לא מנוהל - רוצה לנהל את הפורום? לחץ כאן.
אופן הצפייה:
הסתרת שרשור מעל   תגובות
עץ הודעות:
שלום לכל הלומדים לבחינות הבגרות בהיסטוריה.

על מנת להקל עליכם ועליי, אנא שימו לב לכללים הבאים:


א. לפני שאתם מעלים שאלה בדקו שהתשובה עליה לא מופיעה כבר באתר.

ב. אחר כך בדקו שלא עניתי כבר לשאלה זהה או דומה כאן בפורום

ג. המתינו בסבלנות לתשובתי, זמן התגובה עשוי להגיע עד יממה (ואני ממש לא מחבב הצפות או כותרות בנוסח "דחוףףףףף")

ד. ציינו תמיד לאיזו בחינה אתם ניגשים (היסטוריה א' או ב', ידע עם ומדינה א' או ב')

ה. נהגו בנימוס ובכבוד זה בזה

ו. הימורים בבחינת הבגרות לא מומלצים. שאלות על הימורים לרוב לא ייענו. ואם ייענו הן תמיד ייענו באופן ששולל הימורים.

ז. תיבת המסרים האישיים שלי אינה מיועדת לשאלות. לשם זה קיים הפורום.



תודה לכולכם, ובהצלחה

איתמר לוי,
מורה להיסטוריה המגיש לבגרויות ובעל תואר שני בהיסטוריה

 פורום לומדים בערוץ ההיסטוריה נסגר.
אתם מוזמנים לפורום ערוץ ההיסטוריה ולפורום לימודים ושיעורי בית
המשך...
הודעה חדשה

היסטוריה
31/05/12 18:20
108צפיות
מי נענה לקריאת האפיפיור ?
סגירת הפורום
11/08/10 17:15
118צפיות
גולשים יקרים,

עקב פעילות נמוכה עם תום עונת הבגרויות, אנו מודיעים על סגירתו של פורום לומדים בערץ ההיסטוריה.
אנו מודים בהזדמנות זו לאיתמר לוי 7 על ניהולו המוצלח והמסור.
גולשים המעוניינים להתייעץ, מוזמנים לפנות לפורום ערוץ ההיסטוריה ולקבל בו יעוץ מאיתמר, אשר יוגדר כמומחה בפורום.
כמו כן, אתם מוזמנים לפנות לפורום עזרה בלימודים ושיעורי בית.

המשך גלישה נעימה ב אנשים
דרושים ב- אנשים
09/08/10 15:44
14צפיות

דרושים מנהלים לפורומים החדשים הבאים של תכניות Yes:

איש משפחה - פורום לסדרה זוכת האמי, המספרת את עלילות משפחת גריפין המתגוררת בעיירה הדמיונית קוהוג

שני גברים וחצי - מה קורה כשאחיו של רווק הולל עובר לגור איתו יחד עם בנו? בפורום תדברו על זה

דם אמיתי - דרמת הערפדים זוכת גלובוס הזהב והאמי, העוסקת באהבתם של סוקי בת האנוש וביל הערפד מקבלת פורום משלה

המשרד - ישראלי - פורום לסדרה המוקומנטרית, המבוססת על הסדרה המצליחה הבריטית (והאמריקאית) באותו שם

סרוגים - הם מסורתיים, רווקים, מחפשים אהבה ובעיקר - אבודים. פורום לסדרה המצליחה (גם בקרב החילונים)


חושבים שאתם מתאימים להוביל קהילה ובא לכם לנהל את אחד הפורומים הנ"ל?
מלאו את הטופס הבא ונחזור אליכם:
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/forms_applicatio...
דרושים וחדשים ב- אנשים
29/07/10 16:43
7צפיות

חייהם של 5 גברים מתועדים, לטוב ולרע, בסדרה דוקומנטרית חדשה. רגע לפני שהיא עולה על המסך בואו לדבר עליה בפורום מחוברים:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...

הבחור החדש שמגיע לעיירה שלה יזעזע את עולמה של הנערה אליינה גילברט. מסוקרנים? בואו לגלות עוד בפורום לסדרה החדשה יומני הערפד  
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...

נפגעתם בתאונת דרכים? חברת הביטוח לא שילמה לכם תגמולים? המוסד לביטוח לאומי עושה לכם צרות? פורום דיני נזיקין ממתין לכם:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...

ליידי גאגא, אייקון האופנה וכוכבת הפופ שכולכם חיכיתם לפורום שלה, הגיעה לכבוש גם את תפוז!
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ForumPage.aspx?F...


לפורומים חדשים באשכול מוזיקה דרושים מנהלים:

פורום הפיל הכחול - הלהקה שריגשה אותנו עם "יסמין" מגיעה לתפוז. בואו לנהל אותו!

פורום דאנס - בו תוכלו לדבר על די ג'ייז, האוסים, טראנסים, טרקים ולשתף ביצירות שלכם.

פורום ג'סטין ביבר - אליל הבנות מחפש מנהל/ת להובלת מועדון המעריצים התפוזי שלו.

חושבים שאתם מתאימים? מלאו את הטופס הבא ונחזור אליכם:
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/forms_applicatio...
עבודות תחזוקה באתר - יום שבת
24/07/10 20:51
6צפיות
גולשים יקרים,

בימים האחרונים אנו חווים תקלות רבות באפליקציות השונות באתר, החל מעמוד הבית והעמודים הראשיים, דרך הפורומים וכלה בבלוגיה ובפליקס.
הגורם לתקלות אותר וכעת כל משאבי הצוות הטכני מופנים לתיקון התקלות.

