לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר

בהנהלת:

אופן הצפייה:
הסתרת שרשור מעל   תגובות
עץ הודעות:
שלום וברוכים הבאים, הפרעת קשב וריכוז הינה לקות מורכבת המתפרשת על תחומים רבים. הרבה "יועצים בגרוש", מיתוסים ודיעות קדומות בוחשים בקדרתה ומעכבים אותנו מלהתמודד עמה ביעילות. הפורום הוקם כדי להתמודד בדרך הרפואית-התנהגותית-חינוכית שהוכחה מחקרית. חברים בו הורים לילדים עם הפרעות קשב, מבוגרים עם הפרעות קשב, מטפלים התנהגותיים, מורים לחינוך מיוחד, נוירולוגים, פסיכיאטרים, רוקחים, מרפאים בעיסוק ותרפיסטים בגישות מגוונות המכירים באופן מקצועי את הלקות.  מנהלי ויועצי הפורום: zivadina, זיוה דינה, אמא לילדים עם ADHD ומאובחנת עם ADHD בעצמה,  ציפי קוברינסקי, מאמנת בהווה ומורה בעבר,רונן לין, מורה לחינוך גופני/חינוך מיוחד ומאמן אישי, מרב קובי, מאמנת אישית ומשפחתית, עדו בן צבי, יועץ לטכנולוגיות למידה, פזית ליפוביץ, מאבחנת ליקויי למידה, עו"ד נוגה דגן בוזגלו, יועצת לזכויות תלמידים בארגון הלה, יעל ויסוצקי, מרפאה בעיסוק, הד סולודר, מאמן אישי ומנחה סדנאות ילד-הורה.

 עוד נזכיר את מנהלות הפורום הראשונות: אפרת@הבית, מייסדת הפורום ואיתה זהבה נדליה ד אשר תרמו לעיצוב דמותו של הפורוםאנו מאמינים כי אנשים עם הפרעות קשב וריכוז ניחנו בראייה מקורית ורעננה וביחד עם זאת "לוקחים הכל ללב" ואוהבים לעזור. ברוח מיוחדת זו היינו רוצים לראות את הפורום מתנהל: אנא השתמשו בשפה אדיבה המכבדת כל דעה שונה או מנוגדת. בנוסף, הקפידו לספר על מטפל או טיפול מתוך חוייתכם האישית ולא כפרסום מסחרי. נשמח על הצטרפותכם לדיונים המרתקים של פורום הפרעות קשב ADHD.


 כללי הפורום    ייעוץ חינוכי    ייעוץ רפואי     קישורים    בתי מרקחת  
המידע והעצות בפורום אינם תחליף לייעוץ מקצועי. תפוז אינו ערב לנכונות המידע,  ולא יהיה אחראי לנזק כתוצאה מהסתמכות עליו. 
אין להציע או לבקש תרופות בפורום!     הפרסום העצמי בפורום אסור!
 
                         
 
המשך...
הודעה חדשה

רלוונטיות בדיקת TOVA לתופעות מתוארות
26/08/14 10:02
45צפיות
שלום רב, אני בת 46. ב 2-3 שנים האחרונות חווה קושי מאוד גדול בריכוז. כל רעש קטן ככל שיהיה מפריע לי לקרוא ולעבוד ומסיח את דעתי.  צריכה שקט מוחלט בכדי להתרכז בספר/צפייה בטלוויזיה/עבודה.
בנוסף, אינני מצליחה להתרכז. מוצאת עצמי קמה ומחפשת הסחות דעת כשנדרשת לשבת ולבנות/לתכנן משהו. מצגת שאמורה לקחת יום אחד תיקח לי מספר ימים להכנה... האם מבדק TOVA הוא מבדק רלוונטי לבחינת תופעות אלו? ואם לא, מה מומלץ? תודה מראש
ועוד אחד
30/08/14 00:06
10צפיות
שיטת attengo
25/08/14 09:45
68צפיות
הציעו לבן בן ה-12 של חברה שלי את שיטת attengo. הילד סובל מהפרעות קשב וריכוז.
מה דעתכם? שווה להשקיע כסף בזה? זאת שיטה ידועה שגם עובדת?
תודה מראש על כל תגובה!!
 
מחפש גם כן חוות דעת
25/08/14 10:24
45צפיות
חברים יקרים שלום, אני בן 30 וגם כן חושב לרכוש את התוכנה, אשמח לכל תגובה לפוסט של riktal וכל חוות דעת.
 
תודה רבה
 
ניסיתי ועזר באופן קלוש חלקי וחלש ביותר
25/08/14 13:28
49צפיות
לא מדובר רק בהשקעה כספית
נדרשות המון שעות עבודה כדי להשיג תוצאות
השקעתי בזה לא מעט שעות והתוצאות היו חלשות וקלושות
 
אבל אני זאת אני וכל אחד שונה
 
 
מה שכן, ממחקרים שקראתי ומנסיון אישי:
א. אימון מוחי אכן עוזר לשפר תפקודים קוגניטיביים. עבורי אימון מוחי סייע להפחית את צריכת הריטלין.
 
ב. אין לאטנגו מונופול על אימון מוחי. כפי שניתן לבצע אימון גופני בכמה דרכים, לבד או במכון כושר, כך גם לגבי אימון מוחי.
 
ג. ישנן טכניקות רבות שאני משתמשת בהן לאימון מוחי, כולל ספורט, שעבורי הוא סוג של אימון מוחי. חלקן עוזרות לי. אין שום דרך לדעת אם מה שעזר לאחד יעזור לאחר. כדי להשיב על השאלה הזו צריך לחבר את כולנו לאלקטרודות במעבדה לחקר המוח ולהצמיד לנו FMRI. כלומר מה שסייע לי לא בהכרח יסיע לאחרים כי הפרופיל הקוגנטיבי של כל אחד מאיתנו שונה. אני גם לא בטוחה שמה שנדמה לי שעזר לי, עזר לי, כי אולי אני מפעילה כאן הטייה קוגניטיבית מסוג משאלה שזה יעזור לי.
 
