פורומים מומלצים

טיפים

  • - אל תתפתו להושיב תינוק לפני שהוא מתיישב בעצמו
  • - בזמן הביוץ יש תחושה של נפיחות, חום וסימנים דומים
  • - בתקופת הבחילות רצוי להיות מצוידות בקרקרים בתיק
  • - לכל הורה מומלץ לעבור קורס עזרה ראשונה לתינוק
  • - עצירות לאחר הלידה: הקפידי על דיאטה עשירה
לטיפים נוספים...
 
התפתחות מוטורית של התינוק - לידה עד גיל 6 חודשים

התפתחות מוטורית של התינוק - לידה עד גיל 6 חודשים

תינוקות נולדים עם דחף לזוז במרחב. הם שואפים לנוע כדי להשיג עצמאות תפקודית. התפתחות תנועתית עומדת בפני לא מעט אתגרים, בהם היכרות עם כוח הכבידה, בו לא חשו כל עוד היה ברחם והתמודדות עם גוף בתהליכי שינוי. בואו לקרוא יותר

סימילאק
פורסם :  24/07/2011 13:47:00

מאפיינים


תינוקות נולדים עם דחף לזוז במרחב. הם שואפים לנוע כדי להשיג עצמאות תפקודית. התפתחות תנועתית עומדת בפני לא מעט אתגרים, בהם היכרות עם כוח הכבידה, בו לא חשו כל עוד היה ברחם*, והתמודדות עם גוף בתהליכי שינוי.

מוטוריקה גסה ועדינה


התפקוד הבסיסי של האדם מורכב מפעולות בהן משולבות תנועות גסות ועדינות. לתנועות הגדולות המתבצעות תוך שימוש בשרירים גדולים וקבוצות שריר נרחבות קוראים מוטוריקה גסה, הכוללת פעולות כגון הליכה, ריצה וקפיצה.


מוטוריקה עדינה מתייחסת לפעולות מורכבות ועדינות יותר. הן מבוצעות על ידי איברי הגוף הקטנים, תוך שימוש בשרירים קטנים בכפות הרגליים, כפות הידיים, בעיניים, באזור הפה, השפתיים והגרון. בפעולות כגון דיבור, הבעות פנים, שימוש בסכו"ם, אחיזת עיפרון, משחק עם קוביות שולחן וכדומה באות לידי ביטוי מיומנויות מוטוריקה עדינה.


רפלקסים


מרבית תנועותיו הראשונות של התינוק הן רפלקסיביות: תנועות המבוצעות באופן אוטומטי ובלתי רצוני בתגובה לגירויים. חלקן מסייעות להישרדות התינוק. כך למשל, אם נוגעים קלות בלחיו, מפנה התינוק רפלקסיבית את ראשו לכיוון הנגיעה, בחיפוש אחר פטמה. עם הכנסת דבר מה לפיו מופעל מיידית רפלקס המציצה.


רפלקסים אלו "מאלצים" את התינוק לאכול. רפלקסים אחרים מאפשרים, בשילוב עם למידה, פיתוחן של מיומנויות מתקדמות. כך למשל, רפלקס הלפיתה, בו נסגרות בחוזקה אצבעות התינוק עם הופעת גירוי בכף היד, מסייע לפיתוח יכולת אחיזה רצונית.


מגיל שלושה חודשים מצטמצמים הרפלקסים, ופעילותו המוטורית של התינוק הופכת לרצונית יותר ומכוונת מטרה. עד גיל שנה נעלמים רובם בזכות השליטה המתבססת בשריריו והתפתחות ראייתו.


במערכת התנועה של העובר יש מגוון תנועות מלא המכין את העובר לתפקוד תנועתי לאחר הלידה, אך היא אינה צריכה להתמודד עם כוח הכובד מחוץ לרחם**

* מירי רצון, התפתחות הילד בגיל הרך, עמוד 31

** מירי רצון, התפתחות הילד בגיל הרך, עמוד 45

*** סרוף, קופר, דהארט, התפתחות הילד טבעה ומהלכה, עמודים 165-162.


קשר עין-יד


תנועות העיניים שלנו הן כה אוטומטיות, עד שאיננו חושבים עליהן כעל מיומנות מוטורית, אולם למעשה, שליטה בתנועת העיניים ובכושר המיקוד היא יכולת מוטורית נרכשת, הנחוצה לתינוק כדי שיוכל לעקוב אחר חפצים מעניינים, להציב לעצמו מטרות תנועתיות ולמקם את עצמו במרחב.