כחלק מתהליך הטיפול, הלילה, החל מהשעה 1:00 למשך כשעה, תבוצע השבתה יזומה של האתר לצורך עבודות תחזוקה.

אנו מקווים כי הטיפול בתקלות יסתיים בימים הקרובים ולאחריו הגלישה תחזור להיות קלה ונעימה.
לכל שאלה או הערה בנושא, אתם מוזמנים לפורום משוב:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...

לילה טוב והמשך גלישה נעימה
היסטוריה ב - אקסטרני
23/07/10 01:39
72צפיות
אני מעוניין לשפר את הציון בהיסטוריה ב'. האם הספר של יואל גבע מומלץ?
היסטוריה ב' - אקסטרני
24/07/10 19:56
46צפיות
אינני מכיר את הספר של גבע. סביר להניח (בהנחה שהוא מותאם לתכנית הלימודים החדשה) שהוא "עושה את העבודה" במובן של לכסות את החומר הדרוש לבחינת בגרות. תוכל גם לבחון את היצע הסיכומים שיש לרשת להציע. יש לשים לב שלא כל האתרים השלימו את האדפטציה של החומר ע"פ סעיפי תכנית הלימוד (כלומר, חלק ניכר מהחומר של התכנית הישנה נדד לחדשה). חיפוש ראשוני של חומר ניתן לעשות מדף הקישורים החיוניים של ערוץ ההיסטוריה - המצורף למטה.
כתובות אינטרנט מצורפות:
תודה. שאלה נוספת
26/07/10 17:40
18צפיות
נבחן אקסטרני שנבחן בהיסוטריה ב' לפני שנה מיועד לעשות את המתכונת החדשה או הישנה, והאם הוא הוא יכול לבחור ביניהן?
שאלה שלישית
26/07/10 17:52
11צפיות
לפי שהבנתי בספר ההכנה של יואל גבע חסרים נושאים. האם יש ספר מעודכן שבו כל החומרים לבחינה?
תשובה
26/07/10 18:51
16צפיות
באתר המפמ"ר להיסטוריה ב"לוח הודעות" כתוב בהודעה מה-1/6/2010: "המועד האחרון בו ינתנו השאלונים 22105, 22106 הוא מועד קיץ תש"ע." לפיכך, כל מי שעשה בעבר במתכונת הישנה צריך החל מחורף תשע"א להחליף למתכונת החדשה. אין בחירה בין שני הטפסים.
עם זאת, לגבי היסטוריה ב' ההבדל בין תכניות הלימודים הוא לא משמעותי באמת (מדובר בכמה סעיפים שירדו וכמה שנוספו).
התפרסם באתר המפמ"ר גם המיקוד המוקדם של חורף תשע"א. הקישור מצורף (הטופס להיסטוריה ב' לאקסטרנים הוא מעתה 221).
כתובות אינטרנט מצורפות:
תודה
26/07/10 19:52
8צפיות
לפי הבנתי בספר ההכנה של יואל גבע חסרים נושאים. האם יש ספר מעודכן שבו כל החומרים לבחינה?
ספרי הלימוד
26/07/10 21:49
16צפיות
בספרי הלימוד החדשים שנכתבו בהתאמה לתכנית הלימודים החדשה (ואושרו ע"י משרד החינוך) אמורים להיכלל כל התכנים. עם זאת, לא ודאתי זאת. במהלך הקיץ, אתחיל בהכנות לקראת הוראת היחידה בשנה"ל הבאה ואז ואוכל לקבוע את דעתי באופן נחרץ יותר (על סמך הספרים שז"ר).

לנושא הראשון של טוטאליטריות יש הספרים:

מסעות בזמן: משלום למלחמה בהוצאת מט"ח
טוטאליטריות ושואה בהוצאת רכס
טוטאליטריות ושואה בהוצאת שז"ר

לנושא של בונים מדינה במזרח התיכון יש הספרים:

עולפ לאומי ב': בונים מדינה במזרח התיכון בהוצאת לילך
מסעות בזמן: בונים מדינה מזרח התיכון בהוצאת מט"ח
הלאומיות בישראל: בונים מדינה במזרח התיכון בהוצאת רכס
הלאומיות: בונים מדינה במזרח התיכון בהוצאת שז"ר.
בין שז"ר לרכס
26/07/10 23:06
6צפיות
ישנה העדפה?
ספרי הלימוד
27/07/10 21:38
10צפיות
בבית הספר שבו אני מלמד עובדים עם שז"ר. אני לא מרגיש מוסמך מספיק לפסוק בעניין רכס. עם זאת, ידוע לי שהם עשו מאמץ לעבור ממסגרת של ספרי מיקוד אקסטרנים לספרים המאושרים ע"י משרד החינוך.
º
תודה רבה
28/07/10 16:18
7צפיות
התקלות באתר והשבתה יזומה
21/07/10 23:11
7צפיות
גולשים יקרים,

בימים האחרונים אנו חווים תקלות רבות באפליקציות השונות באתר, החל מעמוד הבית והעמודים הראשיים, דרך הפורומים וכלה בבלוגיה ובפליקס.
הגורם לתקלות אותר וכעת כל משאבי הצוות הטכני מופנים לתיקון התקלות.

כחלק מתהליך הטיפול, הלילה, בין השעות 1:00-1:30, תבוצע השבתה יזומה של האתר.

אנו מקווים כי הטיפול בתקלות יסתיים בימים הקרובים ולאחריו הגלישה תחזור להיות קלה ונעימה.
לכל שאלה או הערה בנושא, אתם מוזמנים לפורום משוב:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...