ד. ולמרות הכל, יש כמה טכניקות אימון מוחי שעבדו עבורי. אטנגו היא אחת מהן אבל היא החלשה, הרופפת, הקלושה והחלשה מכולן. מי שמעוניין שאשתף אותו במה שעבד עבורי, ואין לי כל אינדיקציה שזה באמת עבד עבורי, ולבטח לא שזה יעבוד עבור אחרים, מוזמן לשאול אותי ואשתף במס' טכניקות. 
º
השאלה הייתה עבור ילד ולא עבור מבוגר
25/08/14 19:59
32צפיות
הכותב שמעלי הוא בן 30, ושאל לגבי *עצמו*
26/08/14 07:23
27צפיות
מה גם, שחרף ההבדלים, יש מכנים משותפים בהק"ר של ילדים ומבוגרים
ולראיה, אלו גם אלו נוטלים קונטצרטה/ריטלין
 
הוא הדין בשיטות אימון מוחי, הם יכולים להתאים גם למבוגרים וגם לילדים
חמה חמה לאימוני זכרון וריכוז ממוחשבים
28/08/14 12:46
30צפיות
הי לך,
 
כפי שציינתי - אכן ניסיתי את אטנגו, וזה דרש ממני שעות עבודה רבות וההשגים היו דלים ביחס לכמות ההשקעה שנדרשה ממני.
 
בעצם ימים אלו אני לומדת לבחינות קשות מאד, שדורשות שינון חומר רב, וזכירתו, בזמן קצר מאד. חיפשתי באינטרנט משחקי אימון זכרון שיסייעו לי בקליטת החומר.
 
מצאתי את האתר הבא, שהוא נפלא: http://www.onlinegamingzone.com/braingames.html
 
באתר הזה יש משחקים שמבחינת האנימציה שלהם, מתוכננים לילדים.
 
באופן אישי, אני מוצאת שהמשחקים האלו, כמה שהם נדמים על פניו כילדותיים, הם קשים ומאתגרים, ואני בקושי מגרדת בהם נקודות.
 
המשחקים האלו הם מתנה לריכוז, ומדוע? 
מדובר במשחקי זכרון שפועלים לפי העיקרון הבא:
 
א. מציגים בפניך מספר של עצמים ופריטים (תמונות, מספרים, צלילים) לשניה בודדת או פחות מכך, והעצמים נעלמים מיד מן המסך.
ב. לאחר מכן את מתבקשת לזכור את אותם עצמים שהוצגו לך לשניה בודדת.
ג. כשמציגים בפניך 2-3 עצמים זה קל, אבל כשעולים ל5,6,7 עצמים שמוצגים על המסך לשניה בודדת, ואז נעלמים, ואת צריכה לזכור לאחר מכן את מה שראית, זה הופך להיות קשה בטירוף, שכן באותה שניה בודדת שהעצמים מוצגים בפניך, את חייבת להיות בפוקוס מלא, ולשים לב לכל פרט
ד. אם החמצת פרט אחד, המשחק נגמר, כלומר המשחק מטיל "סנקציה" על בריחה, ולו קלה, של הריכוז, אפילו לשבריר שניה. מצד שני, אם את זוכרת את כל הפריטים, את מקבלת ניקוד גבוה מאד, כלומר המשחק מתגמל על שניה שלמה שאת בריכוז מלא ומכניסה לזכרון 4-7 פריטים שמופיעים על המסך לשניה בודדת.
ה. להבדיל מאטנגו, שהוא משחק בלי אתגר, משעמם מאד (בכוונה, כדי לאמן ריכוז), במשחקים שהצגתי כאן יש אקשן ועניין, והתגמול הוא על מידת הריכוז שלך בשניה הבודדת שבהם הוצגו העצמים. במילים אחרות, האקשן הרב במשחק אינו פוגם בתכלית שלו: לאפשר לך להיות בפוקוס מלא בכל רגע נתון.
 
ו. באופן אישי, כמי שניסתה טכניקות רבות מספור לשיפור הריכוז (אטנגו, טומטיס, ספורט ועוד), זו אחת הטכניקות שהובילו, מבחינתי, להישגים הכי טובים בזמן הכי קצר. בלימודים שלי אני נדרשת לקרוא חומר עמוס במידע, לזכור אותו, ולהשיב בסוף הפרק על שאלות אמריקאיות. מאז שהתחלתי לשחק, הציונים שלי בשאלות האמריקאיות במסגרת לימודי עלו.  התפקוד היום יומי שלי משתפר. חלק מהמשחקים עובדים על זכרון חזותי. הם עוזרים לי לעשות סדר בסביבת העבודה שלי, משום שהיכולת לסדר את החדר ואת הבית קשורה לזכרון חזותי ולהתמצאות מרחבית. 
 
המשחקים האלו הם מתנה, הם עוזרים לי כסטודנטית לתארים מתקדמים שעוברת כעת בחינות קשות מאד. אין לי ספק שלילד בן 12, שהמוח שלו עדיין בהתגבשות, המשחקים האלו יכולים להיות מתנה הרבה יותר משמעותית, כי ידוע שככל שאנו מתבגרים הזכרון מחליד
 
ז. יש עוד משחק שאני ממליצה עליו, שמאמן את המוח לעיכוב תגובה ושליטה באימפולסיביות (מנסיוני האישי בלבד):
מדובר במשחק הזיכרון שכל כך זכור לנו מהילדות: http://www.zefrank.com/memory/
 
היחוד במשחק הזכרון הזה, הוא שבסוף המשחק הוא מספק לך אינדיקציה, כמה מהפיכות הקלפים שלך היו מוצלחות.
המטרה היא שמעל 50% מהפיכות הקלפים שלך יהיו מוצלחות (הרמה ראשונה היא שרירותית, והרמה שניה היא להרים קלף זהה, ועל כן 50% הרמות-קלף נכונות, זו התוצאה האופטימלית).
 
