פורומים מומלצים

טיפים

  • - אל תתפתו להושיב תינוק לפני שהוא מתיישב בעצמו
  • - בזמן הביוץ יש תחושה של נפיחות, חום וסימנים דומים
  • - בתקופת הבחילות רצוי להיות מצוידות בקרקרים בתיק
  • - לכל הורה מומלץ לעבור קורס עזרה ראשונה לתינוק
  • - עצירות לאחר הלידה: הקפידי על דיאטה עשירה
לטיפים נוספים...
 
תגיד כבר משהו

תגיד כבר משהו

מיכל איכט, קלינאית תקשורת, משתפת אותנו בעצות לקידום השפה והדיבור אצל פעוטות

ערוץ הריון ולידה
פורסם :  21/08/2008 18:58:00
 

שגית, אמא של איתי בן שנה וחצי, פנתה אליי השבוע, קצת מודאגת. כל ההתפתחות שלו עד עכשיו הייתה תקינה – ישב בזמן, זחל בזמן, הלך בזמן. נראה שהוא מבין כל מה שמדברים אליו ("איפה אבא? איפה אור? תן לאמא" ועוד כאלו הוראות פשוטות), והוא חייכן ו"תקשורתי" בהתנהגות שלו, אבל – עדיין לא מדבר, ואפילו כמעט ולא ממלמל. אומר מעט צלילים והברות (בה, בבה, אה), ו – זהו.

 

אכן, לפי הנורמות של רכישת השפה, מדובר כאן באיחור קל. בדרך כלל, אנחנו מצפים שילד יאמר "מילים ראשונות" (שהן מילים קלות להפקה, שכיחות ונפוצות בסביבתו של הילד, כמו למשל: מים, עוד, אבא, במבה) סביב גיל שנה. והרי איתי כבר בן שנה וחצי. אבל, חשוב לזכור שהנורמות הן רחבות ונדיבות, ולכן הסברתי לשגית שכרגע אין סיבה ללחץ. ראשית, נראה שאיתי מבין מה שאומרים לו – וזה חשוב מאד. שנית, שגית סיפרה שההתנהגות של איתי תקשורתית – הוא יוצר קשר עין עם מי שמשחק או מדבר איתו, משחק במשחק משותף פשוט עם מבוגר, צוחק ונהנה מתקשורת ומחוויות של "ביחד". גם זה חשוב ביותר.

 

אבל מה עושים כדי לעזור לו להתחיל לומר מילים? כמה דברים:

  • קודם כל, והכי חשוב, לדבר הרבה הרבה עם הקטנצ'יק! "להציף" אותו במילים, בצירופי מילים, ובמשפטים קצרים ופשוטים.
  • לחזור פעמים רבות על מילים פשוטות (עוד, אוטו, כדור), וגם על צלילים (למשל: "האו האו" כשרואים כלב, "מיאו" כשמדברים על חתול, "קוקו" במשחק שבו מסתתרים ופתאום מופיעים).
  • לחקות צלילים שהילד אומר, אפילו באופן מקרי, ולתת להם משמעות (הילד אומר "נה" ואני עונה "אה, בננה!! נכון, איזו בננה טעימה!").
  • חשוב לדבר עם הילד בגובה הפנים (לשבת מולו על השטיח, למשל), כך שיראה את הפנים שלי ואת הפה שלי בזמן דיבור.
  • ילדים אוהבים מאוד שירים פשוטים ומשחקים מוזיקליים (לשיר "עוגה עוגה", "ידיים למעלה, על הראש").
  • עיקרון חשוב הוא הרחבה. כאשר הילד אומר מלה או חלק ממלה – לחזור עליה, ו"להרחיב" את הרעיון (הילד אומר "כלב" - אענה לו, "איזה כלב חמוד! רוצה ללטף את הכלב?").
  • להשתדל "ללכת עם הילד" אחרי היוזמות שלו, אחרי הדברים שמעניינים אותו, ולדבר עליהם. אם הוא דווקא אוהב לעמוד ליד החלון ולהסתכל על המטוסים – מצוין! הצטרפו אליו ודברו על המטוס שטס, ועל הציפור שעפה, ועל הענן שבשמים, ועל השמש...
  • אם הילד משתמש בתקשורת לא מילולית, למשל מצביע על חפץ שאותו הוא רוצה, לתת לחפץ  שם, ולחזור על השם הזה פעמים מספר (אם הוא מצביע על ספר, אומר: "אה, אתה רוצה ספר? רוצה לקרוא ספר? טוב, אני מביאה את הספר").
  • באופן כללי – חשוב להפגין התלהבות בתקשורת, לדבר בצורה מעניינת, מגוונת, עם אינטונציה מודגשת ואפילו מוגזמת ו"תיאטרלית".

 במקביל, ביקשתי משגית לגשת לרופא הילדים או לרופא אאג, ולבקש הפניה לבדיקת שמיעה מקיפה. זאת על מנת לשלול ירידה בשמיעה, שעשויה להסביר איחור ברכישת השפה. שגית הבטיחה לנסות ולישם את העצות הללו עם איתי.

 

לבלוג המקורי: שפת אם - רשימות של קלינאית תקשורת



להמשך קריאה בנושא:

כתבות נוספות ב

ערוץ הריון ולידה באתר תפוז- נלווה אותך לאורך 9 חודשים ואחריהם
Copyright©1996-2020, תפוז אנשים בע"מ   אקום
;