לילה טוב והמשך גלישה נעימה
אני מחפש ספר או אתר
15/07/10 15:36
36צפיות
שמספר בפשטות את כל ההיסטוריה של העולם-יש כזה דבר?
תולדות האנושות/ההיסטוריה של העולם
16/07/10 11:32
25צפיות
מובן שאלה נושאים עצומים ומורכבים שקשה עד בלתי אפשרי לכסות אותם באופן רציני בספר או אתר (אלא אם כן מדובר באנציקלופדיה).
עם זאת ישנם ספרים המנסים לתקוף מרחבים עצומים אלה:

תולדות האנושות מאת הנדריק ווילם ואן לון
קורות העולם : תולדות האנושות מראשיתה ועד ימינו מאת ולס אברט מריל קולדול

לאחרונה גם תורגם לעברית ספרו של ארנסט גומבריך - ההיסטוריה של העולם לצעירים מכל הגילים. קישור לסקירה על הספר וגם אפשרות לקרוא את הפרק הראשון בקישור המצורף.
כתובות אינטרנט מצורפות:
את הספר של ארנסט גומבריך קראתי...
16/07/10 13:16
14צפיות
שני הספרים האחרים בעברית?
תשובה
16/07/10 14:41
11צפיות
שני הספרים הופיעו בעברית.
מבצע דני
06/07/10 13:00
20צפיות
שלום לכולם, מאוד מקווה שתוכלו לעזור לי

אני מחפשת סרטים/ סרטונים על מבצע דני במלחמת השחרור. מצאתי בעיקר חומר על שחרור לטרון, אולם אני מחפשת יותר על רמלה ולוד, ועל הדילמה של "מה לעשות עם התושבים".
אם את מחפשת חומר תיעודי
07/07/10 21:45
10צפיות
סביר להניח שיש מעט מאוד, אם בכלל.

מקומות שכדאי לברר בהם: ארכיון ההגנה, ארכיון צה"ל, ארכיון שפילברג ואולי גם בית הפלמ"ח
סרטון ביוטיוב
08/07/10 00:00
10צפיות
קיים גם סרטון של לוד מיד לאחר מלחמת העצמאות ביוטיוב (בתקוה שהוא מהימן).

גם בתחום הסרטים הלא תיעודיים, עד כמה שידוע לי אין סרטים שהתמקדו ברמלה ולוד. סרטו של אליה סולימאן מ-2009 "הזמן שנותר" העוסק, בין היתר, בנושא הפליטים הפלסטינים של 1948.
כתובות אינטרנט מצורפות:
עד שנזכרתי שיש לי חשבון בתפוז.....
07/07/10 00:37
19צפיות
קראתי בפורום לפני הבגרות, והתשובות והסיכומים על יפן וארה"ב עזרו לי (ובדרך גם למי שלומד איתי בכיתה) מאוד! תודה רבה

בנוגע לעבודה שנה הבאה, רציתי לדעת מהם הנושאים מהם המורה יכול לבחור.. אם יש כאלו?
שמעתי על גרמניה הנאצית ועל תורכיה .. השאלה היא האם הבחירה היא חופשית?
בחירת נושא מרכז לעבודות חקר
07/07/10 21:42
18צפיות
האפשרות לבחירה היא כמעט חופשית.

כלומר - הבחירה היא חופשית באופן עקרוני. אך, המורה חייב לבחור בנושא שתלמידיו יוכלו להתמודד איתו מבחינת חומרים זמינים ורובם לפחות בעברית. כך שההיסטוריה של סיביר היא כנראה מחוץ לתחום...
זהווווווווווווווווווו
04/07/10 18:08
43צפיות
נו חבר'ה איך היה לכם????
איתמר וכולם תודה רבהההההה!!!! :))

ושאלה קטנה.. באתר של יואל גבע יש תשובות לקרקוב אמנסיפציה וארה"ב...

איפה יש תשובות ליפן?? אני מתה לדעת מה התשובות.. תודה :))
היה טוב אך אין לדעת! לדעתי גם יואל גבע
04/07/10 18:52
24צפיות
לא יכולים לדעת במאה אחוז מה התשובות שיתנו את כל הנקודות... נחזיק אצבעות?
בקשר ליפן התשובות תכלס נמצאות בסיכומים של ערוץ ההיסטוריה.
בהצלחה!
אני גם מסכים איתך
04/07/10 19:56
15צפיות
חלק מהשאלות היו חמקמקות מאוד
והיה ניתן לענות עליהן בכמה אופנים.
בהצלחה לכולנו.
תשובות ליפן
04/07/10 19:02
27צפיות
את רוב התשובות בנושא יפן אפשר למצוא באופן עקיף בסיכום של הערוץ - אבל בכל זאת, התשובות בראשי פרקים:  

25א. החשש של יפן היה (ששוב) ילקחו ממנה הישגים בגלל התערבות של מדיניות המערב. החשש נבע מתקדים ההתערבות המשולשת לאחר מלחמת סין-יפן. יפן התמודדה עם החשש ע"י יצירת ברית עם אחת ממדינות המערב שתוכל לנטרל במקרה הצורך מעורבות מסוג זה.