מדוע המשחק הזה עזר לי לעכב תגובה? משום שבמשחק זכרון רגיל,  לא ממוחשב, יכולתי לשחק שעות, ולהרים את כל הקלפים בלי סוף עד שאני מוצאת "זוג מתאים". משחק הזכרון הזה "מעניש" אותך בהורדת נקודות אם את מרימה קלף באופן סתמי בלי שיש לו קלף זהה. על כן זה מאלץ אותך לחשוב לפני כל הרמת קלף, כי אם תרימי קלף סתמי, "שרפת" הרמה. המשחק הזה גרם לי לחשוב לפני כל הרמת קלף, ולזכור היכן הקלף הזהה מונח. לאחר שבועיים שלושה של המשחק מצאתי את עצמי בעיכוב תגובה, ובהפחתת אימפולסיביות:
- אם באמצע לימודים/עבודה אני חושבת על סידור שעלי לבצע, אני לא קופצת ומבצעת אלא רושמת ביומן כדי לבצע אח"כ (זה עיכוב תגובה שהוא חדש שלי, ולא היה לי לפני)
אם מצלצל הנייד ואני עסוקה, אני לא עונה באופן אוטומטי, אלא שולחת אסמס שאחזור.
- אם באמצע לימודים/עבודה (אני עובדת מהבית בתחום כתיבה ועריכה וזקוקה למשמעת עצמית גבוהה מאד) מתחשק לי לבדוק באינטרנט אם החמאס הפרו את הפסקת האש, אם פרצה שוב מלחמה, או סתם לראות כתבות או רכילות, אני מעכבת תגובה. (עד לא מזמן היה לי מן אימפולס בלתי נשלט לבדוק את אתרי החדשות כל כמה זמן)
 
 
 אם אסכם עד פה:
- המשחקים האלו הם מתנה לריכוז, זכרון והשהיית תגובה. [אני מדברת על עצמי בלבד, כמובן, בלי מסקנה "מקצועית"]
- הם מפיקים תועלת רבה בזמן קצר וללא עלות, ועבורי אפקטיביים יותר מאטנגו.
- לפני שאת רוכשת את אטנגו, ממליצה לך לנסות אם הילד את המשחקים האלו, יתכן ואם הוא יווכח שיש קשר ישיר בין משחקי אימון-מוחי לבין הישגים, בשלב מאוחר יותר יהיה ניתן לעבור לאטנגו, כי אטנגו אינו אטרקטיבי, ויש ילדים שיזניחו את זה. 
 
סייעת אישית
23/08/14 01:06
134צפיות
שלום,
בני עולה לכיתה א' ועקב הפרעת קשב קשה עם היפראקטביות וחרדות, קיבלנו אישור לסייעת אישית צמודה.
בכיתה יהיו 39 ילדים, ובפגישה  של ההורים עם המנהלת עקב הצפיפות של מספר הילדים, היא "הרגיעה" אותם בכך
שבכל כיתה יש גם סייעת סמויה לילד מסויים, ומדניות בית הספר היא שהסייעת צריכה לעזור לכל הילדים בשעות שהיא נמצאת בכיתה
ולא רק לילד שקיבל אותה.
חייבת לציין מספר דברים ולשאול לפני שאני שפונה למשרד החינוך בנושא:
1. מי קובע את מדניות בית הספר בנוגע לתפקוד של הסייעית אישית והיכן אני יכולה לראות את זה?
2. מדוע לא נאמר לי שום דבר בנושא והאם הם "צריכים" לידייע אותי על כך?
 
חייבת לציין מספר דברים מכיוון שאני מרגישה שהמערכת מנצלת אותי ואת בני:
עברתי וועדת השמה מאוד קשה שבה פירטתי את מצבו הקשה של בני. הבאתי את כל המסמכים הדרושים ואת בעלי המקצוע שיודעים ומכירים את בני ואת מצבו,
עד שקיבלתי אישור לקבלת סייעת אישית, פתאם אני מגלה שהיא לא רק שלו אלא של עוד 38 ילדים.
מרגישה מנוצלת, מרגישה שאני מעדיפה להעביר אותו בית ספר או לוותר וכל האחריות על מצבו, התקפי החרדה, ההיפריות שלו, הקשב הקשה- יעבור לטיפול המחכנת ויהיה באחריותם של מנהלת בית הספר והיועצת בלבד,
ושהם יצטרכו להתמודד איתו ולהבין עד כמה הוא זקוק לסייעת שתלווה אותו כל הזמן.
בנוסף אציין ואשתף, שאני לא עוזבת אותו לרגע אחד לבד, לא בבית ולא בחוץ. מתקשה מאוד לשלוח למשפחה וחברים ולא כל מבוגר מצליח להתמודד ולקבל אותו.
נושא הסייעת חשוב מאוד מאוד אך מרגישה כ"כ לא טוב שמנצלים את מצבו הלא פשוט לטובת שאר תלמידי הכיתה עקב צפיפות גדולה של מספר רב של ילדים,
ובמיוחד כמובן עזרה צמודה למחנכת הכיתה שזאת שנה ראשונה שלה כמורה,
במקום לתת לילד כל מה שהוא צריך ושהיא תהייה בפוקוס עליו בלבד.
לפעמים, מספיקה שנייה אחת שאני לא רואה, והוא כבר נמצא במקום אחר, או נקלע לסיטואצליה מאוד לא נעימה.
אשמח לקבל כל דעה מכם, והיכן אני יכולה לברר האם הדבר תקין או לא.
אציין שטרם שוחחתי עם הנהלת בית הספר בנושא, טרם בדקתי האם אני צודקת או לא.
מתקשה מאוד להרדם..
תודה.
º
מסר אישי בדרך...
23/08/14 12:14
27צפיות
סייעת אישית
26/08/14 00:28
67צפיות
סייעת אישית מיועדת אך ורק נטו למען ובשביל הילד בלבד !!!!!
לא צריכה להיות לה שום קשר לשאר ילדי הכיתה,
כל שער הבעיות של שאר הילדים המורה צריכה להתמודד!!
כל שעה שלך צריכה להיות מיוחסת רק לתפקודו של הילד
להתמודדות עם קשייו ועזרה עבורו נטו !!
זוהי לא רק ניצול אלא ממש עברה !
במקומך לא הייתי פונה למורה או להנהלת בית הספר
אלא לארגון שאישר לך את השעות של הסייעת (מתי"א או שירות הפסיכולוגי?)
לכל סייעת יש מדריכה מטעם מתי"א , גשי  גם אליה ועדכני אותה במה שנאמר לך
והיא צריכה להדריך את הסייעת כיצד לנטרל את עצמה משאר "בעיות " בכיתה
בהצלחה ואל תוותרי !! (הכל מנסיון של הצד השני של המערכת- מורה /סייעת/מתי"א)
בהצלחה בכיתה א
חומר למחשבה..... ו"הכל מניסיון של" כל צד שהוא
26/08/14 10:38
127צפיות
א. יש פער עצום בין הרצוי למצוי, בין מה שאנו רוצים או חושבים שנכון או מגיע לנו לקבל, לבין המציאות בשטח.
ב. עבודת הסייעת מעוגנת בחוזרי מנכ"ל של משרד החינוך, ומומלץ לקרוא בעיון רב, מה נכתב לגבי הדבר.
ג. האמירה ש"לא צריך להיות לה שום קשר לשאר ילדי הכתה" ושהיא צריכה "לנטרל את עצמה משאר בעיות בכתה" - מתפרשת עבורי כאמירה שנאמרת מתוך חוסר הבנה של עבודת הסייעת, על מכלול תפקידיה, לצד הדרכים שבהן עליה לנקוט על מנת לגייס את המורה ואת התלמידים לטובת קידומו ושילובו של הילד בכתה. אם היא תנטרל עצמה, ותתמקד רק בקשיים שלו ובעזרה עבורו - אויה לאותו תלמיד! לא רק שהיא לא עוזרת לו, אלא שהיא פוגעת בו! היא חייבת לעשות "מינגלינג", להושיט עזרה למורה ותלמידים, כל עוד צרכיו של התלמיד אינם נפגעים (כלומר - לא בכל מצב!), ואז היא תוכל גם להנות מן ה"זכויות" הנלוות, המאפשרות לה "לנהל" את האחרים, ולגייסם לטובת התלמיד. סייעת עם "ראש גדול", יוזמת, מוכנה ללמוד, שיודעת לקרוא את המפה ולהתאים עצמה, תתאים לתפקיד זה, לעומת סייעת שמקבלת הנחיות מגבוה, או מבולבלת לנוכח הדרישות הסותרות מכל עבר (מחלקת החינוך, מתי"א, מנהלת בית הספר, הורי תלמידי הכתה, המחנכת, מורים מקצועיים....), מבלי יכולת להביא את כולם לידי עבודה משותפת, שבזכותה כולם נתרמים.
ד. סייעת צריכה לדעת לשים גבולות, לעמוד על שלה, להביא לידי כך שדברים מסויימים יתבצעו על פי הנחיותיה והמלצות אותם גורמים שמדריכים אותה במהלך עבודתה. על מנת שהיא תוכל להגיע למקום הזה, היא חייבת לרכוש את אמונם של תלמידים ומורים. הדרך לכך כרוכה בעבודה קשה שאינה מתפרשת אצלה כניצול, והיא לא תושג בהיצמדות לאותו תלמיד, כל שכן לקשייו.
ה. הסייעת צריכה להתייחס אל המהות ולא אל הלקות. אם "כל שעה" שלה היא תקדיש לקשיים ולעזרה, הוא ישאר בדיוק באותה נקודה או שההתקדמות תתבטא במישור אחד בלבד, שלא לדבר על התלות שיפתח. אם תתמקד בקושי, גם המורה וגם הילדים יתמקדו בקושי. אם היא תתבודד איתו, גם הילדים יבודדו אותו, וגם המורה תנער חוצנה ממנו, כי הרי יש מי שמטפל בו כבר בכתה.
ולסיכום אצטט שתי הודעות שבהן נתקלתי לאחרונה:
"מחפשים סייעת אשר מבינה את צרכי הילד והמערכת כאחד".
"התפקיד דורש: יכולת תיאום בין הצוות, ראש גדול וגמישות".
ברור שמדובר בהורים למודי ניסיון, שהחלו בדיוק מאותה נקודה של חרדה, חוסר ודאות, אי הכרת המערכת וכו'. זה לא משהו שהורה הנמצא בראשית הדרך יכול לכתוב, אבל לכך צריך לשאוף. זהו תהליך למידה של ההורים, של החברים לכתה, של הצוות החינוכי, וגם של הילד... זהו תהליך למידה של החברה כולה, שכן לעבודה מן הסוג הזה ישנה השפעה רחבת היקף. היא יכולה להפוך אנשים (ילדים ומבוגרים) לטובים יותר, והיא יכולה להמשיך ולהנציח את המצב.
יום טוב!
תשובה נהדרת!
26/08/14 21:47
39צפיות
תשובה מפורטת ומקצועית ישר כח !!
 
