לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר

בהנהלת:

אופן הצפייה:
הסתרת שרשור מעל   תגובות
עץ הודעות:
"שיר בדרך אליך
נרקם בסבלנות אין קץ
הן תיקח ותאמץ אותו
אל לבבך"
רחל שפירא

פורום אימוץ הוא המקום שלנו - אנחנו שבנינו והרחבנו את משפחותינו בדרך של אימוץ - מאמצים ומאומצים. זהו הפורום של כל אלו שחייהם נגעו באימוץ ולאלו השוקלים ומתלבטים בכל הקשור לאימוץ.
זהו המקום שלנו לשאול, לשתף, להתלבט, להתווכח, לברר, למצוא כתף כדי לבכות עליה, לתמוך ולרוות נחת.
הצטרפו אלינו - החיים אימוץ - כדי לדבר אימוץ.

מדריך למורה בנושא אימוץ

מאת: IMAMUM  פורסם: 02/10/2005  עדכון אחרון: 02/10/2005  
 

הקדמה

 

מאמר זה תורגם בחלקו. המקור הוא  Teacher's guide to adoption   (2nd ed., 2005).

הוספתי בסוף נספח עם קישורים לאתרים בעברית. במאמר המקורי באנגלית ישנם קישורים למקורות באנגלית (Module 10).

 

 

חלק א'

 

דרכים רבות ליצור משפחה

 

ילדים כיום גדלים בכל מיני מצבים משפחתיים. איזה מהבאים מתאר את הילדים בכתתך:

  • ילד המתגורר עם הוריו מולידיו...המשפחה המסורתית.

  • ילד הגדל אצל סבו ו/או סבתו.
  • ילד להורה יחיד.
  • ילד של הורים גרושים או פרודים, אשר גר עם אחד ההורים. אם אותו הורה נישא בשנית או נכנס למערכת יחסים חדשה, לילד יש אמא חורגת או אבא חורג.
  • ילד אומנה, עם הורים אומנים בנוסף להוריו הביולוגים. ילדי אומנה מועברים לעיתים קרובות מבית אומנה אחד למשנהו, וכך יש להם סידרה של הורים אומנים.
  • ילד מאומץ, עם הורים מאמצים והורים ביולוגים. הילד יכול (או שלא) לדעת מיהם הוריו מולידיו. ישנם ילדים המאומצים מחוץ לארץ ויודעים מעט מאוד על שורשיהם. חלק מהמאומצים (כאן בישראל, בדר"כ אחרי גיל 18) מחפשים את הוריהם הביולוגים על מנת לדעת יותר על עצמם, על מוצאם הביולוגי, ומוצאם התרבותי (באימוץ בין תרבותי).
  • ילד לזוג חד מיני עם שני אבות או שתי אמהות. הילד יכול לקרוא להוריו בשמות המתאימים לו, כמו "אבא" ו"אבוש". יתכן ואחד מבני הזוג הינו ההורה הביולוגי של הילד – יכול להיות תוצאה של הפריה מתורמ/ת או ממערכת יחסים קודמת עם הורה ביולוגי, אשר יכול או לא להיות בתמונה. לחלופין, יתכן ואחד מבני הזוג אימץ את הילד (או, במדינות מסוימות, יתכן ושניהם אימצו אותו). כך יתכן שלילד יכולות להיות, למשל, שלוש אימהות: אמא יולדת ושתי אימהות שותפות מאמצות.

 

הימים של משפחה מסורתית גרעינית חלפו מזמן. אין לסמוך יותר על מערכי שיעור המבוססים על אמא-אבא-ושני-ילדים. יש לקחת בחשבון את המשפחות הלא מסורתיות.

 

למעשה, כל משימת כתה אשר מתעלמת מהמגוון במשפחות כיום גורמת נזק ממשי לתלמיד אשר לא מתאים לתבנית המסורתית ואשר כתוצאה מכך מרגיש מחוץ לתמונה, ואפילו דחוי, בדיונים כיתתיים.

 

משימות מוטות בפוטנציה כוללות עץ משפחה, הסטוריה משפחתית, ותכונות מולדות (ראו חלק ג', משימות כיתה מוטות).

 

למרבה המזל ניתן לשנות משימות חסרות התחשבות על מנת להפוך אותן למכלילות יותר. ניתן להתאים ולהרחיב אותן כך שיכללו ילדים ממשפחות לא מסורתיות. זוהי דרך המובילה לסובלנות והבנת כל סוגי המשפחות.