25ב.
הסיבות לניצחון יפן:
שאננות וזלזול מצד רוסיה: הרוסים לא חששו מעימות עם יפן. הם סמכו על צבאם הגדול, ועל כוחותיהם היבשתיים והימיים שהיו פרוסים בוולדיבוסטוק ובפורט ארתור. תפיסה זו הגיעה התבטאה גם בזלזול של ממש כפי שהשתקף בהתבטאויות של הצאר שראה ביפנים "קופים" ו"גמדים". בנוסף, העובדה שהכוחות המוצבים במזרח אסיה היו ברובם אנשי מילואים גם היא יש בה לשקף שאננות שהייתה בעוכריה של רוסיה.  
ההכנות הקפדניות של יפן למלחמה: הגדלת הצבא הסדיר מ-7 מיליון ל-13 מיליון חיילים, התחמשות בכלי נשק מודרניים, תרגול לוחמת שלג, נקיטה במהלך של התקפת פתע ובחירת עיתוי שיקשה על הרוסים לנייד את כוחותיהם (חורף, כשהמים בנמל וולדיבוסטוק קפואים ומרבית הצי מרוכזת בנקודה אחת – פורט ארתור)
מורל גבוה בקרב הצבא היפני המאוחד סביב הרוח הלאומית היפנית שעל פיה התחנך בבתי הספר החדשים, בניגוד לצבא הרוסי שהיה מורכב מבני עמים שונים שלא הבינו על מה הם בעצם נלחמים.
הברית של יפן עם בריטניה: גם הברית עם בריטניה העניקה ליפן גיבוי ומנעה ממדינות כמו גרמניה וצרפת לבוא לעזרת רוסיה, כיוון שלא רצו להיגרר למלחמה גם עם בריטניה, דבר שהתחייב מהברית.

השפעות הניצחון על יפן:
הויתור של יפן על הפיצויים ועל צפון האי סחאלין היכה את הציבור היפני בתדהמה. הויתור עורר את התובנה שיפן עדיין נחשבת לנחותה בזירה הבינלאומית, דבר שהוביל להאשמת המעצמות ובעיקר את רוסיה בניסיון לדחוק את יפן ממקומה הטבעי במזרח הרחוק.

חיזוק האימפריה היפנית: התחזקותה של יפן באה לידי ביטוי בסעיפי הסכם פורטסמות'. ע"פ הסכם זה הכירה רוסיה באינטרסים הפוליטיים, הצבאיים והכלכליים של יפן בקוריאה ובזכותה להפעיל "אמצעי פיקוח, הדרכה והגנה." למעשה כך הפכה קוריאה למדינת חסות יפנית ומטרת היציאה למלחמה הושגה מבחינת יפן. בנוסף, נאלצה רוסיה נאלצה להסיג את צבאה ממנצ'וריה, וכך קיבלה יפן את פורט-ארתור ואת המסילה הדרום-מנצ'ורית באורך של 500 ק"מ. כמו כן, חולק האי סחאלין בקו הרוחב 50, וחלקו הדרומי נמסר לשליטה יפנית, ונקבע שהאי כולו יהיה מפורז, תוך הבטחת חופש השייט במייצרים משני צדדיו.

שיפור מעמדה של יפן בעולם: בעקבות הישגי יפן במלחמה העלו מדינות רבות את נציגותיהן ביפן לדרגת שגרירות ובהתאם הפכה יפן את נציגותיה באותן מדינות במערב לשגרירות. בריטניה חידשה את הברית עם יפן, ויפן אף חתמה על ברית עם רוסיה לכבד את הזכויות ההדדיות של שתי המדינות במנצ'וריה וזאת כדי לחסום ניסיונות לחדירת השפעה אמריקנית לאזור.

26א.
סיבות לשגשוג היפני (הרחבה בפרק 8 בסיכום)
* הכוונת המשק באופן ריכוזי
* תמיכה אמריקנית (ואח"כ גם מלחמת קוריאה שיצרה ביקושים לסחורה יפנית)
* היעדר הוצאות ביטחון "בזכות" האיסור לשקם את הצבא והתעשייה הביטחונית ביפן.
* שלושת "החיתים" הקשורים לרוח היפנית של התקופה - חינוך, חריצות וחסכון.

26ב. השפעות על החברה (מבחר תשובות):
* המסירות לעבודה, שטופחה ע"י החברות, פגעה בבריאותם של העובדים ובמקרים קיצוניים גרמה למוות מעבודת יתר. כיום יש הרבה מועדונים בהם מבלים העובדים אחרי העבודה, יחד עם הבוס או עם הצוות, כדי לפרוק מתחים.
* בעקבות התיעוש המהיר נוצר זיהום אוויר, האגמים והים הזדהמו מפסולת תעשייתית והקרקע ספגה חומרים רעילים. היו רמקולים ברחובות שהזהירו את התושבים שלא לצאת החוצה כשרמת זיהום האוויר גבוהה מדיי, ורבים מתו מאכילת מזון שזוהם ע"י שפכים תעשייתיים או מסיבוכים של מחלות בדרכי הנשימה. בשנות ה-70 הוקמה הסוכנות להגנת הסביבה ובראשית שנות ה-80 טוהרו רוב הנהרות והזיהום באוויר ירד לכרבע ממה שהוא היה מקודם.
* שחיתות פוליטית: שיטת הבחירות קבעה שכל אזור משגר מספר נציגים לפרלמנט, מה שאילץ את מועמדים מאותה המפלגה להתחרות זה בזה ובשביל זה הם היו זקוקים לכסף. חברות מסחריות תרמו כסף לפוליטיקאים והם החזירו להם טובות הנאה כמו העדפות במכרזים כשמונו להיות שרים או סגני-שרים.
* צמח עולם תחתון בשם יאקוזה המחולק לקבוצות החולשות על אזורים גיאוגרפיים. הארגון עוסק בפעילויות לא חוקיות שונות כמו סחיטת כספים מחברות, זנות וסחר בחומר פורנוגרפי, הימורים, יבוא פועלים בלתי חוקיים ומתן הלוואות בריבית קצוצה. לעומת זאת יש להם גם עסקים חוקיים כמו בניין ונכסי דלא-ניידי, ואף עוזרים למשטרה לבלום פשעים רגילים כמו רצח, אונס ושוד בתמורה להעלמת עין מפעילויות בלתי חוקיות פחות מסוכנות.
* הופעל לחץ עצום על הילדים ללמוד ולהצליח, מה שהביא לא פעם לאלימות, הרס עצמי וניכור. היו כאלו שהתאבדו כשנכשלו בבחינות והיו כאלו שנשרו מהלימודים והצטרפו לכנופיות רחוב או כנופיות אופנוענים. משנות השמונים מתבטא מרד הנעורים בתרבות הפאנק והפופ.
* עלייה בתוחלת החיים הביאה לכך שזקנים, שפרשו לאחר שהקדישו את מרבית חייהם למפעל מסויים, מרגישים עם פרישתם שהם מיותרים. מקובל ביפן המסורתית שההורים חיים עם הבן הבכור לאחר פרישתם, מה שיוצר מתחים בבית הילד. למרות שנחקק חוק הרווחה לזקנים שמבטיח לכל זקן שירותי סעד, מרגיש הזקן שאינו מועסק מנותק ומיותר, ולפעמים הוא אף מהווה טורח על אשתו, שרגילה לראות אותו בעבודה. ביפן התאבדות הזקנים היא הגבוהה בעולם.




