לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר

בהנהלת:

אופן הצפייה:
הסתרת שרשור מעל   תגובות
עץ הודעות:
בורכנו. בכך אין ספק. בן חכם ישמח אב, וגם את אמו. אבל מה מתרחש מעבר לשמחה? כיצד מתמודדים עם קשיים חברתיים של המחונן? כיצד מתמודדים עם צוות ההוראה, עם לחץ עצמי של הילדים? כיצד גורמים להם לנצל את הכישורים שלהם ניצול מקסימלי, מבלי לפגוע בשמחת החיים שלהם? נושאים אלו ונוספים, יהיו מן הסתם בשיח היומיומי בפורום. לכל המחוננים שנכנסים לפורום שלום, גם להיות ילד מחונן זה לא תמיד כל כך קל... מחוננים ומחוננים במיל' מוזמנים לשתף את ההורים בניסיונם, במסקנות ובתובנות אליהן הגיעו ממרחק השנים, על מנת לעזור להורים ולילדיהם – "אין חכם כבעל ניסיון". הפורום פתוח גם לילדים מחוננים, המוזמנים לכתוב לנו מה עובר עליכם ככאלה מבחינה רגשית, חברתית ולימודית..הקשר עם הסביבה, עם ההורים וכל מה שנראה לכם חשוב לספר לכולנו, על מנת לעזור להורים להבין את נקודת המבט של הילד המחונן... פורום זה הוא המשכו של פורום הורים שהתקיים באתר למחוננים "בארץ הדעת". המעוניינים לצפות בחומר שנאגר שם מוזמנים לפורום ההורים הקודם. מדריך למבקר בפעם הראשונה: ברוכים הבאים לפורום! על מנת לכתוב בפורום צריך להירשם כמשתמש בתפוז, פרוצדורה הלוקחת כ-2 דקות.  תוכלו גם להיעזר במאמרים ובלוחות הפורום: מהשורה מעל הפורום תוכלו להגיע לחיבור סקירה כללי בנושא- "מבחר עצות להורי מחוננים" , למסמך של סיפורים אישיים, מובאות והודעות נבחרות של מחוננים והורים – "מה הם אומרים?", ולמדריך אתרים בעברית בנושא. תחת הקטגוריה "לוחות" בתפריט למעלה תמצאו לוח המלצות הורים ומחוננים לפעילויות, ספרים, חוברות ואפשרויות בתחומי עניין שונים, ולוח מודעות חברתי להתכתבויות וליצירת קשר בין מחוננים החולקים תחומי עניין והמעוניינים בכך. נודה לכם אם תתרמו ללוחות המלצות והודעות משלכם, לטובת כלל משתמשי הפורום. בנוסף, אנו מאוד מבקשים שתפיצו את ההזמנה שהכנו לפורום בקרב הורים למחוננים, באמצעות הדפסתה באותיות קידוש לבנה ותלייתה במסגרות המחוננים בהן לומדים ילדיכם. ההזמנה- פורום הורים למחוננים אנו שמחים להודיע על פתיחת פורום (קהילת אינטרנט) להורים של מחוננים באתר הקהילות הגדול בארץ - "תפוז". זה זמן רב שאנו מרגישים בחסרונו של מקום בו יוכלו הורים למחוננים להתייעץ, לשתף, לקבל עזרה ותמיכה וליהנות מניסיונם של אחרים בנושא. מטרתו של הפורום היא למלא צורך זה, ולסייע להורים ולילדיהם. את הפורום ינהל וינחה צוות מתנדבים: אימא למחונן- עו"ד צפי גנן ומחוננת בוגרת- נועה לביא. להן יצטרפו מספר הורים בעלי ניסיון מפורום ההורים הקודם (במט"ח), ויועץ חינוכי. מלבד הדיון עצמו, תוכלו למצוא בפורום חומר רב שנאסף ונוצר על מנת לסייע להורים למחוננים: מסמך סקירה כללי בנושא- "מבחר עצות להורי מחוננים". "מה הם אומרים"- מסמך של סיפורים אישיים, מובאות והודעות נבחרות של מחוננים והורים. מדריך אתרי אינטרנט בעברית למחוננים ולהורים למחוננים. לוח מודעות של המלצות הורים ומחוננים לפעילויות, ספרים, חוברות ואפשרויות בתחומי עניין שונים. לוח מודעות חברתי להתכתבויות וליצירת קשר בין מחוננים החולקים תחומי עניין והמעוניינים בכך. חומרים נוספים יתווספו בהמשך. אנו מזמינים את כל מי שנושא המחוננים קרוב אליו להשתתף בפורום, ומבקשים להפיץ את ההזמנה בקרב הורים למחוננים. פורום "הורים למחוננים" בכתובת http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?id=991

יום מחוננים, איזה יופי מדינת ישראל מטפחת עשירים, יום העשרה
28/07/15 13:01
34צפיות
לעשירים ):
כנראה שהילדים החכמים שהוריהם עובדים במעפעל לא זוכים לכלום.
מה דעתכם בנושא ?
האם מחוננים צריכים לשלם עבור יום שליפה ?
 
אני יכולה להבין את התרעומת אבל..
28/07/15 13:25
34צפיות
הסכום המבוקש מההורים הוא רק שליש מעלות יום השליפה.
מדובר בסכום ששקול בערך לחוג וחצי
ואני רחוקה מלהתרגש ממנו.
 
 
  
אני גם רחוק..ואת רחוקה אבל רוב הילדים בפריפריה מאוד לא
28/07/15 13:30
25צפיות
ואני לא התרעמתי עבורי..
הפרובוקציה מיותרת בעיני.
28/07/15 13:47
24צפיות
בדיון אחר, עם חייבתלהגיב דברנו על המעבר משיטה של אזורים (שהיה בה צדק חברתי)
למדד ארצי (השיטה היום).
אז המעבר הזה יצר מצב שפחות ילדים מהפריפריה עוברים את
המבחן ולכן הפרובוקציה שלך רלוונטית למעט מאוד ילדים.
ולהם אני בטוחה שיש הקלות.
 
פרובוקצייה ?
28/07/15 13:57
22צפיות
לטעמי, המדינה אמורה לתקצב ילדים מחוננים ולא לדרוש מהוריהם כלום.
גם אם הם יכולים או לא יכולים.
זה שיש לך אגורה בארנק לא אומר שאת צריכה להעביר אותה לטובת העשרה שהיא על חשבון הלימודים.
מה שעושים בזמן הפרטי הוא לגיטימי, מה שעושים בשעות בית ספר. לטעמי, צריך ליהית מתוקצב במלואו כדי לא למנוע אפלייה או תחושות לא נעימות ובקשות של מלגות.
את לא מבינה את זה כי את בצד השני ,ונראה לך ש150 שקל בחודש זה כלום..זו הבעייה...
 
חשבתי שאתה בעניין הפריפריות...
28/07/15 14:28
35צפיות
אתה לא צריך שום דבר. זו אפשרות שמוצעת לך.
אם המדינה הייתה אומרת לך "עברת ולכן מחובתך להשתתף" אז היית צודק במאה אחוז.
אני מאד רוצה לקוות שכל הכסף שלא מגיע ממשרד החינוך למחוננים
הולך לילדים מהצד השני של הסקאלה.
 
º
צודקת, חינוך מתמטי...
28/07/15 14:38
7צפיות
º
28/07/15 14:59
1צפיות
היא בכלל לא צודקת
28/07/15 23:52
4צפיות
היא פשוט כנועה למערכת ולא מוכנה לבקר אותה.
זה בקטנה
28/07/15 15:36
21צפיות
בכיתה ז', כשעולים לחטיבת ביניים, אין מענה בעירי לילד מחונן בחטיבה עירונית, מכאן שהפתרון הוא בית ספר ייחודי. העלות: 12,000 ש"ח וצפונה לשנה. (מבלי להזכיר כלל הוצאות נוספות, שעבור הילדים שלנו, אינן בגדר מותרות.) עבור מספר ילדים- העלות מרקיעה שחקים.
 