 

 

 

 

 

חלק ב'

 

דרכים רבות להביא ילד לעולם

 

בנפרד לחלוטין ממגוון המצבים המשפחתיים בהם ילד עלול לגדול (חלק א'), ילד יכול להגיע לעולם בדרכים שונות, ע"י טכנולוגיות חדשות.

 

יכול להיות שילד בכתתך הוא תוצאה של תהליך IVF (הפרית מבחנה, בה ביציות מופרות ע"י זרע בצלחת מעבדה, ולאחר מכן ממוקמות ברחם כדי לגדול). יכול להיות שחלק מהמורשת הגנטית של הילד היא מתרומת זרע או ביצית.

 

יש לקחת בחשבון את האנשים אשר לוקחים חלק בהבאת הילד לעולם ובגידולו, ואת המונחים המתארים אותם:

 

גנטיקה

  • אישה מספקת את הביצית וגבר מספק את הזרע (אם גנטית, אב גנטי).

 

הריון

  • אישה נושאת ויולדת את הילד (אם הריונית, אם פונדקאית). (אם בהמשך הילד נמצא באומנה או מאומץ: אם ביולוגית, אם יולדת).

 

הורות

  • אדם אחד או שניים מגדלים ילד (הורים ע"פ חוק, הורים מטפחים, הורים חברתיים, הורים חורגים, הורים אומנים, הורים מאמצים).

 

לפעמים גבר אחר תורם זרע או אישה אחרת תורמת ביצית להורים החוקיים; תורמים אלה יכולים להיות ידועים או בלתי ידועים. כמו כן, יכול להיות שאם פונדקאית תלד את הילד עבור האם החוקית. במקרים של תרומת ביצית ופונדקאות, יכול להיות שהאישה האחרת ידועה לאם החוקית: זו יכולה להיות אחות, בת דודה או חברה קרובה.

 

לעתים קרובות אלו הם אותם גבר ואישה בכל שלושת השלבים, זאת אומרת, ההורים החוקיים הרים (מלשון הריון) את הילד, האם החוקית יולדת את הילד ושניהם מגדלים את הילד. אך אין להניח שהתבנית המסורתית היא זו שתמיד מיושמת. יכול להיות שהאם חולקת את אותם הגנים של ילדה אך למרות זאת היא לא זו שילדה אותו (פונדקאות). יכול להיות שאישה אשר יולדת ילד לא תגדל אותו (פונדקאות, אימוץ).

 

ניתן לראות שלילד עלולים להיות מספר אמהות ואבות שונים, בהסתמך על כיצד הגיע הילד לעולם וכיצד הוא גדל. ויכול להיות שלילד אין מידע על הרקע הגנטי שלו.

 

שיעורים בנושא מוצא גנטי והסטוריה משפחתית צריכים להתחשב בילדים ובטכנולוגיות הרבייה החדשות.

 

ניתן גם ללמוד מכך שיעור נרחב יותר, על החשיבות (או חוסר החשיבות) של קשרים גנטיים. מה בכלל יוצר משפחה? לא תכונות מולדות: ילדים יכולים להראות שונים לגמרי מהוריהם הגנטים. ישנם סוגים שונים של משפחות, וסוג אחד אינו יותר טוב מאחר. משפחות אולי נראות שונה מבחוץ, אך בפנים הן כולן דומות – הן מורכבות מאנשים שאכפת להם ואשר אוהבים אחד את השני.

 

חלק ג'

 

משימות כתה מוטות – וכיצד לתקן אותן

 

בחנו את עצמכם. שימו את עצמכם בכיתה ב' ...כיצד תבצעו "צייר/י את עץ המשפחה שלך" או "כתוב/י על מוצאך המשפחתי" או "ספר/י על זיכרונות מזמנים שבילית עם סבא וסבתא", אם אתם:

  • ילד להורים גרושים, המתגורר עם הורה והורה חורג.

  • ילד אומנה, עם הורים ביולוגים וסדרה של הורים אומנים.
  • ילד אשר אומץ מבית יתומים בחו"ל.

 

ישנם ילדים שיהיה להם קשה לבצע משימות כיתה מכיוון שהמשפחות שלהם הרבה יותר מורכבות מאימא-אבא-ושני-ילדים. זו אינה אשמתם של הילדים – זו שיטת ההוראה אשר מוטה כלפי נקודת המבט המסורתית וחסרת רגישות כלפי המורכבות של חיי משפחה (ראו חלק א', דרכים רבות ליצור משפחה).