מטרת הסייעת אכן לעזור לילד כמובן בשיתוף פעולה עם המורה ותוך כדי אינטרקציה כל ילדי הכיתה
 
בתשובתי  הכוונה היתה שבמקרים של בעיות בכיתה כמו ציונים, הערכות לימודיות, אי הכנת שיעורי בית של ילדים אחרים וכדומה אין זה תפקידה של הסייעת להיות מעורבת , תפקיד ניהול הכיתה הוא של המורה ולא של הסייעת
 
º
27/08/14 12:29
5צפיות
º
אהבתי
27/08/14 13:15
13צפיות
º
שלחתי לך מסר בפרטי
27/08/14 13:12
15צפיות
רטלין כן או לא???? לילד בן 5.8
24/08/14 07:30
80צפיות
שלום בני בן 5.8 מאובחן כ ADHD עם איחור שפתי (לקויות למידה), לומד בגן חובה רגיל כמובן. יליד נובמבר ויישאר השנה שוב בגן חובה ולא עולה לכיתה א. 
כבר מעל שנה שכל אנשי המקצוע לוחצים לתת לו רטלין כי רמת המוסחות שלו גבוהה ויכולת הריכוז נמוכה מאוד (לא ילד אלים ולא תזזיתי) ועל מנת שלא יצבור פערים לימודיים.
ההפרעת קשב אצלו מאופיינת בעיקר בחולמנות, אימפולסיביות, סף תסכול נמוך, מוסחות.
לאחר התלבטויות רבות החלטנו לנסות - הנוירולוגית רשמה מרשם ל-10 מ"ג רטלין LA
הבן שלי רזה מאוד - שוקל 16 קילו בלבד (לכן הנחתה אותי להאכילו היטב לפני ולאחר ההשפעה)
השאלה שלי: האם אפשר לתת לו חצי כדור בפעם הראשונה? ולראות איך ישפיע? 10 מ"ג נראה לי הרבה מידי בשביל ילד כה רזה וקטן
מינון של ריטלין
25/08/14 06:27
46צפיות
לא פגשתי הורה ששש לתת לילד שלו ריטלין וההחלטה לוקחת בחשבון כמה איכות חייו של הילד נפגעת ללא הריטלין.לפעמים יש פרמטרים נוספים שמשפיעים על הדאגה כמו משקלו של הילדיתכן והורים אחרים יענו לך לגבי המינון מנסיונם, אבל התשובה לשאלתך חייבת לבוא מרופאכי מינון נמוך מדי לא יעשה את העבודה
מינון חסר של רטלין עלול לגרום לישנוניות
25/08/14 07:25
41צפיות
מינון של רטלין הוא נושא מסובך,
כל אחד מאיתנו מגיב אחרת לתרופות (ולא רק רטלין אלא תרופות באופן כללי), ולכן כל נושא היחס בין משקל למינון הוא נחמד כנקודת מוצא בלבד.
ברטלין (שוב, כמו בכל תרופה אחרת) יש טווח מינון יעיל, מינון חסר לרוב גורם לישנוניות וגם למינון עודף יש את הבעיות שלו.
ולכן לאחר המינון הראשוני שנותן הרופא, צריכים להיות קשובים לילד, ולא לפחד לפנות לרופא כדי שישחק עם המינון (רופאים לא אוהבים להודות שאין להם מושג, ולכן יש רופאים שצריך ממש ללחוץ אליהם שישנו מינון).
 