לרוב הילדים המחוננים הורים בעשירונים הלא נמוכים
28/07/15 16:32
17צפיות
אבל התרעומת מוצדקת כמובן.
º
האם יש חטיבת ביניים לילדים מחוננים בארץ?
23/07/15 11:35
35צפיות
הכוונה לבית ספר למחוננים או כיתת מחוננים בתוך חטיבה "רגילה"?
23/07/15 11:51
54צפיות
למיטב ידיעתי, לשאלה הראשונה התשובה היא לא. אם כי יש את בויאר בירושלים לדוגמה, שההגדרה היא מצויינות ולא מחוננים.
לשאלה השנייה המבחר רחב מאד בפריסה גיאוגרפית גדולה.
שואלת עבור חברה - האם התחילו להגיע תשובות של מבחנים מותאמים?
20/07/15 19:23
45צפיות
בנה נבחן במועד של מבחן מותאם וטרם הגיעה תשובה כלשהי, שלילית או חיובית. יש למישהו מושג אם התחילו להגיע תשובות ממועדים מאוחרים אלו?
º
לחלק מהנבחנים, כן. היכן החברה גרה?
21/07/15 10:35
17צפיות
º
מחוז צפון
21/07/15 13:28
12צפיות
לפי מכון סאלד התוצאות יישלחו עד סוף החודש...
23/07/15 08:47
29צפיות
באזור המרכז אני יודעת שכמעט כולם כבר קבלו תוצאות.
שווה להתקשר ולבדוק 02-6494444
º
תודה רבה. אעביר את המידע
23/07/15 22:41
7צפיות
מרכז מחוננים רמת השרון- מישהו מכיר
59תגובות
19/07/15 22:13
156צפיות
את הפעילויות שמוצעות לילדי גנים מחוננים?
 
אשמח לשמוע רשמים
 
תודה
 

(המשך...)
את הפעילויות שמוצעות לילדי גנים מחוננים?
 
אשמח לשמוע רשמים
 
תודה
 
|*|פורומים חדשים בתפוז|*|
16/07/15 11:13
7צפיות
|פרח|מחפשים עבודה? מתלבטים מה לכתוב בקורות החיים?
בפורום דרושים עובדים תוכלו לקבל הכוונה מלאה בדרך לעבודה המושלמת עבורכם!

|שמאל|היכנסו עכשיו:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...

|מטוס|חולמים על חופשה חלומית באיטליה? מתכננים מסלול הטיול ברומא ויש לכם בתלבטיות?
בפורום טיולים לאיטליה תמצאו את כל המידע הנדרש!

|שמאל|היכנסו עכשיו:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...

|כסף|יש לכם שאלות בתחום הבנקאות? נתקלים בקשיים מול המערכת הבנקאית?
בפורום תביעות בנקים תוכלו לשאול ולהתייעץ!

|שמאל|היכנסו עכשיו:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...

|נורה|מעצבים מחדש את הבית ומתלבטים לגבי תאורה? מעוניינים לדעת מהו סוג התאורה החסכוני ביותר עבורכם?
בפורום ייעוץ תאורה תמצאו את כל המידע הנחוץ!

|שמאל|היכנסו עכשיו:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...

|אופניים|חולמת על אופניים חשמליים? שללו לך את רשיון הנהיגה ואתה מחפש דרך נוחה להתנייד?
בפורום אופניים חשמליים תוכלו למצוא את כל המידע הנדרש!

|שמאל|היכנסו עכשיו:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...

|מחשב|עומדים לפתוח עסק חדש? יש לכם שאלות לגבי הגדלת רווחים?
בפורום עסקים תוכלו לשאול ולהתייעץ!

|שמאל|היכנסו עכשיו:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...

|@|מתלבטים לגבי מכשיר שמיעה? מעוניינים לדעת מהו המכשיר שמתאים ביותר עבורכם?
בפורום מכשירי שמיעה תוכלו למצוא את כל המידע הנדרש!

|שמאל|היכנסו עכשיו:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...
מישהו יודע מתי צריכים להגיע הידיעונים?
08/07/15 22:54
144צפיות
קבלנו את התוצאות לפני חודש ועדיין לא קיבלנו את הידיעונים.
 
יש לי גם עוד שאלה שאשמח לדעת, האם היום שליפה הוא בחירה או קבוע מראש (למשל בימי שלישי)?
 
º
גברכז בגבעתיים יש יום קבוע (שני)
09/07/15 18:43
37צפיות
º
במרכז בגבעתיים יש יום קבוע (שני)
09/07/15 18:44
30צפיות
הגיע אליך כבר הידיעון?
09/07/15 19:55
64צפיות
האם זה כמו באוניברסיטה שאתה מרכיב את היום הזה איך שאתה רוצה?
האם אתה מחליט גם מתי תסיים את היום?
לא, יש בחירה במרכז שלנו לגבי קורס אחד או שנים רק בכיתה ה
09/07/15 20:13
67צפיות
אפשר לראות את התוכנית בפייסבוק חפשי במרכז סחלב גבעתיים.
מזל טוב, אנחנו מאד מרוצים מימי השליפה. 
אז אם אני מבין אותך, לכיתה ג' אין שום בחירה?
09/07/15 23:36
68צפיות
אז, מה זה הפלצנות הזו של תקבלו בדואר ידיעון?
כאמור מכיתה ה יש בחירה, ומקבלים את התוכנית של כל המרכז.
10/07/15 07:25
55צפיות
חוץ מזה אני לא חושבת שהמושג ידיעון  טומן בתוכובהכרח באופן לוגי, דרישה לבחירה.
בחלק מהתוכניות באוניברסיטה שאני מכירה אין בשנה הראשונה לפחות בחירה.
 
לפחות במה שאני למדתי היה בחירה
10/07/15 11:57
56צפיות
אומנם לא במקצועות, אבל בהחלט כן בזמני ההרצאות ולפעמים אפילו במרצה.
יום שליפה לא באמת דומה ללימודים באוניברסיטה
10/07/15 16:44
82צפיות
אצלנו בצפון (קריות) יום שליפה הוא במועד קבוע (ימי שני).
לומדים במהלכו 4 "קורסים" בשתי מחציות. רק קורס אחד מתוך הארבעה ניתן לבחירה. מקצועות הבחירה משתנים בין שכבות הגיל.
האם זה בכל הארץ בימי שני?
11/07/15 14:20
44צפיות
כי גם דרור כתב שבגבעתיים זה ביום שני.
אני לא יודעת אבל אני חושבת שבכל הארץ זה במתכונת דומה
11/07/15 17:32
45צפיות
היום הוא קבוע וכך גם המערכת, או לפחות רובה.
הידיעון כשמו כן הוא - מטרתו ליידע אותך
11/07/15 11:26
50צפיות
במרכז למחוננים חושבים שמעניין אותך לדעת מה הקורסים שהילד ילמד, מי הם המורים שלו
 
 
 
זה ידיעון עם הנחיות, עם חוקים, עם פירוט קורסים
11/07/15 19:08
48צפיות
אצלנו מעולם לא הייתה בחירה. באף גיל (הגדולה שלי סיימה ח'), אבל בידיעון יש כל מיני הנחיות, טלפונים חשובים וכו.
היום שונה ממקום למקום. להיעדר בחירה יש סיבה.
11/07/15 22:02
62צפיות
לפחות במרכז שלנו יש סיבה להיעדר בחירה. יודעים שאם יתנו בחירה הרוב המכריע יילכו למדעים המדוייקים ורוצים לתת להתנסות, בוודאי בכיתה ג', גם בתחומים נוספים. בעיני, יש לכך הצדקה, ובפרט כשמדובר במערכת הציבורית ולא בחוג פרטי.
אגב, המרכז בעיר שלי פועל 3 ימים בשבוע, בשל היעדר מקום. אם יש שני אחים שאינם תאומים בתוכנית, זה פחות נוח להורים המסיעים.
האם יש איזה אתר באינטרנט שאפשר לראות את המיקום
12/07/15 00:34
49צפיות
בעיר שלי של יום השליפה?
רשימת מרכזי המחוננים
12/07/15 08:25
85צפיות
º
יש לך מושג, אולי, מתי צריך להגיע הידיעון?
13/07/15 13:37
11צפיות
נכון לפני שנתיים
15/07/15 00:24
27צפיות
הרשימה לא מעודכנת לשנת הלימודים תשע"ו. בתל אביב נפתח מרכז חדש לפני שנה שלא מופיע שם. חלק ממנהלי המרכזים הוחלפו.
יום השליפה של סביון/יהוד היה גם תמיד בימי שני
13/07/15 13:36
54צפיות
(בכל השלוש שנים שבני השתתף בו), ומעולם לא היתה בחירה. קיבלנו 3 קורסים שונים ומגוונים בכל סמסטר לכל קבוצת גיל, ללא בחירה.
 