 

מורים אשר מבססים משימות לפי המשפחה המסורתית גורמים נזק לתלמידים אשר לא מתאימים לתבנית המסורתית – ילדים אלו ירגישו מחוץ לתמונה, ואפילו דחויים.

 

האם משרד החינוך שלכם דוגל בחשיבות של "תכנית לימודים כוללנית"? אם כן, תכנית הלימודים חייבת לכלול את החוויות של כל התלמידים, לא רק את אלו מהמשפחות המסורתיות.

 

אתם יכולים להעביר שיעורים כוללניים מבלי להקריב את המטרה החינוכית. הפתרון הכללי הוא להרחיב את מערך השיעור כך שיכלול את כולם. אך כיצד בדיוק ניתן לעשות זאת? הנה מספר דוגמאות ספציפיות כיצד ניתן להסיר את הדעה הקדומה ממשימת הכיתה.

 

"צייר/י את עץ המשפחה שלך"

 

הדעה הקדומה: בתבנית העץ המשפחתי שניתנת בדרך כלל יש מקום ריק אחד לאימא ואחד לאבא ולאבות אבותיהם, אך אין מקום להורים אומנים, מאמצים או חורגים ולאבות אבותיהם. כיצד יכול ילד להשמיט חלק ממשפחתו? זה יכול להוות מקור ממשי לסערת רגשות פנימית.

 

התיקון: מכיוון שחלק מהילדים גדלו על שני עצים ויותר, ציירו מחדש את דיאגרמת העץ הסטנדרטי כך שתתאים למגוון במבנה המשפחתי. נסו את העץ השורשי: ההורים המולידים ואבות אבותיהם יהיו השורשים הצומחים מטה; ענפי העץ יהיו ההורים האומנים, מאמצים או חורגים ואבות אבותיהם. שיפורים נוספים הם השיח, השדרה או היער המשפחתי, שם בני המשפחה גדלים זה לצד זה. "עץ האהבה" ממקם את הילד כגזע העץ ופירות בצורת לב מייצגים את כל בני המשפחה שהילד מכיר, ללא התייחסות לזמן ומקום.

 

אפשר גם לנטוש את ההקבלה לעץ ולנסות את "המעגל העצמי" (ילד במרכז, קרובי משפחה סובבים במעגלים מקוננים), או "הבית שלי" (מסגרת בית עם אנשים בפנים), או תרשים תולדותי עם סמלים לאנשים וקווים המראים את הקשר. אפשר לתת לתלמידים לחשוב על רשימה של סוגי משפחה שונים. הציעו להם לבחור מתוך מגוון "עצים", או תנו להם להמציא את השרטוט שלהם.

 

בפרוייקט אומנות יצירתית, תלמידים יוכלו לתאר את המשפחה שלהם ואת משמעותה לגביהם, ברישום, ציור, צביעה או פיסול, ולאחר מכן להשתמש ביצירה האומנותית על מנת לדון בדרכים השונות בהן נוצרת משפחה. ציינו שבאופן כללי לא כל הילדים גדלים במשפחה גרעינית. הזכירו משפחות מורחבות, אומנות, מאמצות, וכן משפחות עם הורים חורגים ויחידים.

 

אין צורך להימנע ממשימת העץ המשפחתי – זוהי הזדמנות לשיעור בנושא הגיוון במבנה המשפחתי (ראו חלק א', דרכים רבות ליצור משפחה).

 

"הבא/הביאי תמונה שלך כתינוק/ת"

 

הדעה הקדומה: בקשה להביא תמונות תינוקות מוציאה מהכלל את אלו שאין להם – למשל, חלק מהילדים באומנה, מאומצים או עולים חדשים. הם ירגישו מחוץ לתמונה. אם המטרה היא להתאים את התמונה לילד כיום, ילדים אשר הם מיעוט ניכר ימצאו את עצמם מהר מאוד מחוץ למשחק.

 

התיקון: השיגו את אותה מטרה חינוכית, לכל התלמידים בכיתה, ע"י הרחבת המשימה. כדי להמחיש התפתחות ושינוי, הביאו תמונה בה הילד צעיר יותר או קטן יותר, או עירכו מעקב אחר התפתחותו של אפרוח לאחר בקיעתו מהביצה. על מנת לתאר ילד, הביאו משהו אחר אשר מספר לנו יותר עליו – ספר, פרס שזכה בו, חיית מחמד. על מנת לבחון את יכולת הסקת המסקנות (נחשו מי זה?), הביאו תמונה של מישהו שכולם מכירים; או, תארו מישהו ע"י שלושה רמזים, אחד אחרי השני עד שמישהו ינחש נכון.