ועוד דבר חשוב,
רטלין לא תמיד מראה את ההשפעות הטובות שלו ישר על ההתחלה,
לכן לא להתיאש עם גם אחרי שבועיים (או ארבע) עדיין לא רואים שינוי לטובה.
 
בהצלחה.
º
הריטלין משפיע כבר כעבור 1/2 עד 1 שעה על הריכוז והויסות
25/08/14 09:28
26צפיות
נפתח פורום הורים לילדים מיוחדים|*|
24/08/14 13:03
22צפיות
|חיבוק|פתחנו בשבילכם את פורום הורים לילדים מיוחדים בו תוכלו לשתף בחוויה של ההורות לילדים המיוחדים שלכם, ולתמוך בהורים החדשים בתחילת דרכם.
אתם מוזמנים לשתף ברגשותיכם העמוקים, לפרוק ולחלוק בהתמודדות שלכם ההורים, עם גידול ילדים מיוחדים.

http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...
ילדה עם סימני הפרעת קשב
22/08/14 07:22
102צפיות
לבת שלי יש סימני הפרעת קשב בתקשורת בין אישית.
יש לה חברות והיא טובה מאוד בלימודים.
האם יש טעם לעבור אבחון? האם טיפול יכול לשפר משהו ומה ניתן לשפר?
עד כמה נפגעת איכות החיים
22/08/14 18:22
52צפיות
לטעמי כדאי לעשות אבחון ולטפל כאשר נפגעת איכות החיים של הילדהאם הקשיים בתקשורת הבינאישית משפיעים על חייה באופן כזה שמצריך טיפול שווה לעשות אבחון ולטפל בבעיהאם אכן הקשיים נובעים מהפרעת קשב, ניתן לעשות הרגה ואפילו עצם המודעות לכך מפחיתה רגשות אשם בשל תלונות הסביבה ומאפשרת לילד להיות פנוי רגשית לקבל עזרה מתאימה.
לא הצלחתי להבין מהי הבעיה
22/08/14 22:37
58צפיות
"סימני הפרעת קשב בתקשורת בין אישית"...... - מה זה אומר בדיוק?
האם קיים חשד להפרעת קשב וריכוז?
האם היא כבר מאובחנת כבעלת הפרעת קשב וריכוז, והדבר משפיע לרעה על התקשורת הבינאישית? (למעט אותן חברות שאיתן היא מסתדרת)
אני פשוט אף פעם לא נתקלתי בצירוף הזה "סימני הפרעת קשב בתקשורת הבין אישית", ולכן זה מאוד יעזור, ולא רק לי, אם תסבירי במידת האפשר, במה דברים אמורים.
תודה!
 
שאלה של אבחון
23/08/14 09:37
47צפיות
שבת שלום, כאן דר חוזה גובזנסקי,פסיכיאטרי לילדים ונוער, בשם פורום קשב של תפוז.
לדעתי,כשמתעוררות שאלות לגבי עד כמה ילד  או ילדה מתפקד\ת כפי הצפוי לגילה, בהתאם לסגנון המשפחתי  או בהתאם לילדים בני גילו\גילה  שסובבים אותו\אותה, יהיה נכון לקבל עזרה של בעלי מקצוע שיכולים לעזור לאפיין טוב יותר וגם להציע התערבויות מתאימות אם יש צורך לכך. לדעתי אבחון לא מתייג, לא מוציא סטיגמה או שם רע, ויכול לאשפר התערבויות מוקדמות במקום לתת לבעייה "לגדול".....
דעתי האישית.
שבת שלום
 
ייעוץ עם הפסיכותרפיסטית שירלי שפירא
17/08/14 17:12
355צפיות
הפסיכותרפיסטית שירלי שפירא תייעץ בפורום ביום רביעי 20.8 בין השעות 13.00-15.00
שירלי שפירא היא פסיכותרפיסטית M.Sc מוסמכת בטיפול התנהגותי -קוגניטיבי( CBT) לילדים ומתבגרים.
מומחית בבעיות חרדה, דיכאון, יתמות ושכול, הפרעות התנהגות ומיומנויות חברתיות .
סיימה את לימודיה באוניברסיטת בר -אילן ושלוחת אוניברסיטת דרבי בהצטיינות, והתמחתה בבתי החולים לב השרון פרדסייה ,אברבנל ואנוש.
אתם מוזמנים להפנות את שאלותיכם לשירלי שפירא על ידי הוספת תגובה להודעה זו.
 
בושה במצבים חברתיים
17/08/14 17:13
123צפיות
הילדה שלי סובלת מחרדה חברתית, נמנעת לדבר בפומבי ומתביישת במצבים חברתיים  איך אפשר לעזור לה ? 
 