הסתכלתי עכשיו ואני רואה שאת הידיעון של שנה קודמת קיבלנו סביב ה-10.8 (השנה אנחנו בכיתת מחוננים ולא ביום שליפה).
 
בהצלחה
מהמדגם הקטנטן של הפורום, למעט טומי, אצל כולם
13/07/15 16:01
73צפיות
זה ביום שני.
אולי זה כך, למעט הערים הגדולות?
 
ושאלה אישית אלייך, כתבת שקבלת את הידיעון סביב ה-10.8 ורציתי לשאול אם את תוצאות שלב ב', קבלת בין הראשונים או בין האחרונים? 
כשקיבלנו את הידיעון ב-10.8 זו לא היתה שנה ראשונה שלנו
13/07/15 20:07
43צפיות
במרכז אלא כבר שנה שלישית. לא הלכתי ארבע שנים אחורה כדי לראות מתי קיבלנו את הידיעון בשנה הראשונה (לפני כיתה ד. הוא היום בוגר כיתה ז).
º
בבת ים יום השליפה ביום ג'.
14/07/15 09:21
24צפיות
המדגם קטנטן. אל תחכה לידיעון - תרים טלפון
14/07/15 16:49
41צפיות
או תיכנס לאתר של מרכז המסויים של מקום מגוריך.
 
ולא, זה שנראה כאן כאילו זה תמיד בימי שני - זו טעות מדגמית. 
º
בכפר סבא ביום שישי. בהוד השרון בימים שונים.
17/07/15 21:37
13צפיות
הזמנה
09/07/15 18:09
119צפיות

מקווה שאני לא עוברת על כללי הפורום ושזה בסדר שאני כותבת כאן. פשוט חושבת שזה יכול להועיל להרבה אמהות, בעיקר בחופש.
רוצה להזמין אתכן לעמוד שלי בפייס בשם "אמא רקפת" בכתובת https://www.facebook.com/pages/%D7%90%D7%9E%D7%90-...
ולבלוג שלי שמשלימים זה את זה http://www.tapuz.co.il/blog/net/userBlog.aspx?Fold...
אני מעלה בהם המון המלצות ורעיונות ליצירה עם הילדים כולל הסברים ותמונות.
אשמח אם תצטרפו.
 
לא קבלנו עדיין תוצאות
06/07/15 21:31
171צפיות
האם יש טעם לפנות למכון סאלד?
(נבחן בחיפה עם מועד ערעורים, למרות שעבורו זה מבחן ראשון).
 
תוצאות הערעורים נשלחות בדואר לאחר שליחת תוצאות המבחנים
07/07/15 20:59
107צפיות
הרגילים. לדעתי התשובות אמורות להגיע בימים הקרובים. אני מכירה כבר די הרבה תלמידים שקבלו את התוצאות בימים האחרונים.
 
בהצלחה
º
תודה.
08/07/15 07:57
18צפיות
מעדכנת שפניתי היום במייל למכון סאלד ושלחו לי העתק מכתב במייל
09/07/15 21:39
116צפיות
אם מישהו עדיין לא קיבל תשובות - זו אפשרות.
 
העשרה למחוננים מיוחדים
03/07/15 15:13
246צפיות
אני פתחתי פה השבוע אשכול אבל קיבלתי הערה צודקת שהעמסתי יותר מידי נושאים ועדיף לי להתמקד בנושא אחד. אז אני מקבל את הערה.
ונתחיל: ישנם ילדים מחוננים שיש להם - צרכים מיוחדים. אני מתכוון לצרכים אנטלקטאולים, אז השאלה שלי היא האם צריך לתת לילד "הגאון"
ללמוד כמה שיותר מגיל צעיר. להתקדם בחומר מאוד. והאם לפי דעתכם זה יכול לפגע בכשוריו החברתיים? והאם צריך שהילד המחונן ילמד
או היה בקרבת ילדים כמותו?    ומקווה -שהיה דיון נעים.
יש לכם משהוא לומר?
03/07/15 21:43
92צפיות
כי חשבתי.שנוכל לפתוח דיון נחמד, אבל כנראה הנושא שאני מעלה לא מעניין אותכם. אני מבין.
מצטער על הצקות. כי לפני כמה ימים כתבתי פוסט ארוך בו אני גם מביע את דעתי, וגם עכשיו לא
מגלים עניין. אולי באמת אין לי פה מקום, כנראה זה כמו שכתוב "  פורום הורים למחוננים" ולא מתאים.
לבחורים " מחוננים" בסדר אני מבין ולא אטריד אותכם כי כתבתי את אותה פוסט גם לפני איזה חודש וחצי.
גם  אז לא הגיבו. אז - הבנתי את המסר, שהיה לכולם לילה טוב.
כן לכל השאלות
03/07/15 23:42
148צפיות
שלום נתנאל,
 
הודעותיך אכן מעניינות, אבל זה לא בהכרח הפורום המתאים לסוג הדיון הזה, מה גם שאחד מהדברים החשובים בחיים זה תזמון, הודעה ביום שישי בצהריים (בחופש הגדול) היא משהו שמרבית ההורים עקב חובותיהם המשפחתיים יחשפו אליו פחות.
 
לנושא שהעלת, אני אישית מאמין שכן, יש לאפשר התקדמות כמה שאפשר בשביל לקדם סקרנות, יצירתיות וגם קצת אגו (שחשוב לשמור עליו בפרופורציה כהורה). ולא רק למחוננים, אלא לכולם.
 
כן, כנראה שזה מגיע עם פגיעה מסויימת בכישורים החברתיים, הרי אותו ילד שמכיר דינוזאורים בשמות פרטיים כולל עידנים בהם גרו עלול להתקשות לשחק עם חבר בבובות דינוזאורים מעידנים שונים.
אפשר לעבוד גם על הכישורים הללו, ואפשר גם למצוא את החברה המתאימה, לא קל, אבל אפשרי.
 
מציע לך לנסות לפתוח פורום "מחונני על" או משהו בסגנון, אולי יגיעו האנשים שאותם אתה מחפש, אולי לא, ואל תתאכזב.
 
שבת שלום
תודה על התשובה.
03/07/15 23:52
85צפיות
האמת שפתחתי אשכול לפני כמה ימים וגם לא ענו, אז הציעו לי לפתוח  -  אשכול חדש ויותר מתומצת אז כך עשיתי.
בקשר לעצה שלך. אין צורך אני בקשר עם אנשים כאלו אני בעצם בקשר עם אנשים מכל מיני שכבות ומכל מיני דעות.
עם הרבה סוגים של בני אדם אני לא מעדיף " חכמים" יותר או בעלי מנת משכל גבוהה חושב לי האדם עצמו. והחיבור.
 בנינו.וחוץ מזה שהיה לילה טוב.
מחונני על - זה סיפור אחר
04/07/15 20:50
221צפיות
לדעתי, לאפשר ללמוד תמיד כדאי. אם הילד רוצה, לא למנוע זאת ממנו. אבל לא להכריח (יש "מינימום הכרחי, "חובה", אבל נניח לכך לעת עתה). בד בבד יש לתת לילד סביבה בה יוכל לפתח כישורים וקשרים חברתיים, ובמקרים חריגים של קושי יש לטפל.
 