 

"ספר/י את סיפור חייך"

 

הדעה הקדומה: כתיבת סיפור חיים או הסטוריה משפחתית אפשרית רק עבור ילדם אשר מכירים את השורשים המשפחתיים שלהם. ילדים אשר אומצו בחו"ל יכולים שלא לדעת כלום על חייהם הקודמים. ילד שהוריו התגרשו שלא בטוב, או ילד אשר עבר התעללות בסדרה של בתי אומנה, עומד בפני עימות פנימי: האם לסנן זיכרונות כואבים או להיות כנה?

 

התיקון: תרגלו את מיומנויות הכתיבה ע"י חלופה פחות כואבת: לכתוב ביוגרפיה של דמות הסטורית בגוף ראשון; לכתוב על אירוע מסוים בחיים; לספר על חוויה נעימה בבית הספר.

 

"ספר/י את סיפור המשפחה שלך"

 

הדעה הקדומה:  המטרה יכולה להיות לבנות הערכה עצמית. זה יכול לגרום לתוצאה הפוכה כשמדובר בילד אומנה או ילד מאומץ אשר ירגיש יותר ויותר שונה מהאחרים כשישמע את סיפורי המשפחה של חבריו לכיתה.

 

התיקון: תנו לתלמידים לספר על עצמם ע"י הבאת חיית מחמד, תלבושת ספורט, תחביב וכדומה.

 

"ערוך/ערכי חגיגה לכבוד אביך או אמך"

 

הדעה הקדומה: פרויקט יום האם או יום האב יכול להיות בעייתי עבור ילד שיש לו הורה יחיד, גרוש או אלמן או שני זוגות הורים.

 

התיקון: הרחיבו את הפרויקט כך שהילד יכבד כל אישה או איש אשר הוא מכיר. חגגו יום משפחה על מנת לכבד אנשים אשר מטפלים בך. חגגו יום אכפתיות עם נושאים כמו "להודות למישהו שדואג ומטפל בנו" או "הבעת דאגה לאחרים". הכינו מתנות או כרטיסי ברכה עבור מישהו שיקר לילד.

 

"חקור/חקרי את המקורות הגנטיים של צבע עיניך"

 

הדעה הקדומה: המשימה הזו באה מנקודת הנחה שילדים מקורבים גנטית להוריהם או שהם יודעים את העובדות הגנטיות לגבי הוריהם הביולוגיים. ילדים אשר אין להם את המידע הזה אינם יכולים לבצע משימה הקשורה בתכונות מולדות, מה שגורם להם להרגיש שונים.

 

התיקון: למדו את נושא הגנטיקה עם פחות דוגמאות אישיות.

 

חלק ד'

 

ללמד את שפת האימוץ

 

כמורים, עליכם להרגיש נוח עם שפת האימוץ. עליכם להיות מוכנים לילדים (ואף מבוגרים) המשתמשים בשפה לא הולמת ... אלה השואלים שאלות כמו "למה אמא שלה ויתרה עליה?" או "מי האימא האמיתית שלו?".

 

הצד השמח של האימוץ נפגם ע"י העובדה שאימוץ כרוך באובדן. מאומצים חיים עם העובדה הכואבת שהוריהם מולידיהם לא יכלו (או לא היו מוכנים) לטפל ולדאוג להם. קשה לדבר על דברים אלה עם ילדים מאוד קטנים. אך למרות זאת, כמבוגרים משמעותיים בחייו של ילד, מורים חייבים לפעמים להיכנס לעולמו של הילד על מנת לעזור לו להתמודד עם רגשות קשים ועל מנת שתהיה לו הרגשה חיובית לגבי מי שהוא.

 

השפה שאנו משתמשים בה חשובה, משום שהדרך בה אנו מדברים על נושאים רגישים מעצבת בטחון עצמי ואומץ מצד אחד, או בושה ופחד מצד שני...

 

זוהי לא נכות

 

אפשר להצטרף למשפחה ע"י לידה לתוכה או ע"י אימוץ. עובדת האימוץ אינה אומרת דבר לגבי הילד המאומץ עצמו ... אימוץ הוא דרך הגעה למשפחה, לא מצב בריאותי או נכות. זהו אירוע חד פעמי, כך שתאמרו "מיכל אומצה", לא "מיכל מאומצת".