בושה במצבים חברתיים
20/08/14 13:19
67צפיות
ציפי שלוםחרדה חברתית וביישנות מאופיינת בהתנהגות מופנמת ונמנעת. בדכ הטיפול במצבים אלו הוא חשיפה . כלומר לחשוף את הילדה לאירוע המביך אותה בפני ילדים ומבוגרים . יש להתאמן עם הילדה אייך לדבר בפני אנשים ולתת לה את התחושה שהיא מעניינת  ויש לתת חיזוקים  ושבחים  מצד ההורים ,וגם אם טועה להגיד לה שזה בסדר לטעות .בגיל רך ניתן להתאמן ע״י שילוב הנושאים  בתיאטרון בובות ובמשחק תפקידים. כמו כן על ההורה לנסוך ביטחון בילד ולסמוך עליו ואז נושא הפחד והביישנות ימוזער.אני ממליצה גם לעודד את ההשתתפות בפעילויות הקשורות בבית הספר ועם בני קבוצת השווים.
פרפקציוניזם
17/08/14 17:14
80צפיות
הילד שלי פרפקציוניסט ולא מרוצה מעצמו. הוא מתקן כל טעות מוחק וחוזר על שגיאה שוב ושוב. מה ניתן לעשות? 
פרפקציוניזם
20/08/14 13:32
48צפיות
שלום ,ילד שקובע לעצמו סטנדרטים גבוהים שקשורים לביקורת עצמית ולחוסר יכולת לקבל את שגיאותיו וחסרונותיו ,יש לשוחח איתו שזה לא נורא לא להיות מושלם ולא לבצע מטלות באופן שגורם לו למתח ולחוסר שקט והמשפט ״רק מי שעושה טועה״ מוכיח שזה לא נורא לטעות.וההתמקדות וההקפדה לדקדק בצורה מוגזמת גורמת לא אחת לאי ביצוע הדברים החשובים האמיתיים.יש לצייר עם הילד קווים ועיגולים ולתת לו לחזור על זה ,ולהראות לו שגם אם הקו והעיגול שצייר לא זהים או מדויקים ,אין זה נורא בכלל ועדיין זה קו ועיגול .הציפיות הגבוהות של ההורים יכולות גם להוות מקור ללחץ עבור אותם ילדים . אין להכריח את הילד לביצוע מטלות מושלמות ויש לתת חיזוקים גם אם הביצוע איננו מושלם.
סיוטי לילה
17/08/14 17:15
48צפיות
ילדתי בת ה 10מתקשה להירדם בלילות וחולמת חלומות סיוטיים מה ניתן לעשות? 
קושי להירדם וחלומות סיוטים
20/08/14 14:00
32צפיות
שלום,להפרעות שינה אצל ילדים יש סיבות מגוונות הפרעות בשעון הביולוגי, חוסר במלטונין ( הורמון המופרש מבלוטת האצטרובל וקולט נתונים על אור וחושך),מסר לא עקבי של ההורים כלומר  אחד ההורים פנוי למשחק או לשיחה עם הילד רק בלילה בגלל ששב מהעבודה מאוחר או הפרעות נשימה שגורמות להפרעות שינה .יש לאפשר לילדה תנאים אופטימליים לשינה היגיינה וחדר נעים ושקט ותאורה מתאימה שלא יפריע לה אם מפחדת ,לא לאכול ארוחה כבדה מידי ולשתות משהו מרגיע כמו חלב חם .בעניין סיוטי הלילה והביעותים חשוב מאד להתעורר ולהיות עם הילדה  ולהרגיע אותה .אפשר לחבק ולתת לה הרגשה  שמישהו שומר עליה אין להכריח לספר את תוכן החלום אם היא תירצה היא תספר.יתכן והיא לא רוצה להזכר בחוויה של הפחד . ביום בזמן העירות אפשר לשוחח איתה על ההבדל בין חלום למציאות . יש ספר מומלץ בעניין החרדות לפני שינה שאני ממליצה ״פחד רון בארון״.
התפרצויות אלימות
17/08/14 17:17
86צפיות
לבן שלי יש התפרצויות אלימות בבית הספר וגם בבית כלפי אחיו הצעיר. איך ניתן לרסנו?
התפרצויות אלימות
20/08/14 14:17
56צפיות
תוקפנות היא בד״כ תגובה לתיסכול. ילד מתוסכל יהיה יותר תוקפני .יש להפנות את התוקפנות לאנרגיה טבעית ולאפיקים שלא גורמים סבל וכעס לילד ולסביבתו כמו בעיטה בכדור , שק איגרוף,פינת נגרות . יש ללמד את הילד שלא להשתמש בשפה בוטה כלפי אחיו אין להגיד לילד שהוא ילד רע אלא אינני מסכימה שתתנהג ככה עם אחיך יש  להפריד בין הילד להתנהגות ! דווקא פעולה שונה ונוגדת יכולה לרסן את התנהגות הילד לחבקו ולדבר איתו ברכות ולהסביר לו שהתוקפנות אינה משתלמת.אין לחסום רגשותיו ויש לבדוק איתו מדוע חש אשם , מקנא או מתוסכל.יש ללמד את הילד תגובות חלופיות ,כמו כן אפשר ליצור תיאטרון בובות שבה בובה אחת בעטה בשנייה ,ולהיעזר בילד שהתפרץ כלפי אחיו כדי להסביר לבובה מדוע אסור לבעוט .חשוב להסביר לילד אודות הכאב ולעורר בו אמפתיה כלפי סבלו של אחיו הפגוע או כל קורבן אחר.אין להסתפק בבקשת סליחה אלא להעניק לאחיו ציור או עבודה שיצר כדי להביע את התנצלותו.
הבת שלי חוותה חוויה קשה לפני
18/08/14 23:55
99צפיות
כשנה. בתי (אז בת 4) התארחה אצל חמותי שהיתה מאוד חולה אבל במצב יציב. הסבתא האהובה פתאום התמוטטה והתחילה להשתעל דם ומאוחר יותר נפטרה באותו יום.
אני שמעתי את כל הסיפור רק אחרי הרבה שעות כי לא היה עליי טלפון באותו יום. הילדה סיפרה לי שסבתא חולה ולקחו אותה לבית חולים וזהו. לא הצלחתי להוציא ממנה תגובה ריגשית על מה שקרה. היא לא דיברה על זה יותר וכשנזכרים בסבתא אז היא אומרת שסבתא חולה והיא תחזור מבית החולים כשתרגיש יותר טוב.
אני לא בדיוק יודעת איך להתמודד עם מה שקרה. הילדה לא מראה שום סימנים של הלם או עצב.
אחרי מה שקרה היא עדיין אכלה וישנה כרגיל, שמחה, חייכנית, הולכת לגן, הרבה חברות. אני לא רואה שינוי בהתנהגות והיא לא מדברת על המקרה. אני מאוד רוצה לדעת מה היא מרגישה או זוכרת אבל אני גם לא רוצה להעלות את הנושא שוב ושוב כדי לא להזכיר לה בכח מה קרה.
רציתי לשאול מה לדעתך צריך לעשות במקרה הזה? אני חוששת שאולי יש נזק תת הכרתי?
הבת שלי חוותה חוויה קשה
20/08/14 14:36
56צפיות
שלום לך , אכן ביתך עברה טראומה ודווקא חוסר הבעת הרגש מצידה היא כתוצאה מכך.בגילאי 2-5 הילד לא תופס את עובדת היות המוות לצמיתות בשל אי היכולת הקוגניטיבית להפריד בין מציאות למחשבות בגיל זה גם טבעי שלא יביעו רגש גם כי אין עוד יכולת שפתית לתיאור הרגש.הנטייה הטבעית של ההורה היא לגונן על הילדה במציאות קשה והנטייה האנושית היא מובנת לחלוטין ,אך גובה מחיר  כבד בגיל ההתבגרות/בגרות, בכך שילדתך נשארת מסוקרנת והפזל בנושא המוות חסר. שהמוות מודחק התוצאות בהתבגרות לא רצויות  כמו חרדות נטישה ואובדנות.למרות שאין לצפות להבשלה קוגניטיבית מבחינת הבנת המוות בשלב זה עלייך לשוחח איתה ולהסביר לה על מות סבתה לדבר איתה שסבתא הייתה מבוגרת וחולה ולכן נפטרה וזהו מעגל החיים . הייתי ממליצה לך גם לערב ספרות בנושא כדוגמת הספר ״ מעשה בחמישה בלונים ״ על אובדן של משהו אהוב ובכך להטמיע את הנושא.בהקראת הסיפור יש אלמנט של רוגע וחיזוק הקשר הורה -ילד ושיתוף רגשי . כמובן יש לנסוך ביטחון ולתת תחושת תיקווה . אפשר גם לשלב משחקים הקשורים לעיבוד האירוע שימחישו את האירוע כמו לצייר או ערכת רופא , אמבולנס. המשחק נותן לילד תחושת שליטה על האירוע ועיבוד הטראומה . אני מאחלת לכם רק טוב
הורים שפנו להדרכה, צריכים המלצה לטיפול לבן 18
20/08/14 11:24
52צפיות
תערובת מסובכת של -ODD, ADHD, ו- OCD, עם דיכאון ומחוננות...התרופות לא עושות את תפקידן בצורה אידיאלית, והמצב לא משתפר. הבחור רוצה ללכת לצבא, ומסתיר את מצבו {פרופיל 97} אבל ההורים לא בטוחים שיחזיק מעמד. עד הגיוס הם מחפשים מומחה לטיפול רציני וממושך. באיזור ירושלים או המרכז.
 