ועוד תשובות
04/07/10 19:06
8צפיות
27.
צבא:
•    ביטול צבא הסמוראים והנהגת צבא סדיר על ידי גיוס חובה.
•    הקמת צבא יבשה על פי הדגם הגרמני בהדרכת קצינים גרמנים והקמת צי קיסרי על פי הדגם הבריטי בהדרכת קצינים בריטים.
•    הקמת מטה כללי לצבא.
•    ארגון, נשק, מדים וחומרי לחימה על פי הדגמים המקובלים במערב.
תעשייה:
•    התיעוש הוכרז כמטרה לאומית והוקמה תעשייה מודרנית במתכונת התעשייה במערב.
•    הובאו מהנדסים זרים כדי להכשיר את היפנים.
•    הוקמה תעשייה כבדה, בעיקר נשק, מכרות ומספנות.
•    התפתחו קונצרנים תעשייתיים גדולים ("זאיבצו").
חינוך:
•    בוטלה מערכת החינוך המסורתית ונבנתה מערכת חינוך כמקובל במערב.
•    הוקמה מערכת חינוך ארצית, בתי ספר יסודיים וחינוך חובה.
•    נקבעו תכנים מחייבים בחינוך והושם דגש על חינוך לאומי ומדעי.
•    הוקמו בתי ספר תיכוניים והונח הבסיס לאוניברסיטאות.
ותשובה 28
04/07/10 19:07
7צפיות



28.
צעדים לקידום הדמוקרטיה
•    כל החוקים והתקנות שהגבילו את זכויות הפרט בוטלו.
•    במקביל גם אסירים פוליטיים שוחררו, כמו קומוניסטים.
•    הענקת זכות בחירה והיבחרות לנשים (1946). בבחירות ב-1946 נבחרו לראשונה 39 נשים לפרלמנט האמריקני (אמנם מתוך 464 צירים).
•    מפלגות השמאל מתחילות להתארגן מחדש, כולל המפלגה הקומוניסטית. יש לזכור שמדובר אחרי המלחמה בתקופה של רעב ומחסור. רעב ומחסור הם חומרים מהם עשויה מהפכה, בעיקר קומוניסטית. האמריקנים מעוניינים ליצור מערכת בלמים ביפן נגד מיליטריזם. מקארתור תמך בשמאל המתון כבלם לאומנות (הוא לא תמך בקומוניזם). עם זאת, הוא יודע שאם לא יפעל, הרעב והמחסור עלולים לגרום לתסיסה. לכן, הוא מזמין סיוע דחוף של מזון מארה"ב, וזאת כדי למנוע עוני ורעב מהיפנים, או, במילים אחרות, לצמצם את הסיכוי לפריצת מהפכה קומוניסטית ביפן.
•    כינון חוקה חדשה. האמריקנים רצו שהתיקון יבוא מהיפנים עצמם, והיפנים דווקא רצו לדבוק בחוקת מייג'י, לה יש מעמד של קדושה. לכן, האמריקנים הורו לפנים להכין חוקה חדשה, אולם ההצעות היפניות היו רק תיקונים קלים לחוקה הקיימת. לפיכך, האמריקנים לקחו את היוזמה לידיהם וחיברו את החוקה בעצמם. חוקה זו חוברה בזמן קצר ונועדה להחליף את חוקת מייג'י. כמובן כדי להכניס חוקה חדשה יש ליזום תיקון בחוקה הישנה. האמריקנים דרשו מהקיסר היפני ליזום את התיקון שיחליף בין החוקות, שאותו גם הפרלמנט היה צריך לאשר ברוב של שני שלישים בכל אחד מהבתים. לאחר שהחוקה תורגמה ופורשה, דרשו היפנים לבצע עוד תיקון קטן, לפיו הפרלמנט ימשיך להיות מורכב משני בתים ולא אחד כפי שהציעו האמריקנים. האמריקנים נענו לבקשה, ולפיכך אישרו שני הבתים בפרלמנט את החוקה החדשה. יש לזכור שהאישור התבצע בידיעה של יפן שהיא תעמוד בפני איום של כיבוש ישיר אם לא תעשה כן.
החוקה נכנסה לתוקף ב-3/5/1947 שהפך לחג לאומי ביפן ["יום החוקה"]. חוקה זו היא בעלת אופי דמוקרטי, לעומת חוקת מייג'י שהייתה בעלת אופי "סמי-דמוקרטי" בלבד. חוקה זו נשארה בתוקף עד עצם היום הזה ללא שינויים משמעותיים. האמריקנים אם כך חיברו עבור היפנים חוקה דמוקרטית ופציפיסטית. כדאי לשים לב להבדל הקיים בניסוח הפסקה הפותחת בכל חוקה. חוקת מייג'י נפתחת ב"אני" של הקיסר בעוד החוקה החדשה נפתחת ב"אנו" של העם. השינוי הזה מסמל את השאלה מיהו הריבון ביפן. החוקה מעניקה שוויון מלא לנשים ומעגנת את זכויות האדם השונות תוך הכרה גם בזכויות חברתיות, בעיקר בתחום העבודה. החוקה מבססת הפרדת דת ממדינה, והשופטים בין יתר תפקידיהם צריכים לבקר את החוקים על פי החוקה. כמו כן, האמריקנים חייבו את קיומה של פסקה פציפיסטית בחוקה היפנית. ע"פ החוקה, העם בוחר את שני בתי הפרלמנט, "בית היועצים" ו"בית הנבחרים", כשראש הממשלה נבחר ע"י הפרלמנט.
לסיכום, למרות העובדה שהחוקה נכפתה על יפן, היא בסה"כ התקבלה באהדה. יש לזכור שחוקה זו פונה למגזרים שהתעלמו מהם בעבר (נשים, פועלים ואזרחים פשוטים שרצו מדינה אזרחית ולא צבאית). מי שסייעו לביסוס הדמוקרטיה ביפן היו שנות ה-20 ["הדמוקרטיה של טאישו"], שנתנו לגיטימציה לדמוקרטיה ביפן.