ראיית תינוק שרק נולד מוגבלת למרחק של כ-30-20 סנטימטר. הוא רואה בצורה מטושטשת ומבחין בעיקר בניגודים חריפים של צבע וצורה. עם הזמן ראייתו משתפרת באופן ניכר.

** סרוף, קופר, דהארט, התפתחות הילד טבעה ומהלכה, עמודים 168, 173


תשובות לשאלות נפוצות


האם תינוק המתפתח מוטורית מהר בחודשים הראשונים ימשיך להתפתח מהר גם בהמשך?


קצב ההתפתחות אינו אחיד במהלך הזמן. התפתחות התינוק יכולה להיות מהירה ובהמשך להאט, או להיפך. הקצב בפני עצמו אינו מעיד על אופיה של ההתפתחות העתידית או על כישורים אחרים. לדוגמא, תינוק שהקדים להסתובב מבטנו לגבו, עשוי להתעכב במעבר לשלב הישיבה, ותינוק שאיחר לשבת עשוי לעבור במהירות יחסית לשלב הזחילה.

(מירי רצון, מאבחנת נוירו-התפתחותית)


האם לבוש רב-שכבתי יכול לעכב את התפתחות תנועת התינוק?


תינוק מושפע מבגדיו בדומה לכל אדם אחר. אנו נוהגים לעטוף אותו היטב, במיוחד בתקופת החורף, משום שהוא רגיש יותר לקור ולמחלות. פעולה זו מגבילה את טווח תנועתו אך אינה מעכבת התפתחות.

דאגו להלביש את התינוק בבגדים רכים ומשוחררים (ודאו שאינם קטנים ממידתו). חממו את החדר בו הוא מצוי והסירו ממנו שכבות. אפשרו לו ליהנות מהיותו ערום בשעת האמבט. בדרך זו ימצא התינוק הזדמנויות "לעשות כושר" ולתרגל את מיומנויותיו המוטוריות.

(ד"ר רונית רוט-חנניה, פסיכולוגית התפתחותית).


האם חשוב שתינוק ישכב על הבטן?


בהחלט. שכיבה על הבטן מחזקת אצל התינוק את חגורת הכתפיים, התומכת בפעולות של מוטוריקה עדינה. השכיבה על הבטן צריכה להתבצע בזמן ערות בלבד.

אם התינוק בוכה ולא אוהב זאת, ניתן להתחיל בשכיבה של מספר דקות בלבד, ולהאריך באופן הדרגתי. דיבור או משחק שיתקיימו בגובה עיניו של התינוק (על ידי שכיבה מולו) ימקדו את תשומת לבו באינטראקציה ויעזרו לו להאריך בשכיבה.

כמו כן ניתן תחילה להקל עליו פיזית באמצעות הנחת מגבת מגולגלת תחת חזהו לתמיכה.

(נורית כלב, מאמנת תנועתית)


שלבים בהתפתחות התינוק - אבני דרך מוטוריות


בטבלה, גיל התינוק מציין מועד משוער להופעה ראשונית של פעולה. תחומי המוטוריקה מוצגים ביחס לגיל התינוק ולא האחד ביחס לשני. כך למשל תיתכן הופעה של פעולה מוטורית עדינה ועיכוב של הופעה מוטורית גסה, או להיפך.