הורים שפנו להדרכה צריכים המלצה
20/08/14 14:59
48צפיות
שלום ,במצב זה בו המועמד לצה״ל חווה דיכאון והפרעות של קשב וריכוז וטורדנות כפייתית (OCD )והפרעת התנהגות מרדנית למרות הפרופיל הגבוה והמחוננות , ונוטל תרופות אין זה נכון להערכתי שלא לטפל ולהתעלם מהבעיות וממליצה לטפל בו באינטנסיביות על מנת להקל את השירות שלו כי מן הסתם יש לעמוד בסטנדרטים תובעניים שלא הולכים בקנה אחד עם הדרישות של צהל .אם הבעיות לא מטופלות בזמן יש להם נטייה להתגבר .מאחלת הצלחה
º
תודה לשירלי שפירא על שהקדישה מזמנה לגולשים
20/08/14 16:57
8צפיות
קלינאית תקשורת
18/08/14 21:57
73צפיות
ערב טוב . אודה לעזרתכם קצת חדשה בתחום... אני צריכה המלצות קלינאית תקשורת בזכרון יעקב, אשמח לקבל כל מידע היות ואין לי נסיון בתחום
מצרפת שני קישורים עבורך
19/08/14 14:01
50צפיות
º
לצערי לא מצאתי בקישור .. אולי משהו יודע איפה אני יכולה לחפש
19/08/14 19:48
6צפיות
בקישור הבא
19/08/14 21:44
34צפיות
החזר על תרופה שאינה בסל
18/08/14 16:19
111צפיות
האם בעלי כללית פלטיניום זכאים לקבל החזר מקופת החולים על התרופה ויונס (לטיפול בADHA)
לצערך לא
19/08/14 10:47
51צפיות
רק ביטוחים פרטיים מכסים לרוב תרופות כאלה
º
אצל הפניקס מקבלים החזר על זה?
20/08/14 14:40
20צפיות
תיקון לגבי הכללית
06/09/14 19:29
7צפיות
נמסר לי השבוע שהכללית כן מחזירה חלקית.
אין לי פרטים, אבל לפנות לסניף או למחוז.
 
