזרת של התינוק. כך למשל, בכל פעם שהוא בועט ברגליו, ניתן להשמיע קול מצחיק ולנשוף על בטנו. מקמו עצמכם כך שהתינוק יוכל להביט בפניכם לאורך כל הפעילות. התינוק לומד "להפעיל" אתכם ומשתתף במשחק חברתי.


תרגולי פרידה


כאשר התינוק מתנתק מכם וזוחל לחדר או לאזור אחר (מקום בטוח), חכו מעט לפני שאתם הולכים בעקבותיו. כאשר אתם עוזבים למספר שניות, אמרו לו תמיד לאן אתם הולכים, וכי מיד תשובו. תרגולי פרידה קצרים אלו יעזרו לו להתמודד עם מצבי פרידה ממשיים.


משחקים מול המראה


מקמו את התינוק מול מראה גדולה. במצב זה תנו לו לנער רעשן או פעמון. בצעו פעולה שבדרך כלל מצחיקה אותו, הרקידו צעצוע אהוב או תנו לצעצוע "לדבר" עם השתקפותו. הקישו על המראה מדי פעם כדי למקד אליה את תשומת לבו של התינוק, כך שיצפה במתרחש דרכה. עם הזמן, ובעזרת החשיפה המשחקית, הוא יבין את תפקידה ואף יזהה בה את עצמו.


נהלו טקס שינה


אמצו טקס שינה קבוע ודבקו בו: לובשים פיג'מה, קוראים סיפור, משכיבים את הדובי לישון, מדליקים אור קטן ולילה טוב.

אל תזרזו את התינוק לאורך הטקס שקבעתם, אך הקפידו גם שלא להיענות לדרישות חדשות. בשלב התפתחותי רגיש זה של בדיקת גבולות, הטקס מסייע לתינוק לסגל הרגלי הירדמות עצמאיים.


*ההצעות מתבססות על חומרים הלקוחים מ-
Help Activity Guide עמודים 155-127

 

סימילאק הוא תרכובת מזון לתינוקות המכיל רמה ייחודית של נוקלאוטידים ברמת TPAN בכמות של 72 מ"ג לליטר, המסייעים להתפתחות מערכת החיסון של התינוק, ומעניקים תועלות חיסוניות מוכחות מדעית:

 

·                 תורמים להתפתחות מערכת החיסון

·                 מסייעים בהבשלת תאי מערכת החיסון

·                 מפחיתים תופעת מקרי שלשול


רמות הנוקלאוטידים הייחודיות בסימילאק, פותחו על בסיס עשרות שנות מחקר, על פי מודל של תמהיל וכמות כוללת של נוקלאוטידים הזמינים בחלב אם. מודל זה מכונה בשם 
Total Potentially Available Nucleotides) TPAN).



להמשך קריאה בנושא:
התפתחות רגשית וחברתית - 6 ועד שנה

כתבות נוספות ב

ערוץ הריון ולידה באתר תפוז- נלווה אותך לאורך 9 חודשים ואחריהם
Copyright©1996-2017, תפוז אנשים בע"מ   אקום
;