לא מנוהל - רוצה לנהל את הפורום? לחץ כאן.
אופן הצפייה:
הסתרת שרשור מעל   תגובות
עץ הודעות:

נהיגה נחשבת בעיני רבים למשהו בסיסי, פשוט וקל אשר אינו דורש ידע רב ומיומנות גבוהה. לסובב את ההגה, ללחוץ על הדוושות, לנסוע כחוק. את הדברים הללו מלמדים בשעורי הנהיגה, אשר בסופם נבחנים ומקבלים את רישיון הנהיגה. האומנם כ``כ פשוטים הם פני הדברים ?

מסתבר שלא. בשעורי הנהיגה אנו לא נחשפים לסכנות המחכות לנו מעבר לסיבוב, אנו לא נאלצים להתמודד עם מצבי לחץ מורכבים, אנו לא נקלעים למצבי חירום, יש מי ששומר עלינו.
מסתבר גם, שנהיגה היא פעולה די מורכבת אשר מאלצת אותנו לקחת החלטות מהירות, להפעיל שיקול דעת בעצמנו ולבסוף גם להתמודד עם התוצאות.

כולנו רוצים להגיע ליעדנו בשלום, אולם לצערנו אין זה תמיד כך.
``מאבק בתאונות דרכים`` הוא שמו של פורום זה, אך יותר מכל הקטל בכבישים כבר הפך למכת מדינה בישראל.
מדי יום נפגעים ונהרגים אנשים נוספים אשר כל שרצו היה להגיע ליעדם שלמים ובריאים. 558 אנשים נהרגו בשנת 2001 ! תחשבו רק כמה משפחות נהרסו כתוצאה מכך ! המצב הביטחוני לא גבה מחיר כזה !

האם המוות הכרחי ? האם לא ניתן למנוע תאונות ? האם לא ניתן למזער תוצאות של תאונות ? האם השלטונות/רשויות עושים די או עושים בכלל לטיפול בבעיה ? האם רק הגורם האנושי אשם או שלתשתית יש חלק לא קטן באשמה ? האם מישהו בממסד בדק את הנושא לעומק ?
האם אנו הנהגים יכולים לעשות משהו בנידון ?

ובכן, הנה מספר דוגמאות לדברים שתוכלו לעשות בעצמכם :

1. ללמוד ולצבור כמה שיותר ידע ומיומנות בנהיגה.
2. להשתלם בקורסים לנהיגה מתקדמת.
3. להיות יותר אדיבים, מתחשבים ורגועים בכביש.
4. לנהוג במשנה זהירות ותמיד להתאים את נהיגתכם לתנאי הדרך.
5. לעולם לא לנהוג בחוסר שימת-לב. תמיד להיות ערניים ומודעים לנעשה מסביב.
6. להתנדב, לפעול ולתרום למלחמה בתאונות הדרכים.
7. לעשות כל שניתן בכדי להעלות את המודעות בנושא תאונות הדרכים.

על נושאים אלו ואחרים תוכלו לקרוא/לכתוב בפורום ``מאבק בתאונות דרכים``. כמו-כן, הנכם מוזמנים לשאול שאלות ולענות תשובות, לבקש עצות ולייעץ, לספר על תאונות דרכים - בהן הייתם מעורבים או לא, לחוות דעתכם וכמובן לצרף כמה שיותר חברים לפורום.

בברכת נסיעה בטוחה,

עמית ברקאי
אח ששכל את אחותו בתאונת דרכים ופעיל בעמותת "אנשים באדום"

חל איסור מוחלט לפרסם בפורום הודעות פרסום, מספרי טלפון ופרטים מזהים של חברות/י הפורום!

מודעות פרסום יש לפרסם בלוח מודעות של הפורום!

כל הודעה שיש בו פרטים מזהים, כולל מספרי טלפון, או הודעות פירסום ימחקו ללא דיחוי.