אלפי ילדים מאותרים כמחוננים מידי שנה. זו אוכלוסיה גדולה ורב גוונית. רק חלק קטן מהם (ומן הסתם גם כאלה שלא מאותרים כמחוננים) מתאימים לתיאור "מחוננים שיש להם - צרכים מיוחדים" או בהגדרה המקובלת מחונני על (עשרות בודדות). בהנחה שהדיון עוסק באותם "בודדים", יתכן, שחריג לכלל לעיל הינו אותם "מחונני על" להם צריך להציב רף מינימום הרבה יותר גבוה מהמקובל. עם זאת השכלה רחבה ועמוקה לא בהכרח קשורה לכישורים חברתיים. אין סיבה שלא לפתח את הכישורים הנ"ל בד בבד לרכישת השכלה. כאשר מדובר באותם בודדים, תהליך רכישת ההשכלה אינו נעשה, כמעט, על בסיס קבוצתי ולכן אפשר (או אין ברירה) להפריד בין תהליכי התפתחות חברתיים שיעשו עם חברה מתאימה (בדרך כלל בגיל דומה) לתהליך רכישת הידע (ע"י קריאה, הדרכה פרטנית).
תודה על התייחסות.
04/07/15 20:56
92צפיות
מה דעתך על תואר בגיל מקודם מאוד? למשל בן דודי התחיל בכיתה ז ולמד חודא כבר בכיתה ד-ה אבל בסופו של דבר היום הוא
בהיי -טייק ולא מדען. גם אני הייתי כך אבל פחות ממנו. אני מכיר כמה מחונני על אני אחד מהם,אבל אני אותרתי בגיל מבוגר
יותר. והרגשה של רצון לדעת כמה שיותר מוכרת לי מאוד. עד היום שום תחום לא ממש מגרה אותי ממש והיה לי קשה ונדרשתי
להתאמץ מאוד או בכלל.  ואז שום דבר לא באמת מעניין אותך לאורך זמן ואתה עובר מנושא לנושא, מסיים תחום אחד ועובר לשני.
 
וזה גורם גם לאי נוחות כי אין לך עם מי לדבר כולל מחונני על שאין לי מה לומר להם כי למשל יש לי חבר אחד שמתחיל
 דוקטרורט אבל הוא יכול לדבר רק בתחום שלו פיזיקה וזה מעניין אותי אבל משעמם לדבר רק על זה,אני מרגיש שככל
 שאתה "חכם יותר" ככה נסגרות לך האפשריות לדבר עם אנשים אחרים. אבל אני משתדל ועושה כך אבל מעט. אני מעדיף
 ללמוד מאשר להיות בקשר עם בני האדם. אז אני לא בקשר כבר עם אנשים כמעת בכלל וזה טוב לי, אבל לפעמים בא לך.
. אבל אין עם מי לדבר. וזה מבאס.
תואר בגיל מוקדם
04/07/15 23:29
120צפיות
ילד בודד, נאמר בן 12, שיושב בחברת סטודנטים בוגרי צבא תמיד נראה לי מוזר ו-"לא טבעי". בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר תכניות ומסלולים לנוער המובילים לתואר (אמנם לא בגיל כל כך צעיר). כך שמה שבעבר היה "חריג" יכול להפוך "למקובל". בחלק מהמסלולים הנ"ל ניתן להשתלב "מעט" קודם. כדאי להתייעץ עם אנשי המסלול , או היחידה לנוער שוחר מדע, באוניברסיטה הרלוונטית. הם ניתקלו כבר בלא מעט ילדים מוכשרים וידעו "לטפל" במקרה הספציפי.
 
אפשרות מעניינת, לטעמי, היא להשתלב בלימודים באוניברסיטה הפתוחה.  יש שם מגוון גדול של תחומי דעת, הקצב הוא מאוד אישי, הלימוד הינו על בסיס אישי ופחות "קבוצתי-חברתי" והמחוייבות היא לקורס בודד.
כן גם אני חושב כך.
04/07/15 23:45
80צפיות
שיכול להתאים בכיתה י  למשל הבן של השכנים התחיל את התואר בגיל הזה או שאני התחלתי גם באותו גיל פחות או יותר.
אבל ילדים בני 12 שמתחלים תואר זה מאוד מוזר, אבל יש כאלו כמו בן - דודי ושמעתי על עוד מכירים שילבו לפני כמה שזמן
ראיתי כתבה על תלמידים שמתחלים מכיתה ז ואפילו ו בארצות הברית או בכלל בעולם זה הרבה יותר מקובל. אני מכיר בחור
שהיום הוא בן 19 והוא מתחיל דוקטורט בפיזיקה, וגם שמעתי  על תכנית כזאת " מדעני וממציא העתיד" הוא חלק מהפרויקט.
והוא ספר לי שזה קשה מאוד ויש הרבה לחץ בגלל המעבדות, אבל החלום שלו להיות מדען. אז אני מאמין שהוא יצליח.
 
  ועוד מקרה+ילד אוטיסט בן 12-  שהתחיל +דוקטורט באטורפיזיקה יש רט-תיעודי עליו ועוד אחד ילד פלא הודי ו ועשו לו מבחן מנת משכל 
וראו שיש לו  וראו שיש לו  "רק"140אז זה מזכיר לי מה שראתי בתכנית על מחונני העל שהם אמרו שזה יש לך יותר מנת משכל. לא אומר .
בהכרח שתצליח יותר או אתה חכם יותר. ובזה אני מסכים איתם.
 
וכל טוב .לילה טוב.
בנות בכיתת מחוננים
30/06/15 21:16
255צפיות
האם יש פה הורים לבנות שבכיתת מחוננים ? או שהתקבלו לרוקח למחוננים? אשמח לשמוע על החוויה שלהן, כי הבנתי שבכיתת מחוננים בד"כ יש רוב בנים, ואם הכיתה תהיה ממש קטנה זה עשוי להוות בעיה לבנות...
בנות בכיתות מחוננים
30/06/15 22:53
203צפיות
בתי עברה את בחינות שלב ב ומיועדת לרוקח. נחליט רק אחרי המפגש בשבוע הבא אבל בהחלט שוקלים. בני הבכור למד בכיתת מחוננים. בכתתו היו שש בנות בלבד (תיכון). שוחחתי עם הוריהן השבוע. הם אמרו שהחוויה היתה חיובית למרות הכל. אני יודעת שהיום יש איזון מספרי ברוב כיתות המחוננים
בנות בכיתות מחוננים
30/06/15 23:09
151צפיות
טוב אז ניפגש בשני... אפשר להתלבט ביחד...
אני ממליצה לך לברר בכמה בנות מדובר
01/07/15 03:35
137צפיות
כי אם יש שלוש ומטה, זה באמת עלול להיות בעייתי. מצד שני מעולם לא נתקלתי בכיתת מחוננים עם מספר כה קטן של בנות. אנחנו סיימנו שמונה-תשע בנות (אני יודעת כמה, העמימות לצורך שמירה על האנונימיות המעטה שעוד נותרה לי...), ולא הייתה בעייה.
במסלולים שהייתי בהם בצבא, שהיו בהם בין אחת לשלוש בנות, זה כבר כן היה בעייתי.
º
בכיתה של הבת שלי יש יותר בנות מבנים
01/07/15 09:30
91צפיות
יש לי שתי בנות שלומדות בכיתות מחוננים.
01/07/15 10:37
164צפיות
אצל הגדולה היה בשלב כלשהוא מצב של 15 תלמידים בכיתה, מתוכם 10 בנים ו-5 בנות בלבד. כיום הם 23 תלמידים, מתוכם 13 בנים ו-10 בנות.
אצל הקטנה יש יתרון דווקא לבנות - 16 בנות ו-11 בנים. וזה אחרי שבת אחת עזבה לחו"ל באמצע השנה.
 