הרפורמות בחינוך
•    הרפורמה בחינוך באה בראש ובראשונה להשלים את תהליך חיסול הלאומנות והמיליטריזם בחברה היפנית. כזכור, החינוך הלאומני ("קדימה חייל קדימה") היווה גורם משמעותי בהפיכת יפן למדינה עם משטר מיליטריסטי וצייתני, ולכן היה ברור שתחום זה דורש שינוי מיידי. בראשית תקופת הכיבוש בוטלו שיעורים במקצועות הבאים: היסטוריה, אזרחות וגאוגרפיה, עד שיחוברו תוכניות לימוד חדשות וספרי לימוד חדשים. עד אז, בכל שאר המקצועות, בכל פעם שהופיעו בספרי הלימוד הקיימים ביטויים של לאומנות, פטריוטיות, צבא וכו' נדרשו התלמידים והמורים למחוק אותם מהספרים.
•    נאסר על עיסוק בענפי ספורט צבאיים.
•    נאסר להניף את הדגל, להשמיע את ההמנון ולתלות תמונות של הקיסר בבתי הספר.
•    הכנסת תכנים חדשים למערכת החינוך כמו הכרת הדמוקרטיה והכרת תרבות המערב.
•    מדובר לא רק בשינויים תוכניים, אלא גם בשינויים פרסונאליים. מנהלים ומורים שהיו מזוהים עם דעות לאומניות נאלצו לחפש עבודה חדשה, ובמקומם מונו מורים עם דעות פציפיסטיות ודמוקרטיות.
•    ארגון המורים שהיה לאומני, פורק, ובמקומו הוקם ארגון חדש שהיה בעל אופי אנטי-לאומני ואף מרקסיסטי.
•    שינויים מבניים במטרה ליצור מערכת חינוך אחידה ללא מסלולים אליטיסטיים. המערכת החדשה התבססה על חינוך חובה של 9 שנים (6 יסודי ו-3 חטיבת ביניים), 3 שנים תיכון ולימודים גבוהים באוניברסיטה של 4 שנים. שני המינים שולבו בכל רמות החינוך. היה גם ניסיון להעביר את החינוך מרמה לאומית לרמה מקומית, אבל הניסיון לא צלח בעיקר בשל היעדר אמצעים וחוסר ניסיון של הרשויות המקומיות. הרפורמה של ההשכלה הגבוהה הצליחה רק באופן חלקי. אמנם נפתחו אוניברסיטות רבות בכל רחבי יפן, אבל איכותן לא הייתה גבוהה במיוחד. בגלל עובדה זו האוניברסיטאות הוותיקות הפכו מושכות עוד יותר, והתנהלה תחרות מאוד קשה על כניסת סטודנטים לאותן אוניברסיטאות.
•    רפורמה בכתב. כדי לנטרל את שליטת האליטות הוחלט על דמוקרטיזציה בכתב: צמצום סימני הכתב ואף החלפת צורות של סימנים מורכבים ופישוט הכתב הפונטי.
•    נעשה גם ניסיון להביא לשינוי בדת ביפן. האמריקנים ראו בשינטו ובבודהיזם דתות שאין בהן צווי מוסר מוחלטים, ולכן כדי להעלות את רמת המוסר של היפנים יש להפוך אותם ל"נוצרים טובים". עניין זה אירוני, משום שהרצון להציג את הנצרות כדת שוחרת שלום נראה מגוחך לאחר שתי מלחמות העולם. מעשה ניסיון להגביר את ההתנצרות ביפן, אך הניסיון כשל. היכולת לעשות רפורמה נוצרית נבלמה עבור האמריקנים דווקא ע"י החוקה שהם בעצמם חיברו, שקבעה את הפרדת מושג הדת ממושג המדינה.