שינויים תכופים של מקום עבודה
17/08/14 19:21
58צפיות
שלום, בת 29 .לא מחזיקה במקום עבודה יותר משבועיים .ובתקופה הזו הכל עובר לי קשה .אני מחליפה מקומות עבודה רבים וכולם נראים לי לא מתאימים.מה קורה לי?זה קשור לבעיות קשב וריכוז?יש לזה טיפול? איזה?
זה אופייני להפרעת קשב וכדאי לבדוק
18/08/14 14:52
42צפיות
כדאי לך לבדוק למה את מחליפה מקומות עבודה:
מה גורם לך לעזוב?
מה גורם למעסיק לפטר אותך?
אחרי שתהיינה לך תשובות, אפשר להתקדם הלאה ולבדוק באופן מקצועי מה עוצר אותך.
אם את חושדת שיש לך הפרעת קשב, כדאי לבדוק אם היו לך בעיות ריכוז והתארגנות גם 
בבית ובבית הספר, ואם כן, מומלץ ללכת לאבחון רפואי מוסמך של הפרעת קשב.
המשך החלפת מקום עבודה תכופות
18/08/14 16:43
65צפיות
אני מתפטרת לאחר שבועיים ,גג חודש.תמיד נראה לי שאחרים לא בסדר .הבוס תמיד תמיד מאוד מרוצה ממני.כל הזמן אני מחפשת מה לא בסדר במקום העבודה .בעבר שנאתי ללכת לבית ספר .החלפתי כבר 4 מקומות עבודה תוך חודשיים.זה פוגע ביחסים שלי עם חבר.אני מתכננת להתחתן אבל הוא כביכול רואה שאני לא מחזיקה במשרה לאורך הזמן ,לכן מאוד בלחץ.תמיד תמיד הייתי ככה
כשכולם מסביבך לא בסדר...
20/08/14 06:53
54צפיות
את נמצא במקום טוב (למרות שזה נשמע לך מוזר...), את במקום טוב כי את מודעת לזה שישנה בעיה בהתנהלות שלך.
חשוב להבין שהעולם שסביבנו מתנהל בסדר גמור ואל לנו לנסות ולשנות אותו, ברגע שתהיי מוכנה לשנות אצלך משהו - זאת פריצת דרך.
תזכרי משפט טוב: "אם תעשי את מה שעשית, תגיעי לאן שהגעת...", כדי ליצור התנהגות חדשה כדאי להעזר במישהו חיצוני שיכול לעזור לך,
לא תמיד להתמודד לבד זה הפתרון הטוב, לפעמים עצם המודעות שלך לבעיה נותנת לך 50% מהפתרון, את ייתר האחוזים יתן בעל מקצוע.
ולא בהכרח שבעל מקצוע יסכים עם הדעות שלנו פה בפורום
20/08/14 14:37
33צפיות
תיהי בטוחה
º
המלצה למכון אבחון באזור עמק חפר
18/08/14 11:56
21צפיות
º
עבור ילד? באיזו קופת חולים?
18/08/14 14:35
11צפיות
המלצה על פסיכיאטר/נוירולוג
14/08/14 21:54
131צפיות
שלום רב,
אבקש המלצה על פסיכיאטר/נוירולוג ילדים המתמחה בקשב וריכוז באזור המרכז/שרון. 
חשוב לי ביותר שיהיה מישהו שניתן לתקשר איתו בצורה מיטבית (לצערי נכויתי בעבר מרופאים שזמינותם אפסית).
תודה
º
לפעמים הטובים לא זמינים... אני מקווה שההורים כאן ימליצו
17/08/14 07:48
47צפיות
מצטרפת לבקשה...
17/08/14 16:10
64צפיות
גם אני מעוניינת מאוד בהמלצות על נוירולוגים/פסיכיאטריים אנושיים ומקצועיים מאזור השרון/מרכז.
ד"ר אריה אשכנזי - נוירולוג.. מקבל ברעננה.. בלי קשר למקצועיות
20/08/14 11:37
84צפיות
הרבה שלו, מאוד מבין ועם הרבה נסיון (מה שחסר להרבה רופאים אחרים) בתרופות ה"חדישות" יותר כמו וויואנס, סטרטרה, אדרל וכו' - כולל שילובם עם תרופות אחרות . למי שמבין - זה ממש לא ברור מאליו ולנו יש נסיון מצויין איתו. בלי קשר - ת מ י ד זמין במייל לכל שאלה שעולה ועונה ממש מהר וביעילות רבה!
מצטרפת להמלצה על דר' אשכנזי !
20/08/14 12:05
59צפיות
דר' אשכנזי הוא סגן מנהל התפתחות הילד בתל השומר, הוא ניהל קלינקה בארהב 10 שנים עם ניסיון רב בטיפולים ב ADHD.
גם אנחנו נעזרנו בו לטיפולים בתרופות שאינן בסל הבריאות מקצועי מאוד והאפשרות לפנות אליו במייל ולקבל התייחסות מהירה כיף גדול! מודל ודוגמא לרופאים במהרה בימינו שכולם יעברו לmode של שירות.
מאיה
º
תודה רבה על העצה :)
20/08/14 19:16
28צפיות
|*|נפתח פורום סדרות ישראליות|*|
17/08/14 14:46
1צפיות
|טי-וי|אוהבים את הסדרה נויורק? חולים על משפחת זגורי? רוצים להיזכר בעופרה מלגעת באושר?
פתחנו במיוחד בשבילכם את פורום סדרות ישראליות בו תוכלו לדבר על כל היצירות הישראליות מכל השנים!

מוזמנים להיכנס כבר עכשיו ולדבר על סדרות ישראליות מהעבר, מההווה ושיהיו בעתיד:
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/forumpage.aspx?f...
נטילת אדרל בהקשר של הפרשי שעות
16/08/14 10:30
60צפיות
אני טסה לארה"ב ותוהה איך לנטול אדרל בהקשר של הפרש השעות. אני לוקחת פעמיים ביום, לפעמים מיד לאחר תום שש השעות, לפעמים יש הפרש של כמה שעות בין לבין.
האם יש הגבלה על מספר הפעמים בהם מותר לקחת במשך 24 שעות? 
ובאופן כללי, האם זה בסדר שיש פער של 8 שעות בין כדור לכדור? יש מינימום שעות? (לדוגמה, לוקחת כדור שהשפעתו עד 12 בלילה ונוטלת כדור חדש ב8 בבוקר למחרת,  לאחר 8 שעות). 
מקווה ששאלתי מובנת, טלי 
 
אדרל ונסיעה
17/08/14 09:02
43צפיות
אין הכרח לקחת אדרל כל יום או כל מספר שעות מסוים.
לוקחים לפי הצורך. אין גם חוקיות קשיחה כל כמה שעות לקחת, רק לא פחות מ 5-6 שעות בין שתי לקיחות.
הנקודה היחידה אליה את צריכה לשים לב  היא השינה.
היות והאדרל מפריע לשינה אל תקחי אותו בשעות הערב והלילה לפי השעון בו את נמצאת.
אינני רואה סיבה לקחת אדרל במהלך הטיסה. אם בכ"ז את רוצה לקחת בטיסה תתכנני מתי את רוצה לישון והמנעי מלקיחת אדרל שמונה שעות לפחות לפני המועד הזה.
אם (כמו רוב טיסות אל על) את נוחתת בבוקר האמריקאי - קחי שם עם הנחיתה.
 
º
בסדר גמור, תודה רבה רבה.
17/08/14 09:22
6צפיות
המלצה על רופאים
14/08/14 09:25
100צפיות
עליי לבחור פסיכיאטר/ית ילדים לקבלת חוות דעת שניה ורציתי לדעת אם מישהו יכול להמליץ או לתת חוות דעת על ד"ר קוסוב אנטולי וד"ר קוטליאר דינה... שניהם מהצפון- איזור חיפה. תודה
לא שמעתי על הפסיכיאטרים האלה, כן שמעתי על:
17/08/14 07:44
64צפיות
דר' אבי שפירא, זכרון יעקב
דר' ויקטור חזנוב, חיפה

עסקים נבחרים

עוד...
רוצה שהעסק שלך יופיע בתפוז עסקים?

האזור שלי בפורום
עוד בנושא הפורום


Flix
מקרא סימנים
ללא תוכן תגובה להודעה
הודעה חדשה אורח בפורום
הודעה מקורית הודעה נעוצה