שתיהן מאוד מרוצות והגדולה מעולם לא הביעה מרמור או סבלה מכך שהיה מיעוט של בנות. שתי הכיתות מאוד מגובשות וכולם חברים של כולם. יש בהפסקות הרבה משחקים משותפים של בנים-בנות ולא ראיתי בעייתיות יוצאת דופן.
 
 
זו באמת בעיה
01/07/15 18:35
135צפיות
ואני מכירה כיתה שאפשר לספור את מספר הבנות שבה על אצבעות כף יד אחת... המזל שכולן ילדות נחמדות וחברות טובות, אבל בכל זאת - זה לא כיף.
 
הכי טוב - להגיע למפגש, ולברר מה קורה אצלכן.
 
בתור אישה, זה מבאס אותי. כי זה אומר שיש הרבה בנות מוכשרות - שמפסידות הזדמנות נהדרת
אבל בתור אמא - אני מבינה את השיקול
סטיגמה
01/07/15 20:31
138צפיות
בעבר היתה "סטיגמה" על בנות שהגיעו לכיתת מחוננים ויתכן אף שהמבחנים היו מוטים לטובת בנים. כך קרה שהיו מעט בנות בכיתות המחוננים. להערכתי, כיום אין כך הדבר. בשנים האחרונות יש איזון מגדרי "פחות או יותר" ויש שנים בהם יש רוב לבנות.ההעדפה המתקנת, שכנראה הייתה נהוגה בעבר, מוכחשת בתוקף ע"י כל הגורמים איתם דיברתי. כמובן שבכיתה קטנה ובשנה ספציפית יכולה להיות הטייה נקודתית.
מה הקשר לסטגימה?
02/07/15 10:31
80צפיות
אני ועוד כמה, מכירות כיתות בהן הבנים הם רוב מוחלט.
האמא הדואגת - דואגת לא לחינם, ולכן ההמלצה הטובה ביותר היא ללכת ולברר לגבי הכיתה המסויימת אליה מיועדת בתה
הבהרה: בעבר הייתה סטיגמה. היום צריך לבחון לגופו של עניין.
02/07/15 11:11
85צפיות
היכרותי היא עם המערכת בתל אביב (עליה גם נשאלה השאלה). בתל אביב, בשנים האחרונות, ככלל, השאלה אינה רלוונטית שכן יש איזון מגדרי (פחות או יותר) בכיתות. בשנה שעברה, בתל אביב, 60% מהמאותרים היו בנות. זהו גם היחס (פחות או יותר) שבחרו להגיע לכיתות המחוננים (בגרץ וברוקח). כמובן שכדאי לבדוק אם השנה חל שינוי מהותי. בעבר הרחוק אותרו מעט מחוננות (מן הסתם עקב הטייה במבחן) ומתוכן רק בודדות נטו להשתתף בתוכנית המחוננים. כך נוצרה "סטיגמה" שכולי תקווה שפסה מן העולם.
העדפה מתקנת
02/07/15 19:01
130צפיות
השבוע אמרה לי מנהלת תכנית המחוננים בעירי כי יש העדפה מתקנת לבנות.
º
צדיקה
03/07/15 00:36
38צפיות
ההיגיון שלי אומר שכבר אין העדפה מתקנת מכל סוג שהוא.
03/07/15 08:16
111צפיות
בשיטת האבחון הקודמת לכל אזור הוקצו X "כסאות" לתוכניות השונות. ואז ניתן היה לתת העדפה. לדוגמה. לכיתת מחוננים בחולון  יכלו להתקבל 26 ילדים. בשם ההעדפה המתקנת לבנות, בחרו את 13 הבנות עם הציון הגבוה ביותר, ואת 13 הבנים.
כיום, כשנקודת החתך היא ארצית ומספר המקומות בכל אזור גאוגרפי *ל-א* מוגבל, למעשה לא ניתן לתת העדפה מתקנת, אלא אם נקודת החתך של הבנות נמוכה יותר (מה שאנחנו יודעים כלא נכון, מכיוון שגם במכתבים של הבנות נכתבו אחוזונים זהים לשל הבנים, 97.5 למחוננים ו 93 מצטיינים). כך שבעת המעבר לנקודת חתך ארצית התבטלה ההעדפה המתקנת במעבר המבחן.
לא מצאתי שום סימוכין כמובן לנושא וזו דעתי האישית בלבד.
 
º
הגיון לחוד ומערכת החינוך לחוד, זה לא תמיד מתחבר ...
03/07/15 12:02
36צפיות
הצורך בהעדפה מתקנת תלוי במי שכותב את המבחן
03/07/15 15:43
75צפיות
אפשר לכתוב מבחן שבנים ובנות יצליחו בו במידה שווה, ואפשר כזה שאחד המינים יצליח בו יותר. במקרה השני, יצטרכו העדפה מתקנת אם רוצים שמספר המתקבלים מכל מין יהיה שווה, פחות או יותר.
יש לי שתי בנות בכיתות מחוננים
02/07/15 21:07
169צפיות
לאחת מהן היו בעיות בכיתה שלה, והן לא נבעו מהיחס המספרי בנים\בנות, אלא מההרכב החברתי המסויים של הילדות\ילדים שהיו בכיתה. היא לא נהנתה מהעניין ועזבה.
בקצרה - ילדים שם היו עסוקים ב"להיות מחוננים", נודניקים, מפריעים, מתחכמים שלא לצורך. התרשמתי שהיה מדובר בניסיון לפתוח כיתת מחוננים בכיתה ג' שהיא אולי צעירה מדי, ואולי גם היה פה אלמנט של אבחון-יתר. 
ייתכן שהיא תחזור בשנה הבאה. בשכבה שלה יש בכל מקרה רוב גדול של בנים כך שהיא רגילה... לא שזו איננה בעיה. אבל מתמודדים איתה במקום שהיא קיימת. היתה תכנית מצטיינים השנה בבית הספר המקומי, היא הלכה לשם ומאוד נהנתה. 
בסוף, זו צריכה להיות חוויה חיובית. אני נגד אבחון יתר, אני לא מבין בשביל מה להתאמץ להתאבחן, ואין לי שום בעיה עם זה שהיא לא תלך לכיתת מחוננים. להיפך - עדיף שלא תלך אם לא טוב לה שם.
גדל פה דור של ילדים נוירוטיים. תשיגו לכם חיים
º
למה הכוונה באבחון-יתר?
02/07/15 23:50
54צפיות
אבחון יתר
10/07/15 09:49
70צפיות
שלום,
תודה על תגובתך.
אבחון-יתר הוא תהליך שמטרתו איננה רק לדעת מהי האבחנה הבלתי תלויה, או המקצועית בעלת התוקף החיצוני, של תוצאות המבחן. לעיתים, מטרתו של התהליך הלוקה באבחון-יתר כלל איננה השגת אבחנה כזו. 
אלא, אבחון-יתר הוא תוצאה של מבחן, שמטרתו העיקרית היא להשיג תוצאה שנקבעה מראש. מבחינה זו ערכו כמבחן בעל תוקף חיצוני אפסי. 
עד כאן ההגדרה שלי למושג "אבחון-יתר". להבנתי קיימים מאפיינים תרבותיים אשר מעניקים לגיטימציה לתופעה זו. זה מצריך יותר זמן והתעמקות ממה שאני יכול כרגע להקדיש לדברים וממילא, אני סקפטי באשר לסיכוי למצוא איזושהי אוזן קשבת לדברים אלה. כאן, הדבר היחיד שכנראה קובע, הוא איך לערער, איך להגיע, וכמה זה עולה לי. 
כל טוב
כלומר, הכוונה שלך היא שהילדים נכנסו לכיתה
10/07/15 14:28
53צפיות
לא באמצעות המבחן ה"רגיל" בעל התוקף שבנותיך עברו בלי הכנה, אלא בכל דרך שאינה הדרך הזאת?
מה אתה כולל באבחון יתר? מועד ערעורים? ילדים שעברו עם הכנה? ילדים שעברו מבחן מתואם?
 