הרפורמות בכלכלה
•    רפורמה אגרארית. אחת הבעיות הקשות ביפן הייתה בעיית החקלאים האריסים שהיו מחוסרי אדמות והיוו פוטנציאל מהפכני מסוכן . לכן, האמריקנים גיבשו תוכנית לרפורמה, ובמסגרת זאת נחקק חוק שאפשר לכל האיכרים להיות בעלי קרקע. למשל, החוק אסר על אנשים שלא עוסקים בחקלאות להיות בעלי אדמה חקלאית ואסר על בעלי האדמות ברוב המקומות להחזיק שטח של יותר מ-30 דונם, כך שאת הקרקע העודפת הפקיעה הממשלה במחיר נמוך, והיא מכרה אותה לאיכרים העניים בתשלומים מאוד נוחים. המטרה היא בעצם להפוך את האיכרים לבעלי מוטיבציה יותר גבוהה ולתת להם תמריץ לייצר מזון. גם לאחר הרפורמה הממשלה המשיכה לסבסד את החקלאות היפנית. מה שיפתור באופן סופי את בעיית החקלאים יהיה תיעושה מחדש של יפן.
•    התיעוש המחודש של יפן. לאחר התלבטות החליטו האמריקנים לאפשר ליפן לחדש את התעשייה שלה מתוך הבנה שאין ברירה, שכן בלי תיעוש מחדש השיקום היפני ייכשל, כי החקלאות היפנית בלבד לא תספיק לפרנס את אוכלוסיית יפן. ארה"ב אף ויתרה על הפיצויים שדרשה מיפן כדי שליפן יהיו האמצעים לפתח מחדש את התעשייה .
•    פירוק הזאיבצו. האמריקנים שאפו גם לשנות את מבנה התעשייה, גם כי הם ראו בזאיבצו אחד הגורמים שדחפו את יפן למלחמה, וגם בגלל האופי המונופוליסטי של הזאיבצו. ב-1947 אישר הפרלמנט חוק למניעת ריכוזיות יתר במשק, וכך פורקו כמה מהתאגידים הגדולים כמו למשל מיצובישי. יש לזכור שמדובר בפירוק בעירבון מאוד מוגבל משום שחברות הבת של כל תאגיד לשעבר המשיכו לקיים יחסים הדוקים ביניהן, ורכשו מניות זו של זו.
לא היה צריך להזכיר את עניין הסתם פורטסמות?
04/07/10 22:38
14צפיות
בגלל עניין פורט ארתור שחזר ליפן..

ואגב ידוע לכם מאיפה תלמידים שלא קשורים לבית ספר מקבלים ציונים? ועוד כמה זמן בערך יהיה?
הסכם פורטסמות'
05/07/10 10:18
20צפיות
ההסכם הוזכר בתשובה.
לגבי פרסום ציונים, אינני מכיר את הפרוצדורה לאקסטרנים. הציונים אמורים להתפרסם בסוף אוגוסט - תחילת ספטמבר.
ציונים
05/07/10 17:20
11צפיות
אפשר לקבל ציונים באתר של משרד החינוך או במחלקה הקאקסטרנית שאת רשומה בה...

ו-מישהו יודע איפה אפשר למצוא תשובות על מעיל תשבץ?
בהצלחה לכולם!
03/07/10 20:42
21צפיות
בהצלחה לכולם מחר בבחינה!
עבדתם קשה והגיעה השעה להוכיח את מה שלמדתם.
אשתדל להיות זמין לשאלות והשוואות אחרי המבחן.
תודה רבה איתמר
03/07/10 21:22
6צפיות
עזרת לי, ואני מאמין שלכל מי שנעזר בפורום הזה, בצורה מדהימה.
תודה רבה לך!!!
אגב, שמתי לב שיש שאלות עם קטעי קריאה, יש הנחיות מסויימות איך לענות עליהן?
בכלל לא תרגלתי שאלות אלא רק קראתי את החומר..
נקווה שילך טוב מחר.

קטעי מקור
04/07/10 09:18
11צפיות
הדגשים המרכזיים הם לקרוא בעיון את קטע המקור ולוודא היטב על מה אתה נשאל (מה מילת ההוראה, מה אתה מתבקש לשלוף מהקטע ואיך אתה אמור לקשר זאת עם החומר שנלמד).
היתרון בקטעי המקור הוא כמובן המידע שקטע המקור נותן, מעין הצתה לזיכרון. החסרון קשור לאופן שבו עונים. לכן, יש לשים לב לא להסתפק בציטוט בלבד מהקטע כדי להוכיח נקודה אלא להיעזר בציטוט כדי לקשר בין המקור לבין הדרישות שבשאלה.
º
תודה על הכל ! בהצלחה לכולם.
04/07/10 07:52
6צפיות
º
תודה
04/07/10 15:13
3צפיות
לאיתמר
03/07/10 15:05
16צפיות
היי,
רציתי לומר לך המון המון תודה על כל העזרה, והמענה המהיר והאיכותי לכל שאלה.. מבלי העזרה הזאת אני בהחלט יכולה להגיד שההבנה לא הייתה שלמה.





מצטרפת לתודות
03/07/10 16:05
3צפיות
לולא הפורום ועזרתך הרבה מלאכת הלמידה הייתה עלולה להיות אף יותר מסובכת.