אור ירוק למניעת תאונות דרכים

מאת: אסף שליטא  פורסם: 19/11/2002  עדכון אחרון: 23/05/2005  
 
20 מיליון ש"ח הוא תקציבה השנתי של עמותת אור ירוק, הפועלת בתחום המאבק בתאונות הדרכים. על ההיסטוריה, פרוייקטים קיימים ופרוייקטים עתידיים


לא הרבה עמותות, שעיסוקן הוא טובת הכלל, יכולות להציג תקציב שנתי העולה על 20 מיליון ש"ח, ועוד לפני שנאספו תרומות מהציבור הרחב. אחת העמותות שיכולה לעשות זאת היא אור-ירוק, עמותה שמטרתה הקטנת מספרן של תאונות הדרכים, הנפגעים וההרוגים.
אור-ירוק הוקמה לפני כ5- שנים, אחרי שבנם של אבינועם ויונה נאור נהרג בתאונת דרכים. בני משפחת נאור החליטו שדרך ההנצחה הטובה ביותר, תהיה פעילות שנועדה למנוע טרגדיות דומות נוספות. וכך בתוך כ5- שנים הפכה אור-ירוק לכוח משמעותי, המסייע לרשויות השונות במאבק בתאונות הדרכים.
"כשהקמנו את העמותה פנינו לגופים שנוגעים במלחמה בתאונות הדרכים, ושאלנו מה הוא התחום בו הפעילות משפיעה מיידית, ובצורה מדידה, על מספר התאונות והנפגעים," מספר אהרון לפידות, דובר העמותה וממקימיה. "כמעט כולם אמרו שהתחום בו אפשר להשפיע יותר מכל הוא האכיפה". כלומר, ככל שכמות השוטרים והניידות על הכביש תגדל, יושגו שני דברים: תגדל יכולת האכיפה מוגברת, ויגבר האפקט הפסיכולוגי, שגורם לכל נהג להוריד את הרגל מהגז כשהוא רואה ניידת תנועה.




מכאן צמח הפרוייקט הראשון של העמותה, פרוייקט הית"מים (יחידות המתנדבים) – סיוע בגיוס מתנדבים ליחידות התנועה של אגף הקהילה והמשמר האזרחי (אק"מ), על ידי תרומת משאבים. כשהתחילה "אור ירוק" לפעול היו לאק"מ 20 ניידות, והמחסור הורגש על הכבישים. תרומה עצומה, של 100 ניידות נוספות, שינתה את התמונה. "ישבנו יחד עם אגף התנועה ועם המשטרה, וביקשנו מהם לבנות תוכנית שאינה מוגבלת בתקציב," אומר לפידות, "באותו זמן היו 2,300 מתנדבים ואנחנו דחפנו אותם למעלה, עד לתוכנית שכוללת 10,000 מתנדבים. כיום פועלים ביחידות כ-8,000 מתנדבים, והיד עוד נטויה. כשנכנסו יחידות המתנדבים לפעולה, הייתה ירידה דרסטית במספר התאונות, עד 30% בחלק מהמקומות, ולקראת סוף השנה המספר התאזן על כ12%-. לרוע המזל, הייתה עליה גדולה יותר במספר התאונות בכבישים הבינעירוניים, כך שהירידה לא מתבטאת בסטטיסטיקה הכללית".
לאור ההצלחה, שלה טוענת העמותה, מצד אחד, והסטטיסטיקה הקשה מצד שני, מתחיל השנה פרוייקט דומה שיסייע גם לאת"נ, אגף התנועה במשטרה, שפועל בכבישי הארץ. כיום מפעיל האגף כ2,500- מתנדבים. לשם התחלה, תוסיף העמותה כ20- ניידות, ומספר המתנדבים אליו שואפים שני הצדדים עומד על 5,000. כבר עכשיו מגדיר לפידות את פרוייקט המתנדבים כ"דוגמא לאיך שציבור וקהילה יכולים לסייע לרשויות".