יש לך ידיעות קונקרטיות לגבי ילדים בכיתה של הבנות שלך שנראה (מבחינה אובייקטיבית, ובלי לדעת מראש איך נכנסו) שהם לא אמורים להיות שם, ואכן הסתבר שנכנסו בגלל אותו אבחון יתר? ואם כן, על איזה אבחון יתר מדובר במקרים הנ"ל? אני מנסה פשוט להבין איך התיאוריה מיתרגמת למעשה במקרים שאתה מכיר, כי ההשערה שיש הבדל בתפקוד בין מי שנכנס במבחן רגיל למי שלא היא לא בלתי סבירה - השאלה אם זה משהו שאתה יודע שקורה בפועל אצלכם, או שסתם הנחת שאולי זה המקרה אצלכם, בלי לדעת איך נכנס ילד כזה או אחר. אני מניחה שילדים שלא נכנסו בשנה הראשונה "חשודים" שנכנסו כתוצאה ממבחן לא רגיל כלשהו - אז על אף שאפשר לדעת מראש איזה ילד נכנס כך ועל אף של ילד כזה יש, מן הסתם, פערים להדביק עם יתר הכיתה מהשנים שהוא נעדר - האם ילדים כאלה הם אלה שאתה מדבר עליהם?
אגב, אצלנו נכנסו במהלך השנים ילדים נוספים לכיתה (ואחרים עזבו), ולא נראה היה שיש הבדל מהותי בינם לבין הילדים שהיו שם מהרגע הראשון - אבל אני לא יודעת מה היה ההבדל בנהלים בין אז לבין היום (וגם לא הייתה הכנה, אם אתה כולל גם אותה). לכן מעניין לשמוע מה אתה רואה שקורה היום בשטח מהבחינה הזאת.
שלום, סליחה על האיחור בתגובה
25/07/15 22:36
13צפיות
הדברים כמובן קצת מורכבים. תשובה על השאלה מה כלול במושג "אבחון יתר" היא עניין של אחוזים ומינונים ולא של שחור ולבן. אני מניח כבסיס לדיון כי ניתן לשלול אירועים קיצוניים הכוללים השפעה לא נאותה מכל סוג - דוגמא קיצונית יכולה להיות, סטודנט לרפואה שמתקבל ללימודים בזכות תרומה נדיבה מאוד של קרובי משפחה לבית הספר. זה בעיני איננו הנושא ואני מניח שתופעות כאלה, גם אם קיימות, אינן מעידות על הכלל ואני מזכיר אותן כאן רק כדי לומר: זה איננו הנושא. 
מה שכן יכול להעיד על הכלל הוא המאמץ שמשקיעים הורים מסויימים, בהשוואה למאמץ שמשקיעים הורים אחרים. אם יש מנגנון ערעורים, ואם יש תלמידים שעוברים אותו בהצלחה, מכאן עולה באופן מיידי כי מי שאין לו משאבים מכל סוג הדרוש להגשת הערעור - החל מנגישות למידע (נגישות למידע היא משאב כפי שאת בוודאי יודעת) וכלה בזמן ובהחלטה מודעת שאומרת, "בזה אני משקיע את זמני, מרצי וכולי" - ובכן מי שאין לו משאבים הדרושים להליך זה, סיכוייו להצליח בסופו של דבר קטנים יותר. אין פה שאלה בכלל. 
בנוסף קיימת מערכת ההכנה לבחינות. או שיש להכנות השפעה ולו קטנה ביותר, או שאין להן השפעה (אני מתעלם ממושג המובהקות כדי לפשט את הדיון). אם יש השפעה, מה שזה אומר הוא שסיכויי ההצלחה גדולים יותר אצל מי שעבר דרך מערכת ההכנה לבחינות. אין מובן אחר למושג "השפעה" בהקשר זה. עכשיו תאמרי לי את: אם האבחון הוא מבחן חיצוני במשמעותו הסטטיסטית, מתי התוקף החיצוני שלו גדול יותר: כאשר ניתן להתכונן אליו ועל ידי כך להגדיל את הסיכויים לעבור אותו, או כאשר ההכנה - כל הכנה שאיננה ברמה של "לשתות כוס מים קרים ולישון טוב לפני המבחן" - איננה משפיעה? אני מזכיר כי בסטטיסטיקה המושג "מבחן הוגן" איננו קשור לאיזושהי תורת מוסר, אלא זהו מבחן שאי אפשר להשפיע על תוצאותיו. לדוגמה, המקרה של מטבע שיש לו שני צדדים ושהסיכוי לקבל אחת משתי תוצאות אפשריות הוא זהה: זה נקרא "מטבע הוגן". אם הסיכוי לקבל תוצאה מסויימת איננו בדיוק חמישים אחוזים, אז המטבע איננו מטבע הוגן. זו הגדרה סטטיסטית ולא זהה לאופן שבו אנחנו מבינים את המילה "הוגן" במושגי היומיום שלנו, אם כי יש להם קשר. השאלה איזה קשר, היא שאלה פתוחה ואני משאיר אותה כמטלת רשות. בונוס של עשר נקודות לסטודנט שיחליט לטפל בה באופן אינטליגנטי. 
שלמה דברת - ההוא מוועדת דברת - אמר פעם כי קיים יחס ישר בין הכישורים המוסיקליים של התלמיד לבין גודל רכב השטח של ההורים שלו. עכשיו אני מבקש ממך, לקחת את האמירה הזו למקום הנכון: אני לא נותן פה הטפה סוציאליסטית. להיפך - אני בא מהמקום של הורים די ממוצעי הכנסה, שהחליטו שחינוך הילדים עומד בסדר עדיפויות גבוה ולכן ויתרנו על דברים אחרים כדי לתת לבנות חינוך יותר טוב - במשמעותו הרחבה של המושג "חינוך". זה בהחלט בא לידי ביטוי בגודל הדירה, וגם באיך שהבנות גדלות, החל מכישורים מוסיקליים, דרך יכולת הפשטה וניתוח וכלה במיומנויות חברתיות.
במילים אחרות ניתן לומר שאנחנו, את קורס ההכנה התחלנו בגיל אפס - החל מחופשת לידה בת שנה במימון עצמי, וכלה בחינוך בגיל הרך ובבית ספר יותר טוב - גם זה במימון עצמי, הפעם יחד עם הורים שחושבים כמונו. 
אבל במונחי המספרים הגדולים: כמה הורים כאלה יש? אם ברצוננו להעניק לבנות שלנו חיים מספקים ומרתקים באמת - לא במובן של הסטטוס (המאוד טפשי, בינינו) של "בית ספר למחוננים" ותגיות אחרות, אלא במובן שבו אנחנו יכולים לוותר בלי היסוס על הסטטוס כדי לתת לילדה בחירה חופשית באמת, מתוך אמונה שלמה ביכולתה לפתח את כישוריה גם במקום אחר: כמה הורים כאלה יש? זו לא שאלה רטורית, מדובר בדילמה אמיתית. 
עכשיו אני מגיע לפואנטה ואיתך הסליחה שזה לקח זמן:
השאלה מופנית אלייך. נניח כי קיים קשר סיבתי בין סוג הורות כזה, לבין תוצאות המבחן למחוננים. מתי הקשר חזק יותר? האם זה כאשר המבחן הוא מבחן הוגן - כלומר כאשר ניתן להשפיע על תוצאותיו רק באמצעות תורשה טובה בסיוע נדיב של התפתחות איכותית מגיל אפס, או כאשר ברור כי ניתן להשפיע על תוצאות המבחן בזמן אמת (כלומר במהלך החודשים שקדמו למבחן)? 
מתי סוג ההורות הזה משתלם יותר? אם משאלתי עולה כי אני בסך הכל חרד לגורל ההשקעה שלי בבורסה ההורית התחרותית, את כמובן צודקת. אבל אם לפני כן, בשורות שמעלינו, הרגשת סוג של סימפטיה כלפי אותו סוג של הורות - אזי את חייבת בירור בינך לבין עצמך. 
תודה על הסבלנות ושבוע טוב,
נראה לי שאתה יוצא מנקודת ההנחה השגויה,
25/07/15 23:03
12צפיות
שאני ל-א חושבת שיש תופעות פסולות כאלה ואחרות הקשורות לאבחון מחוננים, ושאני בצד שחושב שהתהליך הוגן, וכו'. אם תקרא קצת בפורום, תראה שזה ממש לא המצב.
עם זאת, כמו שתיארת, גם "קורס הכנה מגיל אפס" הוא לא משהו שוויוני, ולכן אני גם לא חושבת שיש משהו מקודש במחוננים שכן נכנסו במבחן הראשון - כלומר, זה לא שהם יותר מוכשרים, אלא חלקם יותר "מוכשרים" במובן שהכשירו אותם. נקודת המוצא של מבחני המחוננים היא שיש משהו מיוחד בילדים האלה, לא במה שההורים שלהם העניקו להם. המבחנים מתיימרים לאתר אותו משהו ולתת לאותם ילדים טיפוח מיוחד. אבל, כמו שאתה מתאר בצורה מפוכחת ביותר - זה לא המצב. גם העובדה שילדים "מטופחים" ולא רק "מטופחים זמנית" (באמצעות קורס הכנה) או נכנסו בצורה זו או אחרת בגלל אי שווין בהורות היא לא הוגנת, וגם הם לא צריכים להיכנס על חשבון ילדים חכמים יותר, אך מטופחים פחות.
אז מה הפתרון שאני מציעה? להפוך את המבחנים לכמה שפחות מצריכים ידע שנרכש מחוץ לבית הספר - כמו אוצר מילים, ידע כללי, ידע בחומר של שנים מתקדמות יותר - וכמה שיותר מצריכים הבנה של הידע שכן נרכש בבית הספר, או בכלל מצריכים מינימום ידע. יש כאלה, אבל לא משתמשים בהם. וכמובן להקפיד לשנות את כל השאלות משנה לשנה, כדי להקשות על תעשיית ההכנות (אם היא אכן קיימת), ולחלק לילדים שאלות לדוגמא שבוע לפני המבחן שיידעו במה מדובר כשהם מגיעים למבחן.