גיל התינוק בחודשים

מוטוריקה גסה

מוטוריקה עדינה

לידה

מתפתל, מסיט את ראשו לשני הצדדים כאשר הוא שכוב על גבו, מותח ידיים ורגליים (לא עד הסוף)

מסתכל על אובייקטים קרובים

מרים את רגלו כאשר מגרדים בכף רגלו (רפלקס)

 

1

מרים את ראשו

עוקב אחרי אובייקטים בעיניו

ידיו נעות בתאום סימטרי

2

מחזיק את ראשו

מחזיק רצונית אובייקטים ששמים בידו

בוחן את תנועת ידיו

בשכיבה - אם מונח על הצד, מתגלגל לגב

ממצמץ אם נתקל בגירוי ויזואלי פתאומי

3

בועט: מיישר את רגליו במתיחה

מושיט ידיים במטרה לגעת בצעצוע

מסוגל לשבת עם תמיכה

מצליח לשמור על כפות ידיו פתוחות 50% מהזמן (בניגוד לרפלקס)

4

נתמך בידיו להרמת ראשו וחזהו כאשר הוא שכוב על בטנו

אחיזת כף - סוגר את אצבעותיו על כפו (מלבד האגודל) במטרה לאחוז בדברים

מסתובב סביב כאשר מונח על בטנו

מכניס אובייקטים לפה

מוחא כפיים

5

בשכיבה - מתגלגל מהבטן לגב

מרים אובייקטים ביד. מנסה לאחוז באובייקטים קטנים (לרוב לא מצליח)

בשכיבה - מתגלגל מהגב לצד

משחרר אחיזה - לא בכוונה או כאשר חפץ נלקח ממנו

מביא את כפות רגליו לפיו

מחזיר לעצמו חפצים שנפלו

מתיישב עצמאית למשך שניות ספורות תוך הישענות על ידיו (ישיבת" משולש")

מניח שתי ידיים על הבקבוק

6

בשכיבה - מתגלגל מהגב לבטן

מעביר אובייקטים מיד ליד

בשכיבה על הבטן, נתמך ביד אחת להרמת ראשו וחזהו ומושיט את היד השנייה בניסיון לתפוס חפצים

ראייתו מתחדדת: מקרוב מבחין באובייקטים בגודל צימוק ולמרחק רואה לטווח של כמה מטרים

מרים מעט את ראשו כאשר הוא שכוב על גבו

משתמש במפרק כף היד לבחון חפצים שהוא מחזיק



*האינדקס מתבסס על: אבני דרך, המרכז להתערבות מוקדמת, ד"ר רונית רוט-חנניה: סרוף, קופר, דהארט, התפתחות הילד טבעה מהלכה, עמודים 165-173.


פעילויות לשיפור ההתפתחות המוטורית

·         אם התינוק מעדיף להפנות ראשו לכיוון מסוים, הניחו חפצים שימשכו תשומת לבו, כגון צעצועים או תמונות, מצדו השני. כך תעודדו אותו להגדיל טווח תנועת ראשו.

 

·         השכיבו את התינוק על גבו כך שראשו מוגבה מעט, והצמידו פעמונים או סרטים צבעוניים לקרסוליו. התוצאה המלהיבה תעודד את התינוק להמשיך לבעוט ברגליו (ליישרן ולקפלן)

 

·         החזיקו את התינוק מתחת לידיו והשכיבו אותו על גבו, על גבי כדור גדול. גלגלו את הכדור קלות, כך שרגלי התינוק ייפגשו עם הרצפה ויישאו חלק ממשקל גופו. הישארו בתנוחה זו מספר שניות וגלגלו את הכדור בכיוון הנגדי. פעולה זו מסייעת לתינוק לחזק את שרירי רגליו

 

·         השכיבו את התינוק על בטנו על גבי משטח משחקים. שכבו מולו ועניינו אותו בצעצוע מסוים. לאחר שהצעצוע תפס את תשומת לבו, נועו עם הצעצוע סביב התינוק, בגובה עיניו, בצורה איטית ומעגלית. התינוק יתאמץ לעקוב ויסתובב לשם כך על בטנו. פעולה זו תורמת לפיתוח שרירי ידיו וגמישות שרירי הגו והצוואר

 

*ההצעות מתבססות על חומרים הלקוחים מ- Help Activity Guide , עמודים 126-73



להמשך קריאה בנושא:
התפתחות מוטורית של התינוק - לידה עד גיל 6 חודשים

כתבות נוספות ב

ערוץ הריון ולידה באתר תפוז- נלווה אותך לאורך 9 חודשים ואחריהם
Copyright©1996-2017, תפוז אנשים בע"מ   אקום
;