ביקורת מדוייקת

כדי לבקר את שתרומת העמותה למשטרה מגיעה ליעדה, המאבק בתאונות דרכים, קבעו ב"אור ירוק" תיחום מדוייק: העמותה אינה תורמת כסף, אלא אמצעים וציוד בלבד; העמותה גם מקיימת מעקב ובקרה עם "אצבע על הדופק", עורכת בקרה מדויקת על שעות השימוש והקילומטרז´ של כל ניידת, בודקת את המשימות שביצע כל ניידת ומוודאת שכל הניידות פועלות למניעת תאונות דרכים בלבד. כדי למנוע שימוש לא רצוי בניידת, ביטוח כלי הרכב אינו מכסה שוטרים.
פרוייקט היתמ"ים הגדול הוא הפרוייקט העיקרי עד כה, אבל כבר מתחילה היה ברור שמניעת תאונות אינה מצטמצמת לאכיפה בלבד. פרוייקט נוסף שכבר מתנהל´ הוא מתן חסות לתוכנית הרדיו "תקועים עם רונית כפיר". התוכנית משודרת בגל"ץ ומעודדת נהיגה נכונה. לדברי לפידות המדיום הוכח כיעיל, ובסוף כל תוכנית מגיעים 10-14 טלפונים מאזרחים המבקשים להצטרף.

מאבק הוליסטי
עכשיו, אחרי שהצעד הראשון הוכיח (ומוכיח) את עצמו, מפנים חברי "אור ירוק" את מבטם להמשך. הם בוחנים עשרות הצעות לפרוייקטים, ובונים על שילוב תחומים, לצד המשך פעילות בתחום האכיפה. בעמותה מאמינים ש"כיבוי שריפות" הוא חשוב, אבל הדרך הנכונה היא פעולה הוליסטית, מלחמה אמיתית שכוללת את כל המרכיבים, כל הרשויות ואת הציבור. "אנחנו מסתכלים על פרוייקטים בתחום החינוך," מפרט לפידות, "כדי להצדיק את כותרת המשנה שלנו, ´העמותה לשינוי תרבות הנהיגה בישראל´, צריך להתחיל לטפל בנהגים הפוטנציאלים עוד כשהם ברחם, וכרגע אנחנו מחפשים את הדרך הנכונה לפעול. יש פרוייקט פוטנציאלי לנוער, ´משמרות אור ירוק´, ואנחנו בוחנים איך לגייס בני נוער לנושא המלחמה בתאונות, ואיך ניתן יהיה להשתמש בהם".
העמותה בודקת גם את תחום התשתיות. בפני העמותה הוצג פרוייקט של מיפוי צמתים וכבישים מדויק, בעזרת GPS, לפיו ניתן יהיה למקם את הבעיות של מקומות מסוכנים בצורה נקודתית. כך אפשר לטפל ספציפית בבעיות שונות. אם רוב התאונות התרחשו בסוף העקומה – אולי אפשר להגדיל את הזווית, אם בכניסה לצומת – אולי להחליפה בכיכר.
"יש לנו ועדה לאיתור פרוייקטים. למרות שאנחנו ממעטים לצאת לתקשורת, מגיעים אלינו עשרות רעיונות לפרוייקטים, ואנחנו בודקים כל הצעה ברצינות. חלק נופלות מהר, חלק ממשיכות להיבדק מקרוב. דבר חשוב הוא להיעזר בניסיון מחו"ל. באוסטרליה ירדה כמות ההרוגים בתאונות ב-50%, ואנחנו לומדים חומר שהגיע משם".

בסיוע הרשות למאבק בתאונות
כוח אדם תמיד חסר, וגופים פרטיים מתקשים לפעול לבדם, לכן התקבל בברכה קידום נוסף של התחום והרעיון בו דוגלת עמותה. "הרשות למאבק בתאונות הדרכים", גוף ממשלתי, החליטה להקים מועצה, שתפעל לצדה, תייעץ ותסייע, ותזרים חיים ודם חדש. מנכ"ל "אור ירוק", דויד סיני, משמש נציג ציבור במועצה, לצד נציגים נוספים, רובם שלוחי הממשלה ורשויות שונות. סיני מייצג במועצה את האינטרס הציבורי, החף מכל שיקולים פוליטיים.
"אנחנו רוצים לעשות פעילות אמיתית," מצהיר אהרון לפידות, "לכן אין לנו קמפיינים, שאת השפעתם אי אפשר למדוד". ב"אור ירוק" הולכים על תרומה ממשית, וכל מי שחווה את הכאב שבהפסד בקרב, מבין שבמלחמה הכוללת בתאונות הדרכים, חייבים לנצח.