כמו כן, רצוי שלא בני אדם יכתבו את המבחנים, כי בני אדם עושים טעויות מביכות ממש בכתיבת מבחנים שכאלה, עם אפשרויות שקולות, או אפשרויות שאף אחת מהן לא נכונה, וכו'. פה כבר אין לי פתרון. רובוטים עוד לא הגיעו לדרגה שהם מסוגלים לכתוב מבחנים שכאלה, וחייזרים ככל הנראה טרם הגיעו לפה. ולגבי דולפינים - לא נראה לי שהם ב-א-מ-ת יותר חכמים מבני אדם, אבל הבכורה שלי לוחצת עליי לקחת אותה לשחות עם דולפינים, אז אם זה יקרה בקרוב אני אתפוס איזו שיחה איתם ונראה אם אנחנו מגיעים למשהו.
לגבי ערעורים - צריך להזמין מראש כל ילד שלא התקבל אבל זכאי למועד ערעורים, לאותו מועד נוסף (שייערך בדיוק באותו מקום וצורה כמו הראשון) - כך שלא יהיה פה עניין של הורים כן או לא בקיאים. כך שברירת המחדל תהיה כן לעשות את המועד הנוסף ולא לא לעשות אותו, ולא יהיה פער בין הורים שיודעים ואלה שלא.
אגב, גם אצלנו הבנות נמצאות בטיפול ההורים בשנה הראשונה (מצד שני, הבנות שלי ממילא לא מסוגלות לעבור מבחני מחוננים בישראל כי הן גרו בחו"ל כ-6 שנים ולא יודעות מספיק עברית. מה שאומר שיש לי אפילו אינטרס ספציפי שיוציאו את העניין של אוצר מילים וידע כללי מהמבחן - אבל לא, זו לא הסיבה שאני חושבת שצריך לעשות זאת - אלא בגלל המידה שזה תלוי בסביבה של הילדים ולא בהם עצמם, וחשבתי את זה גם לפני שעברנו לחו"ל למספר שנים). מצד שני הן נמצאות בחינוך הציבורי הרגיל ולא קיבלו חינוך ב"בית ספר יותר טוב" ואני מודה שזו סוג של פשלה הורית שלנו, כי באמת בתי הספר שהן היו בהם היו ממש ממש לא משהו, וסביר שהשפיעו עליהן לרעה. אנחנו משתדלים לתקן את הנזקים בבית, אבל היכולת שלנו לעשות זאת (במיוחד עם מידת ההשקעה הלא גדולה שלנו) היא לא מאוד גדולה. בינתיים אנחנו עדיין חושבים שהן גאוניות ומדהימות, ונראה לי שזה די מספיק, אבל אני לא בטוחה במאה אחוז...
תודה שוב על תגובתך,
27/07/15 19:00
4צפיות
למען הסר ספק ואי הבנות: אינני חושב ש"את חושבת משהו" (כזה או אחר). אני אומר את דעתי ומשאיר לך את הבמה לומר את דעתך, ואני שמח לשמוע אותה.. לא אדבר במקומך, בי נשבעתי. איך הסידור הזה ? (-;
הנושא שהעליתי איננו מידת ההוגנות או השיוויון או המוסריות וכולי, אני לא שואל "מה פייר" או "לא פייר". הנושא הוא, מה המבחן רוצה לבחון, ואיזה תוקף חיצוני יש לו. בלי שאלות מוסריות - לא בגלל שהן לא קיימות במרחב אחר ומתערבבות לנו בחיים, אלא כי זה לא הנושא. האם עד כאן?.. 
ובנקודה זו מתברר כי החיים חזקים מאיתנו: אין שיוויון ולא יהיה. אומר זאת כך: כשגברים יוכלו ללדת, יהיה שיוויון. ראיתי שלוש לידות ואני מעדיף לעשות מילואים.. 
בוודאי, אין דמיון ביו היכולות של אנשים להשפיע על מה שיקרה בחיים שלהם ושל הילדים שלהם. מי שחזק יותר ישפיע יותר על חיי ילדיו. אין מובן אחר למילה "חזקים" אלא אם בזה הם חזקים, קודם כל: ביכולתם להבין את אשר לפניהם ולהשתמש בידע זה לטובתם. וכשאני אומר "החיים חזקים" אני מתכוון לדבר דומה: החיים יותר חזקים מכל חוק שנחוקק, כאשר אין שיוויון בין בני אדם. 
בהינתן מצב עניינים זה, מי שחזק יותר, מבחינה סטטיסטית יכולתו תהיה טובה יותר למצוא את הסדק שדרכו ייכנס הילד שלו ולא ילדו של מישהו אחר. אני לא שואל בכלל, איך לתקן מצב דברים כזה אלא מכיר בכך ששינוי כלשהו במצב איננו נראה כרגע באופק.
בסופו של יום הקביעה המקורית שלי נשארת זו: מי שטרח בערב שבת, אוכל בשבת. מי שטרח טיפה מאוחר וטיפה החליק וטיפה השתמש בכללים באופן יצירתי, אוכל גם כן. בסוף פותחים כיתה והמנהלת נואמת נאום יפה ומנהל מחלקת החינוך מביט מודאג בראש המועצה וראש המועצה מסתכל בשעון או בסלולרי ויש בקבוקי מיץ. 
לגבי הקביעות האחרות, אני חולק עליהן: למשל, אינני מבין את ההפרדה בין הילד עצמו לבין סביבתו. האם הוא עשוי קליפות כמו בובת מאטרושקה? ואיפה בסוף נמצא הילד האמיתי-באמת-באמת?
הבנות שחו עם דולפינים: האמת שזו חוויה מדהימה. 
אני מדברת בדיוק על אי ההתאמה בין מה שהמבחן רוצה לבדוק
27/07/15 20:33
5צפיות
(יכולת קוגניטיבית) לבין מה שהוא בודק בפועל. אני לא מדברת על היכולות שאולי עזרת לילדות לפתח - מה שעשית מהבחינה הזאת זה סבבה, ואלה אכן היכולות שלהן כרגע, בלי קשר למה גנטי או סביבתי. אני מדברת על הידע שיש להן (למשל אוצר מילים), והן נבחנות עליו, ובעצם בודק בעיקר את הסביבה שלהן, ולא אותן. בגילאים האלה, הצעירים, כיתה ב' או ג' - חלק גדול מאוצר המילים נשען על דיבורים שקלטת מהסביבה, מה שהוריך הקריאו לך, וכו' (וגם החלק שנשען על ספרים שקראת בעצמך לא בלתי תלוי, למשל, בספרים שיש בבית או בזמן שלימדו אותך לקרוא... - אבל אפשר אפילו לעזוב אותו ועדיין אין טעם לבדוק את ההבדל בין שני ילדים מבתים מאוד שונים, ולטעון שיש איזשהו הבדל ביכולות שלהם ללמוד ולזכור דברים - כשהקלט שלהם בברור מאוד שונה).
ומאחר ש-י-ש מבחנים שעוקפים את הבעייה הזאת, ובוחנים את הילדים לא על מה שהם למדו בבית, אלא על היכולת שלהם ללמוד ולהבין (או לפחות לא בברור בוחנים על הבית, כמו מבחן של אוצר מילים), אני חושבת שכדאי להשתמש בהם, ושעד שמשתמשים בהם אין טעם לטעון שהילדות שלך "באמת" מחוננות, לעומת ילד שעבר הכנה, נניח, כי אולי הן "באמת" מחוננות, אבל אין לנו דרך לדעת את זה.
בחיפה יש באחת הכיתות רב מוחלט של בנות,
05/07/15 06:57
94צפיות
וכמי שלמדה במגמת פיזיקה -כימייה - 7 בנות על 23 בנים, לא הרגשתי בעייה מיחדת.
מצד שני - הייתי בתיכון - בגיל צעיר אולי זה מפריע יותר.
שבע בנות זה כבר לא מעט.
05/07/15 08:30
79צפיות
חוץ מזה, כיתת האם שלך נקבעה על פי המגמה? אצלנו לא היה קשר - ואמנם היו מעט בנות בפיסיקה (נראה לי שלוש-ארבע - לא ממש זוכרת כי זה לא ממש שינה לי) אבל זה היה רק בשיעור פיסיקה כך שזה ממש לא השפיע על כל העניינים החברתיים שקשורים יותר לכיתת האם. בכימיה נראה לי שהיו אצלנו יותר בנות - אבל גם שם לא זוכרת כמה היו.
מה ההבדל בין התכנית למצטיינים לבין זו של המחוננים בארנים?
02/07/15 18:22
116צפיות
מבינה ששתיהן במסגרת יום שליפה בבקר. מה ההבדל?
האם הילדים יחד?
העם יש ניידות בין התכניות? (ילד שאותר כמחונן עשוי לעבור למצטיינים או להפך?)
º
הבנתי שהכיתות נפרדות ושהמעבר בעיקרון לא אפשרי.
05/07/15 06:59
31צפיות
º
תודה.
05/07/15 08:07
7צפיות
º
שמעתי שהכיתה שהיתה השנה ברוקח מתפרקת. מישהו יודע משהו?
02/07/15 13:26
78צפיות
º
הכיתה הועברה לגרץ
07/07/15 10:33
41צפיות
מספר ילדים בכיתה
01/07/15 05:47
251צפיות
שלום,
שאלה למבינים: האם בית ספר יסודי(בהנחיית משרד המחוננים) יכול לסגור את הכיתה ב"הרכב מיוחד" על 20 ילדים ולהפנות את הילדים שעברו מבחן חוזר ליום העשרה למרות 6 מקומות פנויים בכיתה?
איך הייתם לחמים?
שאלה מורכבת...
01/07/15 09:27
178צפיות
הם יכולים "לסגור" ואתם יכולים להתעקש. זו זכותכם לקבל וזו חובתם לספק לילד/ה שלך את סוג החינוך המתאים לו/לה.
אבל חשוב להבין שייתכן שהדינמיקה בכיתה היא כזו שכל תלמיד חדש יכול לערער הכל ואז כולם מפסידים.
אני חושבת ששווה לבדוק מהי אותה ייחודיות בכיתה וכיצד האופי של הילד/ה שלך יכולים לתרום לכיתה.
 