 

לידה או אימוץ: כל אחת משתי הדרכים הללו להצטרפות למשפחה היא מקובלת לחלוטין. אימוץ בונה משפחות בריאות ושמחות – הורה וילד קשורים ע"י החוק וע"י אהבה.

 

לפעמים זה לא שייך

 

בעולם הרחב בדרך כלל לא שייך להתייחס לילד כ"ילד מאומץ". בדיווח בעיתון, למשל, יש להשתמש במילה "מאומץ" ("בנו המאומץ של חיים...") רק על מנת להבחין מילד ביולוגי, אם זה שייך לסיפור. הזכרת עובדת היות הילד מאומץ כאשר זה לא רלוונטי רומז לכך שמשהו לא בסדר בחוסר קשר הדם.

 

במסגרת בית הספר – כאשר מדברים על משפחה, למשל – נושא האימוץ יעלה באופן טבעי, וישתלב בדיון הכיתתי.

 

זה לא סוד

 

מושגים עם קונוטציה שלילית נובעים לעיתים קרובות בשל הסודיות שאפפה בעבר את האימוץ, אך אינה קיימת יותר. כאשר אנשים משתמשים במילים שליליות וטעונות רגשות השייכות לעבר ("לוותר על" ילד, "אם לא נשואה") הם יוצרים עימות ומורידים את הערכה העצמית של ילדים מאומצים.

 

הימנעו מביטויים כגון אם "אמיתית" או "טבעית", הרומזים על קיומה של אם "לא אמיתית" או "לא טבעית". במקביל, העדיפו "אב ביולוגי" או "אב יולד", לא "אב טבעי". בכל אופן, ישנם מנהגים שונים; ישנם המקדמים את המושגים "אם טבעית" (המועצה הקנדית לאמהות טבעיות) ו"אם ראשונה".

 

הנה חלק מהמושגים שאנשים ישתמשו בהם מבלי לחשוב, והמושגים המועדפים.

 

שימרו על לשונכם

 

הימנעו מ:

העדיפו זאת

הסיבה

הורה אמיתי

הורה מוליד, הורה ביולוגי

האם ישנם הורים "דמיוניים"? הורים מאמצים הם אמיתיים בדיוק כמו הורים ביולוגים.

 

הורה טבעי

הורה מוליד, אם ביולוגית, האישה שילדה

העדר קשר דם אינו גורם להורה מאמץ להיות פחות הורה.

 

ילד טבעי

ילד מלידה, ילד ביולוגי

כנ"ל. והאם ישנם ילדים "מלאכותיים"?

 

ילד שלך (לעומת ילד מאומץ)

ילד מלידה, ילד ביולוגי

כל ילדיך הם שלך, מאומצים או לא. קשרים גנטיים אינם חזקים יותר מקשרי אימוץ.

 

לא חוקי

נולד להורים לא נשואים

נסיבות הלידה אינן צריכות להכפיש את הילד.

 

אם לא נשואה

אם יולדת, אמא יולדת

הביטוי "לא נשוי" הינו שיפוט מוסרי.

 

לוותר, למסור, לנטוש, להוציא לאימוץ

להפקיד לאימוץ,או (עדיף) לבחור אימוץ, להכין תכנית אימוץ

אמהות ביולוגיות אוהבות את ילדיהן אך אינן יכולות לגדל אותם. הן בוחרות מה שהכי טוב לילד שלהן ושומרות על קשר איתם ("אימוץ פתוח") אם זה אפשרי.

 

לשמור את התינוק

להורות את התינוק

"היא העדיפה להורות את התינוק על פני אימוץ".

 

אימוץ זרים, חו"ל, חוץ

בינלאומי, בין-מדיני

ישנם האומרים שלמילה "זר" ישנה קונוטציה שלילית.

 

ילד עם בעיות השמה

ילד עם צרכים מיוחדים

פחות פוגע בהערכה העצמית של הילד.

 

אמץ  רחוב, אמץ פארק או גן

תן חסות לפארק, עזור לפארק

תכניות "אימוץ" משתמשות לרעה במושג "אימוץ" כתכסיס שיווקי לגיוס כספים. זה מעוות את משמעות האימוץ.