הנהלה ללא אנשי מקצוע ויעוץ מקצועי

"אור ירוק" היא עמותה, המתנהלת כחברה לכל דבר. מקימי ופעילי העמותה מעיסוקים שונים. אבינעם נאור, היו"ר, הוא נשיא ומנכ"ל "אמדוקס", מפתחת ויצרנית תוכנות הבילינג הגדולה. אהרון לפידות, הדובר, הוא הבעלים של משרד יחסי ציבור, עו"ד שי גלעד, היועץ המשפטי, עוסק בעריכת דין. מנכ"ל העמותה הוא דוד סיני. כל חבר הנהלה תורם מהידע המקצועי שלו בתחומים רלבנטיים, כבכל הנהלת חברה רגילה.
ל"אור ירוק" יש יעדים, משימות במסגרת התקציב, שב2002- יעמוד על כ20- מיליון ש"ח. כל ההון מגיע מ15- חברי-מקימי העמותה. מה שמפתיע הוא שבהנהלת החברה לא יושב אף מומחה בתחבורה ובמאבק בתאונות דרכים.
"אנחנו לא מתיימרים להיות מה שאנחנו לא," אומר לפידות, דובר העמותה. "אנחנו מתייעצים במומחים לכל אורך הדרך, כל צעד מגובה באנשי מקצוע מהשורה הראשונה – מומחים מהטכניון, במיוחד פרופ´ יוסי פרשקר, ממשרד התחבורה ומהמשטרה. כל רעיון שמציעים לנו נבדק בדקדקנות ע"י אנשי מקצוע. אנחנו נמצאים בדו-שיח מתמיד עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אנחנו לא קובעים מדיניות ולא רוצים לקבוע מדיניות בנוגע למלחמה בתאונות הדרכים, אלא רק לסייע לגופים שזה תפקידם".
את ההחלטה האסטרטגית החשובה ביותר, הפעילות בתחום האכיפה, קבלה העמותה לאחר שנה, לא פחות, של התייעצויות ובדיקות. רוב עצום מאנשי המקצוע, כ90%-, סברו שתחום האכיפה הוא התחום בו ניתן להשפיע בצורה מיידית, מדידה ומשמעותית ביותר על הפחתת הקטל בדרכים.
הסטטיסטיקה בתקופת פעילות העמותה מצביעה על ירידה במספר התאונות, ההרוגים והפצועים בכבישים העירוניים, בהם פעלו יחידות המתנדבים שבמימונם סייעה העמותה. בכבישים הבינעירוניים חלה ירידה כללית, אבל מספר ההרוגים עלה בצורה ניכרת. מספר הרוגי התאונות ב2001- בכבישים עירוניים ירד ב5%- אבל עלה ב29%- בכבישים ביניערוניים. בפרמטרים אחרים חלה ירידה נוספת, אבל כדאי גם לזכור שבשנת 2001 היה מיתון שתרם לירידה בנסועת כלי הרכב.

  9 תגובות למאמר
חבל שאתם לא מבינים... או לא רוצים להבין!  
Mshapiraו | 09/12/2003 08:53:29
מניעת תאונות  
urike1ו | 12/04/2004 14:33:34
אחיזה בקרני השור הקרוי תאונות דרכים  
עודד רוטו | 01/05/2004 17:17:36
המלך הוא ערום  
isra533ו | 23/01/2005 01:01:53
יש פתרון!!!  
samsung1ilו | 16/03/2005 21:37:36
שמחתי לקרוא על "אור ירוק ו-  
ביפוו | 08/12/2005 20:39:48
פרוייקט נוסף של העמותה   
Goyavasו | 17/08/2006 11:04:11
קטגוריות
האזור שלי בפורום
לעמוד הפורום