זכות וחובה
01/07/15 22:07
118צפיות
החובה על הרשות המקומית הינה לספק, לילדים שאותרו כמחוננים, חינוך מתאים למחוננים. אין חובה ששירות זה יהיה בדמות כיתת מחוננים. הזכות של הורי הילדים הינה להשתתף בשירות כפי שמוצע או לסרב ולהשאר במסגרת "רגילה" לחלוטין. למיטב הבנתי, האגף למחוננים מאמין שהפתרון הטוב ביותר לגילאי היסודי הינו "יום שליפה" ועל כן לא מפתיע שהוא לא "נלחם" למנוע פירוק של כיתה.
 
סקרנות - באיזה בי"ס מדובר?
מנסיון אישי, זה לא מדוייק.
01/07/15 22:28
115צפיות
כאשר יש כיתת מחוננים בעיר המגורים של הילד המחונן, ובמיוחד אם יש מקום, זכותו של הילד ללמוד בה.
יום שליפה מתקיים בעיר אחרת (למעט תל אביב וחיפה בהן יש גם וגם).
במקרים רבים התעקשות של ההורים היא שקבעה בסופו של דבר.
 
בעיה בהבנת הנקרא, טעיתי
01/07/15 22:51
112צפיות
"לסגור כיתה ... ":
 
1. לפרק את הכיתה ולהעביר את הילדים הלומדים בכיתה למסגרת אחרת
2. למנוע כניסה אל הכיתה ולהפנות את הילדים המעוניינים להיכנס לכיתה למסגרת אחרת
 
התשובה שלי התייחסה לפרשנות הראשונה (הזוי, אבל ראיתי דברים מוזרים מאלה במערכת החינוך בישראל). בקריאה נוספת, הפרשנות השנייה כנראה נכונה (גם אם פיספסתי אותה בקריאה ראשונה).
º
כוחו של הרגל
02/07/15 08:47
38צפיות
מבחן חוזר- מסיימי ג' פתח תקוה
01/07/15 05:43
159צפיות
שלום רב,
הורים לילדים שעברו את המבחן חוזר בפתח תקוה, נא ליצור איתי קשר
25672
הגרלת ספר ילדים חדש בחינם
30/06/15 19:37
73צפיות
ספר הילדים "הרחק מעל העננים" יצא לאור!!!
לרגל ההשקה אנחנו נותנים ספר במתנה.
הספר זכה לביקורות מעולות.
ההשתתפות פשוטה - 2 קליקים וזהו!!!
Flix
פורום תרופות סבתא

פורום תרופות סבתא

עומד כאן לרשותכם! היכנסו עכשיו לפורום>>

ד

ד"ר בני פיינר

מומחה באורוגניקולוגיה ובניתוחי רצפת האגן. לפרטים נוספים >>


עסקים נבחרים

עוד...
רוצה שהעסק שלך יופיע בתפוז עסקים?

האזור שלי בפורום
עוד בנושא הפורום


מקרא סימנים
ללא תוכן תגובה להודעה
הודעה חדשה אורח בפורום
הודעה מקורית הודעה נעוצה