 

חלק ה'

 

כיצד להציג את נושא האימוץ בביה"ס היסודי

 

כמורים בבית ספר יסודי, אתם מטפחים את הצמיחה של התלמידים שלכם. הכנסת נושא האימוץ לכיתה והתייחסות לאימוץ כאחד מחוויות החיים האפשריות תועיל הן לילדים המאומצים והן לחבריהם לכיתה.

 

יהיה זה נבון להניח שיש לכם ילדים מאומצים בכיתה ולהכין תשובות לשאלות על אימוץ כאשר אלה יתעוררו.

 

הנה כמה דרכים לכלול את נושא האימוץ במצבי לימוד יומיומיים.

 

גן

 

כאשר אתם מדברים על תינוקות ומשפחות, השתמשו במילים "אימוץ" או "מאומץ" מדי פעם. קיראו סיפורים המזכירים אימוץ. בהתאם להתעניינות הילדים, תוכלו להתחיל במשחק תפקידים בו הולכים לשדה התעופה על מנת לפגוש אח או אחות מאומצים המגיעים מחו"ל, או הכנת הבית להגעתו של ילד מאומץ.

 

יסודי מוקדם

 

כאשר דנים בסוגי משפחות, אל תשכחו משפחות לא מסורתיות (ראו חלק א', דרכים רבות ליצור משפחה), כולל משפחות מאמצות. אם לתלמיד נולד תינוק במשפחה, הזכירו שיש ילדים המצטרפים למשפחה דרך אימוץ. זה יכול לגרום לילד לומר, "אני אומצתי" ואז תוכלו להרחיב את הדיון. זיכרו שסיפור האימוץ של ילד הוא סיפורו האישי, והוא זה שיבחר אם לספר אותו, או לא.

 

שימו לב לשפה בה אתם משתמשים. אין כזה דבר אם "טבעית" (או "לא טבעית"!). עליכם לומר אם (או אמא) ביולוגית (או יולדת) ואם מאמצת (ראו חלק ד', ללמד את שפת האימוץ).

 

אם משפחתו של תלמיד מאמצת ילד, זוהי הזדמנות שיא לדבר על התהליך ועל האושר הכרוך בהגעתו של ילד.

 

הזדמנות נוספת היא יום המשפחה. הציגו עבודות מפרוייקט עץ המשפחה. שיקלו דיון כיתתי בנושא אימוץ, קריאת סיפור אימוץ או הזמנת מבוגר מאומץ או הורה מאמץ לכיתה. ילדים בגיל זה עלולים להרגיש נוח לחלוק את סיפור האימוץ שלהם כאשר ישנו הורה בסביבה.

 

יהיה עליכם לשפוט, אם זה אפשרי, עד כמה הכיתה פתוחה לשמוע את סיפור האימוץ של ילד מסוים. שימרו שהילד לא יהפוך נושא ללעג, אך אם זה קורה טפלו בכך כמו בכל הצקה.

 

ישנו מבחר של  ספרים לקריאה בפני הכיתה (ראו קישורים לאתרים, בסוף). בחלק מהם האימוץ הוא הנושא העיקרי, אחרים מזכירים את הנושא באקראי.

 

יסודי מתקדם

 

בשנים אלה, וגם בחטיבת הביניים, תלמידים רוצים להשתלב, להיות כמו כולם. ילדים מאומצים מודעים לעובדה שהם מהווים מיעוט, שרוב הילדים גדלים עם ההורים אשר ילדו אותם. סביר להניח שלא ירצו לעשות מצגות על אימוץ או להוציא את עצמם מהכלל.

 

משימת העץ המשפחתי (ראו חלק ג', משימות כתה מוטות) יכולה להציע לילד המאומץ הזדמנות להעמיק את הבנתו על מקום האימוץ בחייו.

 

נספח

 

קישורים לאתרים

 

מדברים אימוץ

 

מדברים אימוץ בתפוז

 

קוראים אימוץ

 

פורום אימוץ ב-Ynet

 

פורום אימוץ בתפוז

 

 

לקריאת והורדת המאמר כקובץ וורד

דיון בפורום באשר לצורך במדריך למורה

ההבטחה של IMAMUM

תודה רבה לגילה חוגי שהפנתה אותנו אל המאמר ולתמי שעיבדה ויצרה נייר עמדה לתפארת.

אין תגובות
קטגוריות
פורום תוכנית לידה

הכיני עצמך ללידה

עכשיו בפורום תוכנית לידה בתפוז >>


עסקים נבחרים

עוד...
רוצה שהעסק שלך יופיע בתפוז עסקים?
האזור שלי בפורום
לעמוד הפורום