תודה רבה!
תודה רבה לאיתמר!!!
03/07/10 19:18
6צפיות
הסיכום של ארה"ב עזר לי מאוד!
תודה על התמיכה הגדולה בנושא זה וגם בכל שאר הנושאים!
º
תודה!!!!!
03/07/10 19:34
4צפיות
איתמר אתה אישיות גדולה
03/07/10 21:23
5צפיות
הסיכום שלך על ארה"ב והמענה על שאלות פה עזרו רבות לאנשים
תודה רבה שוב.
מרגש אותי לדעת שנותרו עוד אנשים כמוך.
חזק ואמץ.
תודה רבה איתמר
03/07/10 22:12
1צפיות
יש לי קלסר עם הסיכומים שלך עם הלינקים
מקווה שיעזור מאד
תודה על זמנך אני בטוח שיש לך דברים יותר טובים לעשות

מודה שוב

ושבוע טוב
שאלה מבגרות
03/07/10 12:38
26צפיות
יפן -

הצג את השינויים שחלו ביפן ברבע האחרון של המאה ה-19 ב-2 תחומים (צבא חינוך תעשייה) הכוונה לשינויים שארה"ב חוללה בימי הכיבוש שלה ביפן?

הצג 2 סיבות לתהליך הדמוקרטיזציה וההתמערבות שהתרחש בין בשנות ה-20 של המאה ה-20 והצג 2 דוגמאות

תודה חברההה
תשובות
03/07/10 16:56
9צפיות
לשאלתך הראשונה. מדובר על השינויים שחלו ב-1870 עם רסטורציית מייג'י. השינויים שארצות הברית ביצעה בימי הכיבוש החלו לאחר מלחמת העולם השנייה, ב-1945.

ישנו תהליך התמערבות ב-1870, ותהליך התמערבות שני לאחר הכיבוש. אם ישנו תהליך התמערבות שהחל ב-1920, לפי המיקוד, אין צורך ללמוד אותו
יהדות קרקוב - גירוש יוני
02/07/10 12:31
86צפיות
שלום,

אני חוששת שיש לי ליקוי קל בהבנת התאריכים בגירוש יוני, אשמח להסבר.

ב-30 למאי חתימה על הקנקרטה מול בניין "מוסד העזרה העצמית". בלילה התחיל הגירוש.
למחרת ה-4 ביוני "יום חמישי של דמים". להיכן נעלמו להם הימים?

תודה לעונה הישר.
גירוש יוני
03/07/10 00:03
40צפיות
אין בידי הספר, כך שאיני יודע אם הטעות נגררה מהספר לסיכום. בכל מקרה, מדובר בעניין טכני וחסר חשיבות. פשוט תשמטי את המילה "למחרת".
יהדות קרקוב
03/07/10 14:51
34צפיות
היי
יש לי שאלה שנתקלתי בה ולא מצליחה למצוא לה תשובה.
ראיתי שבעבר היא הועלתה בפורום אבל לא ממש נמצאו תשובות
אולי למישהו מכם תהיה תשובה

אילו חוקים ופקודות קבעו את תנאי העבודה של יהודי הגטאות בגנרל גוברנמן מספט' 39 ועד קיץ 42?

תודה ובהצלחה לנו
המעמד המשפטי של עבודת יהודי הגטאות
03/07/10 20:26
26צפיות
ראשית, אני מניח שהדגש צריך להיות על קרקוב. שנית, השאלה לא מנוסחת באופן מדויק אם היא מתייחסת ל"יהודי הגטאות" כהכללה מספטמבר 1939, כאשר רק גטאות מועטים הוקמו בסוף שנה זו, ורוב רובם של הגטאות רק בשנים 1940 ו-1941. לפיכך, אתייחס לשאלה במקום ליהודי הגטאות ליהודי פולין או ליתר דיוק ליהודי הגנרל גוברנמן.

הבסיס לעבודת היהודים בגנרל גוברנמן עם הקמת הגנרל גוברנמן בסוף אוקטובר 1939. אז פורסמה הוראה שכל הגברים היהודים מחויבים לצאת לעבודת כפייה.

אפשר, על מנת לחזק את התשובה ביחס לנושא קרקוב להיעזר בסיכום:

בעמ' 7  יש התייחסות לצווים עבודת הכפייה לזכרים יהודים בין גיל 12 ל-60 ללא שכר וללא תנאים. הצו השני, המיועד לפולנים מבטא את היחס השונה של הגרמנים לפולנים שלהם ניתנו תנאים טובים יותר (וכך יש ביטוי לקביעת תנאי העבודה של יהודי הגטאות).

ישנה התייחסות גם להסכם מקיץ 1940 בין האס.אס למושל פרנק ש"הסדיר" אף הוא את עבודת היהודים (ראי עמ' 7).

בעמ' 8 ישנה התייחסות לאריזציה ומניעת חופש העיסוק של יהודים בתחומים שונים - כלומר, גם כאן ישנו עניין של תנאי עבודה (למשל על רופאים יהודים נאסר לטפל בחולים לא יהודים, על עורכי דין יהודים נאסר להופיע בבית משפט).

גם הפגיעה בתחום החינוך הביאה לאיסור על פועלם של מורים יהודים.

גם הצו להקמת הגטו בקרקוב ב-1941 משמעותי כאן, שכן הקמת הגטו סייעה לייעל את השימוש בעבודת היהודים.
כתובות אינטרנט מצורפות:
קרקוב
01/07/10 11:58
14צפיות
קשה לי עם הנושא הזה, זה פשוט משעמם ואת כל הנקודות במתכונת הפסדתי רק על קרקוב וזה מבאס.. למישהו יש אולי שאלות מבגרויות ותשובות בנושא?
קרקוב
01/07/10 12:15
18צפיות
באתר של יואל גבע - בכל בחינות הקיץ משנת 2005 יש את כל שאלוני הבגרות ופתרונות הכוללים את נושא קרקוב.
כתובות אינטרנט מצורפות:
º
תודה!
03/07/10 22:27
12צפיות

האזור שלי בפורום
עוד בנושא הפורום


Flix
מקרא סימנים
ללא תוכן תגובה להודעה
הודעה חדשה אורח בפורום
הודעה מקורית הודעה נעוצה